L1 of F4?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

L1 of F4?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 12:46

Ik snap de paardensport niet meer.. Haha nee grapje.

Maar nu heb ik voor mij zelf een FNRS paspoort waar ik nu nog maar tot de F4 ben gekomen, hahaha.

Eigenlijk zie ik heel veel op bokt dat mensen L1 starten en M1 enz. Ik vroeg me nu eigenlijk af hoe en wanneer je bij de L1 mag starten?

Moet je alle F proefjes hebben gereden? En moet je weer een ander paspoort aanvragen om daar te mogen starten?

Heel erg bedankt, aan de mensen die de moeite nemen om het mij uit te leggen!!

Hikarii

Re: L1 of F4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:48

L1, M1 etc zijn KNHS wedstrijden. Hiervoor zou je dus met een eigen paard of verzorg paard moeten rijden, en een startkaart aanvragen :)
F4 staat volgens mij gelijk nog aan B, en L1 aan F12, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:49

als je een eigen pony heb kan je volgensmij gewoon een startkaart aanvragen bij de khns en anders moet je volgensmij f10 hebben gereden wil je starten

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 12:51

Heel erg bedankt!
Weten jullie een manege in de buurt van Purmerend / Amsterdam waar ze KNHS proefjes rijden?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 12:53

xBerber schreef:
L1, M1 etc zijn KNHS wedstrijden. Hiervoor zou je dus met een eigen paard of verzorg paard moeten rijden, en een startkaart aanvragen :)
F4 staat volgens mij gelijk nog aan B, en L1 aan F12, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Bedankt, haha ik snap het nu eindelijk :p

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:54

Via deze site kan je volgens mij zoeken naar westrijden bij jou in de buurt, en ook voor opgeven :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:55

SylviaIsabel schreef:
Heel erg bedankt!
Weten jullie een manege in de buurt van Purmerend / Amsterdam waar ze KNHS proefjes rijden?

de drie merrien 1 keer per maand volgensmij manege purmer bos en tja volgensmij nog wat moet je ff kijken op internet

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:14

Het verschil tussen KNHS en FNRS is ook dat je bij de KNHS niet zomaar met een ander paard kan starten of je moet een andere startkaart aanvragen.

Bij de KNHS rij je dus eigenlijk altijd met het zelfde paard, omdat je je startkaart als combinatie krijgt.
Heb je meerdere paarden, dan heb je dus ook meerder startkaarten, en kun je in verschillende klasse starten.

Bij de FNRS heb je een ruiterpaspoort, en indien jou lievelingspony waar je normaal altijd op mag rijden, een keer ziek is, dan mag je een ander paard uitzoeken om mee te starten.

Is je paard ziek als je een KNHS wedstrijd hebt, dan heb je pech en kun je niet rijden.

Daarnaast wordt er bij de KNHS heel anders beoordeeld dan de FNRS.
Bij de FNRS kijken ze eigenlijk alleen maar naar de ruiter, zit die netjes, stuurt die goed, doet het paard wat er gevraagd word, worden de hulpen juist gegeven.
Bij de KNHS kijken ze meer naar de combinatie en het paard.
En om het heel zwart-wit te zeggen, bij de KNHS maakt het niet zo veel uit hoe de ruiter er op zit, als het paard zijn kunstje goed doet, dan kun je nog hoog komen, en dat lukt je bij de FNRS niet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:16

HTM schreef:
Het verschil tussen KNHS en FNRS is ook dat je bij de KNHS niet zomaar met een ander paard kan starten of je moet een andere startkaart aanvragen.

Bij de KNHS rij je dus eigenlijk altijd met het zelfde paard, omdat je je startkaart als combinatie krijgt.
Heb je meerdere paarden, dan heb je dus ook meerder startkaarten, en kun je in verschillende klasse starten.

Bij de FNRS heb je een ruiterpaspoort, en indien jou lievelingspony waar je normaal altijd op mag rijden, een keer ziek is, dan mag je een ander paard uitzoeken om mee te starten.

Is je paard ziek als je een KNHS wedstrijd hebt, dan heb je pech en kun je niet rijden.

Daarnaast wordt er bij de KNHS heel anders beoordeeld dan de FNRS.
Bij de FNRS kijken ze eigenlijk alleen maar naar de ruiter, zit die netjes, stuurt die goed, doet het paard wat er gevraagd word, worden de hulpen juist gegeven.
Bij de KNHS kijken ze meer naar de combinatie en het paard.
En om het heel zwart-wit te zeggen, bij de KNHS maakt het niet zo veel uit hoe de ruiter er op zit, als het paard zijn kunstje goed doet, dan kun je nog hoog komen, en dat lukt je bij de FNRS niet.

je kan toch ook een naamloze startkaart aanvragen? al zijn die wel duurder...

ts: f4 is nog lang niet B niveau... ik geloof dat je bij f11? ?( ik weet het niet zeker!! ) over kan stappen naar de B, met een manege pony dit in overleg met de manege natuurlijk.
al is B natuurlijk voor iedere ruiter, en paard om in de starten ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:19

Het antwoord is al gegeven en inderdaad, F4 is nog lang geen B niveau.

Overigens is het echt niet zo dat het bij de KNHS niet uitmaakt hoe je erop zit :n

Een universele startpas zal een particulier overigens niet zo snel aanvragen (waarmee je met ieder paard mag starten) aangezien die zo'n 1500 euro kost.

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:27

Ik dacht dat F8 vergelijkbaar was met B

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:28

Zjoukje schreef:
Ik dacht dat F8 vergelijkbaar was met B

Het is niet vergelijkbaar. Dat wordt wel gezegd hoor, maar in de praktijk is het gewoon niet zo. De beoordeling is zo ongelofelijk anders, het is echt appels en peren vergelijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:29

Met F8 mag je instromen in de B dressuur en met F12 mag je instromen in de L1.
Dat doe je dan met een manegestartkaart die je moet aanvragen. Een manegestartkaart is persoons gebonden en je mag met elk manegepaard van jou manege dan knhs starten.

Boven de L1 moet je wel met een vast paard starten.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:34

0000 schreef:
Het antwoord is al gegeven en inderdaad, F4 is nog lang geen B niveau.

Overigens is het echt niet zo dat het bij de KNHS niet uitmaakt hoe je erop zit :n

Een universele startpas zal een particulier overigens niet zo snel aanvragen (waarmee je met ieder paard mag starten) aangezien die zo'n 1500 euro kost.

Tuurlijk maakt het wel wat uit hoe je er op zit, maar bij de KNHS wordt je er een stuk minder op afgerekend dan bij de FNRS.
Hoeveel ruiters ik in het M of Z wel niet scheef zie zitten, dit zie je bij de FNRS veel minder op het hogere niveau.
Daarnaast zitten de meeste FNRS ruiters er mooier op dan een KNHS ruiter.
En ja, en zijn ook hele goede KNHS ruiters die mooi kunnen zitten, en rijden.
Maar vind persoonlijk de ruiters bij de FNRS vriendelijker voor de paarden dan bij de KNHS.
Misschien ook omdat ze niet op hun eigen paard rijden.

Daarom plaatste ik ook om het heel zwart-wit te zeggen.

En een naamloze startkaart kan idd, maar is een duur grapje.

Je kan wel indien je een bepaald niveau binnen de FNRS behaald hebt in overleg met de manege KNHS starten, volgens mij mag je dan wel weer van paard wisselen, al weet ik dit niet helemaal zeker.

0000 schreef:
Het is niet vergelijkbaar. Dat wordt wel gezegd hoor, maar in de praktijk is het gewoon niet zo. De beoordeling is zo ongelofelijk anders, het is echt appels en peren vergelijken.

Deze mening deel ik ook.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:39

Poeh, dan zie ik toch niet de goede FNRS wedstrijden denk ik. Ik werd er echt heel naar van namelijk. Trekken, ruiters die meer hangen of stuiteren dan zitten, veel erg scherpe bitten. Viel mij echt tegen. Niet dat KNHS altijd leuk is om te kijken hoor, dat wil ik niet zeggen. Maar dan zijn er in ieder geval regels mbt bitgebruik en wordt de invloed van de ruiter op het paard wel afgestraft. Ach, eigenlijk vind ik dat er sowieso wel wat strenger gejureerd mag worden maar dat is iets offtopic haha.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 14:34

Allemaal nogmaals bedankt, ik snap nu dat ik gewoon daar kan starten maar wel een startkaart moet aanvragen!
Weet iemand hoeveel zo'n startkaart kost?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 14:43

En waar ik hem kan kopen, want ik kan hem niet vinden bij KNHS site.. :(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:45

Bedoel je nu een KNHS startpas? Daarvoor moet je eerst lid zijn van een rijvereniging. Daarna kan je een pas aanvragen of kan de rijvereniging dat voor je doen. Maar heb je wel al een paard waarmee je gaat starten? Want je moet dus ook alle gegevens van het paard opgeven dan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:46

82 euro kost een startkaart, voordat je die aanvraagt moet je lid zijn van een rijvereniging die aangesloten is bij de KNHS. Zij melden je dan aan en dan kan je via mijnknhs.nl inloggen en zelf je startkaart aanvragen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:25

je kan het aanvragen via je manege, maar dan moet je toch echt die F8 halen...
of natuurlijk een eigen pony hebben. dan ga je naar een rijvereniging en sluit je je aan :) die weten er alle svan.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:04

Bedankt! Kan ik gewoon starten met het springen ook?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:37

Je kan met één startpas springen en dressuren ja. Maar je moet wel eerst een winstpunt halen in de B dressuur voordat je mag gaan springen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:41

Je kunt het beste een vereniging in de buurt zoeken. Die kunnen je alles uitleggen, je zult lid moeten worden om een startkaart aan te vragen.
Ik zag dat je een pony hebt, deze zal dan ook nog gemeten moeten worden.

Als je even googelt op de knhs + jouw provincie kan kun je vast de regio wel vinden,met vanuit daar de kring met verenigingen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:53

De Knhs en de FNRS staan los van elkaar eigenlijk.

Je kunt als manegeruiter mee doen aan wedstrijden van de manege. Daar heb je een paspoort voor nodig, dat is een blauw boekje met het logo van de fnrs op.
Dat zijn de F proeven zoals de F1 F4 F7.
Hier heb je geen eigen paard voor nodig, deze wedstrijden rijden ze vaak met manegepaarden.
Met dit paspootlrt mag je met verschillende paarden rijden.

En je hebt de KNHS wedstrijden.
Dat zijn wedstrijden die je met eigen paarden rijd of met een verzorgpony.
Hier heb je een startpas voor nodig, dat is een pasje waar je combinatie nummer en informatie van jou en het paard waar je wedstrijden mee rijd op staat.
Hier kun je dus per pas maar met 1 paard of pony mee starten!
Dit zijn de B, L,M,Z wedstrijden.

Je moet ze allebei ergens anders aanvragen.

Als je meer wilt weten, mag je pb sturen ;)

Succes!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:18

Sorry dat ik jullie NOGMAAlS lastig val haha, maar ik las net iets op de KNHS website over de prijzen:

De startpas kost € 78,25 per jaar, een gelimiteerde startpas € 57,50. Voor pony’s kost de startpas € 57,50 en € 36,75 voor de gelimiteerde startpas. Overige tarieven (zoals bijvoorbeeld voor het mennen en de aangespannen sport) zijn te vinden in de tarievenlijst.

Maak ik hier nou uit op dat een voor mij een gelimiteerde startpas maar 36,75 kost?!
Want dan valt het dure grapje wel mee :P
Aangezien mijn manege maar een paar keer per jaar KNHS wedstrijden geeft, en voor de rest heel veel FNRS wedstrijd springen/dressuur.
Dan ga ik gewoon starten met een pas van 36 euro!