Top dressuurpaard of braaf paard in de ring ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romancehorse

Top dressuurpaard of braaf paard in de ring ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 09:30

Wat hebben jullie liever een top dressuurpaard die een 9 haalt voor z´n middendraf.
Maar waarbij je bij elk jury hokje een gevecht krijgt.
Die graag weg springen of thuis met trainen een drama zijn?
of braaf gemiddeld paard die je door weer en wind netjes je proefje in loost met een 7 en nergens naar kijkt?
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
D´r zijn bij mij op stal een paar paarden die geweldig lopen en het goed doen in een proef.
Maar wel altijd onbetrouwbaar blijven.
Wegspringen , weigeren en vaak niet te hendelen op ander terrein.
maar ook een paar gemiddelde paarden die de gehele proef voldoende of ruimvoldoende halen en zo ook met winst thuis komen.
Gaan jullie dan voor een 9 of 7?

uggy

Re: Top dressuurpaard of braaf paard in de ring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:31

7 :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:35

Ik heb ze allebei en ik geniet van de afwisseling. Ik kick erop om die acht of negen te scoren, ook als er dan drieen en vieren bijstaan, en vind het juist soms best leuk om in de training een beetje te moeten sparren om de baas te kunnen blijven (iets minder leuk dat peerdlief gisteren zo nijdig was dat hij zowel het gespje van mijn vrij nieuwe neusriem als mijn singelstoot brak), maar het is ook een fijn en gerust gevoel om op pad te gaan met een paard waarbij je weet dat alles wat fout gaat je eigen schuld is, alleen kan ik daar wel een beetje geïrriteerd raken van het zesjesprotocol. Voor die zevens moeten we nog even verder trainen. :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:39

Een simpele brave die overal een 7 voor haalt heeft nog 210. Alleen een 8 zal die niet snel halen.
Een moeilijke die onderdelen voor 9ens laat zien maar ook paar grove fouten kan ondanks dat toch 200 scoren.
Ik zeg iedereen vooral doen wat hij wil, als je een bange ruiter bent begin dan ajb niet aan een moeilijker paard.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:43

Dan is het juist een uitdaging om van dat 6 jes protocol een protocol te maken met uitschieters!
Ik heb eigenlijk altijd allround gefokte paarden waar ik dressuur mee rijd. Mijn nu 9 jarige ruin is Z2, laat mij nooit in de steek. Terwijl ik het zelf veel vaker laat afweten in een proef. Geef mij maar paarden met een scheutje spingbloed, die hebben vaak zoveel meer rust in t koppie!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:44

Ik ga voor de 7. Voor mij moet paardrijden leuk blijven en dus ook de wedstrijden. Ik doe het niet om het winnen of om het geld. Lol staat op nummer 1. Met een 9 paard worden de trainingen er niet leuker op als een paard onbetrouwbaar blijft.

Ik heb zowel een 7 als een 9 paard op stal staan. Het 7 paard is heel fijn op wedstrijd, maar misschien iets minder intesant in de training, omdat ze altijd loopt. Op wedstrijd is het leuk, juist omdat ze altijd loopt.

Het 9 paard, daar heb ik mijn handen vol aan. Hij is een draak in training en op wedstrijd. Hij gaat niet normaal langs het juryhok of de bakopening, want dat is eng. Maar als hij loopt, dan gaat hij als een kanon en echt voor de 9. Hij kant mij een heel fijn gevoel geven, maar hij kan mij ook super onzeker maken.

Op lanhe termijn, als het 9 paard "afgekoeld" is, vind ik het 9 paard fijner.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:49

Ik heb een 7 paard haha. En ik vind het heerlijk! Zo kan ik ontspannen mn proef rijden en hoef k me niet druk te maken om 'enge' dingen of hoe het vandaag zou gaan..

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:50

Ik zou voor de proef eerder het paard van de negens hebben, maar voor de rest toch liever de andere.
Het is leuk als je paard mooi kan lopen, maar niet alles draait voor mij om wedstrijden, en soms is het gewoon even fijn om op je paard te stappen en weg te rijden zonder zorgen. Helemaal nu ik weet hoe het is om met een onvoorspelbare pony om te gaan, dat is leuk en een uitdaging, maar soms wil je ook gewoon even 100% op je paard kunnen vertrouwen.
Ideaal lijkt me wat Urielle en Peelie hebben, allebei. Dan heb je nog je brave voor dingen die wat meer voor de fun zijn.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:52

Ik denk ook dat het verschil uit maakt of je het voor de kost doet, of zoals ik voor de hobby! Ook al mag ik niet klagen met mijn paard!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:55

De 7. Ik rij paard voor mijn en zijn plezier. Het op een paard moeten stappen dat alle hens aan dek vraagt is voor mij niet leuk, en daardoor ben ik blij met de 7.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:58

Ik heb niet gezegd dat het 7 paard betrouwbaar is. Ze kan ook vreselijk spoken, maar dan maak ik haar zo. Dat ze dan soms een sprong meer doet dan verwacht is alleen maar grappig. Ze is gelukkig geen dooie. :+

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 10:06

Ik heb zelf ook paarden gereden die een 9 haalden.
Ging altijd met stress de proef in .En nooit met een voldaan gevoel , dat ik lekker gereden had.
Nu heb ik een 7 paard , die me nooit in de steek laat.
En door weer en wind , hokjes en vlaggen etc , netjes de proef doorloopt.
dat geeft mij wel een hoop rust en plezier. Maar inderdaad heb je wel eens 6 jes jury´s.
maar dan is de kunst op zo netjes te rijden dat ze wel goeie cijfers moeten geven!
Dat geeft ook wel weer een drive.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:49

Ik heb er nu één die kan bewegen voor een 9 en die ontzettend braaf is en altijd gewoon de baan rondgaat :D Het ene hoeft echt het andere niet uit te sluiten gelukkig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:51

Dat zijn de zeldzame 0000 :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:53

De 9, die krijg je met de juiste training ook braaf. :)
Kwa karakter lijken die van mij allemaal op die wat bij jou de 9's haalt. (ze hebben wel geen GP kwaliteit maar de karakter omchrijving dus. :') )
Heerlijke paarden zijn het als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen. Overigens ga ik ook ontspannen de ring in met zo'n 9-paard kwa karakter hoor. Kan me er niet druk om maken... Dat is misschien het verschil... :+

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:54

Ik heb er eentje die beide kan :D Maar da's een 'once-in-a-lifetime'paard vrees ik. Anders zou ik misschien toch voor dat 9 paard gaan en heel veel uurtjes in dat paard steken zodat hij wél voorbij dat juryhok gaat :D

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:55

Ik heb er eentje die jij beschrijft, hij kan lopen voor een 9 maar ook vervelend doen voor een 10... Nu heb ik hem eindelijk zo ver dat hij een brave proef kan lopen, dan wordt het dus voor een 7 maar wordt het eigenlijk afgestraft dat hij het dus niet voor die 9 laat zien op dat moment en kom je op een 5 of misschien 6 uit. De jury denkt dan (waarschijnlijk ook wel terecht) te weten dat hij beter kan. Alleen heb ik dan weer die opgefokte gestresste gek in de baan lopen wat ik eigenlijk niet wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:56

Ik heb hele sensibele merries maar toch zijn ze hartstikke braaf. Ik zou niet weten waarom het een of of verhaal zou moeten zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:57

Omdat er een boel ruiters niet om kunnen met een sensibel paard... Dan krijg je "het een of het ander" verhaal. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:58

ik wil iig een paard hebben dat vlug is in zijn reacties. En dat kan voor en tegen je werken, maar in de cross is het wel verrekte handig ;-)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:04

Ik ben het er niet mee eens dat je die 9 braaf krijgt. Hooguit krijg je meer controle na een wegschiet actie, het kijkgedrag, juist dóór de training. Hoe verder het paard in de training komt, hoe meer oefeningen je kunt gebruiken om paard eerder op te vangen, in een schoudertje voor ergens langs te drukken etc.

Ik heb járenlang een 9-paard gehad. En ja, hij schoot regelmatig weg, kijkerig, ben ook wel bokkend het inrijterrein over gevlogen zonder remmen etc. Hij was groot, maar watervlug! In de Z2 ben ik weleens op groot concours naar een B-ruiter met megabraaf uitziend paard gereden en gevraagd of ik 5 minuten naast haar mocht stappen omdat die van mij elk moment kon ontploffen :+ Die 9 scoren zijn gewoon super en ik heb wel meer punten dan die 200 bij elkaar gereden. Paar jaar terug nog wilde paardlief de ring niet in, klom gewoon letterlijk het terras op (verhoging van 1 m). Ik kreeg eindelijk de kans om af te stappen, paardlief aan de hand de ring ingenomen en ja, dan is het duimen 'dattie het wel doet' en vervolgens reed ik die proef dus 228 punten bij elkaar. Tsja...En zo kan ik wel een heel boek vullen met dit soort acties...

Omdat ik ook zo'n 7 paard heb gehad en diverse daarvan voor anderen heb getraind en uitgebracht, weet ik inmiddels wel dat je meer ruiterskills ontwikkelt door zo'n 9 paard.

Maar ik heb dat meegemaakt en eerlijk gezegd: nee, voor mij niet te meer. Ben er gewoon te oud voor... :+

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:05

Het is maar net wat voor definitie je bij een sensibel paard hebt.

Voor mij zijn een sensibel paard en kijkerig paard wel 2 verschillen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:07

Eens. Daarom gaf ik ook aan dat ik een vlug paard wil hebben, die snel is in zijn reacties. En als ze dan nuchter in het hoofd zijn heb je een prachtige combi.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:12

Beter kun je niet wensen inderdaad.

Hoewel het grootste deel van die snelle reacties wel weer te trainen is, vind ik...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:25

Als ze gehoorzamer worden krijg je er gewoon een leuk paard van en is dat juryhokje vaak geen gevecht meer.. ;Hoogstens even wat meer er aan rijden... Zoals jij ondanks dat ie het terras op ging met er aan te rijden ook nog +200 punten scoorde, lijkt me geen score die je rijdt als ie de hele proef niet gelopen heeft.. Dat bedoel ik meer met "braaf" worden, "werkbaar" was misschien een betere woordkeuze geweeest. Maar ze eisen wel meer van hun ruiter, dat wel. :D (veel geduld vooral :') ) die merrie thuis ging de eerste wedstrijd verschillende keren haast door de vensters van de kantine. 2 jaar later was het gewoon een fijn paard, je moest er aan rijden maar ze was wel gehoorzamer.. :) Die ging ook bij het inrijden nog regelmatig "los" trouwens maar goed, zoals ik al zei; ik kan me daar niet druk om maken dus eigenlijk ging ik alsnog altijd heel leuk en ontspannen op wedstrijd. :')