Niet willen vaststaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merell123

Niet willen vaststaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:57

Lang heb ik gedacht over een topic, en net heb ik zelfs lang moeten nadenken over de titel.. Hoe ga ik dit verhaal eens duidelijk opschrijven..

Laten we beginnen met dat ik een 9-jarige IJslandse merrie heb. Ze is nu sinds een jaar van mij en ik reed haar al langer. Eigenlijk heb ik haar vooral overgenomen omdat ik niet wou dat ze van iemand anders werd en ze mij erg aan het hart gaat (is dit een goede uitspraak :') ), en daarnaast kan ik het vaak ook heel goed met haar vinden!

Oké nu HET probleem;

Al vanaf dat ze met haar zijn begonnen (hier ben ik dus niet bij geweest), is ze erg moeilijk geweest.. En dan vooral met vaststaan, ze gooit zich namelijk in 1x met haar volle gewicht naar achter en dat houdt een halster/touw niet. En dit doet ze soms zonder reden, soms als je met een borstel aankomt, soms als je met een zadel aankomt, soms als je aansingelt. Ze heeft zich zelfs wel eens op de grond gegooid. Oke... Nou mensen onder de indruk en dus werd ze vooral nog in de stal opgezadeld. Dan was er geen probleem als je haar gewoon in een hoek zette. Toen ik met haar begon heb ik meteen bedacht dat ik het niet wou op deze manier, en ben dus weer begonnen met vastzetten, eerst in de stal en dan met het touw niet echt vast maar in mijn hand. Dit ging best aardig maar ze had het gewoon door als ze echt vast stond. Met rijden kon ik haar erg goed hebben en waren we een goed team, ook met grondwerk had ze erg veel ontzag voor mij. Hoe kan het dan dat dit paard ineens geen oog meer voor je heeft als ze vaststaat en desnoods dwars door je heen gaat.. wat is er gebeurt? Geen idee.

Ik heb haar meegenomen naar een trainingsstal, eens kijken wat ze er daar aan zouden doen. De vrouw van de stal onderschatte het probleem en dacht het wel even op te lossen als zijnde dominantie probleem. Nou halster+touw weer stuk en loslopend paard.. Daar is het dus ook niet gelukt. Op dit moment staat ze bij mijn eigen trainer, waar ik ook veel rij en zijn we het samen weer aan het proberen. Meteen meerdere halsters omgedaan en meerdere touwen zodat ze echt niet los kon komen.. Toen liep ze rond met de balk (en het gekke is.. daar is ze totaal niet van onder de indruk!), dus aan een boom vastgezet want die krijgt ze niet om.. Ze MOET doorhebben dat het geen zin heeft, maar ze stopt niet.. We zijn nu al 2 weken aan het oefenen en eigenlijk is er qua vaststaan nog niks verbeterd..

Ze heeft geen rug problemen oid want ik heb haar wat dat betreft helemaal laten onderzoeken. Het heeft door mijn hoofd geschoten of er niet gewoon iets mis is in haar hoofd.. Maar waarom doet ze dan met rijden/grondwerk wel normaal en heeft ze daar wel ontzag? Ik heb de laatste week echt een ander paard gezien.. Zo boos als ze was als ze daar vast stond, en stampen met haar hoeven en rondkijken en niks interesseert haar.. Best bizar! Laatst stond ze weer terug op de paddock en ging ze het ook gewoon los doen.. Dus vooruit lopen, hard naar achter en weer stilstaan...

Moet ik het opgeven? Het langer de tijd geven? Ik weet het echt niet meer.. En ook weet ik niet of het misschien qua vaststaan toch een dominantie probleem is? Of dat het zo diep zit dat het zinloos is hiermee door te gaan..

Misschien heeft er zelfs wel iemand een soort gelijke ervaring die raad weet!

Ik hoop dat jullie nog iets van het verhaal begrijpen want het is erg moeilijk onder woorden te brengen merk ik!

twinducklin

Re: Niet willen vaststaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:05

Wat doe je aan grondwerk met haar? Grondwerk is niks anders als het paard leren wijken voor druk, kan me daarom niet zo goed voorstellen dat je in alle 5 zones alle games met haar kan doen zonder dat je tegen ditzelfde probleem aanloopt. Ik zou met grondwerk het probleem opzoeken en daar oplossen waarschijnlijk is het probleem met vaststaan dan makkelijker op te lossen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:09

We doen aan grondwerk, longeren, dubbellongeren, vrijlopen en dan ook oefenen met wijken voor druk. Dit is geen probleem, heb met haar ook rechtricht lessen gehad waar we dat moesten doen.

Heb jij het nu over de 'games' van parelli?

(In de trailer staan + vaststaan is trouwens ook geen probleem)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:19

als in de trailer vast staan geen probleem is, moet je van daar gaan uitbouwen. Dus trailer in, vast, alles netjes gesloten. volgende keer, achterklep op, keer daarna voordeur open en zo doorgaan. Gaat dat goed dan het idee van de trailer maar dan hekwerk rondom en uitbouwen tot dat daar steeds meer open staat.
Als ik het zo lees, wil ze de ruimte die er is, helemaal hebben. Die ruimte is in stal en trailer beperkt en dat is dan akkoord, dus haar beperkte ruimte steeds groter maken totdat ze door heeft dat een open ruimte ook kan betekenen dat je daarin vast kunt staan. Gaat het niet , dan een stapje terug door haar ruimte weer te beperken.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:23

Kijk! Daar zou ik wel iets mee kunnen.. Ze staat nu bij de boom ook met een hekje aan twee kanten maar niet helemaal eromheen zeg maar.. En aan die kanten waar het hekje zit heeft ze ook niet zo vaak naartoe 'gehangen'.. Dankjewel!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:26

Graag gedaan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:27

Ik heb in het verleden een paardje gehad dat ook wat claustrofobisch was met het vast staan. Die hebben we maar geleerd om gewoon netjes los te staan. Wat hij overigens keurig deed. Zijn zus had het zelfde probleem maar die bleef los niet altijd staan. We hebben haar aan de longeerlijn door de ring aan de muur laten wennen. Dus los door de ring en dan zelf vasthouden tijdens het poetsen zodat je mee kan geven bij het hangen. Na een poosje twee keer door de ring halen. Dan voelt het vast maar als ze hangen gaat de boel niet stuk. Na een tijdje gaat het vanzelf goed.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:36

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:44

Ik ga er van uit dat je ook dit paard in vrij korte tijd kan duidelijk maken dat weglopen minder leuk is dan blijven staan, want daar gaat het hem toch om als je een paard vastzet.
Ik ga ervan uit dat dit via grondwerk eigenlijk niet echt een probleem zou mogen opleveren.

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:47

ik heb het opgelost door te gaan vast zetten met een "koeienband" dat is een riem die alleen om haar nek vast zit...dan wel weer helemaal van vooraf aan beginnen dus net zo als je een veulen het zou leren er bij blijven en maar heel eventjes vast zetten en opbouwen. Succes!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:48

Dan trekken ze hun nek kapot lijkt me ook niet de bedoeling.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:53

Een paard zal nooit terug gaan bij 'paniek' zoals jij het omschrijft is er paniek. Het kan heel klein zijn geweest maar het kan je paard vreselijk achtervolgen. Iets waar wij niet bij kunnen en geen weet van hebben.

Een paard gaat niet begrijpen dat hij vast staat en 'los' kan komen door naar voren te gaan.

Even kort door de bocht zie ik het volgende:
Paard word vastgezet. Ooit is er iets naars gebeurd waardoor hij een link legt tussen vast staan en het gene wat er gebeurd is. Raakt in paniek en rukt zich los.
Als je twee halsters en extra touwen gaat gebruiken word de paniek nog groter! (ik wil los maar ik kan niet los) Je paard zal niet terug gaan. Die gaat niet begrijpen dat vast vast is.
Dan word het een welles nietes spelletje tussen jou en je paard, dat moet je niet willen.
En wat betreft de sterkte van de halsters.... In 'nood' moeten ze ook knappen, je wilt niet weten wat er kan gebeuren als zo'n halster niet knapt.

Zoals ik de situatie inschat, zou ik klein beginnen.
Vast, 2sec braaf en los laten. Belonen (door middel van een knuffel, borstel etc.) En stoppen. Volgende dag herhalen, weer goed..... weer weg zetten. (al is het maar iedere keer even na het rijden)
En dit steeds een stukje uitbreiden. Maar beginnen met niks! Gewoon vast en los.
Daarna een keer een borstel pakken, braaf? Oke, los en afsluiten.
En zo kun je het uitbreiden. Het hoeft nog geen 5 minuten te duren. Als er maar duidelijkheid is dat het goed is.
Gaat het een keertje niet goed? Geen probleem. even 'resetten' klein rondje lopen oid. Daarna weer proberen al is het dan maar 1sec! Als je het maar weer goed afsluit.

Ik zeg niet dat dit 'de' oplossing is maar zoals ik het lees krijg ik er een beeld bij en zou dit mijn advies zijn.
Het is heel moeilijk om te een situatie via letters op internet in te schatten haha.
En misschien heb ik het verkeerde beeld hoor, dan mijn excuus maar ik denk dat er een 'trauma' is want als je verder het gedrag omschrijft is het geen welles nietes spelletje vanuit je paard.
Laatst bijgewerkt door CoSnuf op 11-09-13 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:57

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:59

Ga mee met CoSnuf. Wij hebben het niet willen/ kunnen vaststaan opgelost door een paniek halster te kopen het geen de merrie ALTIJD om heeft als ze ergens vast moet staan. Nu nog maar heel af en toe panikeert ze (1 of 2 keer per jaar) maar omdat ze weet dat ze gelijk vrij is, dan is de paniek weg en het negatieve gedrag over.
Ook zij heeft wat last van zadeldwang (ook nooit boos geworden maar haar altijd bemoedigend toegesproken met zadelen) en als je haar nu ziet en 6 jaar geleden dat is een enorm verschil.
Ik heb haar altijd gerustgesteld als ze zich los had getrokken (dus nooit boos geweest) en zette haar dan weer rustig vast. Vroeger haalde ik het touw door de ring (liet het los hangen) en tegenwoordig kan het gewoon met de paniek knoop. Ik vind het helemaal niets om het met kracht op te lossen of halsters die niet kunnen breken. Levensgevaarlijk vind ik dat.
Mijn paardje is een vluchtdier en zodra ze het gevoel heeft dat ze niet kan vluchten gaat het fout. Altijd zorg ik dat ze weg kan om aan haar instinct tegemoet te komen en dat heeft haar enorm geholpen.
Ook met rijden. Als ze echt floep bang is, dan help ik haar door halve ophouding te geven met nageven (ze zoekt mijn hand dan ook echt op) en ik leg mijn hand in haar nek en zeg met bepaalde intonatie brahaaf, zo van het is goed meiske. Als ik haar opsluit breekt ze door alle hulpen heen in volle paniek. Wij kunnen uren buiten rijden zo dapper is ze inmiddels en we rijden in een rechte lijn in plaats van zoals zes jaar geleden dat we alle kanten uit stuiteren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:15

Een heel sterk halster kopen wat niet kapot kan is een heel dom advies. Als het halster niet stuk kan dan gaat het paard stuk.
Mijn paard gaat ook zomaar wel eens hangen. Niet vaak hoor één twee keer per jaar. Daarom heb ik een zo slap mogelijk halster. Als hij eenmaal los is loopt hij namelijk toch niet ver weg.
Meestal zet ik hem zo dat het lijkt alsof hij vast zit maar als hij even trekt is hij los. Dat doe ik door bijvoorbeeld het touw door de tralies van de box te "weven". Sinds kort hebben we een elastisch touw in een hoes van autogordel. Dit zit aan de muurkant vast. Als een paard hieraan gaat hangen geeft het een stukje mee, genoeg om de paniek te kunnen keren. De hoes dient er voor dat het niet tot het uiterste uitgerekt kan worden en voorkomt ongelukken mocht de elastiek breken.

Volgens mij krijg je in dit topic weer genoeg inspiratie, geef nooit op en overweeg "andere " manieren om gedaan te krijgen wat je wilt bereiken. Het probleem is niet dat hij niet vast kan staan, maar dat hij los niet op zijn plek blijft staan...... Een meisje wat ik kende had een paard wat ook niet vast kon staan. Daar kon hij niks aan doen, er was een keer iets op hem gevallen terwijl hij vaststond en nu wilde hij dat niet meer. Zij heeft haar paard geleerd geen stap te verzetten zolang het touw over zijn hals hangt. Dat kost tijd en geduld en je moet even uitvogelen hoe je je paard zoiets duidelijk maakt. Dit paard hoefde dus niet meer vast te staan maar het probleem was wel opgelost.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:22

CoSnuf schreef:
En wat betreft de sterkte van de halsters.... In 'nood' moeten ze ook knappen, je wilt niet weten wat er kan gebeuren als zo'n halster niet knapt.

Dat een halster knapt op een afgesloten erf is niet zo erg, maar overal waar een paard weg kan het verkeer in/andere gevaarlijke plek wil ik echt niet hebben. Materiaal zal als het stuk gaat dat altijd op het slechtst mogelijke moment doen. Op de vluchtstrook van de snelweg als je al hebt moeten uitladen, bij het uit sloot halen, op een druk concours, etc. Pech kan iedereen overkomen, maar als je van je materiaal op aan kunt heb je er nog iets invloed op.

Bovendien leert een paard juist dat het antwoord op vaststaan trekken is, als het dan stuk (en dus los) gaat. Vastzetten wordt na zulke lessen steeds moeilijker tot onmogelijk en dat is onder veel omstandigheden op zijn minst lastig. Komt bij dat niet willen wijken voor druk ook risico's met zich meebrengt als paard op een of andere manier vast komt te zitten (afrastering e.d.).

Paard leren los staan is op bekend terrein met alles onder handbereik een optie (en ook handig), maar op andere plekken is het wel erg fijn als paard gewoon vast kan staan (aan een boom onderweg, op een aanbindplaats bij een restaurant of waar dan ook), je zal maar net ergens les hebben waar je niet anders kan/mag.

Paard vast zetten wat niet goed genoeg kan wijken voor druk is af te raden, en als je een paard moet leren vast staan maak het touw dan hoog vast (hoger dan hoofd hoogte), laag vast zetten geeft inderdaad risico's op fysieke schade. En waar je dat ook traint, plek/materiaal moet veilig zijn voor mens en paard en absoluut sterk genoeg om niet stuk te gaan wat paard ook doet.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:28

Bedankt voor alle antwoorden! Ik lees steeds mee via mijn telefoon maar zal vooral via de computer lange antwoorden geven.

Ik ben 'blij' dat dit door vele toch wel word gezien als angst en niet als dominantie. Want dat was mijn eigen gevoel ook.

@CoSnuf; bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben de laatste week in twijfeling gebracht of ze echt in paniek is.. Want ze doet het bijvoorbeeld maar gaat daarna wel vrolijk om der heen kijken of heel boos schrapen of stampen met haar hoeven.. Terwijl ik er toch altijd wel van overtuigd was dat het een soort van paniek was.. Daarom heb ik het ook altijd heel rustig aangepakt, maar heb daarmee geen succes bepaald..

Ook wat JJane zegt met de longeerlijn heb ik geprobeerd en tot nu toe geen succes.

Ik denk dat ik moet beginnen met kort vastzetten en belonen, dat klinkt namelijk hartstikke logisch, en dan uitbouwen.. Dat ga ik eens overleggen met m'n trainster en een plan voor opstellen!

@Piendemaitre: dus als zij gaat hangen is ze los? Maar misbruikt dit verder niet? Want stel ik ga haar in de toekomst ergens mee naartoe nemen en het gebeurt, dan heb je dus een los paard waarvan ik niet weet waar ze heengaat :P . Ik was inderdaad ook nooit van de onbreekbare halsters (zoals koe-halsters) want stel ze gaat wel liggen, dan heb ik liever een kapot halster dan een gebroken nek. Maar ik had op dit moment het gevoel dat ik geen andere keuze had.. En het dan maar moest afdwingen, maar inderdaad aan een welles nietes spelletje hebben we niks.

@Tamary: precies, als ik haar in de toekomst ergens mee naartoe wil nemen zou ik het wel erg fijn vinden als ze vast kan staan..

En nu heb ik alsnog vrij uitgebreid gereageerd via m'n telefoon :P

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:29

Ik bedoel met grondwerk inderdaad parelli. Bij grondwerk leer je paard te wijken voor druk. Mijn ervaring is als je alle 7 games van parelli in alle 5 de zones kan doen, kun je elk probleem vrij simpel oplossen daarna met die manier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:36

Merell123 schreef:
.
@Piendemaitre: dus als zij gaat hangen is ze los? Maar misbruikt dit verder niet? Want stel ik ga haar in de toekomst ergens mee naartoe nemen en het gebeurt, dan heb je dus een los paard waarvan ik niet weet waar ze heengaat :P . Ik was inderdaad ook nooit van de onbreekbare halsters (zoals koe-halsters) want stel ze gaat wel liggen, dan heb ik liever een kapot halster dan een gebroken nek. Maar ik had op dit moment het gevoel dat ik geen andere keuze had.. En het dan maar moest afdwingen, maar inderdaad aan een welles nietes spelletje hebben we niks.
:P

Klopt, als ze los is dan is de paniek over en kan ik haar troosten en geruststellen. Ze rent niet weg. Daarna maak ik haar weer vast. Zelfs in de trailer ooit gehad dat er grote paniek was en de trailer schudde behoorlijk. Bij een P gestopt en alles was stil binnen. Dus met kloppend hart doe ik deurtje open en ze stond rustig en haar halster hing los aan de ring. Halster weer omgedaan en zijn verder gereden. Had ze niet los gekund dan weet ik zeker dat ze zich uit de trailer had geslagen. Ze doet het dus niet om te ontsnappen. Zodra ze los is dan is het probleem over.
Dat is natuurlijk bij ieder paard anders, maar ik heb het opgeschreven omdat het misschien jou ook kan helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:51

@Piendemaitre: als ze los is is ze dus in haar optiek in elk geval ontsnapt, want ze zit niet meer "gevangen" in het halster.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:56

het paard moet dus echt wel leren om niet tegen de druk in te gaan, dit is dus heel duidelijk een onderdeel van het wijken voor druk.
Het lostrekken is dus altijd een soort beloning, dit mag dus echt niet kunnen lukken, dit wil niet zeggen dat je het paard zo moet vastmaken dat het zichzelf ophangt, want dit is uiteraard ook verkeerd.
Paarden leren niet op dezelfde manier als mensen iets kunnen leren, je moet dus een beetje leren denken zoals een paard dat zou doen.
Wat "pieddumaitre" aangaf is juist er hadden dus echt ongelukken gebeurt als het halster toen niet had geknapt, maar dit praat het systeem van aanleren niet goed, eerst leren en dan pas echt vastzetten en niet andersom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:41

aeolusnr1 schreef:
het paard moet dus echt wel leren om niet tegen de druk in te gaan, dit is dus heel duidelijk een onderdeel van het wijken voor druk.
Het lostrekken is dus altijd een soort beloning, dit mag dus echt niet kunnen lukken, dit wil niet zeggen dat je het paard zo moet vastmaken dat het zichzelf ophangt, want dit is uiteraard ook verkeerd.
Paarden leren niet op dezelfde manier als mensen iets kunnen leren, je moet dus een beetje leren denken zoals een paard dat zou doen.
Wat "pieddumaitre" aangaf is juist er hadden dus echt ongelukken gebeurt als het halster toen niet had geknapt, maar dit praat het systeem van aanleren niet goed, eerst leren en dan pas echt vastzetten en niet andersom.

In algemene zin kun je dit zo stellen maar niet altijd en dat is de reden dat ik het hier maar voor de helft mee eens ben. Ik heb nog nooit een paard gehad dat het zo moeilijk vindt om vast te staan. Ik geloof niet dat dit paard fout is beleerd als het gaat om vast leren staan en andere zaken want mijn vriendin die dit heel goed doet met jonge paarden heeft haar beleerd. Zoals ik het voel en inschat staat dit paardje nog heel dicht bij de natuur. Is behoorlijk sensibel en heet. Als haar instinct tegemoet gekomen wordt (ik kan vluchten als het moet) dan is het dus goed. Paardje is nu 10 jaar en heeft een enorme progressie geboekt. Staat gewoon altijd vast. En soms...daar is hij weer...en MOET ze los. Rollende ogen, totaal over de mik. Waarom? Geen idee, maar dan is het een hoopje zielige ellende. Ik trek dan gelijk touw los en als ik er niet ben dan kan ze zelf via paniek halster los. Koppie is vrij en gelijk is alles over. Altijd roep ik haar en dan kruipt ze als een klein kind als het ware in mijn armen. Nog even na sidderen, ze ademt uit en klaar is het weer.

Toen ik haar net had en aan het rijden was, lag ze opeens op de grond. Soort flauw gevallen en alleen maar omdat vriendin haar jas uitdeed aan de rand van de bak. :(:) Dus daar is wat anders aan de hand geweest (doet ze ook helemaal niet meer). Ben zelfs op reis gegaan naar haar geboorte adres in Frankrijk om te kijken of ze ooit mishandeld was. Zo'n lieve mensen. Dus niet mishandeld maar ook daar op foto's zie je een veulen en paardje dat heel schuw iedere keer achterin het verste van de mens verwijderd staat. Dat is dus de mijne. Nu is ze een trots en fier paard dat altijd gelijk komt soms zelfs in volle galop als ik haar roep, maar dat heeft jaren tijd nodig gehad. En soms zijn paarden (of kinderen) een beetje anders al vanaf de geboorte. Ik heb altijd het gevoel gehad een paardje te hebben met een rugzakje zoals ze dat bij kinderen noemen. En die zijn er wel meer. Met liefde, geduld en aandacht komt dat wel goed. Dat vraag tijd en veel humor.

Dus Tamary als ze los is kan ze vluchten of ontsnappen. Maar ontsnappen is wegrennen en dat doet ze dus nooit na paniek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:49

Of ik ben simpel, of dom, of practisch. (Persoonlijk ga ik graag van het laatste uit). :D Niet vastzetten.
Onze, toen vier jarige, kon ook niet vaststaan, dus stond hij nooit vast. In de veewagen stond hij vast en keurig stil. Nu is hij 7 en kan ik hem vastzetten en zelfs even bij hem weglopen. Hoe heb ik dat gedaan? Toen hij ongeveer zes was ben ik het halstertouw wat altijd op de grond lag, of over zijn rug, door een ring gaan halen, of over de boxrand leggen. Niet vastgemaakt. Na een halfjaar of zo een losse lus gemaakt. Later gewoon vastgezet. Op hele drukke dagen (veel gedoe op het erf) zet ik hem niet vast, of op de poetsplaats tussen twee touwen. Nooit meer problemen gehad. Hij is echt nooit meer gaan hangen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:43

Peppertree schreef:
http://www.depaardenverzorger.nl/harry- ... -clip.html

Deze is erg fijn. Ik gebruik hem in combinatie met een longeerlijn bij jonge/hangende paarden.

Hier werk ik nu ook mee, heb hem zelf gemaakt met een ongebruikt bit met ronde ringen en daar een karabijn haak aan.
Werkt heel goed, het touw gaat zachtjes mee als het paard zich plots weg trekt...paard blijft staan :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:59

Misschien heeft ze wel iets meegemaakt waar jij niet bij was? Ze kan best een traumatische ervaring hebben. Mijn verzorgpony kun je namelijk ook echt niet vastzetten want dan hangt ze zichzelf gewoon op. Komt ook doordat er bij de vorige eigenaren iets mee is gebeurt.