Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
booster schreef:Ik zit eraan te denken om mijn pony te scheren aankomende winter.
Ze krijgt zo een dikke vacht dat ik afgelopen winter een soort van winter stop heb gedaan.
Naar de winter ben ik haar intensief gaan rijden en dit wil ik in de winter ook blijven doen.
Langer uitstappen en zweetdeken op tot ze droog is, is geen optie i.v.m. de tijd. ( Kan pas naar 8 uur in de avond en om half 11 sluit de stal)
Heb afgelopen winter wel een regendeken om gedaan voor als ik ging rijden dat ze niet nat was van de sneeuw en regen.
Maar naar het rijden was ze erg nat van de zweet en duurde erg lang voor ze een beetje droog was maar eigelijk niet droog genoeg om terug op de wei te zetten.
Heb tegen het einde van de winter haar hals een beetje opgeschoren (niet heel kort) dit hielp wel wa.
Nu het binnenkort langzaam weer kouder gaat worden zit ik er aan te denken om haar deze winter te scheren zodat we gewoon kunnen blijven rijden en dat ze gewoon droog terug de wei op kan.
Wil haar benen niet scheren omdat de wei op sommige plekken erg blubberig kan worden.
Welk model is het meest geschikt?
Hoeveel grams deken moet ze dan op? (300 of 400 grams)
Met of zonder hals? ( Ze heeft middellange manen en wil ze graag behouden)
Lauura schreef:Mn oude pony hier scheer ik ook altijd helemaal. Die krijgt zoveel haar dat het verstikt en krijgt hij heel erg jeuk. Wat je ook kan doen is alleen de luchtpijp scheren, dat heb ik jaren ervoor gedaan toen hij nog reed. Hielp echt PERFECT!
donna123 schreef:Van alleen de luchtpijp scheren heb ik ook wel eens gehoord, maar een paard helemaal scheren ziet er nou eenmaalwel wat mooier uit.

Tinky12 schreef:donna123 schreef:Van alleen de luchtpijp scheren heb ik ook wel eens gehoord, maar een paard helemaal scheren ziet er nou eenmaalwel wat mooier uit.
Een paard scheer je niet omdat het er mooi uit moet zien,het moet functioneel zijn.Paarden die 24/7 buiten staan kun je nu eenmaal niet helemaal scheren.
[ Afbeelding ]
Ik denk dat je ergens tussen 11 en 8 moet gaan zitten,haal er niet meer af dan echt noodzakelijk
booster schreef:Ik zit eraan te denken om mijn pony te scheren aankomende winter.
Ze krijgt zo een dikke vacht dat ik afgelopen winter een soort van winter stop heb gedaan.
Naar de winter ben ik haar intensief gaan rijden en dit wil ik in de winter ook blijven doen.
Langer uitstappen en zweetdeken op tot ze droog is, is geen optie i.v.m. de tijd. ( Kan pas naar 8 uur in de avond en om half 11 sluit de stal)
Heb afgelopen winter wel een regendeken om gedaan voor als ik ging rijden dat ze niet nat was van de sneeuw en regen.
Maar naar het rijden was ze erg nat van de zweet en duurde erg lang voor ze een beetje droog was maar eigelijk niet droog genoeg om terug op de wei te zetten.
Heb tegen het einde van de winter haar hals een beetje opgeschoren (niet heel kort) dit hielp wel wa.
Nu het binnenkort langzaam weer kouder gaat worden zit ik er aan te denken om haar deze winter te scheren zodat we gewoon kunnen blijven rijden en dat ze gewoon droog terug de wei op kan.
Wil haar benen niet scheren omdat de wei op sommige plekken erg blubberig kan worden.
Welk model is het meest geschikt?
Hoeveel grams deken moet ze dan op? (300 of 400 grams)
Met of zonder hals? ( Ze heeft middellange manen en wil ze graag behouden)
was heel schattig
simongek schreef:een paard of pony die 24/7 buiten staat zou ik nooit helemaal scheren. Een schuilstal zou voor mij altijd een must zijn maar dat terzijde.
als je toch fanatiek wilt blijven rijden zou ik voor functioneel gaan en zolang paardlief geen schuilmogelijkheid heeft niet voor het "mooie" gaan.![]()
dan zal hij minder snel zweten en eerder weer droog naar buiten kunnen.
zoals 8 of 11 van de tekening.
janderegelaa schreef:Je hoeft een paard helemaal niet te scheren. Het zweet komt naar buiten en de de tussenlaag is heerlijk droog en geïsoleerd. Als je dan toch graag een deken op doet begin er dan gewoon vroeg mee dan hoef je helemaal niet te scheren en de stukken die koud blijven houden lang haar. Dat is het beste patroon;-)
Ik zal nog wel een 500 grams deken bij halen. 400 was net genoeg vorige winter bij -19 graden. Ik scheer ze overigens niet. Ik denk dat ze nog vacht aanvullen tot de gewenste warmte