Verschillen in de goedkopere en duurdere dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Verschillen in de goedkopere en duurdere dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 23:29

Mijn paard is weer toe aan een nieuwe jas.
Ik heb nu de bucas irish turnout light voor der. Alweer 3 jaar en zelf ook een paar keer gewassen.
Merk nu dat hij niet meer helemaal waterdicht is. En vind het niet erg om na drie jaar een nieuwe te moeten kopen.
Maar nu de twijfel...
Welk merk of type moet ik nemen.

Is er echt zo veel verschil in pasvorm kwaliteit van de verschillende merken/prijsklasses?

Ik vind weatherbeeta altijd mooie dekens hebben. Iets duurder maar daarom ook meteen beter?
Of is een bijv hh net zo goed?

Ik heb een normaal gebouwd paard van 1.60 absoluut geen sloper. Maar wel een enorm varken. Vind het heerlijk om midden in een plas water uitgebreid te gaan liggen rollen. Waardoor het water via der hals onder de deken loopt.
Heb dan ook altijd een 'reserve' deken op stal liggen zodat de goede deken kan drogen/gewassen kan worden.

Hoe denken jullie over de verschillende merken en prijsverschillen?
Wie kan mij helpen met een goede keuze maken.
En hoelang zou een deken ongeveer mee moeten gaan? Is 3 jaar een normale duur?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:34

heeft bucas niet een garantie periode die langer is als 3 jaar? ik vind 3 jaar oud en niet meer waterdicht eigenlijk niet bucas waardig. misschien kun je ze aanschrijven of de winkel waar je m gekocht hebt? groetjes deess :)

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:41

Mijn ervaring is dat duurdere dekens (weatherbeeta, horseware, bucas) echt wel aanzienlijk langer mee gaan dan bijvoorbeeld harry's horse (hielden het bij mij max 1 seizoen vol) of andere goedkopere merken. Als je elk seizoen een nieuwe HH moet kopen ben je uiteindelijk met een Horseware die vier jaar mee gaat niet duurder uit. Plus, ik wil me niet bij elke regenbui afvragen of mijn deken het nog wel houdt. Dat was bij de HH's wel aan de hand. Met een Rhino liet ik hem met een gerust hart achter in een plensbui :+

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:42

Tja , alle waar naar z'n geld. Het allerbelangrijkst vind ik de pasvorm. Al is t een goede deken ,als het model niet mooi/ lekker of goed ligt houd het op. Heb voor verschillende paarden voorkeur voor verschillende modellen omdat wat bij de een fijn ligt bij de ander beroerd ligt. Vind wel dat je van een duurdere deken meer kwaliteit mag verwachten en ze langer waterdicht blijven en betere kwaliteit sluitingen hebben. Zelf betaal ik nooit de volle mep voor een deken maar koop ze in de uitverkoop of bij een outlet zoals http://www.dekensvoorpaarden.nl . Ik probeer ook te achterhalen van wat voor stof de deken gemaakt is . Hoe meer D ( denier) hoe sterker en waterdichter de stof over het algemeen . Wat ik met de meeste artikelen wel heb is dat ik het goedkope segment onder het kwaliteitsniveau zit wat ik zoek, het middensegment voldoet vaak aan de verwachting en van het duurdere segment vind ik vaak dat je veel betaald voor het beetje extra kwaliteit . Ik koop weleens wat in het duurdere segment maar alleen als er dan korting afgaat, anders heb ik er het geld niet voor over haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:45

Ik heb goedkope dekens en die gaan langer mee. Heb dekens die al zeker 6 of 7 jaar mee gaan. Ik ben nu een beetje aan het vervangen, omdat de dikte wel minder zal worden en de waterdichtheid natuurlijk.

Persoonlijk heb ik liever dekens dubbel dan 1 dure. Ik heb ook nog geen grote verschillen gemerkt.

Wel heeft onze shet een dikke BR deken en die is bijv heel fijn aan de binnenkant.

Op dit moment heb ik op mijn d=pony een nieuwe HH met halve hals die ik wel mooi vind. Hij had eerst een NIKA halve hals maar dunner op, lag fijn. De shet heeft NIKA op liggen en onze quarter een QHP. Ik wil voor mijn d-pony en shet nog NIKA dekens bij bestellen, bevallen goed. Voor de quarter durf ik niet goed en kijk ik straks naar weer een QHP. Bevalt me qua pasvorm wel tot nu toe, dus en koop ik bij Heeja, dus kan ik makkelijk passen en ruilen.

Hiervoor heb ik van piaffe hele set gehad en van Premiere. Premiere 300gr is me tegen gevallen. Viel erg ruim, schoof naar achter en de dikte viel me tegen.
De zomerdekens en fleece dekens heb ik er nog wel van en zijn wel goed.

Heb nog weather beeta dekens 0 gram en 250. De 0 gr vind ik netjes. De 250 gram is mooie pasvorm, maar viel wat klein. Wel nog erg goede staat.

Ik heb alles nog en alleen de piaffe dekens van de d-pony zijn een beetje kapot nu, maar dus wel na een jaar of 6??7 misschien.......

Ik heb van Nika ook vliegendekens met hals. Voor de d-pony valt 175 ruim en is 165 te klein, dus neem altijd toch de 175. Toch blijft ie goed liggen, want die hebben ze nu 2 zomers 24/7 op gehad. Die van de d-pony had een klein gaatje, maar is niet verder gaan scheuren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 23:50

Ik dacht dat het wel netjes was.
3 jaar met een deken van 115 euro die ik zelf ook deed wassen ( op 30 graden zonder wasmiddel).

Heb net naar de horseware optima zitten kijken. Vind hem lelijk met die 2 kleuren. Maar model ziet er goed uit. Maar vind het een hoop geld voor een deken.

Zijn er ook dekens waar het water niet via de hals naar binnen loopt? En heb ook vaak dat der billen/bovenbenen ook helemaal onder de blubber zitten inclusief de binnenkant van de deken op die plek.
Vrees dat ik dat bij elke deken blijf houden. Dan heb ik toch liever 2 middenklassers die ik kan wisselen als ze weer eens goor zijn dan 1 dure.

Saul

Re: Verschillen in de goedkopere en duurdere dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:52

Waarom laat je m niet terug waterdicht maken?

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:54

felicity schreef:
Zijn er ook dekens waar het water niet via de hals naar binnen loopt? En heb ook vaak dat der billen/bovenbenen ook helemaal onder de blubber zitten inclusief de binnenkant van de deken op die plek.
Vrees dat ik dat bij elke deken blijf houden. Dan heb ik toch liever 2 middenklassers die ik kan wisselen als ze weer eens goor zijn dan 1 dure.

ik heb bij tentenkamp een waldhausen (of hoe schrijf je dat) gekocht, en water loopt er langs de schouders gewoon in. waren kletsnat maar kan hem dus ook niet terug naar de winkel doen :')

volgende keer ga ik voor een iets duurdere, die wél kwaliteit bied :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:54

Ik begon met goedkope 2e hands dekens en eindigde eigenlijk bij goedkope zweetdekens,staldekens en dure turnouts van bucas en binnenkort komt er eentje van rhino en amigo deze kant op.
Ik heb twee turnouts van bucas liggen die ik vorig jaar gebruikte op mijn welsh pony`s.
De ene pony doet het er super goed op en de andere kreeg er helaas toch schuurplekken van op haar borst en naast dat het niet prettig is voor haar kon ze dus ook niet meer voor de kar.

Na lang wikken en wegen heb ik nu een nieuwe rhino turnout besteld voor haar met hopelijk een super pasvorm (zo ziet het er wel uit) en meteen een amigo 0 grams regendeken in de hoop dat deze ook lang mee gaat.
Staldekens en zweetdekens blijven gewoon goedkope dekens bij mij, maar de echte regen/winterdekens zijn nu toch echt de duurdere en meestal hogere kwaliteit dekens geworden.

Even nog om een beeld te schetsen. Mijn pony`s hebben 24/7 de mogelijkheid om buiten te lopen in weer en wind doen ze dit ook. Dan wil ik ze ook wel met een gerust hart achter laten als ik ze geschoren heb :)
Als je paard alleen overdag een paar uur buiten staat en geen dekensloper maatje en geen gevoelig huidje dan moeten de goedkopere dekens prima kunnen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:05

er zit wel degelijk verschil tussen goedkope en dure dekens.

- waterdichtheid
- hoe ademend de deken is
- robuustheid
- duurzaamheid
- garantie
- pasvorm

en sowieso je deken eens in de zoveel tijd waterdicht laten wassen.

3 jaar vind ik ook niet zo heel lang.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 00:12

De deken begint echt slijtage plekken te vertonen.
Misschien wel een idee inderdaad om hem waterdicht te laten maken en als reserve deken te houden.
Voor als mevrouw weer varkentje gespeeld heeft.

Ik zat er nu ook aan te denken om een goede waterdichte 0 grams deken te kopen. En goedkopere stal/onderdekens er bij aan te schaffen met de tijd.
Ik heb nog een (2) 200 grams hh waterdichte liggen, een 300 grams bucas turnout heavy en een 200 grams onderdeken. Inprincipe nog genoeg voor aan komend seizoen.

Ze staat van s'morgens 8 tot het donker word buiten. Weer of geen weer.
Ze is zelf geen deken sloper en de overige paarden ook niet.

Bokkiebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:14

Ik gebruik alleen maar rhino of amigo.mijn paarden staan de hele dag buiten.dus moet de deken wel gewoon water dicht zijn.ook bij plens buien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:15

Er loopt geen regen via de hals binnen bij ons. Paarden hebben vandaag flinke bui gehad en ze waren eronder droog.
Ik doe de bilkoorden vast en dan blijft het redelijk netjes achter. 1 oude deken was 1 bilkoord kwijt en die had ik nood even op gedaan vorige week. Waaide meteen omhoog, dus moet weer nieuwe aan, want scheelt wel.

Ze staan nu niet ( meer ) 's nachts buiten, maar wel hele dagen.

Pasvorm is wel belangrijk, maar je ziet dat ze allemaal wel doorontwikkelen en verbeteren. Ik let wel op de vorm en heb ook wel sites gezien met goedkope dekens waar loopsplitten op een rare plek zit of de hals niet mooi is etc.

Ik neem mijn dekens ruim. Voor de d-pony is 165 te klein en 175 te groot. Nu heb ik halve hals dekens en dat is een prima oplossing.
De quarter is maar 1.50m en heeft 195 nodig. Maar die moet geen deken hebben die op de schouders trekt of niet om d'r kot past bijv. Vandaar dat ik voor haar laatst wat dekens had meegenomen van Heeja en gepast had. QHP sloot mooi aan bij d'r.

Ik was mijn dekens altijd zelf de laatste 10jaar ofzo. Ze ademen goed en heb nooit kapotte dekens door slopen. Nu 1 vanwege slijtage. Maar die was erg giedkoop en al 6/7 jaar oud ofzo.
Heb nooit natte paarden onder de dekens, ook nog nooit andere problemen gehad. Maar ik wissel wel door qua warmte. Ik bouw het op en af. Bij erge kou gaat er nog een onderdeken onder, behalve bij de shet.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:20

felicity schreef:
Ik zat er nu ook aan te denken om een goede waterdichte 0 grams deken te kopen. En goedkopere stal/onderdekens er bij aan te schaffen met de tijd.
Ik heb nog een (2) 200 grams hh waterdichte liggen, een 300 grams bucas turnout heavy en een 200 grams onderdeken. Inprincipe nog genoeg voor aan komend seizoen.

Heb zelf vroeger Bucas gehad, maar vond de pasvorm niet geweldig en door de kleuren van Bucas zagen ze er altijd stinkend smerig uit.

Ik ben helemaal overgestapt op Rhino dekens met liners. Ik heb een 0 en een 200 grams 'buitendeken' en liners in alle diktes. Naarmate het warmer of kouder is, doe ik er steeds een andere liner onder.

Voordeel van de liners: die stop ik ééns in de zoveel tijd gewoon in de wasmachine en dan zijn ze weer heerlijk fris en schoon. De buitendeken wordt dan wel smerig, maar ze staan altijd met een schone deken op hun vacht.

De pasvorm is geweldig, ze zijn lekker sterk en daarom wil ik niks anders meer dan Rhino (of Rambo, daar kun je de liners ook aan vast maken). Amigo vind ik als enkel regendekentje ook prima, maar voor de écht duurzame dekens ga ik toch liever voor Rhino.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 01:04

Mag ik vragen welke Rhino je nu gebruikt?
Ik vind de rhino met halve hals wel wat. En jij gebruikt dan de liners van rambo voor eronder?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:12

Voor mijn vorige paard had ik inderdaad altijd de rhino wugs (die met halve hals), maar daar konden volgens mij geen liners onder.

Ik heb nu de Rhino Original Turnout in lite en medium. Daar zitten van die haakjes aan om liners aan vast te maken. Ik heb verder een losse hals (kan er ook aan vastgemaakt worden) maar die gebruik ik nooit. Dekens passen zo goed, dat er nooit water onder komt en dan heb ik toch liever niks op de manen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:51

Ik vind zelf dat duurdere dekens vaak een betere pasvorm hebben, stevigere stof en langer goed waterdicht blijven...

en dan denk ik inderdaad ook aan Horseware en Dominick, Bucas vind ik op zich ook goeie dekens, maar die passen mijn paarden dan niet weer niet heel mooi...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:05

Ik kocht meestal vrij goedkope dekens totdat ik een deken van Rambo kocht. Wat een enorm verschil in kwaliteit. Gespen die jaren goed blijven en de deken is veel sterker en blijft veel langer waterdicht. Ook de pasvorm is veel beter.

Er zit dus heel veel verschil tussen goedkope en dure dekens.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:54

Wij hebben 1 winter gehad waarbij 3 goedkope (HH's & BR) dekens doorlekte en het jaar erop had ik weer een BR die doorlekte en toen was ik het zo zat dat ik heb gezegt, vanaf nu alleen nog maar dure dekens. Heb sinds vorige winter dus een Horseware Amigo (nog niet eens zo duur + hij was in de aanbieding) en die houdt het voorlopig droog. Ik ben echt mijn vertrouwen kwijt geraakt in 'waterdicht'! Met zulk weer wordt er dus ook gecontroleerd of het onder de deken nog wel droog is. Nee voor mijn geen goedkope meer, ik wil niet dat mijn paarden nat rond lopen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:35

Wel apart dat zoveel mensen slechte ervaringen hebben. Die van ons zijn vandaag zelfs nog droog onder NIKA, HH en QHP. Gespen heb ik ook nooit kapot. Ben alleen een keer een bilkoord kwijtgeraakt.

Onze oude 20 jarige hebben we pas opgevangen en was erg mager. Controleer haar temp elke dag onder de deken en ze heeft het ook echt niet koud.

Maar goed, ik vind de verschillen dus niet zo groot en heb met alle dekens die ik gebruik wel goede ervaringen. Gaan altijd lang mee, zijn altijd waterdicht ( staan hele dagen buiten ) en geen plekken of iets dat de pasvorm niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:52

Ik vind rhino en rambo fijn.
Heb ooit Nika gehad die lekte vrij vlot door.
pony staat 24/ buiten en ik vind het vooral belangrijk dat pasvorm en waterdichtheid goed zijn.
Had eerst van alle diktes outdoordekens, maar denk dat ik het nu bij de 0 grams wug houd en er onderdekens ondergooi.

De silvano dekens van paardenboulevard zijn ook erg fijn.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:55

Mijn Kerbl gaat nu zijn tweede seizoen in. Nog steeds waterdicht.
En rolknolproof. ;)
Laatst bijgewerkt door Lous op 13-10-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:55

Mijn Bucas Irish is na één seizoen en een keer professioneel reinigen ook ineens niet meer waterdicht :(
Terwijl mijn horseware (rhino en amigo) deken, op dezelfde manier gereinigd nog steeds super waterdicht zijn. Zelfs na de hevige regenval van vandaag.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:11

Hier een trotse eigenaar van 2 Bucas dekens, heerlijk! Voorheen Rhino dekens gehad en was daar ook over te spreken, alleen een stuk minder sterk dan een Bucas. In de Rhino kwamen ook al snel kleine gaatjes in en ook sneller nat van binnen.

Winterdekens laat ik eerlijk gezegd nooit wassen, veelste bang dat de waterdichtheid verloren gaat (ookal laat je het opnieuw waterdicht maken).

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:15

Cardy schreef:
Hier een trotse eigenaar van 2 Bucas dekens, heerlijk! Voorheen Rhino dekens gehad en was daar ook over te spreken, alleen een stuk minder sterk dan een Bucas. In de Rhino kwamen ook al snel kleine gaatjes in en ook sneller nat van binnen.

Winterdekens laat ik eerlijk gezegd nooit wassen, veelste bang dat de waterdichtheid verloren gaat (ookal laat je het opnieuw waterdicht maken).

Bij mij toch wel precies het omgekeerde. Rhino's al vaak laten wassen en waterdicht maken en nooit één druppeltje erdoor. En ook nooit iets gemerkt van gaatjes. Daarbij vind ik de pasvorm van Rhino/Rambo veel beter. Bij Bucas deken altijd schuurplekken, bij Rhino nooit...