Schrapen en slaan tijdens het eten afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schrapen en slaan tijdens het eten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:06

Hoihoi,

Sinds een half jaartje sta ik met mijn paard bij een pensionstal waar ze 's nachts binnen staan. Daarvoor heeft ze altijd haar brokken in een emmer gehad, nu krijgt ze dit in een voerbak die op ongeveer 1.20m hoogte in de stal hangt. Dit is gewoon een goede hoogte. Nu is het probleem dat ze tijdens het eten gaat schrapen met haar hoeven en slaat met haar benen. Eigenlijk doet ze dit al sinds we daar staan, maar de gevolgen ervan zijn nu pas zichtbaar. Haar hoeven zijn aan verschillende kanten afgesleten. Dit los ik meestal op door extra vlas neer te leggen onder haar voerbak, maar soms schraapt ze dit alsnog weg. Uiteindelijk is dit niet het ergste probleem. Naast het schrapen slaat ze ook nog met haar voorbeen, soms tegen de wand maar meestal tegen haar voerbak. Dit had als resultaat dat haar knie dik word en ze kreupel loopt.

Ze snapt blijkbaar niet dat dat slaan pijn doet..

Ik heb al geprobeerd om erbij te blijven staan met een zweepje, zichtbaar en onzichtbaar, en als ze begon te schrapen zomaar net aanraken met het puntje van mijn zweep. Hier schrok ze zo erg van dat ze tegen de achterkant van haar stal vloog. Meerdere keren herhaald, maar dit werkte niet. Ik ben er niet altijd bij als ze voer krijgt, dus steeds met een emmer voeren wordt hem ook niet. Ook wil ik niet dat het op de grond gegooid wordt omdat ik niet wil dat ze veel vlas en stof naar binnen krijgt.

Mijn staleigenaresse zei dat ze ooit ook zo'n paard had en het hem nooit af heeft kunnen leren ( en geloof me, die paarden zijn zo mak als een lammetje ) maar ik was benieuwd of Bokt misschien nog creatieve oplossingen heeft?

Ik weet niet of het uitmaakt maar dit krijgt ze: 1,5 kilo biks, 0,5 kilo muesli, 1 eetlepel bruine suiker, 1 theelepel zout, 1 schepje knoflookpoeder, 0,5 kilo maïs en 30 ml lijnzaadolie; per dag!

opisop_shop

Re: Schrapen en slaan tijdens het eten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:09

waarom krijgt ze zoveel, wat is het voor paard?
Krijgt ze het in 1 voerbeurt of meerdere?

Is een rubbermat geen optie, om verdere beschadigingen te vorkomen?
Dus op de vloer eentje en tegen de wand eentje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:12

Ik zou het vlas gewoon voor de deur wegvegen, daar het hooi neergooien en daar ook gewoon de brok op gooien. Ben je in 1x klaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:13

Ik zou de staleigenaar vragen in een emmer te voeren maar dat is waarschijnlijk geen optie anders had je dat wel gedaan denk ik?

Als dat idd geen optie is zou ik de voerbeurten zo 'kort' mogelijk houden. Dus maar 1/4 schep voer geven en de rest zelf voeren uit de emmer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:20

Een verzorgster van de staleigenaresse voert en ik kan wel raden hoe ze me aankijkt als ik haar vraag om mijn paard apart te voeren. Gaat ze niet doen. En zelf kan ik het ook niet aangezien ik 4 dagen in de week van 5 uur tot een uur of 9 moet werken en dus al om 4 uur thuis zit.

Vlas voor de deur wegvegen heeft ook geen nut, ze gooit d'r stal altijd overhoop, dus uiteindelijk ligt het er toch wel weer. En als de verzorgster al niet apart wil voeren gaat ze al helemaal niet iedere dag 30 cm vlas voor de deur weg 'vegen' ( scheppen dus ) En hooi krijgen ze als ze naar binnen gaan om 4 uur, avondeten om 6 uur. Dan is al dat hooi al foetsie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:37

Misschien ben ik wel heel kort door de bocht hoor, maar hoeveel heeft een verzorgster in hemelsnaam te vertellen?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:41

Van die stroken rubber die je ook welleens achter/voor in de trailer hebt aan dr voerbak hangen... als ze dan schraapt/slaat komt ze daar tegenaan, en meestal laat dit paarden wel even 'schrikken' en vinden ze t raar, waardoor je t daarna weg kan halen en ze t vaak nietmeer doen. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:44

Kan je paard goed met de paarden die vlak bij haar staan?
Heb je al eens geprobeerd om je paard te verplaatsen naar een andere box.
Het kan zijn dat je paard voernijd heeft t.o.v. haar huidige 'buren'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:25

Sonja schreef:
Misschien ben ik wel heel kort door de bocht hoor, maar hoeveel heeft een verzorgster in hemelsnaam te vertellen?

Als je daarzo voor de 1e keer komt zie je niet dat het een verzorgster is.. Dan denk je gewoon dat het de dochter van de eigenaresse is. Kennen elkaar al heel lang, hebben veel meegemaakt. Dan krijg je dat soort dingen. Maar ik snap hen ook wel, op dat moment gaat het hen tijd en moeite kosten en persoonlijk zou ik dat ook niet dagelijks voor een ander doen. Ik ben allang blij dat ze mijn hooinet ophangt nadat ze gevoerd heeft.. :)

Ik was meer op zoek naar een oplossing voor mezelf. We zaten ook al te denken aan schuimrubber aan de onderkant. Dat schrapen dat is voor de hoefsmid.. Zolang ze maar niet iedere week kreupel is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:26

senna21 schreef:
Kan je paard goed met de paarden die vlak bij haar staan?
Heb je al eens geprobeerd om je paard te verplaatsen naar een andere box.
Het kan zijn dat je paard voernijd heeft t.o.v. haar huidige 'buren'.

Haar buren zijn mini-shetjes die onder haar door kunnen lopen. Ze kunnen elkaar ook niet zien o.i.d.
Ze stond eerst wel in een andere box, maar daar deed ze het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:37

MarZarascha schreef:
Sonja schreef:

Als je daarzo voor de 1e keer komt zie je niet dat het een verzorgster is.. Dan denk je gewoon dat het de dochter van de eigenaresse is. Kennen elkaar al heel lang, hebben veel meegemaakt. Dan krijg je dat soort dingen. Maar ik snap hen ook wel, op dat moment gaat het hen tijd en moeite kosten en persoonlijk zou ik dat ook niet dagelijks voor een ander doen. Ik ben allang blij dat ze mijn hooinet ophangt nadat ze gevoerd heeft.. :)

Ik was meer op zoek naar een oplossing voor mezelf. We zaten ook al te denken aan schuimrubber aan de onderkant. Dat schrapen dat is voor de hoefsmid.. Zolang ze maar niet iedere week kreupel is..

Je staat daar toch in pension?
Dus je betaalt toch voor de 'moeite' die ze dan zouden moeten doen?

Ik snap het problem niet zo, eerlijk gzegd. Het is zó simpel op te lossen. Het enige wat degene die voert hoeft te doen is de brok in een teiltje of emmertje scheppen ipv in een voerbak en die bij jouw paard op de grond zetten.
Als een stalhouder daar al te beroerd voor is, dan hoop ik niet dat je paard ooit ziek wordt en medicijnen moet krijgen, of kreupel wordt en meerdere keren per dag afgestapt moet worden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:39

@Sonja
Het ligt helemaal aan de afspraken die je hebt gemaakt en waar je precies voor betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:41

Nee, dit gaat om het behoud van een paard. Dan moeten afspraken indien nodig gewoon aangepast worden.

Mensen vergeten dat het PAARD en zijn welzijn voorop horen te staan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:41

Eens met Sonja.

En desnoods zet je zelf een emmer (of 2) klaar voor je paard, zodat ze alleen de boxdeur hoeven open te schuiven en de emmer hoeven neer te zetten.

Sommige dingen moet je niet moeilijker maken dan ze zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:42

Sonja schreef:
Nee, dit gaat om het behoud van een paard. Dan moeten afspraken indien nodig gewoon aangepast worden.

Mensen vergeten dat het PAARD en zijn welzijn voorop horen te staan.

Maar TS heeft nog niet gevraagd of ze haar paard anders willen/kunnen voeren.
Dus er zijn daar nog geen afspraken over gemaakt.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:47

Hoorde van mijn TA dat paarden het soms ook doen als het gebit niet in orde is.
Die van mij sloeg met het hoofd tijdens het eten.Dacht dat het door de vliegen kwam.Maar na de behandeling is hij ermee gestopt _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:32

MarZarascha schreef:
Sonja schreef:

Je staat daar toch in pension?
Dus je betaalt toch voor de 'moeite' die ze dan zouden moeten doen?

Ik snap het problem niet zo, eerlijk gzegd. Het is zó simpel op te lossen. Het enige wat degene die voert hoeft te doen is de brok in een teiltje of emmertje scheppen ipv in een voerbak en die bij jouw paard op de grond zetten.
Als een stalhouder daar al te beroerd voor is, dan hoop ik niet dat je paard ooit ziek wordt en medicijnen moet krijgen, of kreupel wordt en meerdere keren per dag afgestapt moet worden...

Grappig dat je dat zegt. Ze was laatst ziek, moest 2x per dag medicijnen hebben. En reken maar dat ik daar iedere ochtend voor en na school/werk die medicijnen stond te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:34

En trouwens, voeren in een emmer werkt ook niet. Dan schraapt ze alsnog en gooit ze haar emmer om.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:17

ben je er zelf dagelijks?
Heeft ze echt zoveel voer nodig?
Zou je niet een klein beetje kunnen laten geven en dat jij als je er bent de rest geeft?
Of zou ze dan alsnog schrapen als zij haar portietje opheeft en de buren nog niet, maar ik neem aan dat de shetjes ernaast ook nauwelijks iets krijgen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:39

Bruine suiker?? Waarom??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:34

waarom heeft je suiker en zout apart? Dat zou ik schrappen. Niet dat dat helpt in het gedrag, maar in goed voer zit alles wat een paard nodig hebt en suiker en zout zijn twee stoffen die een paard niet '' extra " nodig heeft.

Het gedrag zelf zal je haast niet op kunnen lossen. Als dit er eenmaal in zit.. Het enige dat misschien nog kan helpen is haar niet naast andere paarden zetten, als eerste voeren en zoveel mogelijk met rust laten met voeren. maar ik vrees dat dit er niet in zal zitten als je op een pensionstal staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:54

opisop_shop schreef:
ben je er zelf dagelijks?
Heeft ze echt zoveel voer nodig?
Zou je niet een klein beetje kunnen laten geven en dat jij als je er bent de rest geeft?
Of zou ze dan alsnog schrapen als zij haar portietje opheeft en de buren nog niet, maar ik neem aan dat de shetjes ernaast ook nauwelijks iets krijgen?

Klopt. Die hebben een handje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:11

Sammie schreef:
waarom heeft je suiker en zout apart? Dat zou ik schrappen. Niet dat dat helpt in het gedrag, maar in goed voer zit alles wat een paard nodig hebt en suiker en zout zijn twee stoffen die een paard niet '' extra " nodig heeft.

Het gedrag zelf zal je haast niet op kunnen lossen. Als dit er eenmaal in zit.. Het enige dat misschien nog kan helpen is haar niet naast andere paarden zetten, als eerste voeren en zoveel mogelijk met rust laten met voeren. maar ik vrees dat dit er niet in zal zitten als je op een pensionstal staat.

Die dingen die ik extra voer die vervangen dure voedingssuplementen. Kreeg ik als advies van een mannetje (beroep) waarvan ik nu de naam niet meer weet. De bruine suiker vinden ze anders niet verschrikkelijk om te krijgen. Zout likt ze ook op tot het laatste korreltje weg is..

Ik voer dit allemaal te gelijk trouwens, niet apart.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:14

ook voedingssupplementen zijn niet nodig als je compleet voer geeft. Zelfs een zoutblok is niet nodig. In de zomer, als ze veel zweten zou je dat bij kunnen voeren omdat ze via het zweet kwijt raken. Ik zou dan zelf nog eerder kiezen voor een zoutblok dan los keukenzout.

Tuurlijk vinden ze suiker niet erg om te krijgen. De meeste mensen ook niet :D Is zoet en dat wil een lichaam wel, maar dat wil niet zeggen dat het goed is voor een lijf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:49

Sammie schreef:
ook voedingssupplementen zijn niet nodig als je compleet voer geeft. Zelfs een zoutblok is niet nodig. In de zomer, als ze veel zweten zou je dat bij kunnen voeren omdat ze via het zweet kwijt raken. Ik zou dan zelf nog eerder kiezen voor een zoutblok dan los keukenzout.

Tuurlijk vinden ze suiker niet erg om te krijgen. De meeste mensen ook niet :D Is zoet en dat wil een lichaam wel, maar dat wil niet zeggen dat het goed is voor een lijf :D

Ik doe gewoon wat me geadviseerd is, derest van de stal doet het ook en het is tot nu toe nog niet fout gegaan. Bovendien is mijn paard te dun dus wat aankomen is juist het doel.

Dit topic ging verder niet over mijn eten, ik was op zoek naar oplossingen. Dus als we weer even ontopic konden gaan zou dat heel fijn zijn!