Hoe weet je wanneer je (g)een klik hebt met 'n paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Hoe weet je wanneer je (g)een klik hebt met 'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 17:40

Daar zit ik dus een beetje mee. Ik heb sinds 2 weken een bijrijdpaardje die ontzettend gericht is op zijn eigenaar (alle paarden van hem trouwens). Wel erg mooi om te zien wat voor 'n goede band hij met zijn paarden heeft en hoe zijn paarden hem zo vertrouwen.
Nou ben ik redelijk onzeker van mezelf, en ik kreeg een beetje het idee alsof ie me niet zo mocht :P Nouja, hij let gewoon de he-le-tijd op zijn eigenaar, tijdens het poetsen bleef hij maar draaien totdat hij z'n eigenaar kon zien (die was ergens op het erf aan het werk).

Nou mag ik dus op 1 van zijn paarden rijden. Maar heeft een half jaar stil gestaan. Had ik verder eigenlijk niet echt bij nagedacht dat dit misschien wel 'ns moeilijker zou worden dan ik dacht. (Ik heb altijd op maneges gereden).
De 3e keer dat ik op hem ging rijden wilde ik 'm aanzetten in galop (ik dacht er niet bij na dat dit eigenlijk misschien veel te snel ging, op de manege maakte het natuurlijk niet uit per paard wie er op ging rijden, daar zat elke dag weer iemand anders op) maar ik wilde hem dus aanzetten in galop en hij weigerde dit, draaide zich patsboem om en bokte erachteraan. Ik lag op de grond te kijken, en zit nu een week thuis met een hersenschudding :')

Is dit alles bij elkaar puur dat hij me nog niet vertrouwd? Of zou 'die klik' er vanaf het begin al moeten zijn?
Het zadel laat ik de volgende keer nakijken of deze wel goed paste, de eigenaar wist namelijk niet 100% meer zeker of dit zijn eigen zadel was.

Uiteindelijk wil ik met 'm bij een vereniging gaan lessen. Er staat in de planning om prive lessen met hem te gaan nemen, maar daar is nog een beetje twijfel over omdat de winter eraan komt, dus dat het misschien beter is om na de winter te starten. (maar zo lang kan ik eigenlijk niet wachten hihi :D ) Ik ga volgende week met hem beginnen met grondwerk.

Er is ook nog een ander paardje waar ik eventueel op kan rijden, van dezelfde eigenaar. Misschien zou ik eens kunnen kijken (al is het maar met poetsen) of ik hier meer een klik mee voel ?

Wdj

Re: Hoe weet je wanneer je (g)een klik hebt met 'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:45

Tip: Zo gauw mogelijk les nemen. Eigenaar-paarden zitten vaak iets anders in elkaar dan ons aller ondergewaardeerde manegepaarden, die over t algemeen veel flegmatieker en vergevingsgezinder zijn. Hoe lang t duurt om te voelen of er een klik is? Trek er maar rustig drie maanden tot een jaar voor uit. Soms moet t namelijk ook groeien....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:47

Wel of geen klik hebben met een paard kun je eigenlijk pas beoordelen als je met het dier aan het werk gaat. Een dier kan je in eerste instantie aanspreken of niet, maar als je open staat kom je er snel genoeg achter of je wel of niet met een dier door een deur kunt. Sommige paarden kunnen heel eenkennig zijn, en moeten aan een ander wennen. Sommige paarden kunnen er absoluut niet tegen als er teveel mensen met hem of haar omgaan en laten dat duidelijk blijken.

Heel naar dat je bij de derde keer rijden een dergelijke reactie kreeg en je meteen met een hersenschudding thuis zit. Ook erg lastig als de eigenaar in zicht blijft als jij aan het rijden bent en het paard zijn aandacht echt niet bij jouw heeft. Vraag of de eigenaar uit zicht maar wel in de buurt wil blijven. En als je bokreacties krijgt bij het aangalloperen is het misschien verstandig om het dier uitgebreid voor het rijden met zadel te longeren, zodat de ergste frisheid eraf is. Grondwerk is sowieso een hele goede om mee te beginnen teneinde vertrouwen van het paard te krijgen en de leiderschapspositie te bepalen.

En ook als het zadel wel van het paard is, als hij een hele tijd niets heeft gedaan zou het zomaar kunnen dat het zadel ook niet meer past. Iig niet verkeerd om daar ook naar te laten kijken.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 17:49

Wdj schreef:
Tip: Zo gauw mogelijk les nemen. Eigenaar-paarden zitten vaak iets anders in elkaar dan ons aller ondergewaardeerde manegepaarden, die over t algemeen veel flegmatieker en vergevingsgezinder zijn. Hoe lang t duurt om te voelen of er een klik is? Trek er maar rustig drie maanden tot een jaar voor uit. Soms moet t namelijk ook groeien....

Dit was ik dus van plan, zsm priveles nemen. Maar de mevrouw waarvan ik priveles zou krijgen (iedereen beveelt haar aan) dacht dat het beter is om eerst veel grondwerk mee te doen, en gewoon meer poetsen en bij hem zijn. Zo went hij ook aan mij. Zo kan ik ook weer een beetje vertrouwen opbouwen (en beter worden :') ) En daarna pas te gaan lessen. En dit snapte ik ook wel weer..

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 17:52

Cassidy schreef:
Wel of geen klik hebben met een paard kun je eigenlijk pas beoordelen als je met het dier aan het werk gaat. Een dier kan je in eerste instantie aanspreken of niet, maar als je open staat kom je er snel genoeg achter of je wel of niet met een dier door een deur kunt. Sommige paarden kunnen heel eenkennig zijn, en moeten aan een ander wennen. Sommige paarden kunnen er absoluut niet tegen als er teveel mensen met hem of haar omgaan en laten dat duidelijk blijken.

Heel naar dat je bij de derde keer rijden een dergelijke reactie kreeg en je meteen met een hersenschudding thuis zit. Ook erg lastig als de eigenaar in zicht blijft als jij aan het rijden bent en het paard zijn aandacht echt niet bij jouw heeft. Vraag of de eigenaar uit zicht maar wel in de buurt wil blijven. En als je bokreacties krijgt bij het aangalloperen is het misschien verstandig om het dier uitgebreid voor het rijden met zadel te longeren, zodat de ergste frisheid eraf is. Grondwerk is sowieso een hele goede om mee te beginnen teneinde vertrouwen van het paard te krijgen en de leiderschapspositie te bepalen.

En ook als het zadel wel van het paard is, als hij een hele tijd niets heeft gedaan zou het zomaar kunnen dat het zadel ook niet meer past. Iig niet verkeerd om daar ook naar te laten kijken.

Dank je wel voor de tips!
Vergeten te melden: Het paard heeft nooit leren longeren. De eigenaar wil dit eigenlijk ook niet omdat hij het nooit geleerd heeft. Ik heb dit ook nooit geleerd op de manege dus het moet natuurlijk wel goed gedaan worden. + Kai (het paard, is even makkelijker :) ) is een tijd bang geweest voor de zweep. Nu gaaaat het wel. Verschilt per persoon. Ik vind het ook lastig om op die bok te reageren want ik had het niet eens in de gaten, ik zag ineens de grond op me afkomen. :(

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:54

Ah zo. Mag ik vragen hoeveel jaar ervaring je hebt? Want een paard wat zo lang stil heeft gestaan, kan misschien wat hoog gegrepen zijn. Maar dan nog, je kunt heel goed een klik krijgen door grondwerk en poetsen en longeren, maar die klik hoeft er dan niet perse te zijn als je m ohz traint. Maar leuk dat je ijg de kans heb om t te proberen, succes!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:55

Als het paard een half jaar stil heeft gestaan zou ik het sowieso een goed idee vinden om het zadel na te laten kijken. De bespiering zal nu anders zijn dan toen hij nog in het werk stond.

Ik denk dat er drie oorzaken kunnen zijn dat het galopperen niet goed ging:
- hij kan het niet. Bij voorbeeld doordat hij weinig conditie heeft, ongetrainde spieren heeft, enz.
- hij snapt het niet. Overleg met de eigenaar welke galophulpen je geeft. Misschien kent het paard andere hulpen dan jij geleerd hebt?
- hij vertrouwt je niet genoeg. Dat is afhankelijk van het karakter van het paard. Je hebt paarden die steun nodig hebben van de ruiter. Je schrijft al dat je van jezelf onzeker bent. Hoe weet een paard dan dat hij van je op aan kan? Ook daarmee kan de eigenaar je denk ik wel helpen.

Verder kent dat paard de eigenaar natuurlijk al veel langer. Het is logisch dat het paard op de eigenaar let. Gisteren ging mijn stalgenoot wandelen met mijn paard. Dan let mijn paard ook écht wel op mij: waarom moet ik met haar mee???? Wat ga jij dan doen???? En uiteindelijk hebben ze, zonder mij, prima gewandeld.
Vergelijk jezelf niet met de eigenaar. Jij bent jij. Je bent goed genoeg. En je hebt alle tijd om vertrouwder te raken met de paarden (en zij met jou)

Oh en welkom op bokt *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:59

Angst voor de Zweep valt aan te pakken. Niet kunnen longeren vind ik een groot hiaat in de basisopleiding van het paard. Hij zal ook als je grondwerk wilt doen iig moeten leren een paar rondjes om je heen te kunnen lopen. Het wordt een stuk makkelijker als je de geschikte omgeving hebt, bijv. een goed afgesloten longeerkraal, waar hij niet anders kan dan een rondje om je heen te lopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:03

Gewoon lekker met de paarden doorgaan, je kunt het ook als een uitdaging zien, op het moment dat jij het respect van het paard hebt zal hij zich ook naar jou toe zo gedragen als naar zijn eigenaar. Tja, en die bok, het is geen manegeautomaat (sorry) en er was niets mee gedaan. Lekker rijden en van genieten, je moet je niet onzeker gaan voelen en zeker niet zo gedragen bij paarden want dan walsen ze over je heen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:04

Wdj schreef:
Ah zo. Mag ik vragen hoeveel jaar ervaring je hebt? Want een paard wat zo lang stil heeft gestaan, kan misschien wat hoog gegrepen zijn. Maar dan nog, je kunt heel goed een klik krijgen door grondwerk en poetsen en longeren, maar die klik hoeft er dan niet perse te zijn als je m ohz traint. Maar leuk dat je ijg de kans heb om t te proberen, succes!!!

Ik heb ongeveer 7/8 jaar rij ervaring, wel altijd op maneges en koos meestal de wat 'lievere' 'rustigere' paardjes uit. Dit ivm dat ik het a; een beetje eng vond en er nooit ervaring mee heb gehad, en b; ik mag eigenlijk niet vallen met mijn slechte knietjes :') Het laatste jaar (op de manege) reed ik meestal op een lief paard die zo soms z'n kuren had op een dag. Niet te 'saai' dus, maar wel soms onverwachts een leuke uitdaging. Ik weet dat dit een uitdaging voor me is, maar ben wel bereid om meer te leren etc.

Citaat:
Als het paard een half jaar stil heeft gestaan zou ik het sowieso een goed idee vinden om het zadel na te laten kijken. De bespiering zal nu anders zijn dan toen hij nog in het werk stond.

Ik denk dat er drie oorzaken kunnen zijn dat het galopperen niet goed ging:
- hij kan het niet. Bij voorbeeld doordat hij weinig conditie heeft, ongetrainde spieren heeft, enz.
- hij snapt het niet. Overleg met de eigenaar welke galophulpen je geeft. Misschien kent het paard andere hulpen dan jij geleerd hebt?
- hij vertrouwt je niet genoeg. Dat is afhankelijk van het karakter van het paard. Je hebt paarden die steun nodig hebben van de ruiter. Je schrijft al dat je van jezelf onzeker bent. Hoe weet een paard dan dat hij van je op aan kan? Ook daarmee kan de eigenaar je denk ik wel helpen.

Het zadel laat ik idd zsm nakijken. Die keer dat ik aan het rijdne was vond ik het eigenlijk heel goed gaan. Hij luisterde goed naar m'n hulpen, reed lekker relaxed en ik dacht 'een galopje, waarom niet?' . Was op dat moment ook gewoon zeker. Maar het zou goed kunnen dat hij me niet vertrouwd idd. Ik zou de volgende keer nog niet durven te rijden zonder dat er iemand bij is die er verstand van heeft. Ik heb namelijk geen idee hoe ik dit rustig moet opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:04

Je kunt je beter af vragen wanneer je weet of je een klik hebt... en niet hoe je dat weet.
Want bij de meesten valt mij op, of dit nou met een gekocht paard is of bijrijd, geven veel te snel op met als reden 'geen klik'.
Met paarden werken is nou eenmaal soms niet makkelijk, en je moet de tijd nemen elkaar te leren kennen en begrijpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:07

Zou het een optie zijn om voorlopig dan niet te galopperen? Voordat je met 'm galoppeerde voelde je je zeker, schrijf je. Dat zou ik toch belangrijker vinden.

In de tussentijd kunnen jij en het paard dan verder aan elkaar wennen. En als in stap en draf alles goed gaat kun je toch altijd later nog eens aangalopperen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:08

Wilke93 schreef:
Ik heb namelijk geen idee hoe ik dit rustig moet opbouwen.

Ga grondwerk doen, en ik zou zelf Parelli adviseren. Bespreek het even met de eigenaar.

Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voor, naar achteren, naar links en naar rechts, naar boven en naar beneden (de laatste twee willen we in het begin liever niet). Op het moment dat jij vanaf de grond het dier de overgebleven vier kanten kunt uitsturen, ga je gaandeweg de leiderschapspositie innemen. Daarbij biedt Parelli ook nog dingen zoals de One Rein Stop (beste noodrem die je kunt monteren) en verdiept hij zich in paardenpersoonlijkheden. Al naar gelang de persoonlijkheid van het paard dien je hem anders te benaderen. En als je op deze manier in dat koppie van dat paard kunt komen, krijg je aandacht en respect en kan de band groeien.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:10

Koper schreef:
Zou het een optie zijn om voorlopig dan niet te galopperen? Voordat je met 'm galoppeerde voelde je je zeker, schrijf je. Dat zou ik toch belangrijker vinden.

In de tussentijd kunnen jij en het paard dan verder aan elkaar wennen. En als in stap en draf alles goed gaat kun je toch altijd later nog eens aangalopperen?

Ja zeker is dat een optie :) Ik denk ook dat we dit zo gaan opbouwen als ik priveles ga krijgen. Enne, ik ga nog echt niet opgeven hoor :D
Ik wil heeel graag met dit paard werken etc, ben nu alleen bang om te vallen.. Toen ik na de val meteen weer er terug op klom, dacht ik; hij kan nu elk moment..... Dan is dit natuurlijk echt meteen daarna, maar hoop dat dit de volgende keer meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:10

Ik ga wel mee met de mening van Koper: begin dan eerst met stappen en draven, en ga dan pas over tot een galop wanneer jij voelt dat het paard het kan.
Het kan zoveel redenen hebben en het heeft geen nut om door te blijven hameren op galopperen als het paard het om wat voor reden nog niet kan en jij niet mag vallen met je knieën. Daar wordt niemand beter van, jij niet en het paard ook niet, en jullie klik komt het ook niet ten goede. Een klik gaat niet weg omdat de galop niet lukt. Ieder paard, met of zonder klik, is hard werken.
Ik heb een waanzinnige klik met m'n merrie, maar fatsoenlijk galopperen kunnen we nog steeds niet :+ Soms heeft het meer tijd nodig, geef jezelf en het dier dan ook die tijd en ruimte!
En het daarna bang zijn dat ken ik hoor, als mijn merrie wat vreemds heeft gedaan of als ik eraf ben gekletterd, dan ben ik ook een watje daarna. Dan ga ik mezelf ook niet meer pushen maar ga ik enkel de dingen doen die ik wél durf!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:11

Cassidy schreef:
Wilke93 schreef:
Ik heb namelijk geen idee hoe ik dit rustig moet opbouwen.

Ga grondwerk doen, en ik zou zelf Parelli adviseren. Bespreek het even met de eigenaar.

Ik zal me er 'ns in verdiepen, thanks voor de tip!

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:13

Dat rij incident heeft niets met een 'klik' te maken. Daarbij zou ik eerst wat rustiger aan doen, na een halfjaar rust zijn paarden in de 'slaapmodus' gezet. Bouw het werk dus rustig aan op, als een paard bokt, komt dat niet omdat je geen klik met hem hebt. Manege paarden bokken ook, dus snap jouw vergelijking niet helemaal :p

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:14

chelle_dora schreef:
Ik ga wel mee met de mening van Koper: begin dan eerst met stappen en draven, en ga dan pas over tot een galop wanneer jij voelt dat het paard het kan.
Het kan zoveel redenen hebben en het heeft geen nut om door te blijven hameren op galopperen als het paard het om wat voor reden nog niet kan en jij niet mag vallen met je knieën. Daar wordt niemand beter van, jij niet en het paard ook niet, en jullie klik komt het ook niet ten goede. Een klik gaat niet weg omdat de galop niet lukt. Ieder paard, met of zonder klik, is hard werken.
Ik heb een waanzinnige klik met m'n merrie, maar fatsoenlijk galopperen kunnen we nog steeds niet :+ Soms heeft het meer tijd nodig, geef jezelf en het dier dan ook die tijd en ruimte!
En het daarna bang zijn dat ken ik hoor, als mijn merrie wat vreemds heeft gedaan of als ik eraf ben gekletterd, dan ben ik ook een watje daarna. Dan ga ik mezelf ook niet meer pushen maar ga ik enkel de dingen doen die ik wél durf!

Maar dan, wanneer voel je aan dat het paard er klaar voor is? Ik dacht toen ook; oh wat loopt ie fijn en relaxed! :')
Ik ga ook idd eerst stappen en draven tot ik me wat zekerder voel. Anders hou ik het paard en mezelf alleen maar voor de gek.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:16

Missie_Maxie schreef:
Dat rij incident heeft niets met een 'klik' te maken. Daarbij zou ik eerst wat rustiger aan doen, na een halfjaar rust zijn paarden in de 'slaapmodus' gezet. Bouw het werk dus rustig aan op, als een paard bokt, komt dat niet omdat je geen klik met hem hebt. Manege paarden bokken ook, dus snap jouw vergelijking niet helemaal :p

Ik bedoelde die 'klik' ook meer met dat hij de hele tijd gefocust is op de eigenaar :)
Het was ook niet zomaar een gewoon bokje. Hij wilde me er echt af hebben helaas. Daarom vertelde ik er dat ook maar bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:20

Wilke93 schreef:
chelle_dora schreef:

Maar dan, wanneer voel je aan dat het paard er klaar voor is? Ik dacht toen ook; oh wat loopt ie fijn en relaxed! :')
Ik ga ook idd eerst stappen en draven tot ik me wat zekerder voel. Anders hou ik het paard en mezelf alleen maar voor de gek.

Tja, lastig uit te leggen..
Sowieso heeft het paard nog weinig gedaan, half jaar stilgestaan dus moet weer op gang komen.
Wat het wel erg lastig maakt, is dat het paard het longeren niet kent. Anders kan je het aan de longe ook opbouwen. Dan zie je ook hoe hij beweegt en of zijn lichaam sterk genoeg is om uberhaupt te kunnen galopperen. Dat zou voor mij toch echt de voorkeur hebben, eerst laten galopperen aan de longe voordat je het probeert als je erop zit. Misschien zit ie ergens vast in z'n lichaam, dan is het logisch dat hier een flinke bok uit komt.

Dat het paard op z'n eigenaar let .. Tja mijn pony maakt zich er ook schuldig aan :+
Maar dat heeft niks met een klik met wie dan ook te maken :) Ook met de eigenaar erbij moet het dier gewoon op jou letten. makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook iets om op te oefenen.
Is er geen manier dat je toch echt kan leren longeren bij iemand of dat het paard leert longeren mét jou? Dat maakt je galop-probleem gewoon een stuk makkelijker. Dan kan hij die spieren opbouwen aan de longe :)

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:21

uit je verhaal kan ik niet opvatten dat het paard vervolgens naar de baas rende. Of begrijp ik dat verkeerd??

PS. Sterkte met je herstel, ik zou een tijdje niet in galop gaan :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:22

Kán het paard wel galopperen? Hij heeft nooit leren longeren, heeft een half jaar stil gestaan?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:25

Missie_Maxie schreef:
uit je verhaal kan ik niet opvatten dat het paard vervolgens naar de baas rende. Of begrijp ik dat verkeerd??

PS. Sterkte met je herstel, ik zou een tijdje niet in galop gaan :')

Meneer ging meteen daarna lekker gras staan te eten aan de zijkant van de bak :')
Dank je!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:26

eclair98 schreef:
Kán het paard wel galopperen? Hij heeft nooit leren longeren, heeft een half jaar stil gestaan?

De vorige rit rende hij er vandoor in galop? (schrok van iets). Er heeft een meisje (let wel, 2 jaar geleden) op hem gereden die ik heb gesproken op de vereniging. Die herkende Kai hier écht niet in. Zij kon er destijds wel wedstrijden mee rijden, zo goed dat ie toen liep. Ze wilde eventueel wel een keer komen rijden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:28

Wilke93 schreef:
eclair98 schreef:

De vorige rit rende hij er vandoor in galop? (schrok van iets). Er heeft een meisje (let wel, 2 jaar geleden) op hem gereden die ik heb gesproken op de vereniging. Die herkende Kai hier écht niet in. Zij kon er destijds wel wedstrijden mee rijden, zo goed dat ie toen liep. Ze wilde eventueel wel een keer komen rijden.

Tja, dan zou ik idd kijken naar het zadel en goede begeleiding gaan zoeken :j