Moet je een deken de hele winterperiode omhouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Moet je een deken de hele winterperiode omhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:27

Helaas is mijn pony opeens ziek geworden vandaag; hij heeft medicatie gekregen en morgen komt de dierenarts weer.
Hij staat 24/7 buiten en omdat de wind hard waait en het niet heel warm is, toch besloten nu een regendeken om te doen om hem beter tegen de wind te beschermen en hem warmer te houden zodat hij meer energie heeft voor het herstel.

Maar nu bedacht ik; kan ik als hij beter is, zomaar weer de deken af laten?

baron2008

Re: Moet je een deken de hele winterperiode omhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:29

ik zou het niet doen dan heb je kans dat die weer ziek word als die een keer nat word of zo:/

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:30

Ik zou hem ook oplaten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:30

Nee dat kan niet, dan kun je weer overnieuw beginnen. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:31

Ondanks dat hij een hele dikke wintervacht al heeft?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:36

Voor tijdelijk max een paar dagen moet dat naar mijn idee best kunnen hoor!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:37

Ja, ik heb het hier ook een keer gedaan bij een pony wat ziek werd en daarna afgedaan, helaas werd hij vrijwel meteen weer ziek... Kan natuurlijk zijn dat ik toevallig die pech heb gehad maar better safe then sorry toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:39

Overleg het sowieso wel even met de dierenarts morgen, heb sowieso nog wel een 200 grams deken liggen dus als het nodig is kom ik ook wel de winter door :)

Eerst maar paard weer gezond krijgen -O-

(Maar mooiste zou zijn dat ik de deken af kan laten als hij weer gezond is. Hij vindt het heerlijk om zijn achterwerk te schuren maar dat vinden dekens minder leuk :') )

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:55

Ik zou eerst de DA maar vragen morgen! die kan je voor groot en deels op weg helpen ;-)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:46

Als je merkt dat hij het warm krijgt zou ik hem gewoon aflaten, dagen erna zijn temp wel goed in de gaten houden. Anders gewoon oplaten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:49

Het ligt helemaal aan het soort deken en aan de conditie en de hoeveelheid vacht van je paard.

Mijn ruin, met aardig dikke wintervacht, krijgt een ongevoerde regendeken op wanneer het regent. Omdat hij anders last krijgt van de spieren in zijn schouders, en omdat waterkou veel kouder is dan vrieskou. Paarden kunnen prima tegen vorst, maar niet zo heel goed tegen nattigheid.

Wanneer het niet meer zo veel regent gaat die deken lekker weer af. En dan maar hopen dat het gauw gaat vriezen, zodat hij de rest van de winter zo veel mogelijk bloot kan blijven.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:53

Ik zou het denk ik afbouwen. Nu dat hij ziek is heeft hij hem de hele dag op. Als hij beter wordt langzaam afbouwen, dus telkens een uurtje minder lang op. Zo kan hij wennen dat hij weer zonder deken kan staan, zonder ziek te worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:55

Afbouwen? Waarom?? Gezond is gezond, en normaal weerbestendig. Ik zou de deken lekker om laten zo lang hij ziek is, en wanneer hij weer goed hersteld is de deken er gewoon af.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 16:16

Voorlopig deken omhouden was het advies, t is afwachten of hij volledig hersteld als hij geen medicatie meer krijgt of dat het misschien chronisch gaat worden. Maar ik hoop op het eerste natuurlijk, wij weken het hooi en meer konden wij niet aanpassen.
Denk wel dat hoe langer de deken om blijft, des te minder verstandig is de deken eraf te halen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:49

Waarom? Hij heeft nu een ongevoerde deken toch? En als je paard al een dikke vacht heeft kan hij best tegen de kou. Zijn weerstand is nu lager, en het is ook nog eens nat. Paarden kunnen veel minder goed tegen regen dan tegen kou. Dus het is prima en nodig dat je 'm nu helpt. Maar wanneer hij het zelf weer kan, waarom zou je 'm dan een deken op leggen?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:54

Hier hetzelfde verhaal. Een shetlander met chronische darmontsteking en dus een lagere weerstand (hij valt nu ook sneller af). Ik heb nooit met dekens gewerkt, maar deze dagen staat hij toch met een regendeken op in de wei ook al heeft hij een aardige vacht...
Waar heeft jouw paard last van? :(:)

Linda2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:41

ik denk eens een deken voor dat seizoen altijd een deken volgend seizoen geen deken eventueel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 17:51

Paard heeft bronchitis.
Paard moet eerst maar eens weer schone longen krijgen voordat ik verder kijk :(:)

Deken bevalt hem wel erg goed :) dus t is even wat de dierenarts adviseert volgende week :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:31

Deken omlaten voorlopig. Zowieso tot hij meer weerstand heeft en weer goed is opgeknapt :)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:34

Koper schreef:
Afbouwen? Waarom?? Gezond is gezond, en normaal weerbestendig. Ik zou de deken lekker om laten zo lang hij ziek is, en wanneer hij weer goed hersteld is de deken er gewoon af.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:35

Ik zou hem gewoon wanneer hij beter is weer af doen. Die wintervacht raakt hij immers niet kwijt omdat je er een deken overheen legt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 15:42

Paard blijft helaas langer ziek, maar gezien zijn vacht is alleen een regendeken genoeg dus ik hoef gelukkig niet te slepen met warmere dekens. Als het een koude, droge periode is kan de deken inderdaad gewoon af :j

Skundi08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:31

Volgens mij moet het met een regendeken wel goedkomen ja :j
Sterkte in ieder geval, hopen dat hij toch snel beter wordt! :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:49

Koper schreef:

Omdat ik paarden heb meegemaakt die midden in de winter nadat hun deken was afgenomen opnieuw ziek werden. Terwijl ze toch een mooi wintervachtje hebben.
Ervaringen hier met afbouwen is beter dan ineens af te doen.

TS, hopen dat je paardje gauw opknapt! En zolang hij aan een regendeken voldoende heeft is er niet veel mis mee toch? Die heb je nu toch al :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 17:55

Dank jullie :)

Gaat gelukkig de goede kant op en alleen regendeken gaat tot nu toe echt prima gelukkig!