Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:17

naar aanleiding van dit artikel :
http://www.bitmagazine.nl/artikelen/altijd-met-cap/

Citaat:
“Je cap verprutst mijn foto’s.” Die opmerking kreeg Bit-redacteur Afke Teunen afgelopen oktober tijdens een bezoek aan een ranch in Wyoming. Het was het begin van een pittige discussie, maar uiteindelijk hield ze haar poot stijf en cap op. “Ik doe het veilig of ik doe het niet.” Ze schreef er een column over in Bit 212. Draag jij altijd een cap? Waarom niet? Zie hier acht slechte redenen om zonder te rijden.

1: ‘Mijn hoofd, mijn verantwoordelijkheid.’
Niet helemaal. Want waarschijnlijk heb je meer verantwoordelijkheden zoals de zorg voor je paard en misschien je kinderen. Zij rekenen erop dat je je hoofd erbij houdt wanneer je een sport beoefent waarvan bekend is dat het risico’s met zich meebrengt. Je wilt overigens ook voorkomen dat de zorg voor jou straks iemand anders verantwoordelijkheid is.

2: ‘Een hoedje is gewoon mooier in de hogere dressuurklassen.’
Niets mooiers dan een gouden plak en gezond verstand in een schedel zonder scheuren, dat heeft Charlotte Dujardin wel bewezen.

3: ‘Ik ben een zeer ervaren ruiter.’
Dat was de Amerikaanse topdressuuramazone Courtney King ook toen ze in 2010 (zonder cap!) in coma viel met een schedelbreuk.

4: ‘Ik krijg hoofdpijn van een cap’
Koop dan ook een goed passend exemplaar. Doe dezelfde moeite die je (als het goed is) ook voor je paard doet bij de aanschaf van een zadel: laat je goed informeren, pas verschillende maten en modellen en koop er eentje die echt fijn zit. Die bestaan namelijk ook.

5: ‘Mijn haar zit soep na het dragen van een cap’.
Je realiseert je dat het haar waarschijnlijk deels wordt weggeschoren voor een hersenoperatie, toch? Het is dus veel mooier om na het rijden mét cap een leuke pet op te zetten, je haar op te steken of je kapsel te fatsoeneren met een borstel, droogshampoo en een kampeerföhn (die kun je in de sigarettenaansteker van je auto steken).

6: ‘Een cap is zo heet.’
Gelukkig wonen we in Nederland, waar het hooguit een paar weken per jaar echt zomers warm is en die periodes zijn zo bijzonder dat we het ‘nieuws’ noemen en uitgebreid beschrijven in kranten. Niet wat je wilde horen? Er zijn caps met openingen voor extra luchtcirculatie. Kijk daar eens naar.

7:’Ik rijd western, dus…’
Ja? Dus? De kans dat jij valt is net zo groot als bij elke andere ruiter en jij boft juist, want er zijn veiligheidshelmen die er uitzien als een westernhoed.
Een variant op dit thema is de opmerking ‘Ik rijd alleen recreatief..’ Het maakt niet uit. Twee derde van de ongevallen heeft te maken met een valpartij en zodra je op een paard stapt, loop je een risico om te vallen, dus…

8: ‘Mijn paard is heel braaf’
Maar het is nog steeds een paard en hij zal dus reageren als het iets engs ziet of hoort. Juist jij bent daar dan niet op berekent, want jij dacht op een braaf paard te zitten en zat waarschijnlijk ontspannen onderuit.

Nog wat cijfers voor de echt koppige ruiters:
•De paardensport is elk jaar goed voor 49.000 blessures
•9.4000 ruiters eindigen na het rijden voor een behandeling bij de Spoedeisende Hulp (SEH)
•1.400 ruiters worden na die behandeling op SEH opgenomen in het ziekenhuis.
•Meer dan twee derde van de blessures ontstaan door een val van het paard.
•Twee op de vijf van de SEH behandelingen gaat om blessures aan de armen (40%). Meestal gaat het om botbreuken zoals een polsfractuur (5%) of sleutelbeenfractuur (5%). Bij 13% van de ongevallen is er hoofdletsel. Gemiddeld tachtig keer per jaar gaat het om ernstig hoofdletsel en hersenletsel is ook doodsoorzaak nummer één bij ongevallen in de paardensport. Treurig genoeg blijkt uit het Blessure Informatie Systeem (BIS) dat één op vijf ruiters geen cap draagt.
•Er zijn ook opvallend veel ziekenhuisopnamen door blessures aan de romp (34%) en letsel aan de wervelkolom of het ruggenmerg is dan vaak ernstig. Zo gek is het dragen van een bodyprotector dus ook niet.
•Het risico op letsel is in de paardensport hoger dan bij andere sporten. In 2011 leverden elke 100.000 uur paardrijden 25 SEH-behandelingen op. Het gemiddelde van alle sport is 7,4 SEH-behandelingen per 100.000 sporturen. Vooral vrouwen komen op de SEH-afdeling voor behandeling (86%). De helft van de geblesseerde ruiters is tussen de 10 en 25 jaar. Maar maak jezelf vooral niet wijs dat je te oud bent voor een ongeval met je paard. Er blijft nog steeds 50% over voor die andere leeftijden.

Bron cijfers: veiligheid.nl en KNHS.

Nou?

Chroosje

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:21

Ik vind het erg interessant om te lezen! En ik draag ook altijd trouw mijn cap, hoe braaf mijn pony ook is, no way dat ik opstap zonder cap.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:23

Hierom stap ik nooit op een paard zonder cap. Mag het paard nog zo braaf zijn, echt nooit.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:23

Goede argumenten! Ik zelf rijd altijd met een cap.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:25

'omdat een cap niet mooi is' hoor ik ook heel vaak!
nou, als je kijkt naar Samsfield, KEP of CO, die zijn toch wel heel mooi!

en, ik deed hem af voor de foto vind ik ook echt ONZIN. nee, met caphaar op foto is mooi :Y)

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:26

Ik vind dit discussie wel wat overdreven, niet dat ik zelf wat der tegen heb om met een cap te rijden. Bij mij gaat mijn veiligheid áltijd voor, maar soms wil je gewoon even dat ding weglaten, niks mis mee toch?

Ik vind dat ze mensen gewoon moet laten, mensen mogen zelf weten wat ze doen. Dit is bijna dezelfde als die manege-penny-kindjes: "Ga nu weg bij dat paard! Je mag nooit achter een paard staan!" alsof ze alles zo goed weten en alsof hun mijn paard kennen. Daarom zet ik mijn paard ook nooit meer op een manege, als ik tegen dat vrouw zou zeggen: "Waarom rijd u met uw cap op? Dat betekent dat u uw paard niet genoeg vertrouwt en dus niet goed genoeg band kan vinden der mee hé!" daar zou de vrouw vast op zeggen dat ze alles voor de veiligheid doet, en dat ik der niet nee moet bemoeien, maar toch.

Je moet gewoon niet der mee bemoeien, als iemand zonder cap rijd, laat hem toch!

Shadow0

Ik draag altijd een cap maar vind het ook bij uitstek eigen keuze. Iedereen moet zelf een risico-afweging maken. Want als je toch zoveel verantwoordelijkheid draagt, is het dan wel verantwoord om uberhaupt een sport te beoefenen die veel risico's met zich meebrengt, ook als je een cap op zet? Je hebt nog steeds de kans om met een hoge dwarslaesie in het ziekenhuis te belanden... Is dat dan wel aanvaardbaar?

Zo scherp is die scheidslijn niet.

troi

Als je leeft volgens argument 1 zou je acuut moeten stoppen met paardrijden..

Godzijdank wonen we nog in een vrij land en mag ik nog steeds echt wel zelf weten of ik een lelijke champignon op mijn hoofd wens te zetten of niet!

Overigens rijd ik altijd met cap omdat ik een neuroot ben maar ook alleen om die reden en niet omdat iemand anders daar ook maar iets over te zeggen heeft. Stelletje bemoeials..

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:29

ik rijd eigenlijk altijd met cap, ookal is mij pony heel braaf, met springen sowieso.
laatst heb ik het een paar keer niet gedaan, omdat ik een plekje op mijn voorhoofd had, wat niet weg wou, maar nu rijdt ik gewoon weer braaf met cap, ookal is het eigenlijk niet nodig

heb van het zomer ook es een keer met dik 30 graden zonder cap gereden, op mn pony ging het prima, maar het paard van mn zusje, dat normaal erg braaf is begon toch een beetje apart te doen, voordat ik verder ging met rijden toch maar ff een cap op gedaan

heb 1 keer een hersenschudding gehad, met cap op en ik weet hoe vervelend dat is, ookal was dit nog maar een lichte
Laatst bijgewerkt door lisannevosje op 28-12-13 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:31

Ik denk dat dit een hele interessante discussie wordt. Ten eerste prijs ik het rijden met een cap alleen maar aan, want inderdaad, je kan zo ontzettend ongelukkig vallen.

Aan de andere kant, wat moet je dan nog meer verplichten? Een body protector of een air vest omdat je ook je rug kan breken, met een cap op door de stallen lopen voor als er een paard een kopstoot geeft, of jezelf in piepschuim inpakken?

Ik ben geen heilige, soms zit ik er ook op, dan is het alleen zitten, op de blote rug, jawel, voor een foto :+
Dus ben zelf geen heilige. Het rijden doe ik dan weer niet zonder cap.
Maar goed, een cap is ook niet het wondermiddel, als we alle blessures erbij moeten houden zou ik ook met een bodyprotector "moeten" rijden omdat ik m'n rug al een keer gebroken heb, maar ben ik dan ook eigenwijs en stom omdat ik zonder BP rijd?

Aan 't eind van 't verhaal kan je er toch niks aan veranderen.. Wie 'm opzet, doet 'm op. Wie 'm af houdt, houdt 'm af.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:31

Ik draag altijd m'n cap en ben ook echt nog nooit zonder op paard gestapt.

Een cap hoort bij paardrijden, net zoals een gordel bij autorijden hoort. Natuurlijk heb je mensen die zonder cap op paard of zonder gordel om in de auto stappen, maar ik moet altijd denken aan het citaat "als je hersenen hebt, wil je die beschermen".

maartje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:34

Ik draag altij een cap, als ik denk zonder zou rijden zou ik me helemaal stressen met wat er allemaal kan gebeuren

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:35

Ik draag gewoon een cap voor de veiligheid. Wat andere mensen doen moeten ze zelf weten, eigen risico natuurlijk! Als ik zonder zou rijden, zou ik mijn moeder hier niet erg blij mee maken :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:35

Sinds ik kinderen heb rij ik braaf altijd met cap op MAAR ik vind het wel echt nog steeds kl*tedingen... hoofd vol rode strepen, hoofdpijn omdat mijn hoofd blijkbaar afwijkend van vorm is van de mainstream. Dus ik vind het best ellendig om meerdere paarden achtereen te moeten rijden met zo'n stinkding, zeker omdat ik het ga voelen tijdens het poetsen en zadelen van de volgende maar het is zeker zo ellendig om een natgezwete cap op je al opgezette kop te moeten zetten.
Dus iedereen moet die keuze vooral voor zichzelf maken, van mij mag iemand gerust zonder.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:36

Ik vind het best wel onverstandig om zonder cap te rijden, maar zolang je op je eigen (pension)stal bent moeten mensen het vooral lekker zelf weten.
Vind alleen wel dat het op de openbare weg verplicht zou moeten zijn.
Wat ik wel dom vind is ouders die kinderen op paarden laten zonder cap.
Draag zelf m'n cap altijd en overal te paard, ook als er foto's gemaakt worden, ook als het warm is.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:36

Ook hier heb ik doodbrave paarden maar uit ervaring weet ik dat ik gemiddeld 1 keer per jaar er toch vanaf flikker. Juist op die momenten dat mijn paarden in 1e instantie doodbraaf zijn en dan toch 'onverwachts' van iets schrikken.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:37

Ik draag altijd een cap, maar bemoei mij eigenlijk niet met de keuze van anderen. Soms erger ik mij wel eens aan opmerking 8. Mijn vorige paard heeft in de 10 jaar dat ik haar had geen rare fratsen uitgehaald, maar ze is wel 2 keer zo gestruikeld dat we samen neergestort zijn en ik heel blij was met die cap. Ook met een braaf paard kan er iets gebeuren.

En met cap op heb je nog genoeg andere dingen die je kunt beschadigen, zoals shadow al aangeeft. Wat moet je dan nog meer verplichten?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:37

Een kennis van mij zei ooit: "Alleen als je geen hersens hebt, dan hoef je ze ook niet te beschermen"

Waarheid als een koe

Mijn mening? Je weet al dat je een risicovolle sport beoefend, als je met het dragen van een helm die risico's wat kan verkleinen dan ben je dat verplicht tegenover jezelf, moet je natuurlijk wel van jezelf houden, dat dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:39

Maar waar stop je dan met veiligheidsmaatregelen? Een BP ook standaard verplicht stellen, bubbeltjeplastic, en rijden op grote matten? :')

lisannevosje

Esmeej333 schreef:
Ik vind het best wel onverstandig om zonder cap te rijden, maar zolang je op je eigen (pension)stal bent moeten mensen het vooral lekker zelf weten.
Vind alleen wel dat het op de openbare weg verplicht zou moeten zijn.
Wat ik wel dom vind is ouders die kinderen op paarden laten zonder cap.
Draag zelf m'n cap altijd en overal te paard, ook als er foto's gemaakt worden, ook als het warm is.

maar als je cap op een openbare weg verplicht moet zijn, moeten we dan ook een bodyprotector verplichten op de openbare weg? want het asfalt is hard als je er met je rug op valt (gelukkig zelf geen ervaring mee)

overgens zou ik zelf nooit zonder cap de weg uit gaan, want mn pony is al 2x bijna plat gegaan op de weg, welliswaar met mn zusje, maar toch

Herman97

Vroeger droeg ik nooit een helm. Op concours alleen een hoedje omdat je zo'n ding op je hoofd mocht hebben als je Z reed.
Ik stap nu absoluut niet op een paard als ik geen helm op heb. Ik kan het nu ook niet meer maken tegen over onze ponyrijdende dochter. Je moet als ouder eigenlijk wel een beetje het voorbeeld geven.
Ik rijd nu een jong paard wat explosief is en alles eng vind. Voor je het weet lig je op de grond en al kun je nog zo goed rijden iedereen maakt wel een keer ongewild kennis met de bodem ......
Ik ben het eens met Bomba. In de auto hoor je ook een gordel te dragen en op de motor draag je ook een helm. Iedereen met een beetje verstand draagt een helm.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:40

Ceriadwen schreef:
Mijn mening? Je weet al dat je een risicovolle sport beoefend, als je met het dragen van een helm die risico's wat kan verkleinen dan ben je dat verplicht tegenover jezelf,

Niet rijden vermindert de risico's nog meer! :)* Waarom ben je dat dan niet aan jezelf verplicht?

Equisync

Klopt heb dit artikel ook gelezen.
'Vroegah' was ik wel eigenwijs en zette mijn cap nooit op, vond hem zweten, zat niet lekker, moest mijn haar los/anders doen, was te ver lopen om m te pakken etc.
Verzon altijd wel wat anders.

Maar sinds ik 3 jaar geleden een jonge pony ben gaan doorrijden moest ik van de eigenaar altijd een cap op, dus dat maar gedaan en sindsdien nooit meer zonder cap gereden. Op mijn eigen paard stap ik dus écht niet zonder cap. Hij is een leipo die er af en toe van door kan schieten dus een cap vind ik net dat beetje exta zekerheid. Dan durf ik hem wat meer aan te pakken.
Ja ik hem van de zomer hem een kwartiertje uitgestapt zonder cap, maar het was bloedheet(25+ graden), ik reed in de binnenbak en we hadden een uur lang intensief gereden en gesprongen. Maar het voelde zó raar, zonder cap :o

Heb pas ook een nieuwe cap besteld omdat die wat ik nu heb niet meer lekker zat.
Nieuwe is een lichtgewicht die je kan verstellen en de voering kan je wassen, dus hoop dat ik er veel plezier van ga hebben als ie eenmaal binnen is!

marjan19

Ik bemoei me ook zeker niet met een ander, lekker zelf weten, maar als er dan iets gebeurd ook niet komen janken, want dan ben je bij mij wel verkeerd. Het is een risicovolle sport, maar als je geen risico's wilt moet je thuis op de stoel gaan zitten.. En zelfs dan kun je daar nog af vallen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:41

Urielle schreef:
Sinds ik kinderen heb rij ik braaf altijd met cap op MAAR ik vind het wel echt nog steeds kl*tedingen... hoofd vol rode strepen, hoofdpijn omdat mijn hoofd blijkbaar afwijkend van vorm is van de mainstream. Dus ik vind het best ellendig om meerdere paarden achtereen te moeten rijden met zo'n stinkding, zeker omdat ik het ga voelen tijdens het poetsen en zadelen van de volgende maar het is zeker zo ellendig om een natgezwete cap op je al opgezette kop te moeten zetten.
Dus iedereen moet die keuze vooral voor zichzelf maken, van mij mag iemand gerust zonder.

Niet afzetten tussendoor is mijn oplossing...
Wordt je ook niet heel blij van, maar beter dan zo'n klef ding weer opzetten. :+