alleen op pad met trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauwtjuhLevi

alleen op pad met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:31

Ik wil graag afentoe alleen met mijn paard op pad met de trailer, zijn er bokkers die dat ook doen?

Wat is jullie ervaring en hoe doen jullie dat?
Lijkt me nogal lastig om in je eentje paard te laden en dan stang dicht doen.
Of is dat kwestie van veel oefenen? Dat je hem los zet op de trailer dan stang sluiten en dan vast zetten en de klepdicht doen?

Of is dit niet te doen!?

margreet4

Re: alleen op pad met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:34

Hoi,

Soms ga ik alleen op pad met paardlief. Is heel makkelijk te laden meestal! Ik loop dan met haar mee t/m de klep, gooi het touw over haar nek en paard loopt zelf door de trailer op. Zo kan ik de stang erachter doen en daarna bind ik haar pas vast.
Afladen precies andersom eerst paard losmaken dan zelf naar achteren lopen om de stang weg te halen en op stem komt ze dan zelf naar achteren gelopen.

dus als je paard makkelijk te laden is zie ik geen problemen!

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:35

ik ken er genoeg die alleen op pad gaan. idd een kwestie van oefenen zodat je paard zelf de trailer op loopt en jij daar kan blijven staan om de stang erachter te doen :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:35

Ik ga regelmatig alleen op pad. Naar het bos of naar les. Gelukkig heb ik een makkelijk paard die zelf de trailer op loopt zodat ik de stang dicht kan doen en haar daarna vast kan zetten. Ideaal!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:38

Als ik hem los op het terrein zorg ik altijd eerst dat hij zijn hoofdstel al aan heeft. Je ziet op wedstrijd vaak genoeg paarden zonder halster het terrein op crossen en dat is niet fijn.
Als hij dan zijn hoofdstel aan heeft en dus niet vastgebonden staat op de trailer doe ik de klep omlaag en de stang los. Die zet ik dan met 1 uiteinde op de grond en de andere uiteinde schuin tegen de zijkant van de trailer. Dan loop ik langs mijn paard neem de teugel en zeg dat hij achteruit mag.
Eigenlijk doet mijn paard dit wel erg netjes want ik heb ook paarden gehad die al links en rechts beginnen hippetippen als ze nog maar het eerste slotje van de klep horen open gaan.

Als hij er daarna terug in moet laat ik mijn paard al doorlopen terwijl ik op de klep blijf staan. Het touw zwier ik dan over zijn nek. Moest hij zich dan toch bedenken en terug achteruit gaan, kun je hem nog altijd opvangen.
Werkt heel goed, ik ben erg gerust als ik weg ga eigenlijk :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:39

Ik ga altijd alleen met mijn paarden op pad. Ivm geen rijbaan aan huis ben ik verplicht 3 a 4 keer per week naar een rijvereniging te gaan.
Ik heb mijn paarden gewoon geleerd de trailer in te lopen, ieder een eigen plek en dan te blijven staan. Ik sta op de klep terwijl ze er al in lopen, touwtje gaat over de hals en ze lopen er zo in. Dan maak ik de stangen vast, doe de klep dicht en klaar is kees :D
Als ik ze uitlaat doe ik de klep open, stangen los en naar beneden en ga ik via het voordeurtje naar ze toen, pak de touwen en laad ze tegelijk uit.

Als ik ze thuis uit de wei laat dan gooi ik soms wel al bij het hek het touwtje over de hals en dan lopen ze de 15 meter naar de trailer gewoon recht op de trailer af (zonder gras te pakken wat bij de plaats ligt haha) en dan gaan ze ook netjes ieder op hun eigen plaats staan.
Ze vinden het leuk om mee te gaan en zien de trailer dus ook als iets leuks waar ze graag in gaan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:40

ik doe de stang aan 1 kant al in de houder en gebruik die als hekwerk, dus als ze op de trailer staat reik ik achter haar kont naar de stang en kan die dan zo sluiten, dan pas zet ik haar vast, zo heb ik haar tijdens het sluiten aan het touw vast en kan het geen kwaad als ze alsnog naar achter komt, zou ze dan vast staan gaan ze vaak hangen met alle gevolgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:44

Ja hoor, geen probleem.
Mijn ervaren wedstrijd pony's lopen voor mij uit de trailer in, stang dicht, dan loop ik naar voor om ze vast te zetten.
Jonkies is wat lastiger. Daar gebruik ik vaak een longeerlijn. Loop zelf naar binnen, haal hem over de stang heen, loop weer naar buiten(heb dan zelf hem buiten vast, niet om ze er in te trekken, maar om wel een beetje druk op het halster te kunnen geven) en dan lopen ze er normaal ook zo in, stang dicht, vast zetten, longeerlijn er af. Als ik dat een paar keer gedaan heb lopen ze vaak zo voor mij uit er in.

Echt jong spul doe ik wel samen, dat schiet niet op om dat alleen te doen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:47

Ik ga minimaal 1 x per week alleen weg met de trailer(privéles) en ik ga ook alleen op wedstrijd.
Mijn paard was heel moeilijk te laden(ook met meerdere mensen) een jaar mee geoefend en toen ging het met moeite.
En nu kan ik ze al een hele tijd helemaal alleen laden.
Ze loopt er zo op en ik wacht langs klep of loop langs haar af om de stang dicht te maken en klep te sluiten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:55

Je kunt je paard inderdaad aanleren om zelf de klep op te lopen, maar het gevaar dat je met sommigen loopt is dat ze direct met hun hoofd onder de voorstang duiken omdat daar nu eenmaal de lekkerste sprietjes hooi liggen :+ .

Mede daarom loop ik met mijn paard de trailer op, doe het touw (leadrope,fijn qua lengte) over de voorstang, ga er zelf onderdoor en ga dan via de lege plek van het 2e paard weer terug naar achteren terwijl ik het touw meeneem om zo de stang dicht te doen. Loopt het paard naar achteren kan ik dat corrigeren door aan de voorkant wat druk te zetten.
Bij een 1,5 paard trailer neem je het touw mee naar buiten en loop je dus buitenom weer terug naar de stang.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:00

hmmm... dat vind ik dus gevaarlijk met een touw om naar buiten en buitenom naar achteren.
In de tussentijd kan er heel wat gebeuren...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:40

Je hoeft de voorstang niet vast te zetten he. Ik doe dat extra klipje er nooit op want zo lok ik paniek in iedergeval niet uit. Bij de achterstang doe ik het klipje er wel altijd op natuurlijk.
De voorstang ligt er ook standaard af bij een paard van mij. Bij de ander zit hij altijd nog gewoon vast, die is een stuk rustiger met haar hoofd. Die andere wil de hooisprietjes tussen haar voorbenen bij wijze van spreken nog pakken haha waardoor ze, als ze weer terug gaat met haar hoofd altijd tegen de stang aan komt en die nu dus losschiet maar anders zou blijven zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:42

ik ga altijd alleen op pad.
Mijn oudste loopt alleen de trailer in, dus die zet ik zelfs niet vast (mevrouw staat niet graag vastgebonden), en kan er gewoon de stang achter doen. Mijn jongste begeleid ik wel ,en zet ik wel vast, daarna de stang erachter. (ja, ik weet het, tegen de regels, gevaarlijk, etc. Echter paardlief heeft de neiging om terwijl ik door het deurtje kruip terug naar achter te sluipen :+. Zodra het kettinkje ten einde is voelt ze ietwat druk en komt ze heel netjes terug naar voor. Moest het zijn dat ze schrikt of panikeert, ze staat altijd vast met een touwhalster die op de kaak gewoon een schuifknoopje heeft. Als ze er druk op zetten schuift die knoop gewoon open en is ze los. En paardlief is een trekpaard dus die panikeert maar heel zelden, en anders maakt ze haar touw wel kapot :D)
Uitladen wél eerst halster los, dan pas de stang, en dan komen ze er netjes alleen uit :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:48

Ik ging ook altijd alleen op pad, er was nou eenmaal niemand die me kon helpen. Tijd lang 3x per week met trailer naar bos, met trailer naar les, met trailer naar wedstrijden (toen had ik nog een eigen trailer).

Ik liep echter (anders dan de meeste hier) wel mee de trailer in, maakt haar toch echt eerst vast en liep dan naar achter om de trailer aan de achterkant rustig dicht te maken.

Eruit was gewoon alles los maken achter (klep en stang), rustig naar voren lopen en dan samen eruit. Maar kan mij voorstellen dat het per paard anders is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:17

Ik ga ook vaak alleen op pad met mijn paard. Ik loop met hem mee de trailer in. Heb paardlief geleerd om daar stil te staan tot ik achter de stang dicht heb (2 paards trailer, ik loop langs de andere kant). Daarna zet ik hem vast en doe de klep dicht. Als ik naar achter loop heb ik de leadrope nog wel vast, dus altijd contact met hem als hij toch achteruit loopt.

Zelfs als er wel iemand mee gaat laad ik hem altijd alleen. Wel zo prettig dat het altijd hetzelfde is :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:19

ik loop wel mee naar voren maar als ze tegen de voor stang staat loop ik ernaast weer naar achter om met mijn ene hand over der kont zodat ze weet dat ik daar sta en andere achterlangs de stang pakken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:24

Ik ga meestal alleen op pad ( 2 x in de week les, in de winter dan ook nog eens 1 a 2 keer naar binnenbak om daar zelf te rijden) en dan zo nu en dan wedstrijd ( voorlezer gaat rechtstreeks naar het concoursterrein).

Ik heb een anderhalf paards trailer. Ik zet dan de stang voor in de trailer, bij de voorste stang. Dan loop ik met mijn paardje de trailer op, sla het touw om de voorste stang en houdt het vast, terwijl ik de achterste stang pak en achter mijn paard vastzet ( ik sta dan naast mijn paard in de trailer.) Dan zet ik mijn pony vast, en ga vaak onder de achterste stang door de trailer uit. Deurtje gebruik ik nauwelijks.

Ik zadel op in de trailer en laadt mijn pony dan volledig gezadeld uit.. ( terwijl ik achter/naast mijn pony sta maak ik de stang los, en zet deze weer bij de voorstang neer, zodat ik hem bij het inladen na de les gewoon weer makkelijk kan pakken.)
Laatst bijgewerkt door Punz op 17-09-13 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:25

Zitten al heel wat handige tips tussen! :D Hij laad niet als de makkelijkste, maar als hij eenmaal staat gaat hij niet meer in zijn achteruit.

Knap dat de meeste hun paard hebben geleerd om zelf de trailer op te lopen! Hopelijk na veel tijd en geduld zal dat bij die van mij ook ooit lukken.
Nu zijn we al heel blij als hij met 5 min. op de trailer staat. Het is niet dat hij het heel erg eng vind maar meer dat als hij geen zin heeft hij gerust zijn zin een half uur kan doordrammen :)
Daarom wil ik ook een aantal keer alleen met hem op pad, dat we gewoon de tijd hebben en niet dat ik in de zenuw schiet als er een ander paard mee gaat en die van mij dus aan het etteren is...... Want met drukte of mensen die zich ermee gaan bemoeien dan kan ik hem net zo goed gelijk in zijn stal zetten want daar worden we allebei niet vrolijk van :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:31

Om mijn paard aan te leren stil te blijven staan op de trailer ben ik gaan belonen met voeren. Als hij erop stond en vast stond, dan kreeg hij brokjes te eten. Daarna mocht hij er weer af. Het duurde niet lang voordat hij alle geduld van de wereld had in het stil blijven staan zodat de stang dicht kon. Toen hij dat kon, was gaan rijden ook geen probleem, en ging hij overal de trailer op.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat hem het trailerladen al op jongere leeftijd geleerd is. Hij heeft daarna een dipje gehad (waarschijnlijk ivm een keer niet plassen na een les, waardoor hij uren niet heeft geplast), maar is nooit echt heel moeilijk geweest met laden. De stap van met z'n 2-en laden naar alleen laden is dan niet heel moeilijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:32

Met mijn nu twee jarige ben ik trouwens al regelmatig aan het oefenen ( eigenlijk al vanaf haar veulentijd)

Zie:

Als ze eenmaal op de trailer staat, dan doe ik terwijl zij uit haar bak staat te eten de stang achter haar dicht. Daarna zet ik haar vast, haal de bak weg, onder de achterste stang er uit. Klep dicht, klaar.

( Enne, heel eerlijk?? Mijn ruintje vond het laden/ de trailer niet eng, maar heeft toch een periode gehad dat hij moeilijker te laden was. Gewoon gaan staan van alles doen ( rond kijken, knabbelen aan zijkant enz enz), maar dus níet verder lopen. Daar heb ik dus wel even een keer een "goed gesprek"nodig gehad. Sindsdien laadt hij als een zonnetje....Minder populair, maar als het echt heel zeker geen angst is, maar echt uitproberen ( wat ze zo nu en dan gewoon zowel onder het zadel als aan de hand gewoon dóen) dan misschien toch een keer corrigeren)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 07:20

tamaramt schreef:
hmmm... dat vind ik dus gevaarlijk met een touw om naar buiten en buitenom naar achteren.
In de tussentijd kan er heel wat gebeuren...

Er kan net zoveel gebeuren als wanneer je binnendoor erlangs gaat. Door contact op het touw te houden en daarmee ook contact met het paard ben jij nog altijd degene die de controle heeft.
Nee hoor, gevaarlijk is het beslist niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:49

Ik ga regelmatig met een paard alleen op weg. Heb een tweepaards trailer en kan hierdoor eenvoudig het paard laden, touw om de voorstang heen, teruglopen achterstang vastmaken en dan weer naar het hoofd van het paard om het paard in de trailer vast te zetten.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:53

Ik ging met mijn merrie heel vaak alleen op pad. Ze laadt heel makkelijk dus dat is een voordeel, maar
ik hing altijd een voerbak in de trailer, paar worteltjes erin of iets anders lekkers en dan als zij stond, liep ik
eruit om de stang en klep dicht te doen :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:53

Dennis schreef:
.. gebruik ik vaak een longeerlijn. Loop zelf naar binnen, haal hem over de stang heen, loop weer naar buiten(heb dan zelf hem buiten vast, niet om ze er in te trekken, maar om wel een beetje druk op het halster te kunnen geven) en dan lopen ze er normaal ook zo in, stang dicht, vast zetten, longeerlijn er af.

Die methode werkt bij onze Haflinger ook goed. M'n vrouw legt de longeerlijn van tevoren klaar, dan kan ze die aan het halster klikken als ze met pony aan komt lopen. Op die manier hoeft ze niet langs de pony naar achteren te lopen (wat met een rustige Haf al weer beter te doen is dan bij een onrustig paard van 1.70+ )

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:11

Ik ga altijd alleen op pad zowel met jonge als m'n wedstrijd paard.
Wedstrijd paard loopt er zo op (los) en doe ik stang erachter. De jonge loop ik mee naar voor (waar stamg staat, laat ik los staan en doe stang erachter. Heb wel eens een jonge die er niet op wil, dan verzin ik altijd wel iets waardoor ik ze er toch alleen op krijg :+