hond in de ring tijdens je proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_M

hond in de ring tijdens je proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 11:02

hoii,

ik had vorig weekend een onderlinge wedstrijd en half er wegen mijn proef kwam er ineens een dalmatiër de ring ik gerent kei hard blaffend. pony stopte dus met lopen en weigerde een stap veder te zetten tot die hond weg was. achteraf toen we naar de uitstapbak gingen hoorde we het vrouwtje van die hond helemaal blij zijn en goed gedaan roepen ect..

en nu mn vraag, mag de jury mij dan strafpunten geven omdat mn pony niet meer vooruit wil doordat er een hond de ring in kwam?
graag jullie mening!

sorry als het een beetje raar in mekaar zit weet niet echt hoe ik het moet uitleggen..

IngeK

Re: hond in de ring tijdens je proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:17

Ik denk dat de baas van de hond, de hond wilde belonen dat hij toch naar haar toe gekomen was. Ik zou me als eigenaresse namelijk behoorlijk opgelaten voelen als het mijn hond was. Hoort mijns insziens gewoon aangelijnd te zijn..

Kan de jury dan weer niet zoveel aan doen. Maar je had vorig weekend een wedstrijd en je weet je punten nog niet?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:19

Je zou je punten inderdaad toch al moeten weten? Ik denk dat ze er bij een onderlinge wedstrijd misschien wel rekening mee houden. Hoe het bij officiële wedstrijd zit weet ik niet.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 11:19

jawel ik weet mn punten wel maar ik wou gewoon weten waarom ze dan minder punten geven als ik er ook niks aan kan doen.. maar ze zijn bijvoorbeeld ook niet naar die vrouw gegaan

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:22

Je hoort ten alle tijden door te rijden ongeacht wat er tijdens je proef gebeurd.
In je ring of naast de ring, dressuur is ook een onderdeel van gehoorzaamheid.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:22

Omdat ze beoordelen op het resultaat, niet op of jij je best doet of niet. De wereld is hard ;)

Gevalletje pech hebben. Je had zelf ook even naar die vrouw toe kunnen gaan, netjes vragen waarom haar hond niet aangelijnd was. Eigenlijk had zij haar excuses al moeten aanbieden, maar goed, als je met dieren werkt gebeuren er soms onverwachte dingen. That's life.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:19

tita schreef:
Je hoort ten alle tijden door te rijden ongeacht wat er tijdens je proef gebeurd.

als ze bang is verzet ze geen stap maakt niet uit hoe hard je aandrijft

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:38

Anders oplossen ;)
Dressuur is gehoorzaamheid en vertrouwen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:43

tita schreef:

Mee eens. Het paard hoort met de aandacht bij de ruiter/het werk te zijn.

Ik heb eens gezien hoe tijdens een proef (de baan lag tegen de erfgrens) de buurman PAL naast de baan z'n akker ging ploegen. Letterlijk een meter of twee naast de baan. Dat is niet leuk. Maar geen reden om een drama van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:46

Ik vind dingen naast je ring nog wel weer wat anders dan in de ring.. Zo heb ik een keer gehad (reed naast een golfbaan) dat een golfer jawel inclusief zijn karretje de ring in gelopen kwam (zn golfballetje lag daar). Ik was net bezig met middendraf en hij banjerd zo over mijn lijn heen die ik dus niet meer kon rijden aangezien ik dan over hem en zijn karretje hen zou moeten. Jury heeft toen proef stil gelegd meneer verzocht de baan uit te gaan en mocht verder waar ik was gebleven :) .

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:49

de beste oplossing had ik nog gevonden om de proef stil te leggen, zoals hierboven ook is gebeurt. je kan toch niet fijn rijden, ookal is het paard niet bang. je kan moelijk de hond omver lopen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:51

Tjah wat als je paard als eens gebeten is door hond(en) of het er gewoon niet op heeft?
Dan zou ik ook niet kalm blijven als zo'n hond tijdens mijn proef de ring in denderd ... :D
Die horen daar niet. Ook al is dressuur een gehoorzaamheidsproef op basis van vertrouwen en dergelijke.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:55

unihorses schreef:
de beste oplossing had ik nog gevonden om de proef stil te leggen, zoals hierboven ook is gebeurt. je kan toch niet fijn rijden, ookal is het paard niet bang. je kan moelijk de hond omver lopen.

Als ik iets doe op uitrit is het doorbanjeren, paard doet dat dan ook gewoon omdat ze er op vertrouwd dat ik zorg dat haar niks gebeurd, mensen moeten maar op hun dieren letten, 95% van de honden weten wel hoe hard ze weg moeten rennen als een paard in draf aankomt :j

Staat het trouwens niet op je lijst, dat je ergens een laag punt voor hebt gekregen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:58

xSlvna schreef:
unihorses schreef:

Als ik iets doe op uitrit is het doorbanjeren, paard doet dat dan ook gewoon omdat ze er op vertrouwd dat ik zorg dat haar niks gebeurd, mensen moeten maar op hun dieren letten, 95% van de honden weten wel hoe hard ze weg moeten rennen als een paard in draf aankomt :j

Staat het trouwens niet op je lijst, dat je ergens een laag punt voor hebt gekregen?

ik val ook aan hoor ~~}> ~~}>
maar in een dressuur proef zou ik de hond toch vermijden.
bij lage punten de rede schrijven is wel netjes, maar gebeurt lang niet altijd.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 13:49

xSlvna schreef:

nee ze hebben er alleen een 3 neer zet en meer niet
Laatst bijgewerkt door Lisanne_M op 07-09-13 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 13:52

unihorses schreef:

ja dat vind ik ook..
het was de pony van mn vriendin en die was al aant duimen dat ze er niet van door zou schieten want normaal gaat ze dan door de bak racen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:28

Misschien kon de onderdeel ook niet, misschien kon je in de ogen van de jury anders oplossen.
Anderzijds het is maar onderling, landelijk wordt het ook afgestraft

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:32

Een proef rijd je toch om te kijken hoe gehoorzaam je paard aan de hulpen is?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:38

Niet miepen maar (door)rijden hond gaat echt wel aan de kant hoor....

Ik heb het ook een keer gehad in het L2, maar dan een andere combinatie in de ring...check ff bij 1:08 :+ http://www.youtube.com/watch?v=PrfiyTqy8q8

Overigens is de mijne aan dalmatiërs gewend, instructrice heeft er een, met belletje aan de halsband :))

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:58

Zo kun je het niet stellen. Natuurlijk moet je paard wel gehoorzaam zijn. Maar een vreemde hond die blaffend de ring in rent vind ik heel wat anders.

De proef moet even stopgezet worden totdat het probleem verholpen is. Daarna proef vervolgen.

Als jij gewoon doorgereden hebt en de jury zei niks dan kan het zijn dat je punten lager uitvallen. ALs je pony spanning vertoont of misschien aan de kant springt kun je voor die onderdelen nooit meer een 8 scoren.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:01

tita schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.
Als er bij mij een hond de ring in zou komen zou ik ook stoppen. Je weet nooit of het een valse hond die aan zou vallen, dat risico zou ik nooit nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:05

Als je echt de hond omver moet lopen vergeeft de jury het echt wel als je dan een volte teveel maakt bijvoorbeeld. Of als de hond naar de staart van je paard vliegt zal de jury het ook echt wel even onderbreken.
In het geval van TS begrijp ik dat de hond enkel even door de ring stormde en de pony uit zichzelf geen poot meer verzette. Dat is gewoon een ongehoorzaamheid.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-09-13 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:05

In het topic van leuke juryopmerkingen stond een incident waarbij het licht in de proef uit ging. Amazone was gewoon doorgegaan en hele proef in het donker gereden. Jury had overal een 6 op gegeven omdat hij het niet goed kon zien. Amazone blij met haar winstpunt. Maar toch, raar, die dingen.

pukkiej14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:16

Ik denk inderdaad dat je gewoon door had moeten rijden.. Het gaat inderdaad ook een stuk om gehoorzaamheid. Ik heb het een keer gehad dat er een paard wat niet de trailer in wilde ( en de eigenaar hem niet meer kon houden ) dwars door mijn ring kwam banjeren terwijl ik met mijn proef bezig was... Heb gewoon doorgereden maar meneer vond het wel even spannend! stond bij dat onderdeel wel : spanning.. maargoed, dat neem ik dan maar voor lief...

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:19

tita schreef:

En als er een bomaanslag plaatsvind en dan door rijden ja tuurlijk! :+

Ik zou er mazimaal 1 punt af voor trekken dat ze een stapje opzij zetten etc zou ik niets doen maar als het weigerd te lopen zou ik toch iets er voor aftrekken.