Paard van Duitsland naar Belgie (Brussel), Wat moet ik doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liarra

Paard van Duitsland naar Belgie (Brussel), Wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:50

Hoi,

ik ben uit Duitsland en wil in enkele dagen beginnen met mijn studie in Brussel.

Ik heb een paard en wil hem graag meenemen naar Brussel.Maar ik weet niet wat ik ervoor moet doen.

Ik heb met een dierenarts van Duitsland gesproken en hij heeft gezegt dat ik een Gezonheidscetificat nodig heb voor mijn paard en mijn paard moet een pas hebben.

Ik blijve in Brussel 1 tot 3 jaar moet ik dan nog een andere certificat voor mijn paard hebben?

(Het spijt me dat mijn Vlaams nog niet zo goed is, maar ik hoop u kan me verstaan)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paard van Duitsland naar Belgie (Brussel), Wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:12

-> TAO

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:14

eind oktober komt er een pony van mij vanuit frankrijk naar NL.
er moet dat inderdaad 48 uur van te voren een gezondheidscertificaat worden opgesteld en alle inentingen moeten gedaan worden.
dit is wat ik ervan heb mee gekregen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:14

Ik kom uit Nederland dus kan je hier niet mee helpen.

Maar een aantal dingen is misschien handig:
Stalling regelen
Dierenarts zoeken.

Misschien dat de staleigenaar of de dierenarts je wel verder kan helpen met wat voor documenten je nodig bent. De regels zijn mij helaas ook niet bekend omdat het België is.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:15

Inderdaad ik denk dat het beter is om toch even de DA hier over te spreken. Die kan het denk ik wel haarfijn uitleggen. Of eventueel een transport bedrijf die je kan vertellen wat je nodig hebt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:19

wat voor pas zou hij moeten hebben dan? Je hebt toch een Europees paspoort waar de entingen instaan, en gechipt is hij ook of niet?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:20

In Vlaanderen bestaat er het Vlaams Paardenloket: http://www.vlaamspaardenloket.be.
Misschien kan je hen contacteren? Zij zouden jou precies moeten kunnen vertellen wat je in orde moet brengen en aan welke voorwaarden je paard moet voldoen.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:23

Liarra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:14

Bedankt voor de snel andwoorden :) ik heb nu een mail naar de staleigenaar en de vlaamspaardenloket gestuurd . :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:05

ga je hem zelf vervoeren??

dan zou ik hem gewoon in een trailer zetten en meenemen...

voor vervoersbedrijven heb je wel officiele papieren nodig.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:49

Wat Kimmie zegt :D .
Die van mij zijn de hele Benelux + Duitsland al doorgereisd, en volgens mij heb je echt geen verklaring nodig indien je ze zelf vervoert.
De enige keer, dat ik een verklaring heb aangevraagd was inderdaad, omdat het transportbedrijf dat vroeg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:52

Je zult ook een mutatiedocument moeten aanvragen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:26

vraag me af als mensen een weekje op vakantie gaan,of naar een kliniek over de grens gaan of deze dan allemaal van te voren mutatiedocumenten( ??) aanvragen en gezondheids verklaringen regelen van een veearts...

wij wonen hier aan de grens en de hele dag rijden hier trailers van dld naar nederland en andersom,je denk toch niet dat voor elk ritje gezondheidsverklaringen aangevraagd worden?

ik ben wel mijn merrie in nederland gaan dekken,had ik dan ook de hele papierhandel moeten regelen??

welnee...

alleen laat je het door een vervoersbedrijf doen dan dienen deze in bezit te zijn van officiele papieren en dan zal je eraan moeten voldoen,rij je zelf,dan paard inladen en gaan...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:33

Same here...grens Luxemburg-Belgie en Duitsland. Gewoon rijden :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:37

kimmie261 schreef:
vraag me af als mensen een weekje op vakantie gaan,of naar een kliniek over de grens gaan of deze dan allemaal van te voren mutatiedocumenten( ??) aanvragen en gezondheids verklaringen regelen van een veearts...

Een mutatiedocument aanvragen moet ook alleen wanneer je paard voor langere tijd op Belgische bodem verblijft. De exacte regeling zal ook wel via Vlaams Paardenloket te vinden zijn.

Tja, en wat anderen doen. Dat is typisch: als 1 in de put springt, spring jij dan mee?
Als jij gepakt wordt, heb je niets aan "de anderen". "De anderen" komen dan niet je handje vasthouden of een steun in de rug bieden. Nee, dan ben jij die ene ongelukkige op 100 of 1000 die gepakt wordt. Mijn paard is daarvoor een iets te dierbaar en emotioneel goed om dat risico te nemen. Maar uiteraard is dat een keuze die ieder voor zich moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:39

Mijn vriendin heeft ook een woning in duitsland,en dan staan haar paarden hier(antwerpen) en dan in duitsland. Ze reist zoover en weer.Wel moet je paard gechipt zijn en een paspoort bezitten.Zonder paspoort en chip mag het paard niet vervoert worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:44

Als je het zelf doet zou ik niets regelen. In de grensgebieden gaan de hele dag trailers over de grens.
Ik rij zelf heen en weer tussen Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

Als je het officieel laat doen heb je een gezondheidsverklaring nodig.
In Duitsland (land uit) moet dat door een speciale DA gebeuren. Echter is mijn ervaring dat ze geen idee hebben wat ze moeten doen en de laatste keer was mijne binnen 5 minuten klaar (heeft niet eens de chip gelezen). Is dus puur theater.
Hoe het in Belgie (land uit) zit weet ik niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:04

gini ik heb 3 jaar in belgie gewoond,3 jaar daar een pensionstal gehad warvan alle klanten nederlandse paarden waren,waarvan die klanten allemaal in nederland wedstrijden reden,en tig handelspaarden gehad welke ik door nederland en duitsland vervoerd heb ,nog nooit 1 mutatieformulier aangevraagd,niet voor de paarden die er verbleven,niet voor enig handelspaard,daarnaast,wie controleerd dat dan??

en als iemand zou controleren zeg je toch dat je op vakantie/trainingskamp/wedstrijd/kliniekbezoek bent/gaat of je paard uit belgie komt...nee hoor,je maakt van een mug een olifant want ik heb nu in 3 landen gewoond en paarden gehad en nog nooit enige instantie die controleerd of vraagt naar formulieren :n

ik zou echt zeggen inladen en rijden ,durf je dat om wat voor reden niet aan dan moet je naar het land waar je heen gaat googlen wat er vereist is en daaraan voldoen...

ik heb hier eens in dld voor vervoer van een paard naar nederland wat door een bedrijf gedaan werd een gezondheidsverklaring aan moeten vragen,ik heb die veearts nog nooit zo raar zien kijken,hij wist niet eens wat ik wilde,omdat paarden hier gewoon dagelijks de grens over gaan,is het zo onbekend dat dit gevraagd wordt...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:08

Mutatiedocument is nog niet zo lang ingevoerd en de eerste jaren was er inderdaad nog een gedoogbeleid (maw geen haan die er naar kraaide). Nu merk ik toch meer en meer dat er op wedstrijden gecontroleerd wordt en dat er pensionstallen zijn waar je zonder dat document niet binnen komt. Nog altijd niet massaal natuurlijk, maar de tendens neigt toch naar meer controle.
Ik heb nergens een olifant gemaakt hoor. :') TS vraagt welke documenten ze nodig heeft om haar paard in België te houden en daar antwoord ik gewoon op. Dan kan ze zelf beslissen welk risico ze wil nemen en welk niet. Heel simpel hoor, nergens muggen of olifanten, gewoon een antwoord op de topicvraag. :=

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:11

Gezondheidsverklaring was binnen n paar minuten klaar. heeft haar in de wei zien lopen, even van dichtbij bekeken ( idd geen chip gecontroleerd) en klaar. Werd hier gedaan door een door de staat aangewezen dierenarts :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:16

Ik moest voor dat theater wel 70 euries betalen overigens :+

De Franse was nog debieler, die heeft hem in het donker 'bekeken' van buiten de box.
Handtekening op een briefje gezet waarmee ik de papieren kon ophalen bij het veterinair ambt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:20

Transportdiensten vragen inderdaad om die gezondheidsverklaring. Als je zelf rijdt vraagt niemend ergens naar. Mijn paarden zijn van Nederland naar Duitsland gegaan en vervolgens van Duitsland naar Oostenrijk zonder gezondheidsverklaring.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:42

veearts die hier die gezondheids verklaring voor dat paard schreef deed dit vanuit zijn auto,waarbij ik zo ongeveer voorgekauwd heb wat erin moest staan,hij had in zijn hele loopbaan ( en die goeie man is echt richting de 70 jaar) nog nooit zo'n verklaring geschreven voor een paard wat gewoon per trailer naar nederland vervoerd werd.

hij heeft het hele paard nog niet eens van dichtbij bekeken ( nu had ie wel de week ervoor het paard geent en gechipt dus wist wel waar het over ging..)

en Gini,welke instantie controleerd dat dan,en is die controle dan ook bij klinieken en wedstrijden,en heb je dat formulier ook nodig als je op wedstrijd gaat in belgie als "buitenlander"?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:56

De site van het Vlaams Paardenloket is zeer handig wanneer je meer informatie wilt. Maar om even een antwoord op je vragen te geven:

Citaat:
De verplichte identificatie bestaat sinds
*knip, gaat over slachtpaarden en veulens*
1 juli 2008 alle andere paarden die op het Belgisch grondgebied verblijven.

Er worden door de overheid controles uitgevoerd op de openbare weg, in paardenpensions, maneges, weides en uiteraard ook in de slachthuizen.

Elk paard dat definitief op het Belgisch grondgebied binnengebracht wordt, wordt binnen de 30 dagen na aankomst geïdentificeerd. Elk paard dat langer dan 90 dagen op het Belgisch grondgebied verblijft, wordt beschouwd als zijnde definitief binnengebracht. Een uitzondering is voorzien voor dekhengsten tijdens het dekseizoen en voor paarden die om medische redenen in een kliniek verblijven. Zij mogen langer dan 90 dagen op het grondgebied verblijven zonder dat zij als definitief ingevoerd beschouwd worden.

Wedstrijden duren geen 90 dagen, dus nee, geen document aanvragen. Stal je je paard op een Belgische pensionstal dan wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:09

De gezondheidsverklaring is zuiver voor de duur van het transport.
Het heeft alles te maken met besmettelijke ziektes. Op het moment dat er een ziekte heerst worden dieren wel degelijk heel goed gecontroleerd, maar als er geen ziekte heerst is er geen of nauwelijks werkelijke check up van het dier.

Eenmaal op plaats van bestemming gaan ze er van uit dat als er vervoerd mocht worden, het paard gezond is.

Als je een bedrijf inschakeld kom je er niet onderuit om er een aan te vragen.