Bang in het donker -> voor het donker op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bang in het donker -> voor het donker op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:32

Die vraag stel ik me momenteel .. wat is wijsheid? Wat weegt het meeste door?
Ik heb een pony die in daglicht nog een beetje ziet, maar in het donker echt blind is en dan ook bang wordt. We zijn van stal verhuist en hij gaat nu 's nachts op stal ipv in de weide te blijven, en hij vindt het super. Gisteren heb ik hem binnengezet toen het al donker was, en dit ging gepaard met veel onzekerheid en gesnuif en al struikelend de stal in gaan. Dacht eerst dat dit was omdat we nog maar pas verhuist zijn, maar vandaag hem wat eerder binnen gehaald, toen het nog net licht was, en dat ging gewoon zonder bang zijn en heel vloeiend (hij ging zelfs voorop :+ ).

Dus ja .. wat nu? Hij lijkt het fijner te vinden als hij bij daglicht op stal kan. Zodra het begint te schemeren merk je al dat hij in de paddock wat onrustig wordt. Ik wil hem best voor het donker binnen zetten, maar dit betekent wel dat dit steeds vroeger zal worden. In de winter zal hij dan om 16.30u "al" op stal staan (hij gaat wel 's morgens om 7.30u naar buiten met zijn vriendje). Of zou ik het toch maar laten en hem blijven 's avonds binnen zetten, zodat hij wel zijn 12u of langer buiten staat?

Ik vind het een moeilijke...

Joltsje

Re: Bang in het donker -> voor het donker op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:35

Ik zou het geen ramp vinden voor mijn paard. 16:30 binnen.

Maar misschien went het wel en kan hij over een tijdje wel in het donker naar binnen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:36

hmm, is er niet iets te regelen met lampen?
van die grote lampen bij de action weg... 1.000 torch ofzo... dan wordt het best verlicht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:37

Er komt inderdaad wel nog een lamp :j Was ik vergeten :+
Die komt dan achteraan de stallen en zou dan (een deel van) de paddock verlichten .. Maar dan moet ik kijken of dat voldoende is, en of het ok is voor de stal dat die lamp dan 's avonds een aantal uur brandt...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:39

[***] schreef:
Er komt inderdaad wel nog een lamp :j Was ik vergeten :+
Die komt dan achteraan de stallen en zou dan (een deel van) de paddock verlichten .. Maar dan moet ik kijken of dat voldoende is, en of het ok is voor de stal dat die lamp dan 's avonds een aantal uur brandt...

of in iedergeval voor het binnenhalen in de schemer,... dan kun je de tijd al wat verlengen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:42

Snap je niet goed denk ik :o

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:45

Ik zou hem gewoon voor het donker naar binnen doen in de winter. Ja dan staat hij korter buiten maar paard geeft het zelf al duidelijk aan. Tenzij het wat langer op stal staan (medische) problemen oplevert, stalbenen oid.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:50

Durft hij 's ochtends om 7.30 wel in het donker naar buiten toe te lopen?
Ik vind dat je het welzijn van het paard voorop moet stellen, imo is dit duidelijk met donker op stal. Laat je alsjeblieft niet leiden door mensen die zeggen ''een paard hoort zoveel uur per dag buiten te staan''. Veel paarden vinden dat misschien fijn, maar niet alle. Die van jou dus duidelijk niet. Waarom in het donker laten staan als je je paard er alleen maar bang mee maakt en dus duidelijk geen plezier mee doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:00

:j Jullie hebben gelijk.
Ik zit zelf ook nog erg met dat 'ideaalbeeld' te worstelen .. Ik vind het wel een grote stap, van 24/7 buiten naar misschien om 16.30u al op stal :+

Hoe hij het 's morgens gaat doen moeten we nog zien inderdaad, maar dat is toch niet zo heel lang dat het dan nog donker is hé ... Maar dan misschien wat later naar buiten, of misschien kan dan 's morgens de lamp wel even aan ofzo ... Valt wel een oplossing voor te vinden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:42

Ik neem even aan dat het hier om Boke (dat was z'n naam toch?) gaat?
Je hebt hem al zoveel geleerd, kun je hem niet leren om jouw hand te volgen (dus je hand tegen zijn neus aan houden, dan ruikt/voelt hij je hand en ben jij eigenlijk zijn 'blindengeleidemens'.
Volgens mij kan hij dat al in het licht? Oefen het dan eens in het schemer en later in het donker. Dan is hij misschien meer bezig met je hand volgen, een ander zintuig dus, waardoor hij misschien niet zo onzeker is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:44

Lekker op stal zetten voor het donker, Boke voelt zich er blijkbaar veilig en dat is het belangrijkste.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:49

Ik denk dat het zeker te maken heeft met het feit dat hij net verhuisd is.

Het is volgens mij de combinatie van de omgeving nog niet zo goed kennen, en het vervolgens ook nog eens niet kunnen zien. Misschien gaat het vanzelf beter als je het een paar keer hebt geprobeerd? Dan weet je paard straks ook in het donker de weg naar stal en is het denk ik minder eng voor hem.

Ik zou het in eerste instantie gewoon een aantal keer in het donker proberen en kijken of het dan beter gaat. Helpt het niet, kun je er altijd nog voor kiezen om hem eerder binnen te zetten, maar geef hem zeker eerst een kans om te wennen aan de nieuwe situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:29

Het gaat inderdaad over [***] :j En dat is wel een goede, van dat echt die hand laten volgen dmv contact maken. Ga ik in ieder geval mee werken (denk dat ik wel een target ga nemen, tennisbal op een stok ofzo, die ik gewoon voor hem kan houden, want echt met mijn hand dan verlies ik nogal wat aan bewegingsvrijheid enzo.. ). Geen idee of het voor het binnenzetten echt een optie is, maar het zal voor algemene dingen ook heel fijn zijn :)

Het binnenzetten in het donker is misschien gewoon wennen :j Maar hij is in de paddock (op de vorige stal de weide) ook bang in het donker, bang voor wilde dieren ofzo denk ik ;) Dus dat doet me dan weer twijfelen of ik het hem wel moet aandoen om te proberen te laten wennen ... Maar ik heb nog wel even tijd, vandaag weer net voor het donker binnengehaald en dat gaat als een trein, dus dat is wel al goed :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:43

Staat Boke alleen of heb je nog een pony/paard erbij lopen ?
Wij hebben hier nl ook een pony van 33 jaar die zo goed als blind is.
We hebben het nu opgelost met een blindegeleide pony :D
De pony wat bij haar loopt (de rustigste) hebben we een licht belletje (heel miniem en maakt niet veel geluid) aan de onderkant van het halster gehangen. (zo hangt het voor haarzelf ook niet te dicht bij het oor)
We merken dat ons oudje zich nu een stuk zekerder voelt en vlot de andere pony volgt.
Koe-bel aanbinden vond ik net te ver gaan, haha, dat hadden ze me nl voorgesteld.
Maar met het kleine belletje lukt het prima.
Is zo'n klein belletje wat ze aan een kattenhalsbandje maken, ik het belletje gekozen met het minste lawaai, zit nl nog verschil in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:47

Mijn andere pony staat er nu overdag bij :j Maar dat is nu niet het type dat je blindegeleidepony kan noemen ... Zo'n belletje is trouwens misschien niet zo'n slecht idee, dan hoort [***] hem aankomen en kan hij op tijd vertrekken ... :+

Met de andere pony zit ik ook een beetje als ik [***] altijd voor het donker zou binnenhalen, dan moet die ook mee.. Naja, moeten niet, maar denk niet dat hij echt rustig in de paddock gaat blijven .. alhoewel dat misschien niet zo slecht is, wat extra beweging kan nooit kwaad voor hem .. :Y) :)). Dus dat weet ik dan ook niet goed hoe ik dat moet doen of wat dat gaat geven..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:49

Wat denk je dat hij zelf fijner vind? Mij lijkt het dat hij het niet zo erg vind dat hij niet zo lang meer buiten staat..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:52

En hij is niet bang in het donker op stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:54

Ik denk dat hij het zelf fijner vindt om voor het donker op stal te staan :j Hij begon vandaag met schemer ook echt al bij de ingang rond te hangen enzo ... En hij loopt gewoon zelf rechtstreeks de stal in, ik heb eigenlijk weinig te sturen ofzo :+

Maarja, ik zit dan met het idee van "een paard hoort 24/7 buiten en als dat niet kan wel zo lang mogelijk", en dat valt dan moeilijk te rijmen als je bedenkt dat hij in de winter al om 16.30u op stal gaat (en waarschijnlijk 's morgens ook wat later dan 7.30u buiten). En dan ook omdat ik nog een andere pony erbij heb lopen die hetzelfde regime volgt .. Maar misschien kan die toch wel buiten blijven, zouden we even moeten kijken (alleen is die dus niet rustig als de andere uit de paddock is, en dan gaat hij lopen roepen en dergelijke en is ook niet zo fijn natuurlijk ..).

@ Sassol : ik denk dat hij wel door heeft dat er niks of niemand aan hem komt zodra het donker is .. In ieder geval gaat hij heel graag de stal in en gaat ook altijd meteen rustig eten, ook als ik klaar ben en het licht uit doe (het is dan al donker) blijft hij gewoon rustig .. Dus op dat gebied valt het wel mee .. Kan hem moeilijk 24/7 in het licht zetten hé ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:58

Maar imo ís die 16.30u voor hem 'zo lang mogelijk'. Je moet naar je paard kijken als een individu. Het idee dat je hebt, is voor het welzijn van het paard, maar dat idee is voor Boke gewoon niet optimaal. En het gaat juist om het welzijn van het paard, toch?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:00

je hebt eventueel ook druk lampjes op batterijen... vrij grote ronde dingen, niet zo duur.. doorzichtige zakjes eromheen en lampjes ( en in de schuilstal bijv? )
als je hem perse 24/7 wil hebben.. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:03

@ Geryon : Klopt :j
Maarja, de andere dan? Gewoon kijken wat die doet? Want die heeft geen last van het donker .. maar misschien lijdt zijn welzijn er wel onder dat [***] binnen staat en hij niet ... :+ (weet echt niet hoe hij gaat reageren .. kan zijn dat hij even roept en dan weer verder gaat eten, of hij blijft roepen.. ).

@ unihorses : 24/7 hoeft voor mij niet, van dat idee ben ik al afgestapt en dat doet mijn pony('s) goed. Die vinden het fijn om op stal te gaan (en dat is niet omdat ze buiten geen eten hebben :+ ). En als je met lampen gaat beginnen op batterijen, zal toch wel serieus wat geld gaan kosten vrees ik := (net hetzelfde als de lamp die er gaat komen gewoon aan laten .. allemaal leuk en wel, maar dat kost ook geld .. )

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:04

[***] schreef:
@ Geryon : Klopt :j
Maarja, de andere dan? Gewoon kijken wat die doet? Want die heeft geen last van het donker .. maar misschien lijdt zijn welzijn er wel onder dat Boke binnen staat en hij niet ... :+ (weet echt niet hoe hij gaat reageren .. kan zijn dat hij even roept en dan weer verder gaat eten, of hij blijft roepen.. ).

@ unihorses : 24/7 hoeft voor mij niet, van dat idee ben ik al afgestapt en dat doet mijn pony('s) goed. Die vinden het fijn om op stal te gaan (en dat is niet omdat ze buiten geen eten hebben :+ ). En als je met lampen gaat beginnen op batterijen, zal toch wel serieus wat geld gaan kosten vrees ik := (net hetzelfde als de lamp die er gaat komen gewoon aan laten .. allemaal leuk en wel, maar dat kost ook geld .. )

oplaadbare batterijen :+
tja... wat voor lamp is het he? op pensionstal waar ik was mocht 1 lamp niet aan....want die was zo duur :') maar de rest ( gewone lantarens ) mochten wel aan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:05

Dat is wel lastig ja.. Maar aangezien het niet ineens zo vroeg donker wordt (en hij dus niet ineens uren langer alleen staat), kan het misschien een kwestie van wennen zijn?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:05

Ik snap je gedachtegang wel. Maar bedenk wel, het concept dat 24/7 buiten staan ideaal is, komt van de natuur af. In de natuur had Boke het allang niet meer gered. Die regel gaat voor hem dus al niet echt meer op.
Ik snap wel dat je dan met Cobe in je maag zit.

Als het kan en Boke is daar ook tevreden mee zou je idd een lamp bij de schuilstal kunnen hangen, mits Boke en Cobe goed genoeg samen gaan om daar samen te suffen. Niet dat Cobe straks denkt: hmmm.... wat fijn zo'n verlichte schuilstal voor mij alleen :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:08

Ga eens kijken hoe dat met die lamp zit en kan en of die misschien dan een paar uur kan branden .. Moet het wel al een serieuze lamp zijn, want anders ziet [***] natuurlijk nog niks en dan is hij nog bang, schiet dan ook niet op ;)

En tja Sassol .. dat laatste zie ik nog wel eens gebeuren :7
(lamp komt niet in de schuilstal maar bij de ingang van de paddock, maar is zelfde principe natuurlijk).

Voor [***] is het inderdaad zeker beter :j De natuur zou voor hem niet goed geweest zijn neen ;)
Maarja, de andere dan hé ... Maar dat valt wel te proberen, heb nog even tijd voordat het zo vroeg donker is .. Morgen eens kijken wat hij doet als ik [***] binnen zet en hem niet ;) (dag 1 wilde ik eerst [***] binnen zetten maar dat was toen al niet succesvol .. maar dat is waarschijnlijk ook omdat [***] altijd met zijn snuit overal op moet zitten :P ).