Ik heb mijn pony nu al 6 jaar. Hij is in die 6 jaar altijd een super pony geweest, heel braaf en rustig. Alleen is hij sinds een paar maanden erg veranderd in zijn gedrag. Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik vind dit niet leuk natuurlijk. Hij is niet meer de pony die ik ken en dat vind ik heel erg jammer...
Ik heb hem gekocht als 3,5 jarige pony. Hij was toen al enorm braaf. Toen hij net bij mij thuis stond, kon ik meteen op hem rijden, hij schrok van niets. Ook op wandeling keek hij naar niets. Het leek wel alsof hij al jaren zadelmak was.
Ook de wedstrijden verliepen goed. Hij was rustig en braaf. Een ideale pony dus voor mij aangezien ik niet echt een held ben.
Nu is hij 9 en sinds dit jaar begon hij al wat te veranderen van gedrag. Hij werd veel heviger en had opeens alles gezien. Een fietser was eng, een wandelaar was eng, een blaadje dat bewoog was ook eng. Hij had zijn aandacht niet meer bij mij, maar bij alle andere dingen. Hij kan nu ook uren staren naar iets terwijl er (in mijn ogen) niets is.
In september is hij dan een maandje naar een andere stal gegaan (daar staat mijn ander paard normaal, maar hij ging een maandje op training dus dan kwam mijn pony er maar even staan) en daar is zijn gedrag gewoon super hard verslechterd. Het rijden ging totaal niet goed (osteopaat is een halfjaar geleden bij hem geweest en toen was er niets), hij had alles gezien en hij liep veeeel te hevig. Als de andere paarden die daar stonden, werden binnengehaald, dan kon je gewoon niet meer rijden. Hij begon te hinniken, liep de hele tijd te trippelen en begon zich op te boeien. Zo had ik hem nog nooit gezien. Het leek wel een onhandelbare hengst!
Ook grondwerk ging helemaal niet goed. Ik zette hem op de cirkel en hij begon te crossen. Hij ging echt zo snel dat ik soms dacht dat hij onderuit ging gaan. Ik kreeg hem ook helemaal niet rustig. Normaal loopt hij heel rustig aan het touw en kan ik hem in een buiging zetten, maar als ik die buiging dan vroeg, flipte hij gewoon helemaal.
Ook begon hij soms te steigeren als het niet naar zijn zin was. Als ik rechts zei en hij wou links, dan begon hij te steigeren zodat hij toch zijn zin kon krijgen. Dat pakt niet bij mij en daar wordt hij ook voor gestraft natuurlijk.
Ook kan hij in vrijheid met mij meelopen. Nu wilt hij dat niet meer doen. Hij blijft nu staan of hij loopt me voorbij en ik kan hem dan niet meer terugpakken, hij loopt dan gewoon weg van mij. Dat weglopen heeft hij ook nog nooit gedaan. Normaal komt hij als ik roep.
Ik doe ook al anderhalfjaar vrijheidsdressuur met hem. In het begin vond hij dit heel erg leuk. Hij leerde enorm snel bij en hij was ook erg enthousiast.
Ik heb in de zomer een stop gehouden omdat wij erg veel dazen hadden op de wei en hij werd daar gek van. Dus we hadden zo'n 3 maanden een pauze en ik pakte het in oktober weer op. Helaas ging dat ook niet goed. Alle kunstjes die hij kon, waren tegen zijn zin. Sommige kunstjes weigerde hij gewoon te doen. De buiging en het compliment krijg ik er dus niet meer uit. Hij staat in de spagaat en hij blijft daar heel lang staan ook al vraag ik iets. Ik heb dan een wortel in mijn hand om hem te lokken, maar daar kijkt hij gewoon niet naar. Hij staat eigenlijk een beetje te slapen (wat dan raar is, aangezien hij verder heel erg hevig is
). Als ik dan mijn stem verhef omdat ik toch iets verwacht van hem, dan loopt hij weg en kan ik hem weer niet terugpakken.Hij is altijd mijn dikke vriend geweest, maar nu vind ik het gewoon niet meer tof om met hem bezig te zijn.
Ik denk dat jullie ook wel kunnen lezen dat hij erg veranderd is. Weten jullie hoe dit komt of wat ik hieraan kan doen? Ik ben eigenlijk echt radeloos
Het is gewoon niet meer de pony die ik 6 jaar geleden heb gekocht...Groetjes
Anthea