Ik zou graag mijn IPG diploma (instructie paardrijden gehandicapten) willen halen. Dit gaat via de FPG
http://www.verenigingfpg.nl/
Nu heb ik daar eens even voor gekeken en dit zijn de vooropleiding eisen:
- een behaald diploma Instructeur ORUN niveau 2 met rijden (dressuur en springen) of
- een in het verleden behaald diploma Commandantencursus FPG of
- het KNHS-diploma Vooropleiding, aspirant – instructeur of
- een toelatingsexamen (horsemanship en eigen vaardigheid)
Verderop zag ik staan bij de veelgestelde vragen:
Vraag:
Kan ik tot de Opleiding Instructeur Paardrijden Gehandicapten worden toegelaten zonder een diploma op niveau Instructeur ORUN 2 met Rijden?
Antwoord:
Nee, van deze toelatingseis wordt niet afgeweken, tenzij men een diploma in het buitenland heeft behaald dat met het gevraagde niveau overeenkomt. Dit ter beoordeling van de toelatingscommissie.
Oftewel, ik moet verplicht een diploma ORUN 2 halen.
Niet heel vreemd, je moet immers een beetje verstand hebben van paardrijden.
Dus ik eens kijken naar informatie voor ORUN 2.
Daar staan helaas ook weer eisen waar ik gewoon niets mee kan.
- Een paard meenemen op sommige avonden op L1 niveau hoger dan 1.60.
De manege waar ik vrijwilliger ben wil graag dat ik mijn IPG haal, een paard van de manege gebruiken zou waarschijnlijk wel mogen.
Helaas loopt er geen 1 op L1 niveau, en is er 1 paard hoger dan 1.60 en dat is een trekpaard
. Nu denk ik dat ik waarschijnlijk wel een paard kan regelen die ik een paar keer mee mag nemen.
- Lid zijn van een KNHS vereniging. Wat dus zou betekenen dat ik lid moet worden van de vereniging hier, alleen om mijn ORUN te halen. Maar oke, dat zou dus een optie zijn.
(Schiet mij te binnen, is er misschien ook ORUN te halen buiten KNHS?)
- Een minimale wedstrijd klassering hebben van L1.
Ik rijd al 12 jaar paard, maar heb nooit een eigen paard gehad of de mogelijkheid om wedstrijden te rijden. Aan deze eis kan ik dus niet voldoen.
Of ik moet een paard gaan kopen en wedstrijden gaan rijden
. (Geen optie) Iemand die mij kan vertellen of dit inderdaad een heel veel meerdere jaren plan is, of dat ik misschien wat dingen over het hoofd zie.
.
?