vraag over amigo dekens en onderdekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

vraag over amigo dekens en onderdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:34

Ook dit jaar zal mijn pony weer onder de dekens gaan. Ik heb een amigo 0 grams deken met een losse 0 grams hals welke een ontzettend fijne pasvorm heeft.
een 150 grams waterdichte deken maar die zit bij de sluiting voor niet helemaal zoals ik het graag zou willen en de 300 grams deken is aan vervanging toe.

Graag wil ik een amigo deken maar twijfel of ik met liners moet gaan werken, en hoe werkt dat dan? De dekens wat ik nu heb weet ik het model niet van, kan wel een hals aan bevestigd worden maar of daar ook een liner onder kan?

Wil graag het halsdeel wat ik nu heb ook op de nieuwe deken kunnen doen.
Denk er zelf aan om iets van een 100 of 150 grams waterdichte deken te pakken en daarbij een onderdeken. Maar hoe zit het qua maat? komt een onderdeken niet onder de buitendeken uit? Die wat ik nu heb past perfect maar weet niet of het te strak gaat zitten, of dat de onderdeken eronder uit zal komen als ik dat bij die ga doen. Pakken jullie de maten van onder en buitendeken dan hetzelfde of de buitendeken een maatje groter?

Welke modellen zouden bij mijn wensen passen.

ninne1

Re: vraag over amigo dekens en onderdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:59

Ik gebruik ook dekens van Horseware, heb de Amigo en Rambo, allebei 0 grams.
Ik heb onderdekens in de zelfde maat als de buitendeken, die past er perfect onder.
De onderdekens zijn een paar cm korter zodat ze er goed onder kunnen, en ze kunnen aan de voorkant en achterkant aan de bovendeken bevestigd worden.

De onderdekens heb ik in 100 gr, 200g,r 300gr en 400gr, zo kan ik de hele winter vooruit.
En bij extreem koud weer doe ik 2 onderdekens over elkaar.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:32

hier gebruik ik ook dekens van rambo,rhino en amigo.. heb onderdekens van 100,200 gram en dat indezelfde maat als de outdoor deken. Past echt perfect en ze blijven super goed liggen..

Ik heb ze via de www.paardendrogist.nl gekocht vind dat ook heel makkelijk zoeken wat ik precies wil

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:27

Ik gebruik ook amigo.
Heerlijke dekens en betaalbaar.
Blijven goed liggen.
0 grams, 200 grams en onderdekens +hals eraan.
Gladde binnenkant want mijn paard was snel kaal op borst.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:09

ik gebruik alleen nog maar horseware dekens

nu heb ik wel gemerkt, de onderdekens kan je niet met een speciale bevestiging aan een amigo deken vastmaken

bij de rhino dan wel weer , aan die deken zitten speciale bevestigings haken eraan
maar de liner blijft ook heel mooi onder mijn amigo dekens liggen :j

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:37

ik heb een amigo mio regendeken,goed pasvorm bij mijn haflinger.
Nu zitten er geen haken oid aan voor een losse hals heeft iemand ervaring met een losse hals en die dan niet bevestigen aan de deken.Blijft dat een beetje zitten of gaat dat niet

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:51

jessie84 schreef:
ik heb een amigo mio regendeken,goed pasvorm bij mijn haflinger.
Nu zitten er geen haken oid aan voor een losse hals heeft iemand ervaring met een losse hals en die dan niet bevestigen aan de deken.Blijft dat een beetje zitten of gaat dat niet

dat gaat je niet lukken :n 1 x geprobeerd aan mijn regendeken zonder die haken, en gleed direct na voren als ze ging eten

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:08

Als je een beetje handig bent kan je zelf haken er aanmaken.
Heb ik zelf ook wel eens gedaan bij een deken waar niets aanzat, gaat prima.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:54

ninne1 schreef:

heb je dat dan aan de band gedaan?Ik heb nog nooit een deken gezien waar ze aan zitten heb dus geen idee hoe en waar ze zitten

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:57

Ik heb een Rhino regendeken (0 grams) met de liners/onderdekens. Vind het ideaal! :D Niet meer het probleem dat je niet weet waar je met die natte, vieze buitendekens heen moet als je van deken wisselt, gewoon de hele winter dezelfde waterdichte deken op en naar gelang het weer een onderdeken eronder. De onderdekens kun je ook heel eenvoudig in je eigen wasmachine wassen, dus bij elke wisseling van onderdeken gaat de gebruikte even in de wasmachine en daarna in de opbergtas.
Onderdeken heb ik dezelfde maat als de buitendeken, past perfect en blijft keurig liggen.

Of je huidige regendeken geschikt is voor het liner systeem kun je eenvoudig zelf zien. Vooraan bij de hals moet aan elke zijde 3 haken zitten (2 voor het halsdeel en 1 extra voor de onderdeken, dus 6 haken in totaal) en daar waar het bilkoord zit, moeten dubbele ringen (gewoon 2 dezelfde ringentjes bij elkaar) zitten ipv 1.
In principe kun je je huidige halsdeel aan elke deken met linersysteem maken, deze dekens hebben (geloof ik) allemaal de mogelijkheid tot het bevestigen van een halsstuk. Of dat qua kleur er mooi uit ziet is natuurlijk een andere vraag. ;)

Bij de paardendrogist hebben ze een super goede klantenservice waar je ook gewoon ter info veel vragen kunt stellen en ze hebben een dekenpasservice. Deken bestellen, passen (wel ff met wat eronder zodat de deken niet vies wordt natuurlijk) en als het niet past stuur je hem kostenloos terug en sturen hun kostenloos een andere maat of een ander model op. Net zo lang tot je de juiste deken hebt gevonden. Zo heb ik de fijne passende deken voor mijn paard gevonden. :)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:59

jessie84 schreef:
ninne1 schreef:

heb je dat dan aan de band gedaan?Ik heb nog nooit een deken gezien waar ze aan zitten heb dus geen idee hoe en waar ze zitten

Aan de band idd.
Ik heb eerst de deken en de hals op het paard gelegd en toen met een stift afgetekend waar de ringen/haken moeten komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:53

Ik heb vorige winter de 100 grams liner ook gebruikt onder mijn Dominick deken, voor dus niet vast aan de buitendeken, achter wel, en dat bleef prima liggen, geen enkel probleem!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:00

Ik gebruik de Amigo, geen onderdekens maar gewoon een deken op zich met verschillende diktes per deken.

Vind ik fijner kan de ene ff luchten als de ander erop moet (of wanneer nodig wassen zonder dat je afhankelijk bent van de buitenste deken)

En het zit lekkerder om gewoon 1 deken met de juiste dikte naar weersomstandigheden te dragen dan verschillende lagen over elkaar heen te dragen.

Bij extreem koud weer doe ik er 2 over elkaar heen, of een 0 grams regendek om de dikste deken heen en dat isoleert extra.

Nooit heeft mijn paard het te koud in de winter en het is er nooit klam of zweterig eronder maar lekker warm en droog.

En nooit schuurplekken of kale plekken, het is gewoon de ideale deken voor mijn paard.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:05

Ik zelf zit te twijfelen om met onderdekens te gaan werken.

Ik zou graag de rambo optima willen hebben maar ben bang dat de deken opzich te zwaar word omdat je toch 2 dekens over elkaar heen hebt.
Ook ben ik bang dat het te strak gaat zitten maar als ik nu de verhalen lees valt het allemaal dus wel mee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:08

Dan moet je de buitenste deken wel een maatje groter nemen? anders gaat met de dikste onderdeken eronder de buitenste wat te strak doen zitten.

Nee, ik heb gewoon liever dat alle dekens lekker zitten en dus goede pasvorm heeft, dus gewoon per deken de eigen dikte passende bij de weeromstandigheden.

OOk wel makkelijk zo op en af doen en wisselen en klaar ipv te klooien en vast te maken en of los te maken aan de buitenste deken en weer te wisselen met de andere onderdeken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:24

ik gebruik ook liners maar ook de amigo staldekens.

ik maak ze nooit aan elkaar vast en het blijft toch prima liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:50

Ik heb een rhino wug, met half halsje dus...
Daar zitten geen haken aan
Iemand ervaring met onderdekens daar onder??

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:55

Ik heb sinds dit voorjaar ook het amigo/rhino systeem in gebruik. Tot nu toe ideaal! Liners zijn makkelijk vast te maken, tot nu toe passen alle dekens gewoon in onze wasmachine. Super makkelijk, niet dagen kwijt, maar even uitwassen en opruimen maar. Ze liggen ook netjes, goed waterdicht. Tot nu toe erg tevreden.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:58

Anoniem schreef:
Ik heb een rhino wug, met half halsje dus...
Daar zitten geen haken aan
Iemand ervaring met onderdekens daar onder??

Als je ze aan de achterkant met de klipjes vast maakt moeten ze gewoon netjes blijven liggen.
Ben zelf ook wel eens vergeten om de onderdeken voor vast te maken en heeft zo 2 dagen goed gelegen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:05

Werkt heel fijn. Sommige oude modellen van amigo hebben geeen D ringen om de duoliners aan te bevestigen. Wel voor hals. Dit had ik ook. Heb er D ringen op laten maken bij de paardendrogist. Kostte 10euro Wel moest de deken gewassen sorden hiervoor (ivm beschadigen naaimachine door vuil).
Duoliners zijn iets korter dus liggen er mooi onder. Blijven ook heel goed recht liggen.
Ik beb onderdeken mt 1.90 en 1.98. En buitendeken 1.98. Beide passen prima.

Ik heb 100 en 200 gram onderdeken. Weet niet of met de dikkere deken te strak gaat zitten. Denk het niet. Maar mijne zit beetje tussen 1.90 en 1.98 in. Dus met buitendeken van 1.98 zit deze ook ruim genoeg voor onderdekens.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:43

ik heb ook amigo dekens en de duoliners werkt echt heel fijn wil niks anders meer

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 07:26

Waar kun je de onderdekens nog meer bestellen dan alleen bij de paardendrogist?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:58

Bij divoza hebben ze ze allemaal en zijn ze vaak goedkoper dan bij paardendrogist.

Epplejeck heeft ze dacht ik ook. Agradi niet altijd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:16

Ik ken het vastmaken van liners niet. De laatste horseware onderdekens die ik heb gebruikt, zakten uiteindelijk toch wat scheef onder de dekens, ik heb me toen voorgenomen om niet meer met losse onderdekens te werken.

Wat ik tegenwoordig doe is een gewone horseware staldeken onder de regendeken gebruiken. Dus een staldeken als onderdeken. En dat werkt goed omdat die horseware staldeken zelfstandig goed kan blijven liggen. Ze hebben een betere pasvorm en zijn soms nog goedkoper ook :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:32

De liners hebben gewoon een borstsluiting en zitten hoger in de hals en op de plak waar het bilkoord zit vast aan de bovendeken. Hier blijven ze erg goed liggen.

Had eerst altijd een losse onderdeken. Die bleef eigenlijk ook altijd goed liggen. Had er dan een elastische dekensingel omheen zitten.