Plots in slaap vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Plots in slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 16:12

Afgelopen dinsdag was ik op ander terrein om te lessen. Hij stond aan de balk tot we de bak in mochten. Toen leek het alsof hij ineens in slaap viel, ogen vielen dicht en hij wankelde wat op zijn benen. Bracht het gewicht ook wat naar achhter. Direct los gemaakt en alles gecontroleerd. Alles was oke, slijmvliezen roze, geen zweet, goede hartslag, geen stuiptrekkingen en was actief aan de hand en onder het zadel. Allemaal erg van geschrokken want waneer ik hem weer stil had gezet viel hij weer ''in slaap''.
Ik heb het hele uur gestapt zodat ik niet alleen naar huis moest met de trailer. Daarna niks meer gebeurd, stevig op de trailer zelf in de bochten en thuis ook weer zichzelf. Hij is dinsdag ochtend gemasseerd, we dachten dat het misschien daaraan zou liggen. Spierpijn?

Ik heb de laatste dagen niks meer gemerkt. Hij stond rustig te wachten en geen rare dingen meer. Tot vandaag, na het opzadelen thuis gebeurde het weer even. Stalgenootje is DA en die stond er gelukkig bij. Ik moest gewoon gaan rijden want zodra hij ''wakker'' is, is het weer oke. Zij had dit nog nooit gezien en zou het voor mij gaan opzoeken. Onder het rijden niks gemerkt. Actief, goede reactie op mijn been en zelf wat heet.

Wie herkent dit??!!!!

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:19

Hey,

Toevallig laatst gehoord dat het inderdaad kan dat een paard uit het niks in slaap valt als hij niks doet (borstelen of in de wei staan). Zodra hij aan het werk is zal het niet gebeuren. Ik geloof dat er wel medicijnen voor zijn maar het is erg zeldzaam dus niet alle dierenartsen weten er vanaf. Owja je moet hem niet wakker maken.

Succes ermee

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 16:27

Hoezo niet wakker maken? Moet ik dan de hele tijd wachten tot het over is? Zodra ik weer ga stappen of iets anders waarbij moet opletten is het weg

Patatje08

Re: Plots in slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:32

Hier ook een paard gehad met hetzelfde. Paard was een springpaard, deed haar werk perfect, maar als ze op stal stond of tussen de kettingen om op te zadelen viel ze in slaap en sloeg ze ook werkelijk soms om. Doordat ze vaak viel in haar slaap moest er werkelijk continue iemand bij zijn bv. tijdens het opzadelen. Wij maakten haar juist wel wakker (door bv. te klappen in de handen), anders viel ze om als ze te diep sliep. Wat het juist was weet ik niet want ik werkte op die plaats ook maar, het was niet m'n eigen paard. Ik zou er dus wel es achter laten kijken want als ze valt kan ze haar serieus verwonden. Van die merrie in kwestie hadden ze wel uitgemaakt wat het was maar kan me inbeelden dat het niet vaak voorkomt.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:34

Ik geloof dat ze dat zeiden dat je 'm beter niet wakker kon maken, maar nu begin te twijfelen haha, ik zal gewoon even naar een dierenarts bellen om informatie wat je het best kunt doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:35

Narcolepsie. Zoek daar maar eens op.

Je moet ze wel wakker maken! Zeker als ze in een gevaarlijke omgeving staan. Gewoon even tegen de mond een tikje geven. Het ziet er enger uit dan het is hoor :) En soms hebben ze een bepaalde periode waar in dat gebeurd en dan weer tijden niet.

Een dierenarts kan hier weinig aan doen. Medicatie is er niet voor en de constatering kunnen of hoeven ze ook niet te maken. Er zijn wel bloedonderzoeken om het vast te stellen, maar dat luistert zo nauw dat het eigenlijk zonde geld is.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-09-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:35

Laatst bijgewerkt door Latruda op 14-09-13 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:36

Die link doet het niet bij mij?

wrs omdat er een m in staat.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-09-13 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:39

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:40

Dat is idd het filmpje wat ik plaatste.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 16:41

Ja al is dit wel heftiger! Vooral de eerste 3 a 4 seconde doet hij. Hij laat zich niet vallen oid.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:44

wel wakker maken! denk indd aan narcoleptie. kun je niet zoveel aan doen :n je wil hem niet hebben vallen... vooral niet met zadel e.d al om... denk niet dat het in de weg zal zitten ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 16:49

Maar dan heeft hij dus een slaap te kort? Ik werk daar op stal dus heb hem de afgelopen week goed in de gaten gehouden. Zie hem wel gewoon op rust staan in de wei of savonds op stal. Heb hem nooit zien liggen. Dat missen ze dan toch, de REM-slaap? Hij rolt ook niet veel want hij gaat nooit zo soepel liggen. Zou het daar mee te maken hebben?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:49

Nee het heeft niks met slaap tekort te maken.

Je kunt het even in de gaten houden. Misschien was het een eenmalig iets. Het ziet er eng uit, maar het is in de meeste gevallen vrij onschuldig. Alleen in hele erge gevallen doen ze het ook onder het zadel, maar dan nog alleen bij het stil staan. Ook dan zou een schopje of HEE voldoende moeten zijn om hem eruit te halen. Meestal schrikken ze dus vlak voor het echt zakken zelf wakker, alsof het lichaam dus registreert dat er iets niet goed gaat.

Die ouwe van mij had zo haar periodes. Meestal met mooi weer op de wei en poetsen (werkt ontspannend), maar er was niet echt een peil op te trekken. Het bleef soms ook weken tot maanden weg. Haar kids deden (doen) het niet.

Je ziet het van te voren aankomen. Eerst zakt het hoofd (oogjes dicht), dan zakt het lichaam wat naar achter. Wel wakker maken hoor, al is het maar uitvoorzorg. Gewoon met de platte hand tegen haar snoet tikken. Als ze eenmaal in beweging zijn is het weg. Het is een eigenlijk een soort van foutje vanuit de hersenen naar de rest van lichaam dat ontspanning eigenlijk te letterlijk neemt.

Hoe oud is het paard?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 16:54

Ja wanneer ik hem alleen al een pasje in beweging zet is het weg. De eerste keer toen ik het zag schrok ik me kapot, dacht dat hij een hartaanval kreeg oid. Hij is ong 13 jaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:31

Narcolepsie is iets anders dan slaaptekort. Het eerste is een ziekte (en die paarden kunnen ook echt omvallen), maar het 2e is het gevolg van langere tijd (3 maanden of zo iets) al niet geheel plat willen/kunnen liggen voor REM-slaap (deze paarden redden zichzelf voordat ze echt omvallen). En dat is een gevolg van een verandering in lijf of omgeving. Krijg je dat opgelost dan verdwijnt het probleem van zelf. En dan heb je ook nog paarden die de adem in houden na het aansingelen en daardoor zowat van hun stokje lijken te gaan. Eerst goed observeren dus en niet meteen uitgaan van een onoplosbaar iets.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:41

Mijn paard heeft hier ook afentoe last van.
Hij valt niet om oid. maar hij hangt wel helemaal in de kettingen aan z'n halster, en schrikt zich helemaal rot als hij ineens geaaid word dan.
Ook had ik een paar keer met hoeven krabben dat hij dan ineens door zijn benen zakte.
Heel apart, volg het topic even :)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:43

Goh ik wist helemaal niet dat paarden dit ook konden hebben. Ik ken het alleen bij mensen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:48

iig kunnen honden en katten het ook hebben. :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:28

idd erg appart, ook nog nooit van gehoord of ergens gezien?

ik weet wel nog een keer dat ik bij mijn verzorgpaardje stond, en toen zou ik haar omdraaien en toen viel ze dus mijn kant op en zat ik klem tussen de stal en haar. ik had niks was alleen erg geschrokken want het leek of ze echt zou omvallen. ze had toen net heel erg wormen gehad en was daar ook voor ingeent geweest enzo en was verschrikkelijk mager met weinig energie ofzo. ze had het daarna in dezelfde week nog een keer in de longeerbak dat ze tegen de muur aan ging hangen tijdens het stappen.. maar daarna nooit meer last van gehad

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:32

Ik heb eens een paard weten omliggen,gebonden en gezadeld,ik dacht dat ze dood lag.
Ben nog nooit zo snel naar een paard gelopen. :')

Toen ik zag dat ze nog leefde touw los gemaakt en wakker gemaakt.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 09:09

Ik denk dat het iets te maken heeft met die rem slaap. Ik heb hem nog nooit zien liggen! Hij is gister naar een andere stal gegaan. Een rustigere gang en staat nu tussen 2 paarden. Hij is de dominante dus misschien denkt hij dat ie altijd moet waken? Misschien voelt ie zich dan beter.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:46

Als t narcolepsie is heeft het echt niks met de remslaap te maken dwz als dat er een tekort optreed. Als je zoekt op narcolepsie kom je daar zelf ook al achter.

Het kan best dat hij het gewoon eenmalig zal hebben. De meeste paarden (die het regelmatig doen) doen het gewoon bij totale ontspanning. Je ziet het dus bij wachten of poetsen. Ze doen even een paardendutje en neurologisch wordt er het e.e.a. niet goed doorgegeven. (want er vindt totale ontspanning plaats)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:35

http://www.bosdreef.be/info_paard/slaap ... issen.html

Ik heb het zelf gehad bij mijn paard. Mijn paard ligt niet veel, een keer op een zonnige dag beetje einde van de dag ging ze liggen en viel zo weg in een hele diepe slaap (wat omschreven word als REM slaap op de site). Ze maken dan fietsende bewegingen met hun benen en hun ogen rollen en lippen flapperen, deed ze allemaal. Ik schrok me een hoedje want ik stond ernaast, is toch raar dat je paard in ineens zo boempaf neervalt.

Ik ben dus ook gaan nadenken of de stal ed wel comfortabel genoeg is om te slapen etc. Hier lag het eigenlijk ook aan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:42

Mijn paard doet het ook en ik dacht in eerste instantie ook aan narcolepsie, maar bij die van mij is dus toch slaaptekort, omdat ze weinig tot nooit gaat liggen. Je hoeft iig niet bang te zijn dat iets als dit tijdens het rijden ineens gebeurt, het komt alleen voor als ze in ontspannen toestand zijn.