Paard veranderd binnen één dag compleet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje15

Paard veranderd binnen één dag compleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:38

Hoi hoi,

Ik heb een vraag. Sinds ongeveer 3 weken heb ik er een 4 jarige merrie bij onder het zadel. Toen ze kwam was ze net zadelmak en kan er intussen al leuk mee door de baan rijden. Ze is in die 3 weken tijd niets anders dan braaf geweest, niets raars uitgespookt.

Twee dagen terug wou ik net zoals ik gewoonlijk deed weer rijden. En zo ineens, bij maar het lichtste contact met de teugels ontploft ze en word stuurloos. Het eerste waar ik aan dacht was haar gebit. Na afloop gelijk gebeld met de eigenaar en bleek dus dat ze nog niet bij een tandarts is geweest.

Zou dit plotselinge gedrag aan haar gebit kunnen liggen?

Larimar

Re: Paard veranderd binnen één dag compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:42

Zou kunnen ja, eet ze gewoon of heeft ze daar ook moeite mee? kan ook zijn dat er iets scherps onder het zadel ligt, dat ze daarvan onploft?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:43

Jah zeker dat dit kan ze wisselt haar tanden nog!! mijne heeft dit ook gehad, zij had een losse tand

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:46

Larimar schreef:
Zou kunnen ja, eet ze gewoon of heeft ze daar ook moeite mee? kan ook zijn dat er iets scherps onder het zadel ligt, dat ze daarvan onploft?

Aan haar eet gedrag heb ik geen rare dingen gezien, ze eet gewoon zoals ze eerst ook deed.

Ik zal echt niet weten wat er onder het zadel heeft moeten liggen. De peeskappen hebben we nog gecontroleerd aangezien ze ook d'r voorbenen naar voren stampte en daarna met d'r hoofd er naar toe ging. Maar in de peeskappen was ook niets te zien. Ze schudde ook steeds met haar hoofd.

Als het haar gebit is, kan het dan van de één op de andere dag zo ineens omslaan?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:49

Dat kan ja, wij hebben ook wel eens ergens last van waar we langer mee doorlopen en het negeren, maar van de 1 op de andere dag kan het erger worden. Een ontsteking ergens die al langer aan het ontsteken is, maar nu heel erg pijn doet. Iets waar ze al langer mee loopt, maar het nu niet meer accepteerd oid...

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:51

Het kan ook de pubertijd zijn hè.. Paarden kunnen tot aan hun 6e en soms zelfs 7e nog flink puberen. Had de mijne ook. De ene dag kon ik er zo mee weg rijden en de volgende dag was het goed mis en heeft hij me er tot 2x toe af gebokt. Er hoeft niet altijd een medische reden achter te liggen. Maar even na laten kijken kan natuurlijk geen kwaad!

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:54

pinkie87 schreef:
Jah zeker dat dit kan ze wisselt haar tanden nog!! mijne heeft dit ook gehad, zij had een losse tand

Zoiets ben ik ook bang voor inderdaad. Mijn reactie was rustig uitstappen met lange teugel, er af stappen en niet eerder weer erop dan wanneer de tandarts is geweest zodat het behandeld word of eventueel uitgesloten.

Nadat ik gebeld heb met de eigenaar wil hij vanavond graag zien wat ze doet onder het zadel, vind ik niet zo fijn. Want wanneer zij wel pijn heeft is dat voor het paard natuurlijk niet fijn met het bit er weer in, maar voor mij ook niet aangezien ze nogal stuurloos word wat alle gevolgen van dien kan hebben..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:21

Hengstig misschien??

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:24

Hengstig is ze al geweest dacht ik, toen deed ze niets anders dan anders.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:35

liefmeisje15 schreef:
pinkie87 schreef:

Zoiets ben ik ook bang voor inderdaad. Mijn reactie was rustig uitstappen met lange teugel, er af stappen en niet eerder weer erop dan wanneer de tandarts is geweest zodat het behandeld word of eventueel uitgesloten.

Nadat ik gebeld heb met de eigenaar wil hij vanavond graag zien wat ze doet onder het zadel, vind ik niet zo fijn. Want wanneer zij wel pijn heeft is dat voor het paard natuurlijk niet fijn met het bit er weer in, maar voor mij ook niet aangezien ze nogal stuurloos word wat alle gevolgen van dien kan hebben..

Ik kan je maar 1 advies geven en dat is: NIET OPSTAPPEN !
Eerst het gebit na laten kijken en dan weer verder bekijken wat te doen.
Paard geeft heel duidelijk aan dat er wat is, en dat moet je niet negeren.
De eigenaar kan wel willen dat je er op gaat, maar kan de gevolgen dan ook niet overzien als het wel mis gaat !
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 in dit geval ! :j
Ik hoop dat de tandarts er snel bij komt en je weer fijn kunt rijden op een
paard die niet verpest is door er nu weer op te gaan.
Succes meid en denk om jezelf +:)+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:24

Het kan natuurlijk altijd aan het gebit liggen, maar gezien de leeftijd en de korte tijd dat je er nog maar wat mee doet is het ook mogelijk dat ze - zoals veel paarden - voor een keer ander gedrag vertoont. Ze is nog erg aan het zoeken naar veiligheid, grenzen en zekerheid. Ze kan de volgende keer wel weer helemaal "normaal" zijn, maar het kan ook zijn dat je volgende keer weer even een stapje terug moet doen om hetgeen je tot dan toe had bereikt te bevestigen. ;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:44

laat wel iemand komen die elektrisch doet. want dan kan alles gedaan worden iemand die handmatig het gebit doet kan de laatste kiezen niet doen. (mocht het zelf proberen)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:45

liefmeisje15 schreef:
Snap ik, stappen ze er toch zelf op? ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:50

Gezien ze aangeeft dat het iets aan het hoofd is, misschien ontstoken oortje oid? Dat doet ook helse pijn

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:53

Het lijkt mij in ieder geval geen "gedragsding", maar echt een uiting van dat er iets mis is. Misschien per ding gaan uitsluiten? Dus zonder peeskappen, zonder zadel, zonder bit (kan ook zonder rijden, maar met longeren)?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:57

een paard kan heel raar doen als ze ergens last van hebben,
en het lijkt inderdaad dat jou paard last van zijn tanden heeft.
ik zal een afspraak maken bij de tandarts meestal kan dat heel snel,
maar let wel op laat het door iemand doen die het goed kan en verstand heeft want 9 van de 10 doen maar een beetje wat en kun je je geld net zo goed in de sloot gooien,
een goede tandarts is toch echt wel eventjes bezig en niet al met 5 minuten klaar

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:59

Het zou kunnen dat ze ergens last van heeft, maar ik denk dat het ook wel kan dat ze opeens de moed bij elkaar heeft geraapt en kijkt hoe ver ze kan gaan. Mijn vroegere verzorgpony was nogal timide toen hij net onder het zadel liep, na een tijdje probeerde hij te kijken wat hij allemaal nog kon doen met dat zadel op.
Maar het is goed als je even naar haar laat kijken :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:49

Klinkt als uitproberen. Lijkt me stug dat lichamelijke problemen ineens zo de kop op steken, maar het is goed dat je daaraan denkt. Dus als je alles wilt laten controleren, helemaal goed maar ik denk dat het zonde is van het geld. Als je bang bent voor de tanden, dan by all means ga me halster rijden. Als je bang bent voor rugproblemen, laat een osteopaat komen, en eventueel een zadelmaker. Maar negen van de tien keer is het een probleem van: te veel voer en te weinig werk. En uitproberen.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:53

Mijn eerste idee was ook wisselen..

mijn paard deed ook van de ene dag op de andere heel vreemd..
in haar mondje gekeken en bleken haar tanden los en was er al eentje uit.. ze had er heeel veel last van en na een week of 2 was ze weer de oude

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:58

Ik ga voor de optie:
Nadat de merrie nu over de eerste schrik heen is, gaat ze nu eens proberen wat er allemaal mogelijk is met zo'n ruiter op haar rug }> :D

Als jij het niet vertrouwd om op te stappen, moet je het niet doen. Tanden na laten kijken is altijd goed natuurlijk.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 00:00

Kunnen ook goed haken zijn.
Als die wat groter zijn dan kunnen de wangen al goed geïrriteerd of zelfs kapot zijn. een lichte aanraking is dan al zeer pijnlijk.
Ik zou eerst even een DA of tandarts erbij halen die de tanden even controleert en als dat goed is daarna pas weer opstappen.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 15:03

Gister weer geprobeerd en ze deed weer precies het zelfde. Ook met longeren aan het hoofdstel vertoond ze het zelfde gedrag, rennen en constant met het hoofd schudden. Eigenaar was er ook wel van overtuigd dat het toch wel iets lichamelijks is. Ze gaat eerst bij de tandarts om te kijken of dat wat oplevert, lijkt me toch het meest voor de hand liggend. Maar iets met het oor sluit ik ook niet uit aangezien ze daar plots ook op reageerd als je eraan zit, maar zou ze dan niet ook wanneer ze op stal of in de wei staat, moeten lopen schudden? En niet alleen wanneer er een hoofdstel om gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:03

senna21 schreef:
Ik ga voor de optie:
Nadat de merrie nu over de eerste schrik heen is, gaat ze nu eens proberen wat er allemaal mogelijk is met zo'n ruiter op haar rug }> :D

Als jij het niet vertrouwd om op te stappen, moet je het niet doen. Tanden na laten kijken is altijd goed natuurlijk.

Meestal het resultaat van overdonderen tijdens het inrijden en een slechte basis.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:08

Net zoals bij mensen kan de pijn in de tanden doortrekken naar de oren. En kan me voorstellen dat extra druk op een pijnlijke plek niet prettig is.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:21

Tuurlijk kan het aan de tanden liggen. Maar je moet je ook kunnen voorstellen dat je misschien nu bezig bent met wat meer van haar vragen en minder rustig aan doet omdat je haar nu al meer gewend bent. Zoals het klinkt is het nog en jong paard, misschien is het opeens toch allemaal anders als je meer druk geeft/ meer van het paard vraagt?

Daarbij hebben veel paarden waar nooit echt veel van gevraagd is ( kan door slechte basis aangeleerd maar ook gewoon door niet doorpakken als er eenmaal gestart is) last van eerst allemaal lief en aardig en alles laten gebeuren en pas als er dan wat gevraagd wordt worden het beestjes die het allemaal niet meer zo leuk vinden en start 'het echte werk' , het paard echt leren presteren onder 'druk' ipv maar wat aankloten en sturen etc. ( zeg nu niet dat je aankloot, maar na 3 weken haar rijden ga je nu wel zeker meer vragen dan voorheen en verwacht je nu meer prestatie dan voorheen, ben jij over het 'even wennen moment' heen etc)