paard zonder deken in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

paard zonder deken in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:15

Hallo, ik weet niet of dit onder het juiste topic staat. Maar graag zou ik eens willen weten wie van jullie allemaal de paarden zonder deken op de wei laten staan. Ik heb het dan wel over paarden die 24/7 buiten staan in de winter. Dus niet over paarden welke overdag alleen buiten staan. Ik gebruik geen dekens, want de mijne maken gewoon lekkere dikke wintervachten aan waardoor ze heerlijk in de sneeuw slapen :j . Ik vind het alleen soms zo jammer dat veel mensen dit niet begrijpen.

Borisje

Re: paard zonder deken in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:17

Dat gebeurd bij heel veel Bokkers hoor :D Die van mij stonden tot vorige winter ook altijd lekker zonder deken met dikke vacht (shetlanders) en hun vriend appaloosa ook. Laatste winter heb ik ze laten scheren ivm het werk, door die dikke vacht kon ik geen 10 minuten meer met ze trainen voor ze stonden te hijgen van de warmte. En ja geschoren kan je ze niet meer zonder deken laten staan. :Y)
Deze winter moet ik nog kijken wat ik doe, hoeveel ik aan het trainen ben.

Het is natuurlijk wel veeel makkelijker zonder dekens! Maar aan de dikke vacht zitten ook nadelen. (aan de dekens ook natuurlijk, hartstikke duur en ongemakkelijk)

Die van mij staan overigens ook 24/7 buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:21

Mijn paard staat zijn hele leven zonder deken buiten en doet het er prima op. Hij heeft sowieso 6 jaar zonder schuilstal zo op het land gestaan (met voldoende ruwvoer), maar momenteel hebben we wel schuilstallen. De kou trekken ze prima, maar langdurige regen in combinatie met kou (en wind) vond ik minder geslaagd. Mijn paard heeft een dikke, wollige wintervacht en is fysiek een taaie, sterke grote pony. Voldoende ruwvoer vind ik wel een vereiste, zeker als het koud en guur is. :j

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:26

Ik denk dat het prima kan, maar niet als je in de winter door wil rijden.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:30

Borisje schreef:
Dat gebeurd bij heel veel Bokkers hoor :D Die van mij stonden tot vorige winter ook altijd lekker zonder deken met dikke vacht (shetlanders) en hun vriend appaloosa ook. Laatste winter heb ik ze laten scheren ivm het werk, door die dikke vacht kon ik geen 10 minuten meer met ze trainen voor ze stonden te hijgen van de warmte. En ja geschoren kan je ze niet meer zonder deken laten staan. :Y)
Deze winter moet ik nog kijken wat ik doe, hoeveel ik aan het trainen ben.

Het is natuurlijk wel veeel makkelijker zonder dekens! Maar aan de dikke vacht zitten ook nadelen. (aan de dekens ook natuurlijk, hartstikke duur en ongemakkelijk)

Die van mij staan overigens ook 24/7 buiten.

Haha ja het zweten is inderdaad een groot nadeel. Maar zo intensief ben ik nog niet aan het rijden met mijn paardje!

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:31

Twiggy2008 schreef:
Mijn paard staat zijn hele leven zonder deken buiten en doet het er prima op. Hij heeft sowieso 6 jaar zonder schuilstal zo op het land gestaan (met voldoende ruwvoer), maar momenteel hebben we wel schuilstallen. De kou trekken ze prima, maar langdurige regen in combinatie met kou (en wind) vond ik minder geslaagd. Mijn paard heeft een dikke, wollige wintervacht en is fysiek een taaie, sterke grote pony. Voldoende ruwvoer vind ik wel een vereiste, zeker als het koud en guur is. :j

Ja klopt! Ik heb ook een stal die altijd open staat. Al is het maar voor mijn eigen gevoel dat als het heel hard regent, ze kunnen schuilen. Alleen doen ze dit vrijwel nooit haha

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:32

Ook als je door rijdt in de winter kan het hoor. Het bewijs heb ik staan.

24/7 buiten ook in de winter. Schuilstal is aanwezig maar wordt alleen bij extreme regen/wind gebruikt.
Sneeuw en kou maakt niet uit, ze slaapt heerlijk in de weide.

Ik scheer mijn paardje elke winter. Alleen de helft van de hals er uit en de borst. Op deze manier kan ze met het rijden gewoon de warmte kwijt en hoeft ze toch geen deken op.

Nee het is niet mooi, maar wel vreselijk functioneel.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:32

trouwens, dit is een topic om te kijken wie dit allemaal nog meer doen. niet omdat ik twijfel ;)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:33

MarliesV schreef:

24/7 buiten ook in de winter. Schuilstal is aanwezig maar wordt alleen bij extreme regen/wind gebruikt.

Ik scheer mijn paardje elke winter. Alleen de helft van de hals er uit en de borst. Op deze manier kan ze met het rijden gewoon de warmte kwijt en hoeft ze toch geen deken op.

mee eens!

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:34

Aimeetje1 schreef:
MarliesV schreef:

mee eens!

Alleen met dat scheren heb ik geen ervaring. wel dat zonder deken in de winter gecombineerd kan worden met rijden. (ik heb het dan over bosritjes he, niet over dressuur oid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:34

Aimeetje1 schreef:
Ja klopt! Ik heb ook een stal die altijd open staat. Al is het maar voor mijn eigen gevoel dat als het heel hard regent, ze kunnen schuilen. Alleen doen ze dit vrijwel nooit haha

Die van mij doet het 's winters wel. In de zomer meestal niet, maar in combinatie met guur en regen wel. Ik ben blij dat hij gewoon kan kiezen. :j

En overigens vind ik de wintervacht juist ontzettend mooi, hij wordt zo'n heerlijke wolliebollie. Ben er dol op!!
Rijden kan, we passen onze training aan in de winter (doe dan trouwens ook meer grondwerk of ga lekker wandelen met hem). Ik heb ook geen zin om hem aan mij aan te laten passen door te scheren. Hij heeft zijn vacht hard nodig met de koude winters van de laatste jaren. Ik pas me in die periode aan, aan mijn paard. :j
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 10-09-13 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:35

Onze paardjes staan altijd zonder deken en 24/7 buiten met inloopstal en schuilstal.
Ze krijgen allemaal een mooie wintervacht, vooral Tomboy verandert in een beer...
Ik rij ook gewoon door met die dikke wintervacht en heb geen enkel probleem, stap uit tot hij
op adem en temperatuur is en dan gaat hij gewoon weer naar buiten, zijn vacht regelt de rest wel. Hij is er nog nooit ziek van geworden dus ik denk dat het allemaal wel goed gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:36

Als je niet intensief rijdt en je paard heeft een dikke vacht dan zou ik ook niet met dekens aan de gang gaan. Is veel werk. Wij doen wel dekens op want wij rijden veel en vaak en zonder dekens zo weet ik inmiddels worden ze gauw ziek ongeacht wat we ook deden naderhand inclusief opsluiten in de stal, om dat te voorkomen. Het ene paard werd altijd ziek het andere nooit, dus dat is paard afhankelijk.
Belangrijk is dat je paard niet teveel zweet als het erg koud is met wind want dan loop je risico op verkoudheid. Maar in stap kun je ook veel oefeningen doen met af en toe een drafje.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:37

Ik wil deze winter ook kijken of mijn paard zonder deken kan, heb nu een weide met veel beschutting en openstaande stallen,staat dus 24/7 buiten en met onbeperkt ruwvoer. Voorheen op andere weide alleen een schuilstal en geen onbeperkt ruwvoer,dat bleek niet genoeg te zijn en had dan ook dekens op voor de warmte. Denk dat het deze winter wel gaat lukken, lijkt me stuk prettiger voor paardlief.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:38

Hier staan ze ook al hun hele leven 24/7 buiten zonder deken, maar wel met onbeperkt ruwvoer. Worden in de winter ook gewoon gereden. Pony gaat deze winter de eerste winter worden dat ze aan het werk is, dus dat is nog even afwachten hoe ze het doet, maar in principe wil ik haar ook zonder deken houden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:40

zolang paard ruwvoer, schuil(hok)mogelijk heden heeft, en de kans krijgt zijn vacht te kweken kan het prima.
als hij echt zweet na het werk eventjes een zweetdeken op. ( je kan bijv. voeren en dan na mesten e.d de deken er weer af ;) )
kan prima.
ow: hier toen er 1 verkouden werd heeft hij wel een deken op gekregen, stond toen ergens waar hij vol in de wind stond zonder schuilmogelijkheden en regenen als een gek ( en ruwvoer ook niet altijd) :(

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:42

Nee zweetdekens werken juist averechts, beter zonder zweetdeken.
Even rollen in het zand (of stro) werkt veel beter ;)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:43

Hier staan vier paarden 24/7 buiten, zonder dekens, met schuilstal met verharde vloer (en sinds dit jaar een extra verharde strook en een groot afdak). Ze hebben in de winter een volledige hectare tot hun beschikking.

Alleen wanneer het hard regent staan ze hier wel eens binnen. Ze maken veel meer gebruik van de schuilstal in de zomer, wanneer het zonnig is staan ze altijd te schuilen tot 16.00 vanaf 20 graden :')

Mijn paarden hebben allemaal een heerlijk dikke wintervacht en geen dekens nodig. Wat ze wél nodig hebben is veel ruwvoer, en dat vergeten veel mensen wel eens. Toen het zo hard sneeuwde deze winter vroeg een vrouw die langsliep of onze paarden geen dekens nodig hebben, en dan heb ik uitgelegd dat ze zich prima lekker warm kunnen houden, mits ze over veel hooi (en stro) beschikken :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:44

ja hoor 24-7 buiten, met wat extra hooi/kuil

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:46

Mijn schimmel redt het helaas niet met veel regen zonder regendeken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:50

Het mooiste is zo maar als ze veel vacht aanmaken is het met het trainen/rijden bijna niet meer te doen. Ze raken hun warmte niet kwijt, veel zweten. Onze ruin heeft een hele korte vacht en de merrie maakt enorm veel vacht aan. Dus ja ik zet ze al vroeg 's nachts onder de deken en pas de dikte van de deken aan hoe de temperaturen zijn, ze staan bij mij in buitenstallen dus veel frisse lucht. Door de korte vacht kan ik lekker door trainen en dat vind ik wel zo prettig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:54

Hier al jaren buiten met schuilstal en wel geschoren borst omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen.
Dit jaar voor het eerst weer op stal omdat ik met mn kleine van een half jaar niet 3x per dag heen om water en voer te controleren.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:57

[/quote]

Die van mij doet het 's winters wel. In de zomer meestal niet, maar in combinatie met guur en regen wel. Ik ben blij dat hij gewoon kan kiezen. :j

En overigens vind ik de wintervacht juist ontzettend mooi, hij wordt zo'n heerlijke wolliebollie. Ben er dol op!!
Rijden kan, we passen onze training aan in de winter (doe dan trouwens ook meer grondwerk of ga lekker wandelen met hem). Ik heb ook geen zin om hem aan mij aan te laten passen door te scheren. Hij heeft zijn vacht hard nodig met de koude winters van de laatste jaren. Ik pas me in die periode aan, aan mijn paard. :j[/quote]

Goed van je! Ik houd ook erg van wintervachtjes, zoooo schattig en lekker warm. Grappig, bij mijn paardjes is het juist andersom. In de winter nauwelijks op stal, en in de zomer met 30 graden halve dagen op stal :). Ben gewoon blij dat ze de keuze hebben. En als we rijden in de winter en hij zweet, dan stap ik gewoon een half uur langer uit. Weet je dat ik me zelfs verheug op wat kouder weer. Ik heb zelf een shetlander en een tinkertje, en zij zijn echt blij zodra het kouder wordt. Ze worden dan zoveel actiever, gaan spelen en rennen. Met dat warme weer staan ze maar wat te puffen op stal.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:58

DPTomboy schreef:
Onze paardjes staan altijd zonder deken en 24/7 buiten met inloopstal en schuilstal.
Ze krijgen allemaal een mooie wintervacht, vooral Tomboy verandert in een beer...
Ik rij ook gewoon door met die dikke wintervacht en heb geen enkel probleem, stap uit tot hij
op adem en temperatuur is en dan gaat hij gewoon weer naar buiten, zijn vacht regelt de rest wel. Hij is er nog nooit ziek van geworden dus ik denk dat het allemaal wel goed gaat.

Inderdaad! :)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:01

Patsab schreef:
Ik wil deze winter ook kijken of mijn paard zonder deken kan, heb nu een weide met veel beschutting en openstaande stallen,staat dus 24/7 buiten en met onbeperkt ruwvoer. Voorheen op andere weide alleen een schuilstal en geen onbeperkt ruwvoer,dat bleek niet genoeg te zijn en had dan ook dekens op voor de warmte. Denk dat het deze winter wel gaat lukken, lijkt me stuk prettiger voor paardlief.

Goed dat je zo bezig bent met het welzijn van je paard. Zo te lezen kan het inderdaad prima dat hij zonder deken gaat deze winter :j