Zweetdeken als staldeken!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Zweetdeken als staldeken!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 21:50

Hoi hoi Bokkers...

Misschien is dit gewoon een belachelijke of geniale vraag (ik denk dat hij meer de belachelijke kant op gaat) :+ , maar kun je een zweetdeken als staldeken gebruiken? Ik bedoel, voor deze tijd, want ik heb in totaal 4 dekens:

-2 zweetdekens (oud/nieuw) met hals
-1 vliegendeken
-1 staldeken (250 gram)
-1 winterdeken ( zo'n 400 gram)

Ik wil graag aan dekens beginnen omdat ik in de winter vaak en intensief rijd, en een bezweet paard is dan echt niet handig, het is wel m'n eerste jaar met dekens, maar een stadeken van 250 gram 's avonds erop gooien... Het is puur voor 's avonds als hij op stal gaat, als hij 's ochtends naar buiten gaat gaat het deken gewoon af. Maar ik zat nu te denken waarom een zweetdeken wel als onderdeken gaat maar misschien niet als staldeken. Want ben dit moment blut en heb nog niet de kans gekregen een regendeken te kopen of 100 gram. KAN ik voor 's avonds een zweetdeken opleggen??? Het is een zweetdeken met hals, heeft buiksingels en een borstsluiting, of ga ik m'n paard dan mishandelen?

ambre

Re: Zweetdeken als staldeken!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:53

Waarom niet?Een zweetdeken is van wol of fleece en is goed ademend.
Sommige kunnen wat gaan trekken op de schoft maar een ander probleem zie ik niet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:54

een stal deken van 250 gram?!!!
das nogal veel... :=
denk dat je je paardje blijer maakt met die zweetdeken ;) ( of geen :o )

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 21:59

Ja haha, :+ . Die 250 gram is voor de wat koudere dagen, dus voor nu,.... Hmmm, best zielig... Zweetdekentje gaat dan wat beter... Haha

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:03

Wol zou ik nog wel durven, fleece niet. Dat gaat na verloop van tijd bijna altijd trekken (trekt naar achter en gaat strak zitten om de borst en/of schoft) is mijn ervaring. Verder vind ik het zelf vervelend dat als ze een keer verkeerd gaan liggen in de stal de nattigheid er te snel doorheen gaat. Natte deken is kouder dan geen deken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:05

unihorses schreef:

Uhhh, waarom is dat zoveel? Of bedoel je voor deze tijd in het jaar?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:08

mijn paard krijgt binnenkort (morgenavond) s'nachts een fleece(zweet) deken op.
als het wat kouder word, dus overdag onder de 10 graden een 250 grams deken op.
als het nog ietsjes kouder word een 250 grams en 150 grams deken, en als het overdag ook vriest een 600 grams deken. (Best veel 600 grams, maar dit is ze gewend)

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:09

Tja, maar het is alleen voor dit jaar denk ik. En hij ligt nooit, raar maar waar, je kunt zeggen: "Hij voelt zich niet thuis." Maar we gaan toch over een tijdje verhuizen. Dus misschien gaat dit wel veranderen.

Geryon: Ja, het is voor deze tijd. Als ik geen deken opleg denk ik dat het over een maand of 2 zo'n deken even heet is als je 250 gram nu opgooit. Dus een begin dekentje is wel handig. Want dan heb je over 2 maanden de wintervacht ertussen.
Laatst bijgewerkt door Patchje op 14-09-13 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:09

Wollen deken is beter aangezien die goed de temperatuur kan vast houden maar toch heel goed ventileert in tegen deel kan een zweetdeken zweten (zeg niet dat dit bij alle zweetdekens is!)

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:11

Ik vindt het persoonlijk wel altijd erg warm worden onder de zweetdeken. Dus hij zal wel goed warmte vasthouden. :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:12

De vraag was gericht aan Unihorses.

Ik denk dat je prima een zweetdeken kan gebruiken. En dan over een tijdje de 250 grams.

Staat je paard altijd in stal? Voor snachts is het nu wel oke een dekentje op en dan overdags niet. Maar als het weer wat slechter wordt zou ik ook een deken overdags om doen, maar een fleece is natuurlijk niet waterdicht.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:14

Patchje schreef:
Ik vindt het persoonlijk wel altijd erg warm worden onder de zweetdeken. Dus hij zal wel goed warmte vasthouden. :+

Dat bedoel ik haha. Dat kan gaan zweten en dat heb je sneller bij fleece dan bij wol :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:18

Geryon schreef:
unihorses schreef:

niet alleen voor de tijd van het jaar :j ook nog eens op stal.. hier staat ze buiten onder max 200 en dat is al veel deken. ( als in, tot -5 in de nacht staan ze daar overdag in te zweten ) nou hebben die wel wintervacht, maar lijkt me niet dat geen wintervacht maar wel stal zoveel verschil maakt... vooral nu in de stal is het nog behoorlijk warm.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:19

Tja, en staldeken is ook niet waterdicht, oei. Winterdeken wel :+. Maar tja, jullie begrijpen wel dat ik die niet ga opdoen. Dus mijn volgende doel wordt een regendeken! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:05

unihorses schreef:
Geryon schreef:

niet alleen voor de tijd van het jaar :j ook nog eens op stal.. hier staat ze buiten onder max 200 en dat is al veel deken. ( als in, tot -5 in de nacht staan ze daar overdag in te zweten ) nou hebben die wel wintervacht, maar lijkt me niet dat geen wintervacht maar wel stal zoveel verschil maakt... vooral nu in de stal is het nog behoorlijk warm.

Sommige paarden in stal staan met nog veel dikkere dekens, juist omdat ze het dan niet te koud hebben.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:39

Ja hoor. Bij mij staan ze snachts nu ook met een fleecedeken op en buiten met een regendeken 0 grams.
Is misschien handig om die ook in de kast te hebben nu.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:44

Nadeel van een een zweetdeken vindt ik dat als ze in een natte plek gaan liggen de deken zo nat wordt. Dat kan ook wat koud worden.
Ik heb voor nu liever een 0 grams staldeken die waterdicht is.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:49

Fleece is over het algemeen te elastisch en het trekt vacuüm over de achterhand. De zweetdeken komt hierdoor te strak over de schouders te liggen waardoor deze niet goed meer ligt en schuurplekken veroorzaakt.
Soms wil het wel eens gaan hoor (zorg dan wel voor een zweetdeken met een gladde voering over de schouders en voorzien van kruissingels) maar over het algemeen werkt het niet.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:55

zoals al eerder genoemd, waarom binnen met deken en buiten zonder deken?
Dan zou ik hem overdag buiten ook maar met deken gaan zetten. In stal is het vaak toch een stuk warmer dan buiten.

zweet deken als staldeken gebruiken vind ik niet zo'n goed idee. Gaat inderdaad trekken.
Heb je niet een zomerdekentje die je kunt lenen van iemand?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:58

unihorses schreef:

Die van mij staat onder 700 gram op stal als het echt begint te vriezen. Is van paard tot paard afhankelijk. Ik heb een enorme koukleum, haha..

Je kunt ze gerust met een fleece op op stal zetten, het enige nadeel van fleece is dat het vaak snel stukgaat. Ik heb ook wel eens een fleece onder een deken gehad en nooit problemen gehad met schuurplekken ed. :)

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:58

Ik vind alleen de overgang van s 'nachts met deken op stal naar overdag zonder deken buiten ( met dit weer) zo groot.
Is er echt geen mogelijkheid voor een 0 grams regendeken? Die kan dan buiten en binnen op.
Is de overgang niet zo groot.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:43

een fleece zweetdeken is absoluut geen aanrader om te gebruiken als staldeken.
een staldeken het natuurlijk niks voor niks een stal deken, ik zou het plan gewoon naast je neer leggen en dan opzoek naar naar een dunnere staldeken die die dan op kan hebben voor de nog niet zulke koude dagen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:17

claucarlien schreef:
Ik vind alleen de overgang van s 'nachts met deken op stal naar overdag zonder deken buiten ( met dit weer) zo groot.
Is er echt geen mogelijkheid voor een 0 grams regendeken? Die kan dan buiten en binnen op.
Is de overgang niet zo groot.

Precies, dat bedoelde ik ook te zeggen in mijn post... Jij verwoord het alleen wat beter..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:24

Ik vind het echt heel gek om een paard snachts binnen onder een deken te zetten en dan overdags buiten zonder hoor. :+

Je kunt beter op zoek gaan naar een fijne net iets gevoerde regendeken voor rond deze tijd en dan overstappen op een 200 grams turnout als het nog wat kouder wordt....

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:39

Die van mij staat nu binnen en buiten met een 0 grams regendeken.
Gaat binnenkort een 100 grams stal deken onder.
Maar als haar vacht straks weer dikker is ga ik haar uiteindelijk scheren.
Dan staat ze onder een anky staldeken van 300 grams die nu het derde seizoen in gaat dus niet helemaal 300 grams meer zal zijn. ( alhoewel die zich wel goed houdt).En daar doe ik dan een Amigo met hals van 200 gram over heen. Dus staat ze geschoren onder ongeveer 500 gram en 200 gram halsstuk.
S winters staat ze als het land wat harder is ook weer op het land overdag en anders in de paddock.
Dan komt er nog een staldeken met hals van 150 gram onder. Als het heel koud is dus.

Maar als je dus wat wil met een deken moet je er voor zorgen dat de overgangen niet te groot worden van stal naar buiten.
Die van mij stond eerst in een warmere stal waar het dak lager is.
Daar had ze het te warm.
Alleen was het moeilijk voor mij omdat ze overdag naar buiten ging de kou in.
Heb toen met de pensionstal houder geregeld dat ze in een box kwam waar de temp. wat kouder was zodat ik haar gewoon goed kon inpakken voor buiten en ze het binnen gewoon lekker had.
Daarom vindt ik het niet handig op stal met deken en buiten zonder. is de overgang veel te groot.
Dan moet je keuzes maken.
Of goeie deken voor buiten en binnen.
Of geen deken zodat het gelijk blijft.