Help, ik zie het echt niet meer zitten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BMG_X

Help, ik zie het echt niet meer zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:33

Lieve bokkers,
Ik zou heel graag even mijn verhaal kwijt willen.
Ik heb een vijfjarige arabier die nu ongeveer een jaar is ingereden.
Eerst stond zei op een pensionstal een kwartiertje van mijn huis vandaan. Het ging niet erg goed met haar, telkens bokken in galop steigeren en wegrennen op buitenrit terwijl ze dit eigenlijk het eerste half jaar dat ik haar had nooit deed.
Op die pensionstal had ik niet zo veel schik meer en besloot een andere plek voor haar te zoek met de hoop dat alles weer een beetje beter ging. Ik kwam uit bij een vriendin van mij. Zij woont bij mij om de hoek en had zelf ook twee paarden. Zij had nog een box over en zag het wel zitten dat ik mijn paard bij haar stalde. Ik vond dat natuurlijk een geweldig plan, want nou ja zeg nou zelf wie wil zn viervoeter nou niet het liefst zo dicht mogelijk bij zijn huis? Na alles geregeld te hebben, hebben we een datum gepland om mn arabiertje over te huizen. Zo gezegd , zo gedaan. Die zaterdagmiddag liep ik met mijn pony aan de hand ( is maar twintig minuutjes lopen van pensionstal naar vriendin) naar zn nieuwe stal toe. Eerst hebben we de paardjes samen in de wei gedaan, wat allemaal goed ging. Daarna lekker op stal gezet. Na een dag of vijf begon ik weer te rijden. Dit ging super, ze leerde veel en had het goed naar haar zin. Je zag het plezier weer in haar ogen. We gingen weer op buitenrit en lekker crossen in de wei. Tot dat die ene dag, na een paar maanden. Haar humeur sloeg om, ze ging opeens bijten met aansingelen, bokken in galop, overal van schrikken en steigeren als ik het hoofdstel uit deed. Ik vond dit zo apart, met het hoofdstel in doen had ze geen problemen, maar met uit doen dook ze helemaal in elkaar van de angst, kreeg rode ogen en kwam omhoog. Ik probeerde mezelf wijs te maken dat het allemaal wel weer goed kwam, todat vorige week donderdag aan brak. Ik probeerde haar hoofdstel uit te doen en ze kwam zoals gewoonlijk weer omhoog, maar nu zo hoog dat ze omkieperde ( ik doe trouwens tegenwoordig het hoofdstel uit in de paddock zodat ze in de stal haar hoofd niet kan stoten). Het arme beestje lag dus op de grond en stond onmiddelijk weer op. Ze keek me een beetje stom aan, zo van ; Wat heb ik nou weer gedaan? :? Ik heb haar rustig terug gezet in haar stal en ben naar huis gegaan. Gelukkig heeft ze zich nergens pijn gedaan. Maar ik kom nu op de conclusie dat ik weer terug bij af ben aangezien het bokken onder het rijden, schrikken van alles waar ze eerst niet bang voor was en het chagrijnig doen met aansingelen. Alleen het steigeren met het hoofdstel uitdoen is een nieuwe streek. Mijn vraag aan jullie is nu dus, waar heb ik mee te maken? Zijn dit gewoon merriekwaaltjes of is het meer dan dat? Veel respect voor de mensen die dit verhaal helemaal gelezen hebben en ik hoop dat jullie raad weten.
Bedankt.

jesito

Re: Help, ik zie het echt niet meer zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:37

Ik denk dat jouw paardje ergens pijn van heeft en het meest voor de hand liggende is de mond.
Is je paardje bij de tandarts geweest?
Ook haar rug zou eens nagekeken kunnen worden, je paardje doet dit niet zomaar er zit echt wel meer achter.

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:37

ja, pas helemaal na laten kijken. Alles in orde.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:38

Is er al eens een tandarts bij geweest?
Ben je toevallig veranderd van voer rond de tijd dat dit gedrag begon of staat ze langer op stal?
Ik zou eerst lichamelijke problemen uitsluiten, voor het op een gedragsprobleem te gooien.

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:39

Ik ben wel van voer veranderd. Eerst alleen maar hooi, op de pensionstal waar ik weg ben gegaan. Nu in de ochtend en middag gras, avond brok en hooi en vitamine brokjes van pavo. Het gedrag is een paar maanden later weer om geslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:39

Inderdaad een tandarts laten kijken en een zadelmaker laten komen. :j
Ik denk dat het probleem heel snel verholpen kan zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:40

BMG_X schreef:

Mmm, raar idd.
is ook moeilijk beoordelen als je het zelf niet kunt zien, heeft al eens iemand anders mee kunnen kijken als ze zo doet.
Misschien is dat een idee, iemand van buitenaf kijkt misschien iets objectiever.

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:41

Trouwens, vergeten te zeggen. Het bokken, steigeren en schijnbewegingen bij het rijden is vooral als je klikt met je mond en hem voorwaarts wilt rijden. dan is het oren naar achter en benen in de lucht.

jesito schreef:
BMG_X schreef:

Mmm, raar idd.
is ook moeilijk beoordelen als je het zelf niet kunt zien, heeft al eens iemand anders mee kunnen kijken als ze zo doet.
Misschien is dat een idee, iemand van buitenaf kijkt misschien iets objectiever.

Heb een keer per week priveles. instructeur zegt dat het merriekwaaltjes zijn. Alleen ik wou het toch nog voor de zekerheid van bokt weten.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-10-13 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:47

Ik zou het paard lichamelijk eens na laten kijken op alle fronten.
Dan iemand naar de pasvorm van je zadel laten kijken en een kritische instructeur naar je rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:55

idd zonder het paard te zien is het altijd een beetje koffiedik kijken hé, jouw verhaal is mooi en ruim beschreven maar het is altijd een noodzaak ook het dier zijn reacties te zien.
Het is een Arabier en bovendien is hij nog heel jong, deze dieren zijn bijzonder gevoelig en reageren net iets vlotter dan de meeste andere types.
Het zou idd heel goed kunnen zijn dat de tandarts een noodzaak is, als dat nog niet gebeurt is, maar voor de rest is het bijna altijd een kwestie van regels en afspraken stellen, consequent leiding geven, en net op deze leeftijd is dat eigenlijk wat dat betreft een heel belangrijk iets.
Ik zou heel snel hulp zoeken van bv een instructeur/trainer die bij jou langs komt en zo samen het probleem gaan oplossen.
Doe zo niet zelf verder, een paard leert op deze manier dat het ook anders kan en mag, en das echt niet wat je wil bereiken. voor je het weet heb je een onhandelbaar paard.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:56

Wij hebben een evenbeeld staan, zowiezo een stuiterkonijn.
Maar zij gaat die gekke fratsen uithalen als ze haar zin niet krijgt.
De medische molen, zadelpasserij en tandarts daar is ze al in geweest.

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 17:00

stalbluemoon schreef:
Wij hebben een evenbeeld staan, zowiezo een stuiterkonijn.
Maar zij gaat die gekke fratsen uithalen als ze haar zin niet krijgt.
De medische molen, zadelpasserij en tandarts daar is ze al in geweest.

die van mij haalt die fratsen uit als die aan het werk moet.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:06

Merriekwaaltjes? Sorry maar mijn merries doen dit niet hoor. Is ze niet aan het wisselen ofzo? Daarbij, een hoog in het bloed staand paard, kan zichzelf heel makkelijk over de pis helpen. Dus bijvoorbeeld: 1 x zich pijn gedaan met het hoofdstel uitdoen, dan zijn ze de keren daarna weer heftig waarbij ze zichzelf weer pijn doen. En zo kan het gedrag steeds heftiger worden omdat ze elke keer weer bevestigd wordt dat het pijn doet/stressvol is. Probeer een andere manier te verzinnen om het bit uit te doen. Oefen bijvoorbeeld met het bit zonder hoofdstel {brokjes erbij} en daarnaast apart het hoofdstel zonder bit oefenen. Als dat goed gaat, probeer je het weer samen te voegen.
Doet ze ook zuur tegen je als je d'r longeert en je klakt met je tong? Gaat ze echt naar voren dan, of negeert ze je? Hoe minder been je hoeft te geven bij een gevoelige merrie, hoe fijner ze te rijden zijn! Oefen met longeren dat ze echt voorwaarts gaat op klakken en neem dat mee met rijden {zodat je minder been hoeft te geven, oftewel minder aan het lijf hoeft te komen}. Want daar kunnen merries wel erg zuur op worden...te veel drijven en doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:08

Heb je al eens bloed laten trekken? Mijn hengst deed van de zomer ook wat vreemd, drukker dan ik hem ken. Toen hij over een hek sprong omdat hij schrok was ik er klaar mee, das niks voor hem. Bleek magnesiumtekort te hebben. Binnen no time was mn vrolijke gompie weer terug :D

Bokken etc kan komen door een rugprobleem natuurlijk, maar sluit eigenlijk weer niet aan bij het extreme gedrag bij het uitdoen van het hoofdstel.

Ik zou haar sowieso heel goed laten checken. Daarnaast kijken of je een patroon kunt ontdekken.

Een Arabier is inderdaad gevoelig maar ook heel eerlijk. Hoe zit je zelf trouwens in je vel? Kan daar misschien nog iets vandaan komen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:13

Het valt me wel op dat dit duidelijk tekenen zijn van onbehagen(pijn) het begint na een bepaalde periode, eerste half jaar nergens last van en na die week niet rijden eerst ook nergens last van, dit duid toch op een lichamelijk iets en waarschijnlijk richting zadel.

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:04

sliert schreef:
Merriekwaaltjes? Sorry maar mijn merries doen dit niet hoor. Is ze niet aan het wisselen ofzo? Daarbij, een hoog in het bloed staand paard, kan zichzelf heel makkelijk over de pis helpen. Dus bijvoorbeeld: 1 x zich pijn gedaan met het hoofdstel uitdoen, dan zijn ze de keren daarna weer heftig waarbij ze zichzelf weer pijn doen. En zo kan het gedrag steeds heftiger worden omdat ze elke keer weer bevestigd wordt dat het pijn doet/stressvol is. Probeer een andere manier te verzinnen om het bit uit te doen. Oefen bijvoorbeeld met het bit zonder hoofdstel {brokjes erbij} en daarnaast apart het hoofdstel zonder bit oefenen. Als dat goed gaat, probeer je het weer samen te voegen.
Doet ze ook zuur tegen je als je d'r longeert en je klakt met je tong? Gaat ze echt naar voren dan, of negeert ze je? Hoe minder been je hoeft te geven bij een gevoelige merrie, hoe fijner ze te rijden zijn! Oefen met longeren dat ze echt voorwaarts gaat op klakken en neem dat mee met rijden {zodat je minder been hoeft te geven, oftewel minder aan het lijf hoeft te komen}. Want daar kunnen merries wel erg zuur op worden...te veel drijven en doen.

van klakken met je tong word ze inderdaad zuur.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:10

Nee merries worden snel zuur bij drijven/aan hun lijf zitten.

Inderdaad eerst bloed laten checken voor je verder gaat.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:12

Ik denk niet dat dit merrie-kwalen zijn..... een paard gaat uit zichzelf niet zo hoog steigeren dat ze omvalt, omdat ze de zin niet krijgt. Daar kan ik niet bij. Tuurlijk kan een jong paard onstuimiger zijn, af en toe bokken of wegrennen, maar hierin brengen ze zichzelf niet in gevaar. een merrie is zuur.
Ze is 5. Het kan heel goed zijn dat ze aan het wisselen is. Is er een TA bij geweest die elektrisch werkt of handmatig? Een gebit van een jong paard kan zo veranderen.
TEvens zou ik toch haar rug na laten kijken of iig haar bewegingen. Wellicht zijn er bepaalde spieren niet goed getraind of ontwikkeld die ze onder het zadel wel moet aanspreken......

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:13

Mijn merrie doet wanneer ze hengstig is hetzelfde een beetje. Ik mag mijn been niet aanleggen dan gaan haar oren naar achter en als ik klik met mijn tong gaat ze huppen uit verzet. Met eeen zweepje lukt het wel n na even rijden wordt het minder. Ik heb echt een dametje die merriekuurtjes heeft. Gelukkig doet ze alleen iets lastig als ze erg hengstig is...

Echt steigeren en tekeer gaan lijken me geen merriekuurtjes....

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:15

Mmm lijkt mijn merrie wel ene moment braaf ander moment echt het omgekeerde.

Toch zou ik het in de mond gaan zoeken mijn merrie heeft een onderhuidse wolfstand die er nu wordt uitgehaald en is niet zichtbaar met blote oog.

En dit is ook een arabier en die zijn super gevoelig.

Daarna hoop ik dat mijn probleem weer is opgelost want voorheen deed ze nooit een stap verkeerd .

Hoop dat je gauw de oorzaak vind.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:26

je bent overgegaan van alleen hooi naar van alles extra's misschien dat ze daar teveel energie of prikkelbaar van word???
probeer eens een week of 2 alleen hooi en alleen een handje extra;s

hoop dat het snel beter gaat

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:43

Heeft ze het hoofd hoog bij het afdoen van het hoofdstel(ook voor het steigeren)? Dan kan het maar zo zijn dat je perongelijk haar een paar keer pijn hebt gedaan doordat het bit de tanden raakte. Dat stukje kan misschien opgelost worden door haar bij het hoofdstel omdoen en afdoen te leren haar hoofd echt laag te houden, als in je kan zittend op een stoel haar haar hoofdstel om en af doen, zelfs als je op de grond zou gaan zitten.

Het aansingelen ook opnieuw aanleren, eigenlijk eerst zadel, rug en buik na laten kijken. Het lijkt op verzet mbt de hulpmiddelen. Als daar geen lichamelijke reden achter zit dan gaat er iets anders niet goed(in de ogen van het paard iig).

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:47

als dit een merrie kwaal is dan hadden er maar weinig mensen een merrie.
Mijn merrie is ook vervelend als ze hengstig is maar zou dit nooit uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:50

Merriekwaaltjes zou ik het ook niet noemen hoor. Mijn merrie is echt van voor naar achter helemaal op en top merrie, maar die haalt dit echt niet uit. Ik zou toch ook denken, met name door het bijten met aansingelen en bokken met galop en dergelijke dat ze toch echt iets niet lekker heeft in d'r rug met het zadelen. Dat ze dan met d'r hoofd gaat trekken met hoofdstel uitdoen en gaat steigeren.. Tja kan van alles zijn maar ik vind dat niet heel raar in combinatie met het gedrag onder het zadel, paard wil er immers van weg.

Ik zou toch nog een keer helemaal na laten kijken en wellicht dat een periode van rust helpt. Maar om dit af te schuiven op merriekwaaltjes.. Slaat mijn inziens kant noch wal.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:30

Je zegt dat ze helemaal is nagekeken, wat bedoel je daarmee? Wie is er allemaal bijgeweest/wat is er gedaan?