Citaat:In mijn ogen was de klasse B altijd een klasse voor de ruiters en paarden die net begonnen met het rijden van wedstrijden zodat ze op een relatief makkelijke manier kennis konden maken met de wedstrijdsport. Doordat de ruiters met meer ervaring geweerd werden uit deze klasse, konden ze zich goed meten met ruiters met vergelijkbaar niveau/ervaring, en is het naast het rijden van winstpunten ook leuk eens een prijsje te halen, of bij erg nette scores zelfs te voelen hoe het is om deel te nemen aan kringfinales, en eventueel regiokampioenschappen. Dit motiveert natuurlijk enorm om nog harder te trainen en ervaring op te doen zodat ze kunnen verder stromen naar de hogere klasses en zich daar te meten met de ruiters die wel meer ervaring hebben.
Maar helaas hoor ik steeds meer dat mensen die al wel jarenlange ervaring hebben in de wedstrijden ook dispensatie krijgen om, ondanks de regels, te mogen starten in de B dressuur. Dit om uitlopende redenen, waarvan ik het snap dat het voor iemand die al jarenlang niet meer actief is geweest in de paardensport het een hele stap is om weer terug te komen op niveau en zo gebruik kan maken van de verjaringsregel.
Maar actieve, ervaren ruiters die redenen gebruiken als; paard is nog te jong voor het L1, paard is wel oud genoeg maar nog niet ver genoeg opgeleid (wel om proefje netjes winstpunt-waardig te lopen, maar niet om te winnen), zouden in mijn ogen geen dispensatie mogen krijgen.
Deze ruiters mogen gewoon HC starten om ervaring op te doen, mogen een onervarener ruiter het paard laten starten voor ervaring, mogen het paard thuis houden om door te trainen tot wel klaar is voor het gevraagde L1-niveau, genoeg alternatieven lijkt mij?
(Vooral de reden dat het paard nog niet ver genoeg opgeleid is en er daardoor dispensatie verleend wordt, stoort mij ernstig. Want als een andere ruiter leuk meedoet in bijvoorbeeld het M1, hier 30 winstpunten heeft behaald maar problemen heeft met het aanleren van de keertwendingen, krijgt deze dan ook dispensatie om tot die tijd maar M1 te blijven starten, aangezien het paard nog niet M2-klaar is?)
Nu heb ik echter meerdere gevallen gehoord van ruiters die wel dispensatie krijgen, en dus voor de prijzen en kampioenschappen gaan starten in de B dressuur. Waardoor de ruiters die wel echt in de B thuishoren nog, hier dus veel minder kans maken.
En natuurlijk, in elke klasse heb je ruiters en paarden met meer talent of begeleiding en daar moet je als wedstrijdruiter mee om leren gaan en je kan proberen daar iets aan te doen, of jezelf erbij neerleggen. Maar in de B vind ik dat onervaren ruiters de kans moeten krijgen op een leuke manier kennis te maken met de wedstrijden, en ook kans moeten hebben op een keer een plekje bovenaan.
Graag hoor ik jullie meningen!