geen klik met mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

okidoki3

geen klik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:21

ik vind het eigenlijk heel vervelend om dit topic te schrijven maar wilde het toch eventjes kwijt en misschien kunnen jullie mij helpen.
Mijn moeder en zus hebben sinds 5 jaar een paard en het was toen de bedoeling dat ik er na 2 jaar ook op zal gaan rijden en ze ook deels van mij werd, zo gezegd zo gedaan. toen ik 13 was mocht ik voor het eerst erop. Dit ging helemaal mis omdat zij veel te sterk en heet voor mij was. Na een tijd van 1,5 jaar ging het eindelijk goed. Maar ik merk nu, dat ik nooit echt lol in het rijden met haar heb gehad en nog steeds niet heb. Nog steeds rijd ik haar niet met plezier en vind ik het helemaal niet zo leuk om lekker met haar te gaan tutten na of voor het rijden ofzo. Ik merk echt dat ik niet echt een klik met haar heb.. het rijden gaat momenteel ook weer niet lekker ook omdat ik zelf sinds een half jaar reuma heb kan ik geen hele uren rijden maar omdat mijn paardje zo heet en sterk is werkt dit gewoon niet en geef ik de hele tijd op. Ik merk ook dat ik niet echt de 'drive' met haar heb om verder te gaan trainen..

ik vraag me af of jullie mij kunnen helpen of tips hebben wat ik het beste kan doen?

Grondwerk gaat helaas niet werken, ze is onwijs dominant en is al een paar keer op haar achterbenen op me af gekomen en dat wil ik liever niet nogmaals meemaken.

qua rijden ik krijg 3 keer in de week les (ik sta op een manege) en opzich gaan de lessen wel oke, maar zodra ik dan weer voor mezelf ga rijden geef ik na een half uur 'vechten' maar op, omdat ik er geen simpelweg geen lol in heb met dit paard..

ik vind echt onwijs vervelend om dit topic te maken maar ik ben een beetje ten einde raad.

alvast bedankt!

eilleen333

Re: geen klik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:24

Ik denk dat het probleem al in het grondwerk zit. Het feit dat je paard je aanvalt zegt al dat er iets niet goed zit. Ik zou daar echt aan werken, want als je niet normaal kan grondwerken is het vragen om problemen als je er op stapt.
Mij lijkt het juist heel leuk om daar aan te werken en op die manier vooruitgang te boeken.
Het rijden is niet leuk omdat je steeds met je paard in 'gevecht' bent. Als je dat probleem oplost krijg je misschien wel meer lol in het rijden omdat je dan ook echt vooruitgang kan boeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:25

ik denk dat jullie JUIST grondwerk moeten gaan doen, onder begeleiding, paard walst over je heen en dan begrijp ik dat het niet leuk is!

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:25

Dan rijd je er niet meer op. Wat maakt het nou uit? Het is niet dat je verplicht bent denk ik of wel?

Morris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:26

Heb je uberhaupt wel plezier aan paarden? Heb je al eens op een ander paard gereden en vond je dat wel leuk? Anders zou ik zeggen, kappen met het hele paardrijden. een eerste vereiste is toch zeker dat je het leuk moet vinden <3 <3

okidoki3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:28

ja zeker, ik rijd een aantal paarden bij bij ons op stal. rijd ook crossen en wedstrijden met die paarden. En ben totaal niet bang aangelegd alleen bij ons eigen paard op een of andere gestoorde wijze die ik zelf niet snap. :(

okidoki3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:28

anne3000 schreef:
Dan rijd je er niet meer op. Wat maakt het nou uit? Het is niet dat je verplicht bent denk ik of wel?

ik ben zeker niet verplicht, maar het liefst wil ik het wel graag oplossen want ik wil ook graag alles kunnen doen met ons eigen paardje en ervan kunnen genieten! ;)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:30

Dan wel blijven rijden, proberen om het zo te doen als in de les, want dan vind je het wel leuk. En anders niet rijden als je geen les hebt of niet zeuren.

Morris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:32

Hebben je moeder en je zus dezelfde problemen met het paard? Rijden zij er ook nog op? Kunnen zij jou niet begleiden in de omgang met het paard?

okidoki3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:34

jammer dat het wordt aangezien als zeuren, ik ben alleen gewoon ten einde raad.
Maar mijn moeder en zus hebben dit probleem niet, ik zal eens vragen maar zij hebben weinig tijd daarom is het ook een beetje 'noodzakelijk' dat ik wel weer lol in het rijden ga krijgen, omdat zij met ze 2en geen tijd hebben om 7 dagen per week naar haar te gaan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:35

Tja, je moet er ook niet mee gaan vechten (want dat win je nooit), maar mee gaan werken. Daarvoor moet je wel zeker zijn wat je doet en waar je mee bezig bent. Frederieke geeft hier goed advies, onder begeleiding gaan werken. Ook Eileen geeft de goede tips. Zorgen dat er iemand bij is die de situatie aan kan.

Het is heel goed om te vragen hoe je nu verder moet. Dan kom je ook verder. De situatie is ook wel wat lastig omdat je dit paard niet zelf hebt uitgezocht. De klik kan soms wat later komen, als je elkaar beter hebt leren kennen.

Hier nog een tip: stop op het moment dat het goed gaat, ook al is dat na tien minuten. Blijf niet proberen als het niet lukt. Zoek de dingen op die wel goed gaan en stop als dat goed gaat. Ik heb een niet ingereden paard gekocht een tijdje geleden en dit advies kreeg ik van mijn trainer. De eerste tijd niet langer dan tien minuten. Geleidelijk opbouwen. Nu kan ik langere buitenritten maken en geniet van het rijden. Ik heb ook gewoon les en dat gaat ook steeds beter.

okidoki3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:40

Bedankt voor de tips, ik ga het eens over grondwerk hebben! En kijken of ik iemand kan vinden die mij kan en wil helpen hiermee. :j

Oke, bedankt ik ga dat dan zeker proberen!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:50

Wat ik ook wel eens doe, voor de afwisseling. Een parcours in de binnenbak uitzetten met pionnetjes en balkjes. Dan met paard aan het halster in stap gaan slalommen en zigzaggen. Soms doe ik het halster af en dan volgt hij mij. Het moet wel op een tijd dat er niemand anders bezig is, maar hij vindt het erg leuk. Daarna mag hij nog lekker aan de hand grazen, of rollen in het zand. Of allebei. Het grappige is dat, als ik over een balkje stap, hij ook stapt. Als ik vervolgens over een balkje spring, springt hij ook. Ook al ligt het balkje op de grond, hij doet mij na.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:55

heb je het er al met je moeder en zus over gehad? het kan gewoon zo zijn dat je met dit paard geen klik hebt. waarom vraag je niet of je moeder je een periode wil gaan helpen omdat je het plezier in rijden nu niet hebt en met grondwerk het paard gewoonweg de baas over je is.
weet je moeder dit wel? lijkt me anders raar dat je moeder je op pad stuurt naar een paard wat je eigenlijk niet aan kan en het dus gevaarlijk kan worden.

okidoki3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:58

bedankt voor de tip!

mijn moeder weet het dat ik er geen lol in heb, maar hoopt door het te blijven doen het beter gaat. Ik ga nooit helemaal zonder begeleiding naar haar toe, de manege eigenaar houdt vaak een oogje in het zeil.

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:02

Wat ik zou doen is me niet zo richten op het rijden, maar je richten op de omgang met het paard. Dat is natuurlijk lastig omdat je geen klik hebt met het paard, maar misschien als je haar beter leert kennen dat het heel erg mee valt. Als je zegt dat ze zo dominant is zou ik dat probleem eerst aanpakken. Succes.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:27

Je zegt zelf al dat het met het grondwerken al helemaal mis gaat, dus dit onderdeel van de training van een paard beheers je blijkbaar niet goed.
Het paard valt jou blijkbaar zelfs een beetje aan, dit heeft helemaal niet met wel of geen klik te maken, dit is enkel een teken dat jouw paard jou niet als een leider ziet.
Dit is dus het eerste waar je aan moet werken, maar niet op eigen houtje, zoek een lesgever/trainer die in dit onderdeel ook ruime ervaring heeft, en werk er dan samen aan, zo leer je hoe je echt contact met dit paard kan maken, en er hopelijk weer een toegankelijk paard te voorschijn komt.
Je zegt ik krijg 3x les per week , das heel goed natuurlijk, maar tegelijk zeg je ook dat wanneer je zelf op eigen houtje bezig bent met je paard , dat je niet meer weet wat te doen, das natuurlijk iets dat jouw paard ook zal opmerken, hij geeft daar dan dadelijk ook signalen op, en jij reageert niet of er verkeerd op.
Zoek een lesgever die jou ook duidelijker oefeningen kan opgeven , die je dan zelf verder kan intrainen, een manégeles is daar zeker niet geschikt voor, dit kan enkel door een privéles te nemen.
Zoek hulp , want het is niet het paard zijn fout, die is enkel paard.
Dit heeft echt niets met een klik te maken, die klik die moet jij zelf maken, daar moet je naar toe werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:13

ik bedoelde het niet als zeuren hoor, als dat zo over kwam!

okidoki3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 15:48

Bedankt voor de tips, ik ben al een beetje op internet aan het zoeken voor iemand die mij goed met grondwerk kan helpen aangezien ze mij dus echt wel aanvalt en ik hier echt goede begeleiding bij wil!

het rijden ga ik denk ik maar tijdelijk achterwegen laten en veel gaan wandelen en grazen enzo, de komende tijd!

@aeolusnr1: ik vind ook zeker niet dat mijn paard fout zit, de communicatie tussen ons mist gewoon een beetje naar mijn idee! maar dat ligt zeker niet aan mijn paard ;).

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:36

Mag ik vragen of ze buiten komt? Een vriendinnetje van mij had ook echt een gevaarlijknpaard die op een manege stal stond, ze is toen van stal veranderd en je zou hem bijna niet meer terug herkennen. Misschien dat dat hete daar van daan zou kunnen komen? En idd veel grondwerk

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:39

Goed dat je hulp zoekt! En ook een tijdje niet rijden, lijkt mij verstandig, zodat jullie uit de 'vechtmodus' komen en jij positieve ervaringen krijgt met je paard. Daarnaast zou ik nog eens met je moeder en zus praten. Geef aan dat je werkt aan een oplossing, maar dat als het niet lukt, dat je dan ook wilt kunnen zeggen 'ik wil dit paard niet meer rijden.' zonder je schuldig te voelen tegenover hen. Het is namelijk fantastisch dat je zo je best doet, maar het zal beter gaan als je het doet, omdat je het echt zelf wilt en niet omdat je je familieleden niet wilt laten zitten.

okidoki3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:59

jwl schreef:
Mag ik vragen of ze buiten komt? Een vriendinnetje van mij had ook echt een gevaarlijknpaard die op een manege stal stond, ze is toen van stal veranderd en je zou hem bijna niet meer terug herkennen. Misschien dat dat hete daar van daan zou kunnen komen? En idd veel grondwerk

ze komt inderdaad niet buiten, ze heeft cushing en mag daardoor weinig tot geen suikers waardoor ze niet het land op mag maar wel soms minuutje of 15 mag grazen aan de hand ofzo als ze maar niet teveel binnen krijgt. paddocks hebben we helaas niet..
ik ga dit zeker even voorleggen aan mijn moeder, ik denk dat ik het er vanavond maar even over ga hebben

okidoki3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:01

Irrica schreef:
Goed dat je hulp zoekt! En ook een tijdje niet rijden, lijkt mij verstandig, zodat jullie uit de 'vechtmodus' komen en jij positieve ervaringen krijgt met je paard. Daarnaast zou ik nog eens met je moeder en zus praten. Geef aan dat je werkt aan een oplossing, maar dat als het niet lukt, dat je dan ook wilt kunnen zeggen 'ik wil dit paard niet meer rijden.' zonder je schuldig te voelen tegenover hen. Het is namelijk fantastisch dat je zo je best doet, maar het zal beter gaan als je het doet, omdat je het echt zelf wilt en niet omdat je je familieleden niet wilt laten zitten.

je hebt helemaal gelijk. Ik ga het er vanavond met ze over hebben en ik moet dan ook gewoon eerlijk zijn dat als het niet werkt het jammer genoeg voor mij ophoud. Ik vind heel lastig om ze teleur te stellen maar je hebt gelijk, dat ik daar nu maar eventjes mezelf overheen moet zetten! Anders komen we waarschijnlijk nooit bij een oplossing.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:05

Ik ben benieuwd! Altijd lastig deze situaties. Ik hoop dat het snel beter zal gaan voor jullie beide :)

okidoki3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:06

Ja zeker.. ik ben/was ook echt een beetje ten einde raad, dankjewel! iedereen trouwens bedankt voor de tips en reacties. :D