Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Casarell schreef:Wat is er mis met een zweep??
Daarmee kan je mooi op afstand iets duidelijk maken..
Ik heb het niet over afranselen hè, laat dat even duidelijk zijn..
nynke55 schreef:Ik vind de zweep ook een beetje overdreven. Maar inderdaad, je paard moet uit je ruimte blijven. Puur door je houding en desnoods met armzwaaien, of assertief op hem aflopen, ipv dat hij achter jou aankomt. En loop eerst bij hem weg, als het eten klaar staat, dan mag hij pas eten.
SmartBH schreef:Wel euh eerlijk? Ik heb zelfs geen zweep :p niet dat ik een zweep onnuttig ding vind. Maar heb het gewoon nooit gebruikt...vind het ook een beetje raar om nu een zweep aan te schaffen enkel voor de weide?
tamary schreef:Ik heb het versmeer en verspil probleem opgelost door een gewone emmer te voorzien van een touwtje (of bij meer gewicht stukje stalhalster) en hang ze gewoon om. Pony die veel krijgt heeft 20L emmer, handje pitamientjes gaat in gewone 12L bouwemmer. Ik kan daardoor voeren waar dat op dat moment het handigste is en als ze er mee aan de wandel gaan is er nog niks aan de hand. Evemin met paarden die rond willen kijken of moeite hebben met kauwen, immers alles valt gewoon weer in de emmer.
Ik heb nochtans een brede platte flexi emmer speciaal gekocht om het verspillen wat tegen te gaan
helpt niet zoveel dus... Koper schreef:SmartBH schreef:Wel euh eerlijk? Ik heb zelfs geen zweep :p niet dat ik een zweep onnuttig ding vind. Maar heb het gewoon nooit gebruikt...vind het ook een beetje raar om nu een zweep aan te schaffen enkel voor de weide?
Je hebt er ook geen nodig. Als je een goede verstandhouding hebt met je paard, wat ik uit de OP wel opmaak, is het denk ik voldoende om je kont even zijn kant op te draaien terwijl je loopt. Alsof je hem een trap wil geven met je "achterbeen". Als veulen kreeg hij van z'n moeder ook niet te drinken als zij dat niet wilde. Z'n moeder heeft hem denk ik genoeg opgevoed qua netjes wachten tot hij d'r bij mag. Doe er je voordeel mee.
En gewoon in je eigen tempo lopen, laat je niet opdrijven door je paard. Jij bepaalt hoe hard jij loopt, niet hij. Als hij wil draven gaat 'ie lekker draven. Maar jij gaat geen pas harder zetten omdat dat paard z'n eten wil.
eens kijken welke tactiek er het best aan pakt
. miezelke schreef:Gebruik dan een stick of stok of tak van een boom als je geen zweep wil gebruiken. Of een touw. Eerst dreigen, heen en weer zwiepen met stok (o.i.d) om hem achteruit te zetten, indien geen reactie --> tik tegen de neus of borstkas ermee. Is eigenlijk gewoon het verlengde van je arm waarmee je je paard op afstand zet, je moet het heus niet zien als mishandeling of zo.
Zat zelf ook met een opdringerig paard als k hem z'n emmer bracht in de wei (moest nog 10 m door de wei ermee), in het begin reageerde hij ook verontwaardigd toen k hem achter me zette met een stok, nu houdt hij nederig afstand van me.
nee ik zie een zweep niet als mishandeling ofzo, maar heb het gewoon niet liggen. Een halstertouw dan weer wel
miezelke schreef:Tuurlijk lukt het je, als je maar kordaat bent![]()
En zolang je de regels van gedragstraining respecteert, bereik je het beste resultaat: druk opvoeren tot je het gewenste resultaat krijgt. Dus eerst dreigen met kleine bewegingen, dan grote bewegingen, gaat hij dan nog niet achteruit mag je gerust een tik tegen zijn neus geven. Van zodra hij de juiste reactie geeft (dus stilstaan of achteruit gaan), druk wegnemen.
SmartBH schreef:tamary schreef:Ik heb het versmeer en verspil probleem opgelost door een gewone emmer te voorzien van een touwtje (of bij meer gewicht stukje stalhalster) en hang ze gewoon om. Pony die veel krijgt heeft 20L emmer, handje pitamientjes gaat in gewone 12L bouwemmer. Ik kan daardoor voeren waar dat op dat moment het handigste is en als ze er mee aan de wandel gaan is er nog niks aan de hand. Evemin met paarden die rond willen kijken of moeite hebben met kauwen, immers alles valt gewoon weer in de emmer.
Heb je soms een foto ? Ik heb moeite met me voor te stellen hoe je het nu precies hebt opgelost ?Ik heb nochtans een brede platte flexi emmer speciaal gekocht om het verspillen wat tegen te gaan
helpt niet zoveel dus...
Er is geen andere optie om emmer rond ponyneus te houden zodat hoofd er niet uit kan. Zo tilt pony emmer nl gewoon op en mee bij het rondkijken/lopen. Alles hier heeft genoeg neus om ogen boven de rand van de emmer te houden en dus alles te kunnen zien tijdens het eten. Enkel voor een nieuwe hap moet emmer op de grond.