Wie gaat zijn paard nog meer de eerste keer scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jodi93

Wie gaat zijn paard nog meer de eerste keer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 09:09

Hoihoi :D

Ik wil mijn paard scheren dit jaar. Ik laat het door iemand doen die het elk jaar doet bij ons op stal. Dit is de eerste keer dat mijn paardje geschoren word.

Doen jullie nog iets in de voorbereiding om je paard er op een rustige manier in te laten gaan?

Ik verwacht geen problemen met mijn paard maar ik ben wel benieuwd wat jullie doen als voor bereiding :)

Miekemuis_

Re: Wie gaat zijn paard nog meer de eerste keer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:34

Ik ga ook voor de eerste keer scheren! Ik ga mijn merrie sowieso licht sederen, om stress te vermijden...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:35

Geen verdovingen en ander gedoe, maar een hele grote berg geduld.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:38

Ik ga mijn pony ook voor het eerst laten scheren. Voor zover ik weet is ze nog nooit geschoren maar ze is niet heel bang aangelegd dus ik verwacht ook geen problemen, en als ze toch bang blijkt te zijn voor het scheerapparaat zien we wel verder. Ik kan het altijd nog een keer proberen met sedatie.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:27

Ik heb het 2 jaar geleden zelf mijn paard geschoren.
Het was toen ook zijn 1ste keer.
Mijn paard is niet echt snel bang, maar soms is het een echt stresskonijn.
Ik heb gewoon de scheermachine aangezet, hem even laten wennen aan het geluid en dan gewoon beginnen scheren.
Dit gaf geen probleem. Sommige paarden moeten even wennen aan het trillen op de huid.
Enkele tips: begin ter hoogte van de schouder en ga dan over naar de nek, om het paard rustig te laten wennen aan het geluid en het gevoel.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:30

Bij een paard zetten die geschoren wordt, gewoon daarbij in de buurt met lekker wat hooi dan kan je paard aan het geluid wennen :)
En wanneer je paard geschoren wordt zou ik er een paard bij zetten die jouw paard wat vertrouwen geeft (rustig paard die zelf vaak geschoren wordt). Dat ging erg goed bij mijn paard die ik nu zelf voor het eerst volledig geschoren heb.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 19:48

Bedankt voor de tips iedereen heel interessant om te lezen hoe jullie het doen :)

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:51

Ik ga die van mij ook voor het eerst, zo ver als ik weet, scheren.
Ik koop voor de zekerheid wel van die kalmerende pasta, maar denk niet dat het nodig is.

Wat betalen jullie er voor om iemand je paard te laten scheren?

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:59

Geef hem een shot sedelin, voor veiligheid voor mij en hem, berg rust en geduld

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:03

Nies_ schreef:
Geen verdovingen en ander gedoe, maar een hele grote berg geduld.

:j
rustig laten wennen aan het geluid,

heb vorig jaar er een geschoren die aldus vorige eigenaar de hele boel bij elkaar trapt. maar huidige eigenaar wou het proberen zonder, ging het niet dan een andere dag met verdoving.
pony was super braaf na het laten snuffelen/ horen van de machine, geen problemen gehad. hoofd was wat lastiger even de praam erop en het is heel gemakkelijk gegaan met geduld :)

mijn eigen paard was de eerste keer al braaf, zo braaf dat ze staat te slapen en wakker word als ik bij der nek aan kom (lekker plekje :+ )

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:06

Hier ook! Paard is een tondeuse gewend dus ik hoop op niet teveel stress. Ik laat hem scheren, helemaal. Kost 40 euro.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:09

Gister avond mijn paard voor het eerst geschoren, dit gaf geen problemen! Gewoon begonnen en doen alsof het de normaalste zaal van de wereld is haha

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:34

Ik scheer mijn pony zelf samen met mijn moeder, dit word het vierde jaar al. Ik rij hem eerst in de middag en laat hem dan helemaal opdrogen. Zo is hij wat minder ongeduldig en scheer ik hem zo in twee uur. Ik begin altijd met de benen omdat je scheerapparaat warmer wordt hoe langer je scheert en de benen zijn erg gevoelig.. Van te voren teken ik altijd even met een krijtje de zadeluitsparing en dat driehoekje voor z'n staart en niet te vergeten de ster op z'n linker bil. :+

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:02

Joker is gisteren voor het eerst helemaal geschoren ! Daar waar hij normaal erg vervelend is, heeft hij zich nu twee uur lang super gedragen :D Hebben er zelfs een patroontje op kunnen maken :D

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 01:44

Ik zorg er altijd voor dat ze er voor de de tijd even uit geweest zijn en dat ze goed gewassen zijn de dag van te voren en voor het scheren poets ik ze nog even goed. Ik heb een bergje hooi ij de hand en mijn geduld. Verdoven doe ik zelden en als ik het doe dan laat ik de DA hem spuiten omdat paarden soms snel door de tranquigel heen komen als het al werkt. Vervolgens zet ik het apparaat aan en geef ik direct een plukje hooi , eerst een met de hand erover heen dan het scheerapparaat omdraaien en even over de huid zodat hij went aan de trilling en vervolgens er boven houden (ondertussen je hand over de desbetreffende huid halen) zodat hij went aan de luchtstroom en dan rustig beginnen met scheren. Beginnend op de schouder :). Succes met scheren!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:36

Straks scheer ik mijn merrie! Voor allebei de eerste keer, spanneeend!
(Ik heb wel iemand die ik kan bellen als ik in de knoei zit hoor.. Die komt me wel redden! Ook mijn oom (DA) heeft sedatie klaar liggen voor als ze niet rustig is

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:36

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:49

Wauw mooi resultaat! Vind die sterren erg gaaf!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:52

Heb al voor de eerste keer geschoren. Met een superman logo. (Het is dan ook een superpony :D :D )

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:09

Jodi93 schreef:
Wauw mooi resultaat! Vind die sterren erg gaaf!

Dankje !

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:10

Miekemuis_ schreef:
Straks scheer ik mijn merrie! Voor allebei de eerste keer, spanneeend!
(Ik heb wel iemand die ik kan bellen als ik in de knoei zit hoor.. Die komt me wel redden! Ook mijn oom (DA) heeft sedatie klaar liggen voor als ze niet rustig is

Ze is helemaal geschoren. Super braaf!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:45

Mijn paard is vorige week ook geschoren, voor het eerst met de machine op zijn lijf. Vorig jaar had hij een stukje hals uitgeschoren maar dat was maar 5 minuutjes werk, dit toch wel wat meer.
Er was toevallig een ander paard aan de beurt voor hem, dus hij stond in dezelfde ruimte toen die gedaan werd terwijl ik de mijne poetste. Ik had verder geen speciale voorbereidingen. Gewoon zorgen dat ie mooi schoon gepoetst is en dat de manen uit de weg zijn. Op het begin heb ik hem nog wat appelstukjes gegeven, maar al snel stond hij gewoon braaf te wachten tot het klaar was. :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 22:52

Oke super fijn dat ie braaf was :) mijne is volgende week aan de beurt

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:55

Heb die van mij zijn hals en borst vorige week voor het eerst laten scheren. Had geen idee hoe hij het zou vinden, maar hij vond het allemaal wel interessant en stond stokstijf stil. Nu is die van mij ook wel een aparte geloof ik, want die vind het reuze interessant als de dierenarts komt ook. :D

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:57

Let iedereen er wel op dat mocht je wel iets verdovends willen geven dit alleen maar werkt als je paard rustig is. Dus als je al begonnen bent en hij begint te stressen heeft het geen zin meer om hem iets te geven.

verder gewoon rustig de tijd nemen de meesten vinden het niet zo erg