Belgische Bokkers: paard in gezinspolis verzekering of apart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Belgische Bokkers: paard in gezinspolis verzekering of apart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:38

Bij deze een vraagje aan mijn mede-Belgen/in Belgie wonende mensen :

Zitten jullie paarden gedekt in je Gezinspolis of heb je een aparte paardenverzekering?
(en bij welke bank ben je verzekerd)

Ik heb me nl. voorheen door de bank zelf(!) laten vertellen dat ik t/m drie paarden gewoon gedekt was via mijn KBC Gezinspolis (plus evt. shetlandjes en dergelijk klein grut) als zijnde 'huisdier'.
Nou is mijn vriend vorige week bij de bank geweest voor een andere verzekeringsvraag en kwam er ineens een verplichte aparte paardenpolis naar voren (a 93 Euro.......). Maar: ik heb voorheen iemand gehad die echt thuis was in de paardenmaterie en nu was het een 'standaardbankmuts' zeg maar ;)

Verdere info indien noodzakelijk:
- wij hebben ze aan huis dus niet in pension (las ergens dat dat nog verschil maakte bij sommige verzekeringen)
- ik heb geen verzorgers of bijrijders
- het gaat om rijpaarden die ook op concours komen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:55

De gezinspolis dekt volgens mij alleen de pony's vreemd genoeg. Er staat echt een stokmaatgrens in. Voor de paarden zou ik eigenlijk nog een aparte verzekering moeten afsluiten. Heb één paard in Nederland staan en daar nog wel een avp lopen. Ik weet even niet waar we verzekerd zijn. Mijn man heeft dat geregeld. Zal het een vragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:05

Ik lees dus hele tegenstrijdige dingen over de KBC.
Vroegah (enkele jaren geleden toen ik ermee bezig was dus :+ ) viel onder 'pony's' alleen de echte kleintjes en die hoefde ik niet op te geven. Maar een D-pony werd wel meegenomen bij de paarden, maar tot en met drie vielen dan onder huisdier. Ik zit nu bij een topic op paardnatuurlijk te lezen wat erover gaat, wel 2010, en bij de ene is het idd tot 1.47 en bij de andere tot 1.20; allebei bij KBC :+
Bij ons is ook in al die jaren nooit gevraagd naar de maat van de paarden (ook nogal logisch eigenlijk dat ik als wedstrijdrijdende volwassene met mijn dikke butsreet :P vermoedelijk een paard rij en geen pony :+ )

Dan lees ik weer terug op bokt.be:
- paarden vallen onder de gezinspolis mits het er max. drie zijn
- maar NIET als je er competitie mee rijdt want ivm mogelijk te winnen prijzengeld ben je dan ineens 'beroeps' _O- en moet ik zelfs een compleet andere verzekering hebben dan de Paardenpolis %)

(overigens mijn hospitalisatie dekt gewoon paardrijongevallen dus ik ben niet geinteresseerd in de dekking voor medische kosten van mezelf. We hebben een dubbele hospitalisatie en da's genoeg. Ook verwacht ik niet dat onze rechtsbijstand ineens zegt zodra er een paard in het spel is dat ze niet tussen komen ;) )

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:10

Bij ons is het tot en met D-pony. Hoor wel op van die verschillen. Met twee wordt gestart alleen tot nu toe alleen in Nederland dus dat telt dan maar even niet toch? :+
Paarden moesten onder een aparte verzekering alleen heb ik die nog niet afgesloten. Paard was op de school staat valt volgens mij ook weer onder de schoolverekering.

Ga me er toch ook eens wat meer in verdiepen.

Anoniem

Re: Belgische Bokkers: paard in gezinspolis verzekering of apart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:15

Die van mij (AXA) dekt 2 paarden gewoon in de gezinspolis en pony's onbeperkt. Pony's dus wat standaard als pony's gezien wordt (tem 1.48m). Als je wil gaan mennen (en dan ook andere mensen meenemen op de koets) dan moet je daar wel een aparte verzekering voor nemen (maar dat is € 50 per jaar of iets). Hoe het met wedstrijden zit weet ik niet, heb ik niet gevraagd omdat ik zelf geen wedstrijden rij. Maar ben je op dat moment niet verzekerd via de club en dergelijke? Ik weet dat dit toen bij de endurance wel was, in je licentie zat ook een verzekering (en dan ook voor activiteiten door die club georganiseerd, zoals trainingsritten tussendoor enzo). Maar dat is wel al wat jaartjes geleden..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:20

Ik start niet alleen LRV (daar ben ik idd verzekerd) maar ook KNHS in Nederland dus het is wel belangrijk dat ik verzekerd ben als mijn paard daar zijn kont op een juryauto parkeert ofzoiets.
Mocht het bij KBC idd niet gedekt zijn gaan wij ook bekijken wat het doet met onze hypotheek (die is nl. weer gekoppeld aan het aantal verzekeringen dat je hebt lopen) om over te stappen naar een andere bank. Ik vind 93 Euro best veel geld nl. (maar we moeten er niet op een andere manier alsnog mee in het schip gaan :P )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:25

Wat een ellende toch zeg, rotverzekeringen... :roll:

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:31

Ik vind de kbc toch duur. Wilde de scooter van mijn dochter verzekeren. Was daar bijna 100 euro per jaar duurder dan bij touring. Scooter is nu dus verzekerd bij touring ;)

Wij zitten ook met het starten bij de knhs maar we hebben wel een nederlandse avp lopen omdat er een paard net over de grens in Nederland staat. Maar ik heb eigenlijk geen idee of ze onze in België woonachtige paarden wel dekken als er in Nederland iets gebeurd.
Paard wat op school staat is volgens mij wel via de school verzekerd.

Ik had er eigenlijk helemaal niet zo over nagedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:31

Hmmja, het is een gedoe .. En durf wedden dat als er dan iets gebeurd dat je toch nog problemen krijgt :+

Zo zou het hier blijkbaar ook zijn dat als ik een verzorgster ofzo heb en die gaat met mijn pony op stap en er gebeurd iets, dat haar verzekering dat dekt (zou moeten dekken). Die van mij dekt enkel als ik de pony hanteer (dus als ik hem bv. vast heb of erop zit en hij trapt mijn verzorgster, dan wordt haar schade wel gedekt .. maar als zij rijdt en er gebeurd iets dan is het voor haar verzekering .. ). Dus ja, ik denk moest er ooit wat gebeuren dat het toch een soep gaat zijn voordat ze eruit zien wie het gaat vergoeden... (heb momenteel trouwens geen verzorgster en ben ook niet van plan om er eentje te zoeken, maar als voorbeeld).

Vraag me trouwens af ivm dat mennen, als de mensen die je meeneemt zelf een ongevallenverzekering hebben, of die extra verzekering wel nodig is. Want schade die mijn paard veroorzaakt (aan auto's bv.) is gewoon gedekt, en schade aan mezelf is ook gedekt door mijn eigen ongevallenverzekering. Schade aan die mensen die mee zijn zou dan toch ook gewoon gedekt moeten zijn? Of dan misschien weer niet omdat ik de touwtjes in handen had.. wie weet ... Gewoon hopen dat er niks gebeurd dus :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:37

Dat vermoeden heb ik ook Sabine ;)
Mennen doe ik gelukkig niet, dat zou het nog complexer maken hahaha.
De KBC Paardenpolis zou ook dekken als iemand met toestemming mijn paarden rijdt, maar ik ben toch al niet van mijn paard bij anderen in handen steken dus daarvoor hoef ik hem ook niet te nemen.

Wij kwamen er ook na drie jaar pas achter dat onze Ongevallenverzekering van KBC alleen voor ons geldt en niet voor de kinderen. Ook fijn dat ze dat gewoon niet zeggen bij het afsluiten, aaaarrgghh. Is ook bijna 23 Euro extra opleg om die erbij te laten schrijven.

Pfff, toch allemaal goed uitzoeken. Heb dit weekend wedstrijd en clinic en nu zul je zien he, nu ik weet dat het vermoedelijk niet gedekt is gebeurt er wat. Ik durf gewoon niet weg :x

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:42

Nope, het zit niet in de gezinspolis bij KBC.
Ik was vroeger altijd bij KBC verzekerd en daar stond letterlijk die stokmaatgrens in van 1m20.
En daardoor heb ik jarenlang die aparte paardenpolis erbij gehad. (En voor zover ik weet, waren andere ruiters dan ikzelf daar niet door verzekerd hoor. Dat had ik dan nog eens apart moeten bij nemen. En dat was op naam, dus is helemaal onmogelijk)

Omwille van dit ben ik van verzekering veranderd. Ik zit nu bij Ethias. Daar zit het er wel mee in. ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:44

Wij mennen dus wel :D En we hebben ook nog eens een bijrijdster die van Nederland komt. Ik weet niet hoe dat zit met de verzekering die mensen zelf hebben en die wij hebben. Kan je nog getrouwtrek krijgen door de twee verzekeringen omdat ze elkaar aansprakelijk vinden.

Nederlandse verzekering zal bij de bijrijdster misschien zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar is terwijl de Belgische verzekering de verantwoordelijkheid bij de bijrijder legt. Je wordt bedankt Uriëlle, weer iets om mijn hoofd over te breken :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:46

Godsiemikke.
Bedankt LS :)
Wat ik op internet vind dekken Axa, ING en Ethias sowieso wel in de gezinspolis, waarom die rotKBC dan weer niet? :roll:

EDIT: Sorry Percy :D
(maar beter nu over nadenken dan erachter komen als er echt stront aan de knikker is :D )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:45

Ik zit bij Fortis en daar worden tot twee paarden opgenomen in de standaardverzekering.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:37

Ik heb via LRV nog een extra verzekering waarbij ik ook verzekerd ben op trainingen en niet-LRV wedstrijden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 10:47

s0173957 schreef:
Ik heb via LRV nog een extra verzekering waarbij ik ook verzekerd ben op trainingen en niet-LRV wedstrijden...

en is dat alleen nationaal (bijv VLP?) of ook internationaal? Dat is wel interessant voor mij:)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:35

ik heb voor mijn paard 2 verzekeringen bij hippozorg.
Ik betaal per jaar iets van 180 euro (of was het nu 280?)...

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:42

Bij KBC zijn pony's (tot en met D pony en ik dacht met een max van 4 pony's) gedekt door de gezinspolis, paarden is een afzonderlijke verzekering.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:43

ziektekosten voor het paard neem ik aan? Want daar gaat het niet over :o

Bedankt Gerban

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:58

Ik ben ook een Belgje en ook bij KBC verzekerd!

Wij hebben drie paarden aan huis: Memuska is met pensioen en doet dus niets meer, Margriet staat nogal eens in de kar en Willow gaat mee op wedstrijd. Voor de drie heb ik een paardenpolis à idd iets van een 90 euro, zal dan wel 93 zijn zoals je zegt. Toen ik nog thuis woonde en alleen Memuska had, viel die onder de gezinspolis omdat ze als "pony" stond ingeschreven.

Met die LRV verzekeringen trouwens ook uitkijken. Op de vorige provinciale vergadering kwam er iemand spreken over die verzekering en wat er wel en niet in zat, en de algemene conclusie was dat je beter nog een aparte verzekering kon afsluiten voor alles buiten LRV-activiteiten. Zelfs met de extra LRV verzekering (die van een paar euro... 7 ofzo?) ben je volgens die dame enkel gedekt bij LRV activiteiten: wedstrijden en trainingen. Maar NIET als ik bijvoorbeeld door de week op mijn uppie ga trainen op de terreinen van LRV.

Ook qua auto's, bijvoorbeeld. Als ik ga jureren voor LRV is mijn auto ook verzekerd via de polis van LRV, als daar bv een paard tegenaan knalt. MAAR een paar tornooien terug ging ik jureren in de voormiddag en bleef ik na de middag op tornooi om een paar leerlingen te helpen / bewonderen. Dan was op de terugweg mijn auto NIET verzekerd onder de polis van LRV (uiteraard wel mijn gewone autoverzekering maar daar gaat 't nu niet over) omdat ik niet meteen na het afsluiten van mijn activiteit huiswaarts gekeerd ben. Een beetje zoals met arbeidsongevallen.

Ik heb dus
- een verzekering bij LRV (de standaard die je sowieso hebt als je wedstrijdruiter bent)
- een paardenpolis voor schade aan derden berokkend door mijn paarden
- een persoonlijke verzekering voor mezelf (als ik van mijn paard donder op niet-LRV-activiteiten of als ik een trap krijg thuis in de stal maar ook als ik van een ladder donder thuis, een gewicht op mijn voet laat vallen in de fitness, ... niet per se paardgerelateerd dus)
- een lesgeversverzekering (als ik privéles geef, les geef op de manège en ik word omver gekukeld door een paard en breek daarbij mijn been, of iemand die van mij les krijgt valt en heeft een blessure)

Zo...

Als ik morgen tijd heb zal ik die documenten die ik kreeg op de provinciale vergadering van LRV nog wel eens opzoeken en inscannen! Heb er nogal wat bij gekribbeld meen ik me te herinneren...

Ingewikkelde materie...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:13

Dat zou fijn zijn Memuska, het valt nog niet mee inderdaad.

Ik ben ook wel blij dat je er een topic over gestart hebt Uriëlle, dit zijn toch zaken die je graag goed geregeld hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:42

Dat zou tof zijn Memuska, het is idd allemaal erg ingewikkeld!

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:48

voor ongevallen kun je ook een goedkope verzekering afsluien bij VLP

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:54

Ongevallen vind ik zelf niet zo interessant omdat je daar al een hospitalisatieverzekering voor hebt en wij hebben ivm de auto ook een ongevallenverzekering waar blijvende invaliditeit onder valt.
Ik maak me meer zorgen om een paard wat door de draad breekt, een paard wat op de motorkap van de jury zit, een paard wat een ander wedstrijdpaard een klap geeft, of stel mijn dochter pleurt eraf bij een buitenrit en paardlief trekt in haar uppie het dorp in. Dat soort dingen.

wuyts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:55

Hoe zit het als je je paard uitleent en de ruiter krijgt een ongeval met je paard? Paard is gekwetst en moet opgenomen worden in de kliniek.
Is er een verzekering in Belgenland waar je 'geleende' paarden kan verzekeren? Ik had vroeger een verzorgmeisje die mij een uittreksel uit haar verzekering gegeven had maar ben het kwijt...
Ik ben bij AG verzekerd.
Laatst bijgewerkt door wuyts op 27-09-13 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt