wie rijdt er met een Hyundai Tuscon en 1,5 paards trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NSV_fan

wie rijdt er met een Hyundai Tuscon en 1,5 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 16:29

Hallo,

Vanwege aangepaste regels voor rijden met aanhanger onder B rijbewijs ben ik bezig met zoeken van een andere auto die de trailer kan trekken die ik onlangs heb aangeschaft.

helaas had ik niet helemaal begrepen hoe de berekening goldt zodoende hebben wij nu een mooie maar redelijk zware 1.5 paards weijer (620 Kg)

Om toch binnen de regels te blijven komen wij bij zoeken naar een geschikt trekkend voortuig uit op de Hyundai Tuscon 2WD (benzine variant)

Combinatie wordt dan:
ledig gewicht auto 1437 Kg + max laadvermogen 613 Kg+ ledig gewicht trailer 620 KG+ max laadvermogen trailer 780 KG
totaal 3450 KG

Binnen de regels dus.
Trailer heeft kogeldruk van 75 , auto ook dus dat is ook binnen regels
Auto mag max 1400 KG geremd trekken, max gewicht van de trailer + laadvermogen is ook max 1400 KG

En daar komt mijn vraag.
In theorie kan dit dus, maar trailer + max laadgewicht zit wel aan het maximum wat de auto mag trekken.
Trailer met maximum gewicht aan paard zal ca 1270 Kg zijn (paard weegt ca 650 KG).
Er zit dus wel erg weinig marge tussen gewicht trailer+paard en wat auto zelf ledig weegt en wat auto maximaal mag trekken.

Wie heeft er ervaring met het rijden met een Tuscon 2WD met een 1,5 paards trailer en wie kan evt meer info geven of dit zou moeten kunnen zonder dat trailer en auto gelijk aan gort gereden worden.

Alvast bedankt!

glenstorm

Re: wie rijdt er met een Hyundai Tuscon en 1,5 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:36

Mijn moeder rijdt met een tuscon en 1,5 paards trailer
In verhouding tot de Zafira die we eerst hadden (zware variant zodat die mocht trekken), rijdt deze auto stukken makkelijker met de trailer.
Optrekken gaat heel snel (soms heb je niet eens het idee dat er een trailer achter hangt).
Dus jaa volgens mij is het een fijne auto voor de trailer.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:39

Ik zou het zelf niet doen, als je een beetje slecht weer hebt kom je al gauw te kort.
Ik had zelf een feroza die 1500 mocht trekken met mijn 1.5 paards trailer van westeria ging dat prima tot ik mijn huidige kocht een bockmann uno die is wat hoger en ik kwam niet meer vooruit, terwijl die nog leeg was..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:52

Hier ook een Weijer (Cavalier) 1,5 paards, mtm 1300 kg
Deze trekken we met een auto die 1500 kg mag trekken. Die 200 kg marge vind ik erg prettig.

Je hebt nu geen marge tussen de mtm van de trailer en de maximale lading die de auto mag trekken.
Dat zou ik zelf niet prettig vinden, al mag het natuurlijk wel volgens de wet.

Maar het hangt er ook heel erg vanaf hoe de auto zich gedraagt onder dit gewicht.
Die 1400 kg geremd kan bijvoorbeeld nog wel eens per land variëren voor dit model.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:59

Max toelaatbare massa auto + max trailer < 3500 kg dan geen E achter B nodig.
Werkelijk gewicht achter auto is lager dan het max dat de auto mag trekken: ook geen probleem.

Het toelaatbare maximum van de trailer mag gerust hoger zijn dat het gewicht dat de auto mag trekken! Je kunt dan alleen niet het maximale laadvermogen gebruiken.

Oftewel voor het papiertje (rijbewijs) geldt het papieren max, voor achter de echte auto telt het echte gewicht ;)

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 17:40

@rex-rolfo: ik befrijp dat het voor het papiertje ()rijbewijs ) mag, daarom kwamen we ook uit op deze auto, maar wat Rumpleteaser ook aangeeft ik heb niet zoveel marge tussen wat mijn auto max kan trekken en wat er echt achter de auto getrokken wordt:
mag max. 1400 KG
daadwerkelijk max 1270 KG
verschil is maar 130 KG. Mijn vraag is dus meer of dat dan niet gevaarlijk wordt. Met name als je een tunnel ingaat, of weer een heuvel op moet oid.

@ glenstorm: wat voor trailer hangt er achter jullie tuscon? hoe zwaar is die en hoeveel weegt het paard wat erin staat (dus wat is zeg maar het totale gewicht wat jullie auto moet trekken)?

@rumpleteaser: wat bedoel je precies hiermee:
"Maar het hangt er ook heel erg vanaf hoe de auto zich gedraagt onder dit gewicht.
Die 1400 kg geremd kan bijvoorbeeld nog wel eens per land variëren voor dit model "
het was geen import auto waar we naar gekeken hebben , dus gewoon auto in Nederland.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:46

Goeie vraag, ik zit er alleen in als mijn pony erin staat.
Ik heb geen idee hoeveel die weegt. Grof gebouwde grote D pony 300 ofzo?
Trailer heb ik ook geen idee van, maar niet zo heel zwaar geloof ik.
Ik weet het ook allemaal niet, want ik mag nog geen auto rijden :P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:51

Wat ik ermee bedoel:

Zelf vind ik een marge erg prettig. Maar ik heb begrepen dat een auto model A met een geremd X kg in bijvoorbeeld Duitsland een ander gewicht heeft staan als max geremd. En dat het wel erg fijn is als je van te voren weet hoe de auto zich gedraagt (hoe die rijdt) met die maximale gewicht achter zich.

Persoonlijk heb ik liever wat meer ruimte (lees: kilo's over) :)

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 17:52

voor de kenners onder jullie:

stel dat ik nu en tuscon 4wd zou nemen, deze mag 1600 Kg geremd trekken gewichten zijn als volgt:
ledig gewicht 1537 KG
max laadvermogen: 603 KG
dan kom ik op max auto+laadvemogen op 2140

met mijn huidige gegevens van mijn trailer (ledig gewicht 620 en max laadvermogen 780 = totaal) 1400 kg komt ik over de 3500 kg (namelijk 3540)

Wat als ik nu het laadvermogen van mijn trailer laat terugkeuren naar 739 Kg (ipv 780 Kg)
dan komt de berekening als volgt:
auto:(1537+ 603 )2140
tailer: (620+739) = 1359
totaal 3499 KG en dus onder de wettelijke eis voor B rijbewijs.
Dan heb ik auto die kan trekken met ruime marge, paard dat nog in trailer mag (650 Kg is altijd nog minder dan 739 KG) en heb ik voldoende aan B rijbewijs, klopt dit??

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:56

De regels omtrent wat mag voor het rijbewijs en wat achter de auto mag zijn lang niet iedereen duidelijk, vandaar die wat open deur ;)

De autofabrikanten nemen geen gekke risico's, dus als Hyundai 1400 kg opgeeft kan je er imho wel vanuit gaan dat daar nog wat marge in zit. Belangrijk is wel dat je niet te snel opschakelt. Laat het blok rustig wat toeren draaien, dat is beter dan lage toeren maar het gaspedaal bijna op de bodem. Onze wagen komt echt niet in z'n 5 met de trailer erachter, ook op de snelweg blijft ie in z'n 4. Is volgens de boordcomputer nog een fractie zuinger ook :)

Andere auto en terugkeuren naar 1350 kg is ook een optie. Hebben wij ook naar gekeken maar omdat mijn vrouw toch E achter B heeft niet gedaan (1,5paards met max 1600 kg).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:56

Is je BE halen geen optie? Dan ben je van al het rekenwerk af.
Plus: altijd handig, jeleertnogeenswat :)

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:32

Wij hebben de grote broer van de tucson, een hyundai santa fe 2w benzine, die mag 2.000 trekken. Hele stabiele combi, alleen niet echt goedkoop met benzine :n

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:44

Wij hebben een Tucson 4wd, die trekt mijn 1,5 paards trailer makkelijk. De MTM van mijn trailer is wel 1300kg, dus wel lichter dan die van jou. Ik geloof dat het ledig gewicht van mijn trailer rond de 520kg zit, fjord zal 450/500kg wegen dus bij elkaar ruim onder het trekvermogen van de auto (1600kg).

Je laatste berekening klopt inderdaad (als je ook daadwerkelijk terug gaat keuren) en mag je rijden met B rijbewijs.
Vergis je niet in het verbruik, ik vind de Tucson op korte afstanden en met een trailer erachter behoorlijk veel verbruiken. Lange afstanden zonder trailer daarentegen valt wel mee.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:39

Bedankt allemaal voor de info en tips, hier heb ik echt wat aan!

@rex-rolfo: dus er zit altijd wel wat marge nog op wat de fabrikant aangeeft. Dan denk ik zeker dat we voor de laatste optie gaan: de 4DW maar dan trailer wat terug keuren. op papier zou die 1600 aan moeten kunnen maar als hier nog iets marge op zit dan geeft dat wel een veilig gevoel.

@Rumpleteaser: Ik ga sowieso lessen nemen en als ik voldoende goed kan manuvreren pas met paard in trailer rijden. Vanwege examenvrees gaan we nu juist wel uit van situatie dat ik geen BE haal, want dan heb ik wel de kennis en ervaring , maar mocht ik zakken door de zenuwen en stress dan is er geen man over boord en kan ik toch gewoon blijven rijden.

@duikpaardje: daar hebben we ook naar gekeken, maar die is in combi met de trailer veel te zwaar om zonder BE te mogen rijden. plus hij is in verbruik idd niet zuinig te noemen :)

@Ffjor: ok bedankt voor jouw ervaring. Juist dit bevestigd weer onze keuze. Deze info hadden we namelijk ook van iemand anders. De auto zal voor namelijk door mijn vriend gebruikt worden om dagelijks 80 Km over de snelweg te rijden ivm woon-werk verkeer. Daarin zal hij dus niet super veel meer verbruiken dan een wat minder zuinige gewone auto. Maar voor die 2-3 keer per maand dat ik ermee weg wil, kan hij het wel goed aan maar is wat minder zuinig. Dat geeft dan niet :)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:47

Toevallig. Wij hebben juist deze week een Tucson gekocht (diesel automaat).
Auto is nog niet afgeleverd dus over rijgedrag met trailer kan ik nog niets zeggen.
Deze mag ook 1400 trekken, maar onze trailer heeft een mtm van 1150 kilo dus er is een ruime marge voor ons.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:01

Even nieuwsgierig, welke andere auto's heb je ook bekeken? Het is mij opgevallen dat sommige auto's / merken relatief weinig mogen trekken (Opel valt nogal tegen, b.v. Mokka is een stoere SUV maar meer dan een hobbelkar mag er niet achter), anderen juist redelijk ruim. Volkswagen Passat 1.9 diesel b.v. mag 1500 kg trekken.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:11

Wij rijden met een kia sportage 2.7 v6 motor met een tweepaards trailer altijd wel 1 paard erin. Auto mag 1600 trekken en trekt dit ook met gemak maar hij zuipt goed! Deze auto gebruiken we enkel voor de trailer en anders nemen we een van de anders kleinere auto's mee.

Kia is broertje van Hyundai dus wellicht hebben ze daar ook een Hyundai versie van.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:32

@mikkee: ah ok een tuscon, helaas kan je er nog niets van zeggen. Ik begreep wel dat een diesel variant vaak wel meer mag trekken dan een benzine. Had te maken dat de motor sterker is dacht ik.
Ben benieuwd hoe hij bevalt.

@Rex_rolfo: we hebben eerst gekeken naar de MPV/grote station achtige modellen zoals Opel zafira, Ford Mondeo, Citroen C4 picasso. Maar deze autos zijn groot en ruim, maar kunnen (zeker als benzine variant) vaak weinig trekken of in verhouding niet zo veel. Daarbij kreeg ik advies om meer een "werkauto" te nemen als ik echt een trailer met wat groter paard (mijn fries) veilig wilde vervoeren (meer over capaciteit , vooral in geval van remmen of helling af. Trekken gaat vaak wel, maar het moeten remmen van de trailer met lading is blijkbaar lastiger voor dat soort auto's.
Dus toen zijn we gaan kijken naar Honda CR-V, Subaru Forester, Kia Sportage, Hyundai Tuscon,Hyundai Santa Fe, suzuki Grand vitara.
Blijft dat we ivm KM woon-werk verkeer geen diesel willen (halen we er niet uit), dat de auto in gemiddeld gebruik niet onder de 1:10 moet komen, maar dat we wel een auto willen waar ik dus wel nog redelijk veilig een tailer mee kan trekken en vooral mee kan remmen. Daaerbij kwamen we dus uit op de tuscon 4WD.

@manon89: dezxe hebben wij ook bekeken, maar die kwam idd naar voren als een enorm dorstige auto. Nu denk ik dat de motor 2.7 V6 ook wel sterker is, dus graag meer drinkt, maar in vergelijking rijdt een zelfde Kia sportage 2.0 gemiddeld 1:9,8 terwijl een hyundai 2.0 gemiddeld ;: 12,5 verbruikt das in de lange termijn wel wat voordeliger dus. zeker in ons geval omdat de auto voornamelijk als woon-werkverkeer zonder trailer gebruikt wordt.
Vind de kia sportage trouwens wel heeel erg mooi ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:45

Wij hebben een Volvo V40 2 liter benzine motor voor onze aluminium 1,5 paards trailer 1300 MTM.
De auto heeft een kogeldruk van 75 kg en mag 1500 kg trekken.

Een vriendin van mij rijdt een Kia Sportage met daarachter een terug gekeurde polyester 2 paardstrailer (met 1 paard erin).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:48

Zafira (zie eerdere opm over Opels ;) ) valt idd tegen, onze 1.8 mag maar 1200 kg aan de haak. Gelukkig is een Haflinger minder zwaar dan een Fries.

Even gesnuffeld wat een Passat benzine mag trekken, de 1.6 blijft op 1300 kg hangen, de 1.8 tfsi 1500 kg.

Ik snap dat advies over een 'werkauto' wel, maar vraag me dan wel af of dit is gebaseerd op cijfers of op onderbuikgevoel. Dat laatste wil wel eens misleidend zijn. Maar het belangrijkste is natuurlijk wat jullie er zelf van vinden. Als jullie de Tucson een fijne en stoere auto vinden, met of zonder aanhanger dan moet je daar natuurlijk gewoon voor gaan :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:49

Wij hebben de opvolger van de Tucson, de Hyundai IX 35 en daarvoor hadden we zijn grote broer, de Santa Fe. Ik heb nog nooit zulke fijne auto's gehad om de trailer mee te trekken!!! En ik heb er inmiddels best met een hoop gereden. Zuinig zijn ze niet dat is waar maar wel heel stabiel en ook nu met de IX35, geen enkele moeite om een flinke lading te trekken.

Ik heb er een Henra trailer achter, met een ledig gewicht van 540 kilo en een paard erin wat ergens rond de 750 kg zit. Hoe steil de helling ook is, echt geen centje last. En fors remmen gaat ook, hoewel ik dat uiteraard zoveel mogelijk probeer te vermijden maar goed het komt wel eens voor. Overigens mag hij 1900 kg trekken.

Ik zweer echt bij Hyundai! Eind van het jaar zijn we deze auto kwijt maar ik ga zeker kijken of ik aan een soortgelijke kan komen!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:22

Grappig, jullie hebben naar hetzelfde rijtje auto's gekeken als wij ;)
Wij vinden een stoer uiterlijk met zo'n reservewiel achterop erg mooi (vooral de Grand Vitara) maar zeer onpraktisch met trailer erachter. Kan gewoon niets meer uit de achterbak halen dan en ik heb nogal grote westernzadels...
Vandaar onze keuze voor de Tucson.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:50

Ik heb een Tucson met een 1,5 paards er achter. Gaat prima, auto kan het goed doen en de combinatie ligt lekker op de weg. Moet zeggen dat ik wel voor de diesel heb gekozen omdat dat volgens kenners een betere trekauto is

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:45

Ligt ook aan de trailer (niet voor niets "combinatie" ;) ). Wij hebben vorig jaar ons jaren '80 bakkie ingeruild voor een vrij jonge trailer. Ondanks dat de nieuwe een paar kg zwaarder is ligt die véél fijner achter de auto dan de oude trailer.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:06

Ik kan zo niet meer vinden wat de tuscon kost, maar je kan anders ook kijken naar de IX35. Deze mag met de benzine versie 1900 kg geremd trekken, of kom je dan weer in de knoei met je E rijbewijs?

Eerlijk gezegd, ik zou toch investeren in een E rijbewijs en voor een auto gaan waar je meer mee mag trekken dan zo aan het rekenen gaat. Ikzelf vind 1400 trekgewicht echt beperkt.