Verschil tussen jodhpur en 'gewone' rijbroek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Verschil tussen jodhpur en 'gewone' rijbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 22:29

Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een jodphur rijbroek en een 'gewone' rijbroek? Kan je in een jodphur ook Engels dressuur rijden? Zijn er voor- of nadelen aan verbonden? Ik vind ze er wel leuk uitzien, maar vraag me af of het een zelfde soort rijervaring biedt.
Laatst bijgewerkt door Martine op 28-10-13 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

fourseasons

Re: Verschil tussen jodphur en 'gewone' rijbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:31

Wat is een jodhpur rijbroek precies? :o Heb al beetje gegoogled maar word er niet veel wijzer van..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:32

En Jophur rijbroek draag je met lage jophurlaarsjes en je kan er gewoon mee rijden.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:35

Maar ik draag bij al mijn rijbroeken jodhpurs? :+ Wist niet dat er speciale broeken voor waren haha

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:35

Een jodhpur rijbroek valt met wijdere pijpen over je schoenen heen, een gewone rijbroek sluit strak aan bij je enkels en valt 'in' je schoenen zeg maar. Bij een gewone rijbroek trek je hoge laarzen of chaps erbij aan, onder een jodhpurrijbroek draag je lage schoenen.

En ja hoor, daar kun je best dressuur mee rijden, maar wat fijner is is denk ik persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Castellon op 19-10-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:37

Gewone rijbroeken zijn smal bij de enkels, hebben over het algemeen ook klitteband(tegenwoordig vaker van die elastische stof), om ze beter in de laarzen te laten passen.
Jodhpur rijbroeken hebben een 'wijde' onderkant, met soms een elastiek om onder je schoen vast te maken. Hierdoor kun je ze gemakkelijk in/over je jodhpurs dragen.

Edit: voorbeeld: http://www.pfiff.com/img/products/Farbc ... 6-50-1.jpg
Laatst bijgewerkt door Equisync op 19-10-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 22:37

@ Naomi. Jodphurs hebben in plaats van aansluitende nauwe pijpen, wijde pijpen.

@crazycactus. Ik begrijp dat het dus niet de bedoeling is om er hoge rijlaarzen onder te doen? Waarom zou dat zijn?

En ik vraag me af of de hulpen nog steeds goed doorkomen met meer stof er tussen....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:39

Inderdaad wijde onderkant. Dit is een jodhpur:

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:39

Jodhpurs hebben geen klittenband aan de onderkant. Ze vallen meestal iets korter uit dan breeches.

Jodhpurs hebben inderdaad een lossere pijp aan de onderkant, meestal elastiek. Maar als je ze in je sokken draagt kun je ze ook gewoon in rijlaarzen dragen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:40

EvelienKiss schreef:

@crazycactus. Ik begrijp dat het dus niet de bedoeling is om er hoge rijlaarzen onder te doen? Waarom zou dat zijn?

En ik vraag me af of de hulpen nog steeds goed doorkomen met meer stof er tussen....

Natuurlijk! Wat denk je zelf? :P
Of er nou sok+broek of sok+broek+leren laars aan je paard zit, hulpen komen gewoon door. En je zou wel hoge rijlaarzen er onder kunnen doen, maar dat is een beetje dubbel op en vrij onhandig denk ik.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:44

Ik zou het niet kunnen hoor, wijde pijpen in mijn rijlaarzen, daar is echt geen ruimte voor ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:45

naomi_g1998 schreef:
Maar ik draag bij al mijn rijbroeken jodhpurs? :+ Wist niet dat er speciale broeken voor waren haha

_/-\o_

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:24

Sjors schreef:
naomi_g1998 schreef:

_/-\o_

Oh god, heb ik iets doms gezegd? :+ :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:39

naomi_g1998 schreef:
Oh god, heb ik iets doms gezegd? :+ :+

Hahaha nee , juist niet , ik ben het met je eens . Beetje onduidelijk geformuleerd, sorry :D

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:42

Ik had laatst een rijbroek naar keuze gewonnen bij EJ en eens voor een zo'n wijde rijbroek gegaan. Erg fijne broek om mee te rijden vond ik. Doordat het kunstleer doorloopt tot aan de onderkant zit je ook vrij stroef in het zadel. Zelfde effect als met laarzen of chaps. Verschil is dat je de wijde dus niet met laars kunt dragen. Dacht dat hij omhoog zou kruipen, maar door elastiek onder je voet blijft de broek mooi zitten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:49

Vindt ze zalig die jodphur broeken. Komt van oorsprong uit de ijsland wereld.
Maar je ziet ze steeds meer. Ook klassieke ruiters in de stijl van bv Anja Beran dragen ze.
En ik zag het bij stamgenoten. Een gekocht en was verloren :-)

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:00

Mijn vent draagt ze ook, vindt 'ie lekkerder zitten dan een strakke rijbroek. Ik vind het bij mannen ook mooier staan. Hij is er happy in en soms leen ik er eentje van hem, zit prima, maar ik rij toch liever met laarzen en draag dan dus een strakke broek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:02

SuperAssie schreef:
EvelienKiss schreef:

Natuurlijk! Wat denk je zelf? :P
Of er nou sok+broek of sok+broek+leren laars aan je paard zit, hulpen komen gewoon door. En je zou wel hoge rijlaarzen er onder kunnen doen, maar dat is een beetje dubbel op en vrij onhandig denk ik.

Hoge rijlaarzen onder een jodhpurbroek? Je bent niet wijs. Dan heb je ten eerste zo'n onhandige laars om je been maar dan is meteen ook je gevoel weg. Het grote voordeel van een jodhpurbroek is nou juist dat je beter kunt voelen met je been doordat er geen laars in de weg zit.
Je hebt ook geen extra stof, behalve dan de onderste helft van je onderbeen. Ik weet niet hoe jij beenhulpen geeft maar ik doe dat met mijn kuiten. Niet met m'n voeten. Bij je kuit zit geen extra stof.

ZJ de jodhpurbroek komt nou typisch uit de Engelse wereld. Het ding heet zelfs jodhpur omdat de Engelse kolonisten hem hebben vernoemd naar een streek in India.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:24

Meen je dat Koper?
Zag de ijslandse paarden mensen er hier al veel eerder mee als de standaard ruiters.
Het waren ook de winkels met ijslandse paarden.spullen die ze het eerste verkochten hier in.NL

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:35

Ik vind ze ook echt heerlijk! Rij altijd met jodhpurbroek, nooit meer een gewone voor mij. Meer gevoel en je kan er ook prima gewoon mee lopen, laarzen zitten vaak in je knieholte te vervelen of je moet telkens schoenen wisselen voor en na het rijden. Rijlaarzen eronder is idd geen optie, maar dat zijn ook ondingen natuurlijk :+ Gewoon een lekker zittende rijschoen eronder, ik heb zelfs gympen look-a-likes gehad, die zaten echt heerlijk maar wel met hakje :)
Je kan natuurlijk iedere rijstijl rijden met elke broek, tenslotte bepaalt de broek niet hoe je rijdt. Ik wed dat Anky ook prima in spijkerbroek dressuur kan rijden of in d'r grandprix-outift western ;)
Zelf neig ik meer richting de klassieke dressuur, past ook bij de jodhpur, maar het kan allemaal :j

Afbeelding

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:39

Ik vind ze echt heerlijk, ik gebruik tegenwoordig helemaal geen normale rijbroeken meer. Het enige nadeel vind ik wel dat als mijn pony in de zomer heel erg zweet het zweet door je broek op je been komt en dat irriteert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:56

Zinzi_jewel schreef:
Meen je dat Koper?
Zag de ijslandse paarden mensen er hier al veel eerder mee als de standaard ruiters.
Het waren ook de winkels met ijslandse paarden.spullen die ze het eerste verkochten hier in.NL

In Nederland wel ja, maar in Engeland waren ze er al toen ik nog een kleine penny was. Lees 25 jaar geleden.
Dat is wel een ander model jodhpurbroek. Die Engelse jodhpurs zijn over het algemeen elastischer, en de onderkant van de pijpen zit strak om je schoen. Aan de zomen zit dan een elastiekje, vaak met clips. Dat elastiek loopt onder je schoen door.

De jodhpurbroeken zoals we tegenwoordig veel in Nederland zien komen qua model uit Duitsland. Dat zijn broeken met veel wijdere, en minder elastische, pijpen. Als je niet op je paard zit zien die broeken er veel meer als een niet-rijbroek uit dan de Engelse jodhpurs. En die broeken hebben op ongeveer 30 centimeter boven de zomen inzetten waar elastiek aan zit. Dat gaat onder je sok door, dan trek je je schoen aan en dan sla je de pijp over je schoen. Dat zie je goed op de broek van Amable. Een stukje boven de zoom loopt een horizontaal stiksel, dat is bij die broek wit. Dat is dus het stiksel waar de inzetten met het elastiek vast zitten aan de rest van de broek.

Pluklief, dat kan inderdaad een nadeel zijn. Ik heb wel eens broekspijpen gehad die niet meer zo soepel bewogen omdat ze stijf stonden van opgedroogd zweet. Maar broek in de was en hij doet 't weer, en ik hoop dat ik aankomende zomer gewoon met fenders rijd :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:04

Elastiek onder de voet zit er vaak in engeland al niet meer op. Ze zijn inderdaad meer elastisch. Mooie is dat bv er modellen zijn met een jeans motief. Zie je amper dat het een rijbroek is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:49

Hoe een hedendaagse jodphur zit wist ik al.
Heb er 2. En vindt ze zalig.
Een klein nadeel als je zomerdag rijdt en je paard gaat erg zweten wordt je broek nat van het zweet van je paard ;-)
Voordeel gaan winkelen met die broek aan. Lekker paarden geurtje en je mag vaak even voor bij de kassa.
Haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:54

Ik krijg op zomerdagen geen ondergezwete broek als ik rijd hoor. Als het echt warm is kies ik tussen niet rijden of rijden in korte broek ;)