Ik trigger iets bij mijn pony...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik trigger iets bij mijn pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:32

... maar ik weet niet waarom en wat ik eraan kan doen -O-
Nadat ik van 7 verschillende mensen, onafhankelijk van elkaar, op verschillende tijdstippen, op 2 verschillende stallen te horen heb gekregen "dat is de 1e keer dat ik die pony dat zie doen", heb ik wel iets van .. ^) Ik zie namelijk niks anders ...

Blijkbaar vindt [***] het nodig, als ik in de buurt ben, om [***] van zijn plaats weg te jagen. Maakt niet uit waar [***] staat, kan net zo goed aan de andere kant van de paddock zijn. [***] kan gewoon staan te slapen, of proberen ergens te gaan eten, of ... Maakt allemaal niet uit, alles is goed voor [***] om op [***] af te vliegen.

En ja, blijkbaar doet die dat dus alleen als ik er ben 8)7
Ik had in het begin schrik of ze wel samen in de schuilstal zouden gaan op de nieuwe stal (vanwege [***]'s territoriumgedoe), maar dat bleek geen probleem. Alleen af en toe, als ik in beeld verschijn :+ Zelfde met de nieuwe hooinetten die ophangen, [***] leek daar niet bij te mogen en liep wat verloren rond. Toen ik de staleigenaresse zag ben ik eens gaan vragen, bleek dat ze de hele dag gezellig samen aan die netten hadden staan eten. 8)7

Maarja, als ik in de buurt ben zijn die dingen allemaal niet mogelijk ... en ik weet niet wat ik daaraan kan doen ... het is toch niet echt fair tegenover [***] (die ook nog eens blind is) en zeker helemaal niet nodig ... Kan ik iets doen? Of is het ogen dichtdoen en maar laten gebeuren? -O-

Simpelman

Re: Ik trigger iets bij mijn pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:55

Als leider van de kudde bepaal jij wat wel en niet mag.
Even zonder misverstand duidelijk maken dat je dit gedrag nooit meer tolereert.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:05

De pony´s in onze kudde laten ook stuk voor stuk dit gedrag zien als ´hun mens´ komt, de één wat fanatieker dan de ander. Als het me te gek wordt corrigeer ik ze er op en ik zorg sowieso dat ik alle
pony´s aandacht geef. Als mijn haf mij dan wel kom claimen zet ik hem op afstand terug, blijf ik doorgaan met de andere pony aandacht geven, als ik daarmee klaar ben nodig ik hem uit om bij mij te komen en mag hij ook nog even.
De shet van het vriendinnetje van mijn dochter die ook bij ons staat is ook heel extreem in alle andere weg jagen als ´zijn mensen´ er zijn, dat is ook een extreem eenkennige pony. Wij en de andere pony´s corrigeren hem er wel op en als hij door blijft gaan moet hij even apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:02

Dank jullie.
Probleem is echter dat mijn pony het nooit doet als ik kan corrigeren. Dit heb ik in het verleden uiteraard wel gedaan (toen was het erger) maar mijn pony is slim geworden.. hij doet het enkel als ik niet in de buurt sta ... Dus als ik gewoon in de paddock iets doe, of zelfs aan de draad sta te kijken ... Maar dus niet (meer) als ik echt aan hem kan. Dus dat maakt het moeilijk. Ik probeer wel met mijn stem te corrigeren, in principe kent hij "neen" bv. wel, maar kan niet zeggen dat dit echt effect heeft .. Hij stopt dan op dat moment wel, maar doet het x aantal tijd daarna weer net zo hard opnieuw .. Dus ja, ik weet het niet :=

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:08

Ik heb een merrie die hier soms ook een handje van heeft. Rond lopen andere weg jagen, puur om het weg jagen.
Wel normaal alleen als ik hooinetten vul of als ze eens met z'n alle slobber krijgen. Haar als eerste alleen een portie geven heeft dan ook geen zin. Tenzij ik ingrijp.
2 weken geleden werd het weer rustig aan wat erger, eerst helpt een stem correctie nog en gaat ze netjes op 1 plaats staan eten en laat de rest met rust. Maar met een paar dagen bleef ze het doen, ook als ik er wat van zei. Dus toen haar weg gejaagd en mocht ze pas terug komen toen ik het zei en alleen bij het net staan waarvan ik zei dat het goed was.
Nu gaat het rustig weer een paar maanden goed, maar eens in de zoveel tijd is het weer 'feest'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:14

Ik kan natuurlijk wel als hij weer bezig is de paddock in gaan (of naar hem toe gaan) en hem wegjagen en inderdaad bepalen wanneer hij terug mag en waar hij mag staan .. Probleem is echter, als ik dat doe, dat hij die extra "frustratie" (weet niet of ik het juist omschrijf) gebruikt om nog harder op de andere pony af te vliegen .. En tja, ik ben op zo'n momenten gewoon niet snel genoeg denk ik .. (komt er ook nog bij dat die andere pony blind is en niet altijd op de meest handige plaatsen gaat staan/belandt ;) ).

Eerst dacht dat het ermee te maken had dat ik hen eten gaf, maar op de nieuwe stal geef ik geen eten meer (behalve hier een daar een occasionele pluk hooi, maar gewoon om bij te vullen, niet omdat ze niks meer hebben) maar dat lijkt geen verschil te maken ...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:17

De shet die het bij ons zo heftig doet kun je dan ook niet echt in de buurt komen (hij steigert dan bij de grote pony´s op en daar ga ik niet tussen staan). Als een stemcorrectie niet help gooi ik meestal een borstel naar hem toe, een veilige manier om op afstand te corrigeren. Je kunt hem dan ook even uit het gedrag halen. Daarna kun je hem wegsturen/de andere pony gaan beschermen, dan kan hij zien dat zijn gedrag niet geaccepteerd wordt.
Wegjagen/sturen werkt bij ons inderdaad ook goed. Ik claim ook wel eens het eten als ze te opdringerig worden met voeren, dan weten ze meestal snel weer hoe het hoort :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:17

Heel herkenbaar, hier op de paddock staan ze met zn 6en, gaat prima, zijn alemaal vriendjes.
Zodra ik of een van de andere baasjes komt, moeten ze even laten zien wie de baas is.
Ik weet eigelijk niet beter :)
Is altijd al zo geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:26

Dus jij zegt gewoon negeren? En hem zijn frustratie laten botvieren op de blinde?
Hij is verder gewoon de baas, daar gaat die blinde op geen enkel moment over in discussie, in tegendeel ..

Volgende keer als ik het zie gebeuren en ik sta niet in de buurt ga ik eens kijken wat voor effect een borstel heeft .. Ligt er toch altijd eentje aan de weide (voor de drinkbakken zuiver te maken) dus dan maar hopen dat ik een beetje goed kan gooien :P

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:14

Dat goed mikken lukte bij mij eerst ook niet zo goed maar je wordt er wel handig in :) Bovendien is ernaast vaak ook al genoeg om ze even te laten schrikken en weer even uit het gedrag te halen.
Ik zou hem niet zijn frustratie laten botvieren op je blinde paard, lijkt me niet de bedoeling. Je weet nu dat hij het gedrag alleen vertoont als jij er bent (logisch want hij wil laten zien dat jij ´zijn mens´ bent) maar als jij er bent gelden ook jou regels. Van nu af aan is de regel dat er niet gejaagd wordt, hij mag laten zien wat hij wil maar wel op een normale manier. Als je dat zelf heel duidelijk uitstraalt werkt dat ook door op je pony. Je kunt hierbij ook heel goed al je grondwerk vaardigheden inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:16

Ok, dank je. Ik ga er zeker eens bewust mee aan de slag en het niet meer tolereren, ookal is hij niet meteen binnen bereik. Hoop wel dat het mikken beetje goed lukt, niet dat ik de blinde raak .. dat zou erg zielig zijn :(:)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:34

Misschien even thuis oefenen met borstel gooien :D
En altijd even een stemhulp (is bij mij gewoon een flinke HEE, wat bij mij algemeen is voor alle onverwachte dingen die niet mogen) aan het gooien verbinden. Dan hoef je na een paar keer, als de timing goed is, niet meer te gooien (alleen nog af en toe als ze het weer even vergeten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:36

Stem erbij was sowieso de bedoeling :j Gebeurt ook automatisch .. alleen heeft het vanaf afstand niet meteen enorm veel effect (in die zin dat hij nog net een tikje doorgaat ipv meteen te stoppen). Dus misschien dat net iets extra's wel kan helpen :j

Misschien ook maar even de mensen op stal inlichten, anders gaan ze ook maar raar opkijken als ik ineens met een borstel naar mijn pony zit te gooien denk ik :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:38

Ik heb drie paarden en zie duidelijk tekenen van jaloersheid op momenten dat ik met name de oudste niet de aandacht geef die ze op dat moment wil hebben. Dat uit zich in lelijke gezichten en aanvallen naar het paard dat in de box naast haar staat, met name naar haar eigen dochter. Een paard dient toch echt te leren accepteren dat hij soms je aandacht moet delen. Cobe heeft je heel erg lang alleen gehad, en moet je nu delen.

Ik kamp met hetzelfde probleem en ben er nog niet helemaal uit hoe je dit op kunt lossen. Misschien is dit probleem het waard om eens een vraag richting Parelli te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:43

Dank je.
Ben toch blij dat ik niet alleen ben met dit soort problemen en dat ook anderen nog niet goed weten hoe het echt op te lossen .. Had ook al eens op Parelli Connect rondgeneusd maar nog niet meteen wat kunnen vinden, maarja, het is ook allemaal zo veel & uitgebreid, misschien is er ergens toch nog wat van te vinden.. Moet nog even verder zoeken, en anders misschien hun eens even contacteren (of mijn instructeur, kan ik ook doen) voor hun visie :j

Hij heeft het trouwens al meteen van in het begin gehad, toen hij nog bij de merries stond enzo .. Af en toe reed ik ook op hen en dus deed hij dat naar hen toe ook .. Heb het nooit echt kunnen oplossen tot nu toe, het gaat wel al een stuk beter in die zin dat hij het niet meer doet als ik (vlak)bij hem sta, omdat hij weet dat ik daarop reageer. Maarja, sta ik aan de andere kant van de paddock of zelfs buiten de paddock ben ik een stuk "machtelozer" en dat weet hij gewoon ...

En soms valt het ook weer mee .. Zoals vandaag .. Maarja, toen had ik wel wat met [***] gedaan (buitenrit gemaakt) en daarna is [***] nog komen knuffelen en heb ik zalf in zijn oog gedaan enzo, en dat was allemaal geen probleem. Zou [***] misschien toch graag aan het werk gaan? En daar dan voldoening uithalen om daarna ook te accepteren dat [***] aandacht krijgt? :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:58

Cobe dient toch echt te accepteren dat Boke ook aandacht van je krijgt. Maar is dit gedrag niet ook nog ergens het gevolg van het probleem dat je eerder hebt geplaatst, dat Cobe echt op ieder moment Boke te grazen neemt? Heb je daar verder nog actie op ondernomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:00

Dat denk ik niet .. Omdat hij het eerder ook al deed bij die merries (toen was [***] er nog niet en was ook op een andere plaats). Dat jagen waar het eerder over ging dat deed hij gewoon altijd. Dat deed hij zelfs niet zo erg als ik in de buurt was, maar des te erger als ik er niet bij was. Maar dat is waarschijnlijk omdat ze te snel bij elkaar gezet geweest zijn. Ze hebben toen een half jaar ofzo apart gestaan en toen nog eens geprobeerd en toen was er geen probleem meer, tenzij ik in de weide rond liep .. En dat is nu op de nieuwe stalling ook nog zo blijkbaar, mensen schrokken echt van [***] zijn gedrag :=

Dus ondanks dat het op hetzelfde lijkt (namelijk jagen & wegjagen) denk ik dat de oorzaak wel anders is ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:15

Bleek toch wel iets van op Parelli Connect te staan .. Gaat over een merrie die hetzelfde doet naar een nieuw paard, maar ook naar bv. katten als die persoon ze aait ... Ook herkenbaar :o

Het antwoord vind ik een beetje moeilijk .. zou betekenen dat [***] toch nog steeds de leider is en dat de oplossing in de 7 games ligt. Daar heb ik moeite mee, aangezien ik dat niet meteen op die manier zie (en die 7 games gaan echt wel meer dan prima). Maar verderop staat wel wat waar ik iets mee kan, namelijk dat ik de 7 games op afstand moet verbeteren (klopt ook wel, daar valt nog genoeg te verbeteren ;) ) en als het echt een grote afstand is en hij valt aan dan zeggen zij iets van een klot zand ofzo te nemen & te gooien om het patroon te onderbreken.. Dus die borstel gaan we toch maar eens in de buurt houden ;)

Edit; waar ik trouwens wel ergens schrik voor heb, maar dat is misschien ongegrond, is als ik dat gedrag van hem aanpak en oplos (hopelijk) dat het dan weer zo gaat worden als vroeger .. dat hij achter [***] gaat jagen als ik NIET in de buurt ben, omdat hij dat niet meer mag als ik er wel ben .. En dan zijn we nog verder van huis natuurlijk.. :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:37

Ook dat is een vraag voor Parelli. Maar als er als antwoord komt dat je iets aan de huisvesting moet doen, ben je daartoe bereid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:40

Ligt eraan wat dat antwoord is ... Van stal verhuizen of ze constant in een box zetten is geen optie. Maar aan de paddock kunnen indien echt nodig wel dingen verandert worden waardoor ze apart kunnen lopen (moeten we alleen even kijken met de schuilstal maar de mensen zijn echt meedenkend dus daar vinden we dan wel wat op).

Maarja, aangezien het nu zo lijkt te zijn dat ze het prima met elkaar kunnen vinden, tot ik ten tonele verschijn, lijkt me de huisvesting drastisch aanpassen niet meteen het eerste dat moet gebeuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:44

ach jee, bij ons doen ze het ook.
ze willen gewoon graag met me mee en als er dan een ander paard te dichtbij staat moet die weg.
ik maak me er niet druk om, zo zitten paarden in elkaar.
als het zo is dat het wel een gevaar voor jou op levert dan jaag jij cobe weg, lijkt me niet zo moeilijk?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:05

heb ik ook gehad.
heb een pony die erg goed weet dat ik zijn baasje ben en nog beter weet dat hij vindt dat hij mij meer mag hebben dan de anderen in de wei.
Wat doet hij? jaagt de anderen helemaal naar de andere kant en komt vervolgens lekker bij mij knuffelen.
Hoe los je het op?
Blijkbaar vind je paard dat hij jou meer verdiend dan de anderen. Hij begint respect verkeerd te plaatsen.
ik ben begonnen met hem negeren en eerst lekker in de wei de anderen te knuffelen. meer om te zeggen, 'als jij zo doet, dan verdien jij juist geen aandacht' als hij dan weer kwam. jaagde ik hem weg totdat ik klaar was met de rest en pakte ik hem.
na een tijdje stond hij gewoon netjes te wachten en jaagde hij de rest niet meer weg ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:32

@ ellepel : moet je wel in de buurt staan natuurlijk ... Hij doet het bijna niet als ik bij [***] sta of echt in hun buurt, maar des te meer als ik aan de andere kant van de paddock sta, of zelfs buiten de paddock sta te kijken ... Heb een slimme pony hoor, hij weet goed genoeg hoe het in elkaar zit, maar zit met momenten toch zijn kans ;)

En ik maak me er wel druk om, omdat hij op een blinde pony afvliegt en dat vind ik gewoon oneerlijk. [***] hoort hem niet altijd op tijd afkomen en krijgt dan weer een onnodige knauw, en dat vind ik gewoon niet moeten ..

@ KingYasFenn : ik ga er inderdaad eens actief & bewust mee aan de slag :j Misschien lost dat wel dingen op .. Of misschien gaat hij het juist gaan doen als ik er niet bij ben .. Kan hem niet goed inschatten op dat gebied, hij is nogal eens raar in zijn reacties :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:06

Als cobe milder in zn reacties is nadat je actief met hem bezig bent geweest, kan het zijn dat hij wat overtollige energie afreageert op boke. Cobe lekker bezig houden kan sowieso nooit kwaad en wellicht helpt het iets.
Verder klinkt het mij in de oren als een dominantiedingetje en toch een stukje gebrek aan respect. Een leider kan met een oorbeweging zn kudde op afstand sturen. Dat Cobe zich gedraagt als je er naast staat en niet meer zodra er wat afstand is, doet mij vermoeden dat hij goed heeft geleerd dat jij hem corrigeert als hij dichtbij is. Niks meer, niks minder. Hij luistert dan niet uit respect en doet op afstand nog steeds waar hij zin in heeft. Het lastige is wel dat je er natuurlijk maar beperkt bij bent, de overige uren van de dag moeten ze het zelf 'uitvechten'.
Het klinkt ook alsof je wat onzeker bent, vooral omdat je bang bent dat hij gaat jagen wanneer jij er niet bent. Een onzekere houding werkt heel slecht bij dit soort paarden dus dat is al iets waar je bij jezelf op kan letten.

Ik heb zelf soortgelijke problemen gehad met mn fjord. Geen idee of je wat met mijn verhaal kan, maar ik zal even uitleggen hoe ik dat gedrag er uit heb gekregen.
Enorm dominant ding en nog slim ook. Zn hele leven al leider van verschillende kuddes (wisselde twee keer per jaar, ongeacht welke paarden het waren: meneer was de baas!) In de omgang hard moeten werken voor een stukje respect van hem. In de kudde stuurde hij ook iedereen bij me weg, daarvoor hoefde hij alleen maar als eerste naar me toe te lopen, de rest bleef dan op afstand. Ik dacht nog dat het vrij normaal kuddegedrag was, hij wilde gewoon aandacht en mij claimen. Totdat ik het niet meer kon accepteren, omdat ik niet eens meer een ander paard kon pakken, omdat meneer er dan op af vloog.
Ik ben overgegaan naar een zero tolerance beleid. IK bepaal wat ik doe, niet hij. Als hij me kwam begroeten kreeg hij een groet terug, maar meestal ging ik direct doelbewust naar andere paarden toe. Een boze blik, een stap richting dat paard, een staartzwiep: de kleinste signalen die zijn 'aanval' voorspelden, heb ik direct gecorrigeerd door hem van me af te sturen. Ogen in je achterhoofd dus. Zodra hij netjes op afstand stond te wachten ging ik naar hem toe. Goed gedrag meteen belonen. Na een paar weken was het gejaag al over en kon ik doen wat ik wilde. Het is essentieel dat je niet alleen met hem bezig bent als je echt met hem bezig bent. Ook als je langsloopt, aan de omheining of als je bij boke staat, altijd een oor en oog met aandacht voor Cobe, zodat je altijd op tijd kan corrigeren. Als hij de kans krijgt om bij Boke te komen, heb je al veel te veel gemist. Als je langsloopt en hij draait boos naar Boke, direct een snauw (of een borstel) naar hem gooien. Ik heb mn fjord best veel op afstand gecorrigeerd, omdat mn aanwezigheid al genoeg was om hem te triggeren. Hij moest leren dat ik ook op afstand hem zie en niet alleen wanneer ik naast hem sta.

Inmiddels ben ik al wat jaren verder met hem, maar nog altijd moet ik heel duidelijk, eerlijk en consequent blijven. Geef ik een vinger, dan pakt hij mn hele arm..... Hij is nu met pensioen en vorig jaar was ik een tijdje iets milder. Stond wat vaker toe dat hij mij omver liep, dat hij een snauw naar zn maatje gaf terwijl ik ernaast stond etc. Duurt nooit lang, want hij laat me direct merken dat ik te zwak ben geweest. Ik moet dan weer opnieuw zn respect verdienen, wat gelukkig dan nog makkelijk gaat. Als ik gewoon blijf doen wat ik moet doen, dan is het een superbraaf paard die luistert naar een beweging van mn vinger op afstand. Maar ojee als je onzeker of bang bent, dan sleurt hij je zo het terrein over.....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:13

Tja, niet leuk om te zien natuurlijk (arme Boke :(:) ) maar dat doen ze hier ook. Noah komt zich zelfs bemoeien als ik even mijn vriend knuffel in de weide _O- (het jaloerse mormel) Zolang hij lief blijft en zich gewoon een beetje opdringt negeer ik het gewoon.

Hier heb ik wel van dag 1 duidelijk gemaakt dat Sol (oudje) pesten niét de bedoeling is. Zeker Noah heeft dat goed door en zal Sol altijd in de buurt verdragen als ik er ben, hij staat onder mijn bescherming zeg maar. Pico durft nog wel eens lelijk doen en als ik niet dichtbij genoeg sta om hem weg te jagen, krijgt die het eerste wat ik in mijn handen heb naar zijn hoofd (zoals hier al gezegd, een borstel oid). Ik pik het gewoon niet dat mijn lieve oudje opgejaagd wordt als ik in de buurt ben. Nu, aan de occasionele wondjes op Sol z'n bips zie ik ook wel dat als ik er niét ben, hij toch nog af en toe het pispaaltje is. Daar kan ik helaas niks aan veranderen maar zolang ik in de wei ben hebben ze van hem af te blijven :)