Opdringerig gedrag tijdens het voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Opdringerig gedrag tijdens het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 22:51

Hoi allemaal,

Ik had een vraagje. Ik heb even zitten zoeken, maar vind hier niet echt een topic over die naar mijn situatie verwijst. Ik heb mijn paard onlangs veranderd van stalling. Situatie is nu zo hij staat 24/7 buiten met schuilhok. Op de vorige stalling stond hij meestal op stal tijdens "voertijd". In stal ging alles prima, ik gaf zijn korrels uit een flexi emmer op de grond. Hij is een luchtzuigertje dus vandaar de reden.

Ik heb hem geleerd om niet als een gek op de emmer te vliegen. Ik moest hiervoor enkel maar mijn vinger omhoog steken, dit is altijd een teken van uit mijn buurt blijven, soms eens met stem als extra correctie. Paard bleef netjes wachten.

In de weide wilde ik net het zelfde ritueel gebruiken als op stal. Ik moet met de emmer uit een hok komen dat naast zijn schuilhok staat. Ik wil het eten ook niet op het paddock gedeelte zetten, maar liever op de weide. Dat is ongeveer zo'n 15 meter stappen. Mijn paard is nogal een sloderige eter en hij eet dan graag nadat zijn emmer op is de restjes op de grond. Omdat ik liever niet heb dat hij zand zou opeten, zet ik het dus op de weide.

Het volgende is, dat hij wel uit de kant gaat als ik uit het hok komt. Maar wel vrij opdringer achter mij loopt. Hij draaft soms ook achter mij, hij duwt me niet. Maar gaat wel rond me lopen. De ene keer gaat het al wat beter dan de andere keer. Ik vind het best wel lastig, hij doet niks verkeerd, maar ben toch bang dat hij op mijn voet ofzo zou stampen.

Ik denk dat het verschil hem zit dat hij langer moet wachten op zijn eten dan op stal. Omdat ik nog even moet stappen duurt dat moment wat langer. Voor de rest is mijn paardje heel gehoorzaam, heerlijk om te rijden en volgt me zoals een hond. Het is iets waar ik me lichtjes aan stoor gewoon omdat ik het niet gewend ben dat hij wat nerveus doet. Meestal is hij de rust zelve. Bijvoorbeeld na het rijden krijgt hij altijd een snoepje als beloning daar wacht hij rustig en dringt hij zich niet op. Na het krijgen van een snoepje komt hij ook niet terug bedelen.

Heeft er misschien iemand tips voor mij?

Ik heb een filmpje hieronder van één of andere trainer, maar het paardje in dit filmpje vertoond bijna gelijkaardig gedrag als de mijne.

http://www.youtube.com/watch?v=xfFxYgY_5g0&list=PLIhuqqAkeIKsrAmzNxY28RswaUWLwKWfl

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:02

Dat filmpje laat ook zien hoe je dat aan moet pakken.. ;)
Jij bepaald je ruimte, en dat moet duidelijk zijn..

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:07

Casarell schreef:
Dat filmpje laat ook zien hoe je dat aan moet pakken.. ;)
Jij bepaald je ruimte, en dat moet duidelijk zijn..

Ja, maar ik denk niet dat het nodig is bij mijn paardje om met een zweep af te komen :P ik ben op zoek naar een ander soort oplossing. Ik gebruik nooit een zweep.

Casarell

Re: Opdringerig gedrag tijdens het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:25

Wat is er mis met een zweep??
Daarmee kan je mooi op afstand iets duidelijk maken..

Ik heb het niet over afranselen hè, laat dat even duidelijk zijn.. :o

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:35

Casarell schreef:
Wat is er mis met een zweep??
Daarmee kan je mooi op afstand iets duidelijk maken..

Ik heb het niet over afranselen hè, laat dat even duidelijk zijn.. :o

Wel euh eerlijk? Ik heb zelfs geen zweep :p niet dat ik een zweep onnuttig ding vind. Maar heb het gewoon nooit gebruikt...vind het ook een beetje raar om nu een zweep aan te schaffen enkel voor de weide?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:38

Ik vind de zweep ook een beetje overdreven. Maar inderdaad, je paard moet uit je ruimte blijven. Puur door je houding en desnoods met armzwaaien, of assertief op hem aflopen, ipv dat hij achter jou aankomt. En loop eerst bij hem weg, als het eten klaar staat, dan mag hij pas eten.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:49

nynke55 schreef:
Ik vind de zweep ook een beetje overdreven. Maar inderdaad, je paard moet uit je ruimte blijven. Puur door je houding en desnoods met armzwaaien, of assertief op hem aflopen, ipv dat hij achter jou aankomt. En loop eerst bij hem weg, als het eten klaar staat, dan mag hij pas eten.

Zal ik eens proberen. Vind het raar dat het op stal geen enkel probleem was en nu wel :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:59

Ik heb het versmeer en verspil probleem opgelost door een gewone emmer te voorzien van een touwtje (of bij meer gewicht stukje stalhalster) en hang ze gewoon om. Pony die veel krijgt heeft 20L emmer, handje pitamientjes gaat in gewone 12L bouwemmer. Ik kan daardoor voeren waar dat op dat moment het handigste is en als ze er mee aan de wandel gaan is er nog niks aan de hand. Evemin met paarden die rond willen kijken of moeite hebben met kauwen, immers alles valt gewoon weer in de emmer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:21

SmartBH schreef:
Wel euh eerlijk? Ik heb zelfs geen zweep :p niet dat ik een zweep onnuttig ding vind. Maar heb het gewoon nooit gebruikt...vind het ook een beetje raar om nu een zweep aan te schaffen enkel voor de weide?

Je hebt er ook geen nodig. Als je een goede verstandhouding hebt met je paard, wat ik uit de OP wel opmaak, is het denk ik voldoende om je kont even zijn kant op te draaien terwijl je loopt. Alsof je hem een trap wil geven met je "achterbeen". Als veulen kreeg hij van z'n moeder ook niet te drinken als zij dat niet wilde. Z'n moeder heeft hem denk ik genoeg opgevoed qua netjes wachten tot hij d'r bij mag. Doe er je voordeel mee.

En gewoon in je eigen tempo lopen, laat je niet opdrijven door je paard. Jij bepaalt hoe hard jij loopt, niet hij. Als hij wil draven gaat 'ie lekker draven. Maar jij gaat geen pas harder zetten omdat dat paard z'n eten wil.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:22

tamary schreef:
Ik heb het versmeer en verspil probleem opgelost door een gewone emmer te voorzien van een touwtje (of bij meer gewicht stukje stalhalster) en hang ze gewoon om. Pony die veel krijgt heeft 20L emmer, handje pitamientjes gaat in gewone 12L bouwemmer. Ik kan daardoor voeren waar dat op dat moment het handigste is en als ze er mee aan de wandel gaan is er nog niks aan de hand. Evemin met paarden die rond willen kijken of moeite hebben met kauwen, immers alles valt gewoon weer in de emmer.

Heb je soms een foto ? Ik heb moeite met me voor te stellen hoe je het nu precies hebt opgelost ? :P Ik heb nochtans een brede platte flexi emmer speciaal gekocht om het verspillen wat tegen te gaan :P helpt niet zoveel dus...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:23

Koper schreef:
SmartBH schreef:

Je hebt er ook geen nodig. Als je een goede verstandhouding hebt met je paard, wat ik uit de OP wel opmaak, is het denk ik voldoende om je kont even zijn kant op te draaien terwijl je loopt. Alsof je hem een trap wil geven met je "achterbeen". Als veulen kreeg hij van z'n moeder ook niet te drinken als zij dat niet wilde. Z'n moeder heeft hem denk ik genoeg opgevoed qua netjes wachten tot hij d'r bij mag. Doe er je voordeel mee.

En gewoon in je eigen tempo lopen, laat je niet opdrijven door je paard. Jij bepaalt hoe hard jij loopt, niet hij. Als hij wil draven gaat 'ie lekker draven. Maar jij gaat geen pas harder zetten omdat dat paard z'n eten wil.

Ok, goede tip. Zal ik ook even proberen :) eens kijken welke tactiek er het best aan pakt :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:26

Gewoon een halstertouw meenemen en ronddraaien in zijn richting.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:40

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:50

Gebruik dan een stick of stok of tak van een boom als je geen zweep wil gebruiken. Of een touw. Eerst dreigen, heen en weer zwiepen met stok (o.i.d) om hem achteruit te zetten, indien geen reactie --> tik tegen de neus of borstkas ermee. Is eigenlijk gewoon het verlengde van je arm waarmee je je paard op afstand zet, je moet het heus niet zien als mishandeling of zo.
Zat zelf ook met een opdringerig paard als k hem z'n emmer bracht in de wei (moest nog 10 m door de wei ermee), in het begin reageerde hij ook verontwaardigd toen k hem achter me zette met een stok, nu houdt hij nederig afstand van me :) .

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 14:04

miezelke schreef:
Gebruik dan een stick of stok of tak van een boom als je geen zweep wil gebruiken. Of een touw. Eerst dreigen, heen en weer zwiepen met stok (o.i.d) om hem achteruit te zetten, indien geen reactie --> tik tegen de neus of borstkas ermee. Is eigenlijk gewoon het verlengde van je arm waarmee je je paard op afstand zet, je moet het heus niet zien als mishandeling of zo.
Zat zelf ook met een opdringerig paard als k hem z'n emmer bracht in de wei (moest nog 10 m door de wei ermee), in het begin reageerde hij ook verontwaardigd toen k hem achter me zette met een stok, nu houdt hij nederig afstand van me :) .

Hopelijk lukt het mij ook :) nee ik zie een zweep niet als mishandeling ofzo, maar heb het gewoon niet liggen. Een halstertouw dan weer wel :)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:18

Tuurlijk lukt het je, als je maar kordaat bent :)
En zolang je de regels van gedragstraining respecteert, bereik je het beste resultaat: druk opvoeren tot je het gewenste resultaat krijgt. Dus eerst dreigen met kleine bewegingen, dan grote bewegingen, gaat hij dan nog niet achteruit mag je gerust een tik tegen zijn neus geven. Van zodra hij de juiste reactie geeft (dus stilstaan of achteruit gaan), druk wegnemen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 14:26

miezelke schreef:
Tuurlijk lukt het je, als je maar kordaat bent :)
En zolang je de regels van gedragstraining respecteert, bereik je het beste resultaat: druk opvoeren tot je het gewenste resultaat krijgt. Dus eerst dreigen met kleine bewegingen, dan grote bewegingen, gaat hij dan nog niet achteruit mag je gerust een tik tegen zijn neus geven. Van zodra hij de juiste reactie geeft (dus stilstaan of achteruit gaan), druk wegnemen.

Dat zou inderdaad moeten herkennen van ons grondwerk. Bedankt voor de steun en tips :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:31

SmartBH schreef:
tamary schreef:

Heb je soms een foto ? Ik heb moeite met me voor te stellen hoe je het nu precies hebt opgelost ? :P Ik heb nochtans een brede platte flexi emmer speciaal gekocht om het verspillen wat tegen te gaan :P helpt niet zoveel dus...

Als het hoofd er uit kan tijdens het eten zullen ze inderdaad verspillen. Emmertje met touwtje (ipv hengsel) heet ook wel voeremmer, maar deze kost nog niet de helft van de commerciële versies.

Foto zou ik moeten opzoeken of maken, want zoveel doe ik dat niet.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 19:40

Als het hoofd er uit kan tijdens het eten zullen ze inderdaad verspillen. Emmertje met touwtje (ipv hengsel) heet ook wel voeremmer, maar deze kost nog niet de helft van de commerciële versies.

Foto zou ik moeten opzoeken of maken, want zoveel doe ik dat niet.[/quote]

Ok, hang je deze dan op ofzo ? Want ik kan niets ophangen met hem hij begint er direct op te luchtzuigen en ik heb zo'n hangemmertje uitgeprobeerd deze heeft het 15 min uitgehouden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:48

Pony heeft oren, kan keurig touwtje achter. ;) Er is geen andere optie om emmer rond ponyneus te houden zodat hoofd er niet uit kan. Zo tilt pony emmer nl gewoon op en mee bij het rondkijken/lopen. Alles hier heeft genoeg neus om ogen boven de rand van de emmer te houden en dus alles te kunnen zien tijdens het eten. Enkel voor een nieuwe hap moet emmer op de grond.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:09

Je weet al prima hoe grondwerk in elkaar steekt en dat een paard uit je ruimte moet blijven. Je hebt al tips gekregen om het paard een nieuwe truc te leren, namelijk gebruik een touw of lange stok. Dan wil ik je nog als tip het volgende meegeven. Je geeft aan: 'hij doet niets verkeerd'. Nou, dat doet hij dus wel, omdat hij voor je gevoel te dicht bij komt. Het voelt onveilig voor je. Wellicht zou een ander dat gevoel niet hebben, maar jij wel, en je hebt je eigen territorium (en jij bepaalt hoe groot deze is) duidelijk te maken. Als ik de paarden hooi geef, wil ik dat ze op een HELE GROTE afstand blijven. Zodra ze onrustig worden, gaan dribbelen etc. stop ik met lopen met de kruiwagen en zwaai ik met de longeerzweep om me heen. Pas als ze RUSTIG op afstand blijven, pak ik de kruiwagen weer. Ik laat me niet opjagen! Paarden moeten leren de rust te vinden. Succes!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:50

Ik denk dat je even moet doorzetten, ik voer mijn paarden altijd bij met kuil in het weiland, zelfde reden als jou ivm het zand. Ik moet dus met een kruiwagen vol kuil door de bak lopen en ik het er dan 3 om me heen.

De eerste paar keer neem ik altijd weer even een zweep mee om duidelijk te maken dat ze niet in mijn buurt mogen komen. (Was dit jaar ook een nieuwe pony voor het eerst dus die moest ook even wennen hoe het werkte).

Als ik dat een paar keer heb gedaan, dan dralen ze niet meer om me heen en lopen ze wel rustig mee naar het weiland en ze weten, zodra het op de grond ligt mogen ze het eten.

Hoef meestal na twee keer niet eens meer wat te zeggen, dan lopen ze al voorop richting het weiland. Het is natuurlijk niks als ze steeds in je kruiwagen duiken met de kop het en overal ligt.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:51

Ga inderdaad aan de slag met het afbakenen van jouw ruimte. Zoals je zelf al aangeeft, ben je toch een beetje angstig dat hij op je voet staat oid als hij zo opdringt. Dit straal je onbewust waarschijnlijk ook uit.

Vanaf nu vastberaden en jezelf groot makend de wei in, iedere keer als hij in jou ruimte komt stop je, laat je hem achterwaarts gaan en loop je zelf weer verder. Zodra hij weer in jouw ruimte stapt, herhaal je dit. Net zo lang tot hij afstand bewaart. Ook bij het voeren zelf, eerst emmer neer zetten, zelf weg stappen en dan mag hij pas. Dat achterwaarts kun je ook zonder voer erbij oefenen, gewoon telkens achterwaarts zetten met bijv. commando 'terug'.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:23

Ik doe het zelfs met uit de box halen. Pas als ik ze vast pak stappen ze er uit. Anders zou ik enorm staan knoeien met voeren. Ik doe de box open en dan pal ik rustig kuil, geen haar op hun hoofd die er aan denkt om er uit te stappen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 11:29

Hoi allemaal,

Even een kleine update. Ik heb enkele tips van jullie geprobeerd en het heeft welgeteld twee keer geduurd voor mijn paard het door had. Hij weet nu dat hij me niet mag achtervolgen in draf en opdringerig zijn. Gisteren stond hij in de weide en zag mij met de emmer afkomen. Hij kwam heel rustig in stap af en wachtte tot ik de emmer heb neergezet. Hij benaderde alles zeer voorzichtig en rustig.

Bedankt !