De trailer niet in op de terugweg. Heen wel. Wat nu???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tesni

De trailer niet in op de terugweg. Heen wel. Wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 15:37

Ik zit met een probleem met het trailerladen. Ik zal het uitleggen:

Vita hebben we enkele keren meegenomen met de trailer.
De eerste keer was naar het Twiske. Ze ging op de manege er na 2 x aanlopen netjes erin. Bij het Twiske terug liep ze er een keer in. Super dacht ik.
Toen is Vita kreupel geworden en moesten we naar de kliniek in Emmeloord. Liep op de manege netjes de trailer in en in Emmeloord werd haar been uitverdoofd en foto's gemaakt. Ze moest toen nog een nachtje blijven om de volgende dag nog een echo te maken. Volgende dag mochten we haar weer meenemen en ze vroegen nog of ik hulp nodig had. Nee hoor zei ik ze gaat goed de trailer op hoor... Nou had ik het maar niet gezegd, ze ging er dus helemaal niet op wat we ook probeerden. Geduld geduld en dan nog een voertje maar nee hoor. Uiteindelijk na 1,5 uur toch maar hulp gevraagd. Pfff nou toen hebben ze haar dus met geweld en bezems op d'r kont slaan haar uiteindelijk erin gekregen. Was ik totaal niet blij mee maar ja ik moest toch ook naar huis.
Ik moest na 9 weken weer terug komen op controle dus nadat haar boxrust voorbij was ben ik met haar trailerladen gaan trainen. Met veel geduld en wat lekkers is ze uiteindelijk rustig de trailer ingegaan. Dit een paar keer per week herhaalt. Dat ging prima en ze loopt er dus zonder problemen zo op. Mooi dacht ik. Tot we weer op controle gingen naar Emmeloord. Op de manege geen problemen, loopt ze zo erin. Maar na de controle (geen nare dingen) ging mevrouw weer niet in de trailer. Deze keer was ik vastbesloten geen hulp te vragen en samen met me man veel geduld te hebben en ja na ruim een uur lokken en wachten liep ze erop.
Nu moeten we binnenkort weer op controle en wil toch graag iets vlugger naar huis... Ze wil er dus niet meer in als we gereden hebben met haar. Dus vandaag haar ingeladen (geen probleem) en zo'n 500 m verderop op de parkeerplaats bij het bos haar uitgeladen. Opgezadeld en een rondje van een kwartier gereden in het bos. Afgezadeld en vol vertrouwen richting laadklep.... Maar nee madame dacht daar anders over. Nou weer rum 1,5 uur bezig gewest en het toen maar opgegeven..... Ik was moe en had dorst en werd ook gefrustreerd dus haar weer opgezadeld en naar huis toe gereden en me man met de trailer teruggereden.

Ze vindt dus het rijden zelf eng denk ik en dan denkt ze daar ga ik niet meer in... De trailer zelf is het dus niet echt denk ik.

Wie weet een oplossing of iemand die me met dit probleem kan helpen.

Liess__

Re: De trailer niet in op de terugweg. Heen wel. Wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:46

Hoe rijden jullie met de trailer? Het lijkt erop dat ze de rijstijl eng vindt. Watvoor trailer heb je?

Misschien een idee om op een grote parkeerplaats zelf achterin te staan? Misschien merk je wat aan de rijstijl of klappert er iets?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:47

eens kritisch kijken naar de rijstijl van de chauffeur is mijn eerste opwelling... Rijdt de chauffeur rustig genoeg om de 'warme chocomel met slagroom' test te doen? Oftewel de bochten rustig in en pas weer gaan trekken als de auto recht is, anticiperen op de stoplichten en weer rustig optrekken etc. Niet iedereen die met een trailer rijdt is zich er van bewust dat het dier achterin niet kan zien wanneer er een bocht komt en wanneer het stoplicht op rood/groen springt.
Heb al heel wat mensen geholpen met trailerlaadproblemen wat opgelost werd door anders te rijden.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:52

ik zou ook zeggen dat er iets in de rijstijl is....
Onze fjord ging ook altijd zonder problemen op de trailer totdat hij ineens in een trailer moest (1.5 paard) zonder tussenschot. Dat vond hij dus niet leuk. Daarna was het veel moeilijker om hem op de trailer te krijgen. De volgende keer wel met tussenschot en alles ok.

Tesni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:09

Me man rijdt altijd en ja hij rijdt juist supervoorzichtig met haar. Ze staat in een 1 paardstrailer zonder schot en heeft dus wel wat ruimte aan beide kanten. Zou een schot erin en haar dus meer 'klem' zetten helpen?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:25

wie weet, je moet wat.....hij/zij kan het je niet vertellen.....

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:32

Ik weet wel dat 1 paardstrailers weinig/niet meer verkocht worden. Volgens mij had dat ook met de wegligging te maken.

Heb je de mogelijkheid om een 1,5 of 2 paards trailer te proberen?

Tesni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:38

Liess__ schreef:
Ik weet wel dat 1 paardstrailers weinig/niet meer verkocht worden. Volgens mij had dat ook met de wegligging te maken.

Heb je de mogelijkheid om een 1,5 of 2 paards trailer te proberen?

Ja die zou ik wel kunnen lenen. Het daarmee proberen? Maar dan moet ze eerst weer vertrouwen krijgen.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:42

Ik zou het inderdaad daarmee proberen.
Laad haar in, rijdt een rondje en laad haar uit op stal en laad haar daarna weer in.

Als het echt niet lukt hoef je haar ook niet met bezems erin te jagen. Als dat goed gaat zou ik naar een andere locatie gaan, rondje rijden en weer inladen.

Ze zal wel tijd nodig hebben, maar het kan heel goed aan een 1 paardstrailer liggen. Die van mij had precies hetzelfde nl.

Tesni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:43

Maar ik twijfel of we nou een 1 of 1,5 paards trailer hebben. Wat is de breedte van een 1 paards dan? Mijn fjord staat erin maar heeft nog ruimte aan beide zijde maar er zou geen paard bij kunnen.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:43

Mocht een 1.5 het probleem oplossen zou dat natuurlijk geweldig zijn.
Maar dat kun je alleen weten door het te proberen.
Dus dat vertrouwen komt dan wel.

Zo heb je ook paarden die geen 1 trailer opwillen en met een vrachtwagen zo te vervoeren zijn.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:43

Officieel mag het niet maar miss kun je zelf een keer in de trailer gaan staan.
Dat heb ik ook gedaan toen wij die van ons kochten en zo kwam ik er achter dat het deurtje en de klep enorm rabbelden.

Tesni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:45

Ja maar als het aan die trailer ligt heb ik wel een probleem want we hebben net deze trailer opgeknapt, 2 nieuwe assen erop gezet enzo. En ik heb echt geen geld voor een andere. pff

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:48

Ik denk dat je dan een 1 paardstrailer hebt. In een 1,5 trailer past mijn paard van 1.72 erin en er past dan nog een pony naast (niet gedaan, maar zo op het oog)

Als mijn paard nog niet vast staat kan hij met gemak achterom kijken zonder vast te zitten

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:50

Ik heb dat ook gehad. Weten nog steeds niet waar het aab ligt. Paard ging zelfs voor de klep liggen. Uiteindelijk erin gekregen daar onze handen achter zijn kont te doen. Daarna geoefend, paard vond t niet eng maar hij wou gewoon noet pfzo. Nu hebben we een longeerlijn aan elke kant van de trailer en nu loopt ze er zo op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:52

Mijn paard ging met plezier de trailer op, tot we meerdere keren naar de d.a waren geweest.
Toen werd het dus ook minder. Toen we weer naar les met de trailer gingen,ging ze weer met plezier. (moet je haar tegen houden als de trailer nog niet "klaar" is. )
Kan het dus ook zijn.

paarden zijn over het algemeen niet dol op kleine ruimtes, dus een kleine trailer is niet voordelig.

Tesni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:53

Longeerlijn helpt niet. Wordt ze alleen maar wilder van en loopt bij het zien van de longeerlijn al achteruit

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:55

Mocht het nou niet lukken met een andere trailer, petra vlasblom van 2moons is bij mijn paard geweest en hij is nu heel makkelijk alleen te laden.

Zij is echt een aanrader! Ze kijkt ook verder dan alleen het laden

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:01

Wat balen van deze problemen met het trailerladen. Misschien heb je nog wat aan deze tips:
Tips om transportstress voor paarden te voorkomen

Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen hiervoor: als ze heen wel goed laad, en terug niet meer wil dan zit er tijdens de reis iets niet helemaal lekker.
Aan de andere kant is er misschien ook wel iets in het laden zelf wat op de terugweg anders gaat vergeleken de heen weg. Je bent dan natuurlijk op vreemd terrein, dus er zal meer spanning zijn bij je paard. Als jij in je hoofd al hebt bedacht dat het moeilijk zal gaan en daardoor wellicht enige moment van twijfel hebt zal je paard dat aanvoelen en aan je verwachting gaan voldoen...
Ook het terugrijden in plaats van doorzetten is weliswaar erg begrijpelijk, maar opvoedkundig gezien in mijn ogen geen sterke zet.

Als je alle zaken die van invloed kunnen zijn op de stress tijdens het reizen hebt gecontroleerd, en waar mogelijk verbeterd kan je weer opnieuw gaan oefenen met trailer laden.

Misschien is het dan slim om met het oefenen eens te beginnen met een rondje rijden, weer thuis afladen, belonen en direct weer op de trailer en daar belonen en weer rustig uitladen. Doe dat eens een week lang iedere dag en daarna minstens 1x per week. Hopelijk gaat het dan beter en wordt het ;aden normaler. Als je op dat punt bent kun je weer eens naar vreemd terrein gaan.

Tesni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:07

Sprintje schreef:
Wat balen van deze problemen met het trailerladen. Misschien heb je nog wat aan deze tips:

Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen hiervoor: als ze heen wel goed laad, en terug niet meer wil dan zit er tijdens de reis iets niet helemaal lekker.
Aan de andere kant is er misschien ook wel iets in het laden zelf wat op de terugweg anders gaat vergeleken de heen weg. Je bent dan natuurlijk op vreemd terrein, dus er zal meer spanning zijn bij je paard. Als jij in je hoofd al hebt bedacht dat het moeilijk zal gaan en daardoor wellicht enige moment van twijfel hebt zal je paard dat aanvoelen en aan je verwachting gaan voldoen...
Ook het terugrijden in plaats van doorzetten is weliswaar erg begrijpelijk, maar opvoedkundig gezien in mijn ogen geen sterke zet.

Als je alle zaken die van invloed kunnen zijn op de stress tijdens het reizen hebt gecontroleerd, en waar mogelijk verbeterd kan je weer opnieuw gaan oefenen met trailer laden.

Misschien is het dan slim om met het oefenen eens te beginnen met een rondje rijden, weer thuis afladen, belonen en direct weer op de trailer en daar belonen en weer rustig uitladen. Doe dat eens een week lang iedere dag en daarna minstens 1x per week. Hopelijk gaat het dan beter en wordt het ;aden normaler. Als je op dat punt bent kun je weer eens naar vreemd terrein gaan.

Die twijfel bij mij was er de eerste keer toen ze niet wilde bij mij niet. Ik had juist hulp afgeslagen en dacht dat gaat wel. Ook de eerste keer in deze trailer naar het Twiske was geen probleem ook niet op de terugweg.
Ik zal op eigen terrein eens een rondje rijden en weer proberen te laden. En anders met een 1,5 paards van iemand anders eens proberen.
Bedankt voor de tips!

Tesni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:09

Tesni schreef:
Sprintje schreef:

Die twijfel bij mij was er de eerste keer toen ze niet wilde bij mij niet. Ik had juist hulp afgeslagen en dacht dat gaat wel. Ook de eerste keer in deze trailer naar het Twiske was geen probleem ook niet op de terugweg.
Ik zal op eigen terrein eens een rondje rijden en weer proberen te laden. En anders met een 1,5 paards van iemand anders eens proberen.
Bedankt voor de tips!

Oh ja dat ik vandaag uiteindelijk opgaf was ook niet de bedoeling maar ik werd moe en gefrustreerd en merkte dat dat alleen maar tegenwerkte dus besloot af te haken.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:59

Mijn paard heeft dat ook enigszins gehad. Heen er zo op terug een gedoe. Ik denk dat het zit in het feit dat ze 'denken' dat iedere keer als ze er in gaan en gaan rijden ze ergens komen waar ze het niet kennen en dus er niet meer in willen (want 'waar kom ik nu weer terecht'..................). Bij mijn paardje is het op den duur overgegaan omdat hij op een gegeven moment door had dat hij altijd weer thuis komt. Misschien is het bv een idee om niet alleen te oefen met er in gaan op stal maar dan ook bv rijden naar bos, daar ritje maken en weer terug met de trailer zodat hij op een gegeven moment door heeft dat trailer niet altijd betekend dat hij naar kliniek moet of op onbekend terrein terecht komt?!

123hekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:16

heb je een zeiltje aan de achter kant van de trailer.
veel mensen laten deze ook open.
heel veel paarden worden daar bang van.
vanwege verkeer wat achter je remt en aan komt rijden.
met name vrachtwagens en trekkers.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:27

Jeetje, ik denk dat het aan Emmeloord zelf ligt. Heb namelijk hetzelfde 'probleem'. Heenweg rent hij er zo op en eenmaal klaar in Emmeloord met de controle wil hij graag blijven. Bij hem helpt even heel duidelijk maken dat we zulke grapjes niet waarderen en dan staat hij er na 3x klieren zo op, maar het ene paard is het andere niet natuurlijk. Misschien een goede tip om hier een prof voor in te schakelen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:17

Meet de maat van je trailer eens op met een meetlint, als je nog redelijk ruimte hebt tussen je paard en de wand. Kun je er zelf naast als je in de trailer staat? dan heb je waarschijnlijk geen 1 paardstrailer maar een 1,5.

Als je eens hulp nodig hebt kijk dan op mijn site in onderschrift, misschien doen je onbewust wel iets waardoor je paard niet meer laadt en als iemand meekijkt is het misschien redelijk simpel op te lossen.
Ik heb wel meer paarden geholpen met hetzelfde probleem en dan gingen we, na eerst thuis goed te laden, expres naar een vreemde locatie om daar te oefenen met laden zodat alle vreemde spanningen mee werden genomen in de oefening.