Vraag aan hengsten eigenaren op pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Vraag aan hengsten eigenaren op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:11

IK ben heel nieuwsgierig waar jullie je hengst hebben gestald en of deze ook naar buiten kan/mag op de stal waar je staat.
Hoe gaat dat met andere paarden, hoe gaat dat met buiten zetten enz.
Omdat ik op mijn pensionstal eventueel ook wel hengsten wil plaatsen, maar buiten een paar eigen gefokte pony hengsten geen ervaring heb, graag jullie ervaring van pensionhouder, of eigenaar van een hengst die in een pension staan.

troi

Re: Vraag aan hengsten eigenaren op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:16

Ik ben zelf geen hengsteneigenaar maar heb als bijrijder hier wel ervaring mee. De (dek)hengst daar ging naar dagelijks buiten in een prive paddock en stond op stal redelijk dicht bij de merries. Dit ging prima omdat deze een zacht karakter had/heeft en streng is opgevoed. Weet dus perfect waar de grenzen liggen en gedraagd zich prima. Gaat overigens over een quarter. Ik denk dat eea staat en valt met een eigenaar die niet bang is om een dier echt streng op te voeden en een hengst met een van zichzelf zacht karakter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:21

Ben benieuwd wat je precies wilt weten want dat kan ik niet helemaal uit je bericht halen?

Houd er rekening mee dat hengsten en merrie's op één stal houden erg lastig kan zijn, je hebt ook wel wat aanpassingen nodig in stallen, paddock en weiland en ik denk dat je er niet veel klandizie van zult krijgen.
Of krijg je veel aanvragen om hengsten te kunnen stallen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:22

ED ->TAO

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:53

Hier een hengst eigenaar. Overdag staat hij in z'n eigen weitje dat grenst aan de ruinenwei. Er zit een dubbel draadje tussen, wat voor Alvaron eigenlijk niet nodig is, maar een van de ruinen wil nog wel eens maaien met een voorbeen en dan het draad kapot trekken. Daadje staat overigens niet breed, het is gedaan met van die isolatoren op zo'n afstandshouder. Ze kunnen over het draad heen met elkaar neuzen en mekaar in de kaken bijten.
's Nachts staan de paarden op stal. Naast hem staat een ruin, er tegenover een merrie. Pad tussen de boxen is ca. 2,5 meter breed.
Boxen zijn de onderste helft dicht en de bovenste helft tralies.
Als de merrie hengstig is, wil hij zich wel even laten horen als ze langs loopt, maar verder geen probleem.
Alvaron is ondertussen 25 en nog altijd prima te hanteren (anders was ie dus ook feen hengst meer geweest).
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 01-10-13 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:55

Wij hebben een aantal jaren een ponyhengst op 2 pensionstallingen gehad. Hij stond naast merries en ruinen. Met tralies ertussen zodat hij kon " neuzen".
Hij ging op de ene stal naar buiten op momenten dat andere paarden binnen stonden. Op de andere stal was meer weiland en daar had hij de luxe van een privé weiland.

Hij was heel goed opgevoed maar aan de hand kon hij zich nog wel eens druk maken. Een stalhouder die hier mee om kan gaan is wel belangrijk. Met rijden was hij altijd ontzettend braaf en reageerde absoluut niet op andere paarden.

Hij was overigens ook actief als dekhengst.
Laatst bijgewerkt door Bar op 01-10-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:56

Hier ook een hengst eigenaar! Mijn hengst staat gewoon lekker elke dag buiten met mijn ruin in de paddock en daarnaast staan gewoon merries. (wel met een stroomdraadje ertussen) Mijn hengst is goed opgevoed kan gewoon normaal langs merries lopen en bij merries in de bak rijden. Denk dat je wel verschil hebt tussen hengsten en karakter.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:56

Romeo Boy, een goedgekeurde AV hengst, stond bij een manege in Noordwijkerhout. Dat ging gewoon goed. Hij kwam er, volgens mijn herinnering, gewoon uit op tijden dat het rustig was. Het is wel te doen, maar duidelijke afspraken zijn belangrijk, en een goede opvoeding (maar dat geldt eigenlijk voor ieder paard wel).

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:57

Precies je moet wel een stalhouder hebben die niet bang is, mijn hengst wordt ook altijd buitengezet door de stalhouder gewoon simpel aan een touwtje. Hij weet wie de baas is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:59

Ik had de hengsten gewoon buiten staan, wel zette ik ze niet pal naast merries op de wei. Je moet de kat niet op het spek binden.
Met andere paarden heb ik verder niks te maken gehad, mijn paarden moeten zich gedragen, merrie ruin of hengst. Merries natuurlijk niet vlak voor de stal vastzetten maar ik wil ook geen vreemde paarden pal voor de box van mijn kattige merrie. Een merrie in de box ernaast heeft nooit problemen opgeleverd ivm dichte wanden. Mijn eigen merrie heeft ook in de box naast de hengsten gestaan en op dezelfde vrachtwagen vervoerd (dan wel met de ruin als buffer).
Verzorging en mesten deed ik gewoon zelf.
Maar nu alles thuis gelukkig :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:00

Op mijn vorige pensionstal stonden een aantal hengsten. inderdaad met draad er tussen en zat een weiland van 20 meter tussen. Op stal stonden ze gewoon naast merries en ruinen, afhankelijk wat goed klikte. Zat overal wel gewoon tralies. Waren goed opgevoede hengsten die nog niet gedekt hadden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:06

Op onze pensionstal geinvesteerd in onze eigen hengstenwei , zodat meneer toch naar buiten kan. Onze ruinen staan er om heen. Verder geen problemen in de omgang/rijden! Stal is wel dicht/weefrek erin, stalgangen zijn niet zo breed, manege meisjes met merries aan de wandel of soms loslopend wild. Hij kan natuurlijk door de tralies kijken :-) maar weet dat het beter kan.. (maar ook slechter)
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 01-10-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:09

Hier een hengst(veulen) eigenaar.

Mijn hengstveulen staat nu nog bij mijn merrie, gaat van de winter bij een ander ruintje en zolang het gaat blijven die bij elkaar. Heb een duidelijke afspraak met de staleigenaar dat zodra meneer zijn streken (die hij overigens totaal nog niet heeft) uit de hand gaan lopen, het of verhuizen of castreren is.
Ik wil niet dat andere mensen door mijn keuze voor een hengst in gevaar komen.
Nu is het karakter van mijn hengst wel heel makkelijk, ik vermoed zomaar dat hij gewoon heerlijk rustig blijft :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:10

Je moet wel ook rekening houden met je andere klanten, sommigen vinden het lastig/vervelend en sommigen snappen ook niet hoe met een hengst om te gaan.. (gaan bijv. met hun merrie voor de hengst parkeren)
Het hangt ook erg van de hengst af, je hebt er braverds bij maar als het een druktemaker is maak je er niemand blij mee.
Je moet wel echt weten waar je aan begint, het is meer gedoe, als er bijv eentje uitbreekt veroorzaakt dat wel meer problemen.
Maar het hangt voor het grootste gedeelte af hoe de hengst zich gedraagt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:13

Bij ons op stal staat een hengst. Zomers 24/7 buiten met een ruin, op de weide achteraan (ene kant ruinen, andere kant mais).
In de winter gaat hij op stal en paddock. Zelfde principe, eindstal en paddock met ruinen als buren. Stallen zijn open stallen.
Is wel een braaf dier dat buiten een keer roepen niet veel doet.
Ik had pas door dat het een hengst was toen ik naast z'n weide (buitenrijpad loopt er langs) met m'n merrie stond te discussieren over het feit of er nu wel of niet krokodillen in de waterplas zaten, en de hengst stond zich aan de andere kant van de draad ook druk te maken *oeps*.
Staleigenaar wil wel geen andere hengsten op stal. Teveel gepuzzel qua weiden en stallen dan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:16

Wij hebben dan wel niet een pensionstal maar wel handel dus veel aanloop van diverse paarden en ponys.
Tot voor kort (spijtig genoeg) hadden wij jarenlang onze eigen hengst van 1.60.
Hij was 15 en het is 12 jaar goed gegaan.
Hij was niet heel streng opgevoed en stond gewoon langs merries en ruinen.
Wel ontzettend braaf in de omgang.
Hij brulde wel en bokte een keer maar dat was het.
Stond in zijn eigen zandstuk of op een deel weiland ergens als hij thuis stond.
Bleef achter een slap draadje nog staan.
Aan de hand was hij moeilijker maar wel te houden.
Maar er zullen speciale voorzieningen moeten zijn om hem evt apart te houden en dat was bij ons ook weleens lastig.
Overal rekening mee houden dus en dramatisch gezegd, op je hoede zijn.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:25

Hengst hier!! Staat samen met mijn shethengst in de wei.. hij wordt wel geweid waar geen merries pal naast lopen. Zorgen altijd dat er een weitje tussen zit.

ook staat hij op stal en als het kan in de wei ook achteraan, we hebben hier veel jonge meiden die, ondanks herhaaldelijk uitleggen, niet beseffen dat ze met hun pony door moeten lopen en niet voir zn neus moeten blijven staan.

maar dat is natuurlijk lastig want dan wordt hij zo mooi aldus die meiden.. en dan is er een keer een vriendinnetje mee en dan toch stiekem treuzelen.

Daar kan ik me wel aan ergeren. Maargoed door hem achterin te zetten hoeft ook niemand er langs dus dat scheelt :)

wel zet of ik of de staleigenaar hem binnen of buiten, verder krijgt niemand hem in handen. Niet dat hij zo moeilijk is, maar als er wat gebeurd, vergeef ik het mezelf nooit!!

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:43

Hier staan een hengst, twee ruïnen en een merrie. Hengst staat samen met mijn ruin in de wei. In de winter bij paddockgang staan hengst achterin, mijn ruin ervoor In de gehele buitenbak, merrie en andere ruin vooraan. Onze hengst reageert altijd maar blijft prima hanteerbaar. Zijn stal grenst niet aan de merrie, maar
Met deze twee zou dat wel kunnen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:53

Zowel vorige als huidige hengst gaan gewoon naar buiten. Nu staan we bij iemand aan huis, hiervoor pension gestaan en daar ging mijn hengst in de zomer achter een stroomdraadje naast onze twee merries. Kon met hem, maar echt prettig vond ik het toch niet hoor... Hij staat overigens naast mijn merrie op stal maar is het ook van jongs af aan gewend om merries om zich heen te hebben en maakt er dus ook geen punt van.

Het hangt idd van de hengst af... Het blijft toch extra management, en vereist oplettendheid van iedereen. Idd niet alle andere klanten zullen er blij mee zijn (helaas ook ruime ervaring mee) terwijl hengst misschien niet eens iets doet.
Ik zie op zich nooit echt reden waarom t niét zou kunnen, maar daar moet je zelf én je klanten wel achter staan. Brengt toch extra gedoe met zich mee...

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:54

Wij hebben een pensionstal waar ruinen, merrie´s en ik zelf heb ook een jonge hengst op stal staan. Zoals hierboven ook al is omschreven ligt het er heel erg aan of de hengst braaf is of een druktemaker en of je met een jonge hengst of een wat oudere hengst te maken hebt! Dit is niet onze eerste jonge hengst die wij op stal hebben staan. Het blijft elke keer weer oppassen, hij kan niet naast merrie´s staan er zal altijd een wei tussen moeten zitten. Ook met uit de wei halen goed oppassen wanneer je langs andere paarden moet (of dat nou ruinen of merrie´s zijn). Ook op stal staat blijft het oppassen ik zelf met mijn hengst maar ook als andere klanten met hun paarden bij mijn hengst in de buurt gaan komen. Onze hengst gaat zeer binnenkort gecastreerd worden omdat hij op deze leeftijd erg baldadig word en ik het risico niet wil lopen voor mezelf niet maar ook niet voor de andere klanten met hun paarden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:56

Wat voor accomodatie heb je? Het zorgt wel voor meer druk op je bedrijf :) .Bij ons kunnen ze alleen of dag en nacht in de kudde. Het verschilt per hengst en eigenaar en daarbij ook nog eens wat je andere pensionklanten doen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 06:52

Zo te horen kan het dus wel een hengst op stal, mits hij goed is opgevoed ( maar dat wist ik eigenlijk al)
Ik heb de accomodatie er voor en netjes opgevoede pensionklanten gelukkig :D :D
Fijn ook om te horen dat bij iedereen de hengst naar buiten gaat en niet alleen om te werken.
Of er animo voor is weet ik eigenlijk niet, al weet ik geen stal hier in de buurt die hengsten aan neemt.
Wel is er een die geen merrie's op stal wil :? :?
Ik ben weer wat wijzer geworden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:40

Net zoiets als geen hengsten willen, merrie's zorgen ook voor onrust in de groep alleen kunnen die geen anderen bezwangeren :P
Stallen met alleen ruinen en hengsten zullen het heerlijk relaxt hebben denk ik, veel voorspelbaarder.

Alles kan maar is heel erg afhankelijk van de hengst zelf en de eigenaar.
En je moet er wel op rekenen dat merrie's op stal vervelender zullen worden als er hengsten in de buurt zijn, dus het is de vraag of de anderen pensionklanten er blij mee zijn.
Hengsten zelf heb je over het algemeen weinig last mee zolang ze niet dekken. Niet naast een merrie op stal zetten en niet bij een merrie op de weide, verders heb je weinig nodig behalve een goeie lel stroom op je draad.

Ik heb zelf jaren een hengst gehad die ook dekte, die stond op stal naast de merrie's, geen probleem. Stond op de weide met een ruin, is heel lang geen probleem geweest maar de ruin was wat te lief en dat ging op een gegeven moment mis. Hij stond achter 2 enkele draadjes met merrie's ernaast geen probleem, degenen die de draad stuk maken zijn doorgaans de merrie's. Hij heeft ook periode's met merrie's gestaan, ook nooit problemen mee gehad.
Maar dat was dan ook een goed opgevoedde en sociale hengst, wel heel wat mans als je met hem aan touw liep dus je moet niet te snel onder de indruk zijn maar daar prik je snel genoeg doorheen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:02

Ja, ik kende ook een stal waar ze angstvallig de ruinen en merries apart hielden.
't zal wel. :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:13

MirandaFuego schreef:
Ja, ik kende ook een stal waar ze angstvallig de ruinen en merries apart hielden.
't zal wel. :')

Op zich helemaal niet slecht want ook ruinen worden soms onrustiger en vechtlustiger als er een mooie merrie in het spel is.