westernpaarden in de dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

westernpaarden in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:45

In het westerngedeelte van bokt zijn er vaak discussies over andere paarden dan quarters/paints en appaloosa's in de westernsport. Maar ik vraag me of of er ook westernpaarden in de dressuursport lopen?

Kennen jullie ze? En wat vinden jullie van het idee? In de VS schijnt dressuur steeds populairder te worden, ook voor AQHA'tjes. Ben benieuwd naar jullie mening!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:53

staat toch best goed?

Afbeelding

sallandval

Re: westernpaarden in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:06

Niemand die ooit een quarter of paint in de engelse ring heeft gezien of er een mening over heeft?

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:08

Ik weet dat er aantal jaar (7 ofzo) terug een quarter op de manege stond die western, dressuur en springen deed. Lijkt me wel apart, meeste westernpaarden zijn wat breder/forser dan de meeste dressuurpaarden!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:09

Nope... Ken alleen maar westernruiters die het Engels rijden verafschuwen -O-

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:09

Ik vind het best kunnen. Het staat goed. Ik denk dat je meer moet kijken naar de kwaliteiten van jezelf en van het paard. Wat jullie het beste ligt. Dan zal het wel staan. En ook best dressuurruiters kunnen western gaan rijden (en vice versa) kijk maar naar anky van Grunsven (:

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:10

@Olympia96, dat vind ik altijd zo jammer. Je kan gerust alles respecteren en overal open voor staan, maar iedereen heeft gewoon zijn ding. Zo zullen er ook genoeg mensen over westernruiters denken ...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:10

Ik denk dat het veel te maken heeft met de beschikbaarheid (en betaalbaarheid) van het ras in NL. Als je je geen quarter kunt veroorloven, ga je Western rijden met je KWPNer of je Haf ( en als je je geen KPWNer kunt veroorloven ga je dressuur rijden met je Haf, bij wijze van spreken)
Als je in NL een quarter koopt, dan is dat om Western mee te rijden, ze zijn al duur en schaars genoeg.

In de VS is het precies omgekeerd, daar struikel je over de quarters, en niet iedereen kan even een KWPNer uit NL over laten vliegen, en de warmbloedfokkerij staat daar in de kinderschoenen.

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:11

Ik start met mijn Paint in de dressuur, en hij doet het super :)

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:12

Overigens heb je aan deze kant van de oceaan veel andere rassen, je hebt geen kwpner nodig om dressuur te kunnen rijden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:14

_Maart_ schreef:
@Olympia96, dat vind ik altijd zo jammer. Je kan gerust alles respecteren en overal open voor staan, maar iedereen heeft gewoon zijn ding. Zo zullen er ook genoeg mensen over westernruiters denken ...

Ben ik helemaal met je eens! Ik rijd zelf Engels, maar sta ook niet achter de trainingsmethoden van iedere andere Engels ruiter. Maar dat geldt ook voor Western in mijn geval. Er zijn genoeg dingen die zij anders aanpakken die ikzelf ook handig blijk te vinden.

Toch denk ik dat ik er meer open voor sta dan de westernmensen in mijn omgeving. Ik denk overigens dat quarters bijvoorbeeld niet altijd een even makkelijke bouw hebben om wat hoger in de dressuur te rijden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:16

Maar zijn quarters niet erg nadelig gebouwd voor de dressuur?

edit: Olympia96 zegt het al.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:17

Ik heb ooit een B proef gereden op een oefenwedstrijd met mijn Paint. Wel in western outfit omdat ik geen dressuur outfit had, maar dat mocht de pret niet drukken. Hij kent de oefeningen tot in M, een beetje dressuur basis kan geen kwaad en ik sta overal voor open. Overigens heb ik nooit Engels gereden.

Ik denk dat Ibbel een goed punt maakt. Had het er toevallig eergisteren over met een vriendin die een KWPN merrie heeft en wij kwamen tot een soortgelijke conclusie.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:18

Ik heb een Quarter x Arabier staan en echt het uiterlijk van een forse Quarter heeft.
Deze is altijd mee op jumping geweest en kon zonder moeite de 1,10m over ...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:25

Nouja ik heb een quartertje die we nu aan het beleren zijn en wil best misschien eens een western wedstrijdje rijden maar de basis is natuurlijk min of meer hetzelfde als dressuur. Dus waarom niet starten in de discipline waar je elk weekend om de hoek kunt starten ipv stad en land afreizen voor die ene western-wedstrijd? Volgens mij valt het best te combineren?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:47

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:51

ze hebben meestal niet echt een actief achterbeen, dus misschien de B en L wel, maar in de M krijgen ze het absoluut moeilijker, al zullen er best enkelingen zijn die er wel doorheen komen

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:54

Hier een Appaloosa, die altijd springen heeft gelopen. Is misschien anders dan een quarter, maar toch.. En die loopt op ;t moment ook fijn dressuur! In allebei wedstrijden gelopen, maar niet op hoog niveau. B dressuur, L springen. Kreeg vorige eigenaren veel reacties op, positief én negatief geloof ik.
Laatst bijgewerkt door don110 op 01-11-13 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:58

Ik vind het een vreselijk gezicht :D
Dressuur op een goed niveau vind ik echt cool, maar dan moet het wel met een groot paard met dito gangen zijn en niet met een quarter of whatever. Ik heb niet echt verstand van de niveaus binnen de dressuur, maar ik kan mij niet echt voorstellen dat een quarter ook echt kan scoren binnen het wat hogere niveau?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:03

don110 schreef:
Hier een Appaloosa, die altijd springen heeft gelopen. Is misschien anders dan een quarter, maar toch.. En die loopt op ;t moment ook fijn dressuur! In allebei wedstrijden gelopen. Kreeg vorige eigenaren veel reacties op, positief én negatief geloof ik.

een appaloosa word vooral op kleur gefokt, je hebt hier dus allerlei gebruiksniveau's in,
quarter lopen wat op de voorhand en hebben een wat traag achterbeen en vaak een wat kortere rug, dat is nu eenmaal niet ideaal voor dressuur

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:07

Nee daarom zei ik ook dat 't anders was, maar omdat 't toch in de openingspost werd genoemd :D

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:08

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:09

ben ooit eens voor de lol met mijn Quarter op onze club in een onderlinge wedstrijd gestart, werd niet gewaardeerd :+
Ondanks mijn perfecte rondjes strak door de bochten en keurig op de bordjes werd ik niet eens geplaatst. Terwijl er ruiters waren die half buiten de ring gingen en eieren als voltes neerlegden. Vanaf toen heb ik het maar opgegeven }:0

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:10

Miepie77 schreef:
een appaloosa word vooral op kleur gefokt, je hebt hier dus allerlei gebruiksniveau's in,
quarter lopen wat op de voorhand en hebben een wat traag achterbeen en vaak een wat kortere rug, dat is nu eenmaal niet ideaal voor dressuur

Op zich willen we bij de westernsport ook een paard wat vanuit zijn achterhand loopt, al gebeurt dat zeker niet bij iedereen. Daarbij mist een quarter ook nog de juiste oprichting, dus idd niet het ideale dressuurpaard. Maar ze kunnen heus wel tot de Z komen.
Mijn oude merrie had ik echt wel door kunnen rijden, die had zeker hoger gekomen, maar goed die had een flinke dosis engels volbloed in haar lijf, dus dat zou wel geholpen hebben.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:19

Ik geloof dat het mogelijk is en dat je net zo goed tot het hogere niveau kan komen als een ander paard.
Elk ras heeft zijn eigen 'perfecte dingen'.
Maar dat maakt niet dat je met veel trainen niet daar kan komen waar je wilt :)
(halflingers zijn ook een stuk forser, om het zo maar te zeggen en die komen ook best hoog etc)
Denk alleen dat hier aan deze kant van de oceaan mensen niet zo snel een paard gefokt voor een anderen categorie wordt gebruikt.
Je moet je voorstellen dat je bv. geen 8000 euro uitgeeft aan een goede quarter om dressuur te gaan rijden.
Dan koop je dat dressuur gefokte dier voor die 8000 euro.

In amerika is het nu ' in aan het raken' maar daar is het dressuur paard ook niet heel erg groots vertegenwoordigd. dan ga je toch al sneller voor dat paardje wat je wel kan krijgen en probeer je het alsnog te bereiken :)