Potverdikke, paard wordt buiten steeds heter..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Potverdikke, paard wordt buiten steeds heter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 23:37

Mijn paard is echt een superrelaxed beest. Vooral in de omgang. In de bak is het een brave vent die altijd zn best doet. Alleen met buitenrijden begint het nu echt een probleem te worden; de draf gaat stelselmatig over in galop. Hij word erg jolig met zn bijna 14 jaar, en ik heb gewoon weinig meer te vertellen. Ik baal daar stevig van inmiddels, want hij word door onze training steeds sterker. Ik vind het heel vervelend maar ik moet nu regelmatig in zn mond hangen om hem terug te krijgen in draf, want eenmaal in galop gaat hij ook steeds harder en harder als ik hem de kans geef.
Ik weet zo onderhand niet meer wat ik moet doen. Les heeft me niet verder geholpen. Hij doet het vooral als er andere paarden bij zijn, hij wil persé voorop lopen, en zéker niet achterblijven want dan raakt hij in paniek. Moet ik dan voortaan maar alleen naar buiten? Wel erg jammer....Hoe nu toch verder?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:43

misschien een tip.

Dit deed mijn haflinger ook een hele tijd.

Dus ben ik begonnen met alleen (als je de mogelijkheid hebt) buiten dressuurmatig te rijden zo 1 a 2 keer per week. Eventueel met een 2de ruiter erbij dat je samen het zelfde doet.

Ik doe meestal als ik een uur buiten rij een half uur dressuurmatig en als ze dan goed na me luistert en braaf is het laatste half uur gewoon relax rijden.

En misschien belangrijkste is gewoon rustige buiten ritten houden desnoods doe je een tijd buiten ritjes zonder galop net zo lang tot hij blijft luisteren. Daarna ook langzaam opbouwen kleine stukjes zodat je merkt dat je controle blijft houden en dat kun je op den duur gaan uitbreiden.

Ik weet niet hoe ze kwa voer zit? Misschienn ligt het daaraan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:13

Klinkt als een combinatie van 2 dingen: hij zoekt jouw grenzen op (en kan er dus zonder moeite overheen) en zijn conditie wordt beter van de buitenritjes.
Je zult hem duidelijker grenzen moeten stellen met buitenrit, niet afwachten tot hij naar galop doorgaat, maar direct zelf het tempo in draf blijven bepalen. Maak overgangen terug naar stap als hij gaat drammen in de draf, hou hem bezig en zorg dat jij het initiatief hebt. Best mogelijk dat je over een jaar (of zo) wat gemakkelijker daarmee om kunt gaan, maar nu even duidelijk jouw grenzen stellen om het veilig te houden.

fjordie333

Re: Potverdikke, paard wordt buiten steeds heter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:17

mijne is 15 en ook erg puberig als ze buiten is, ik moet ook hard in dr mond trekken wil ik haar laten stoppen en dat is iets wat ik niet wil...ben benieuwd hoe dit op te lossen is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:41

Waratje schreef:
Klinkt als een combinatie van 2 dingen: hij zoekt jouw grenzen op (en kan er dus zonder moeite overheen) en zijn conditie wordt beter van de buitenritjes.
Je zult hem duidelijker grenzen moeten stellen met buitenrit, niet afwachten tot hij naar galop doorgaat, maar direct zelf het tempo in draf blijven bepalen. Maak overgangen terug naar stap als hij gaat drammen in de draf, hou hem bezig en zorg dat jij het initiatief hebt. Best mogelijk dat je over een jaar (of zo) wat gemakkelijker daarmee om kunt gaan, maar nu even duidelijk jouw grenzen stellen om het veilig te houden.

Nou, zonder moeite zou ik niet willen zeggen. Ik laat het niet zover komen. Toen ik hem kocht had hij totaal geen enkele conditie of wat voor spieren dan ook. We hebben hem behoorlijk snel 'opgebouwd' denk ik, maar het nadeel daarbij is wel dat zijn kracht ook maakt dat hij makkelijker door je heen walst. Ik wacht niet af tot hij in galop springt, sterker nog, ik heb de galop voorlopig weer even uit het buitenritprogamma geschrapt (ik was eigenlijk pas sinds kort begonnen met galop buiten op míjn initiatief, maar daar ben ik nu weer vanaf gestapt). Vandaag even lekker in de bak aan het werk gezet, waar het probleem echt niet speelt gek genoeg. Daar draaft hij braaf, en gaat op mijn initiatief galopperen. Daarna nog een half uurtje buiten gestapt, dan is ie relaxed hoor, gewoon aan een lang teugeltje buiten stappen. Ik wilde maar eens gaan proberen om half uurtje bakwerk, half uurtje buitenrit te gaan combineren. Zo is zijn (en mijn) training wat afwisselender en minder heftig (bak is errug zwaar hier) en is hij misschien buiten ook wat rustiger omdat hij al heeft gewerkt.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:47

Is er ook iets in jouw gedrag verandert, sinds jouw paard dit gedrag laat zien?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:03

ulyse schreef:
Is er ook iets in jouw gedrag verandert, sinds jouw paard dit gedrag laat zien?

Nee er is eigenlijk niks veranderd...... hij vertoonde dit gedrag in het begin ook al, alleen was toen makkelijker terug te nemen (hij had geen conditie nog dus was ook supersnel moe). Het lijkt wel of hij zich de hulk voelt nu hij sterker is geworden. Ik heb hem sinds maart dit jaar, dus hij is me misschien wel aan het uitproberen, hoewel hij daar het type paard niet echt voor is. Ik wijt het gedrag nog altijd met name aan zijn enthousiasme. Hij vind het gewoon echt te gek buiten, geniet met volle teugen. :D

Even ter illustratie, mijn paard in maart net na de aankoop:

Afbeelding
Afbeelding

en afgelopen week met mn dochter:

Afbeelding
Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:17

Zoals je het in de openingspost stelde ging hij moeiteloos door jouw tempogrens heen, goed om te horen dat dit in de praktijk toch meevalt ;)
In de bak zijn paarden vaak anders dan buiten, zeker als de bak zwaar is blijven ze in de bak vaak wat rustiger. Een buitenrit geeft meestal ook langere stukken rechtuit en dan kun je tempo maken, vinden veel paarden wel heel leuk. Zolang hij buiten te hard wil gaan, zul je buitenrijden niet echt als "ontspanning" moeten zien, maar ook als training. Eerst trainen dat hij ook buiten behoorlijk luistert naar de ruiter, anders geen draf en galop buiten.
Enne, sommige paarden reageren erg goed op bitloze optomingen voor buitenritten, misschien iets om eens over na te denken? Ik rij mijn oude merrie ook in de bak met bit en buiten op touwhalster of een enkele keer een hackamore, zij is ook nogal dol op tempo maken buiten en reageert buiten veel beter op haar neus dan via het bit.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:27

Bitloos! Dat is een goed plan! Dat is inderdaad iets wat ik nog niet heb uitgeprobeerd. Desnoods een combi ervan. Ik heb een touwhalster, dus die kan ik onder mn hoofdstel doen en daar teugels aan bevestigen. Rijden met dubbele teugel (helemaal bitloos durf ik nog niet)
Die ga ik meenemen!
En eerst trainen dat hij ook buiten luistert; dat is dus juist het punt, ik krijg het er niet in.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:55

In stap al trainen, niet maar een eind heen laten stappen, maar vraag dingen van hem. Tempowisselingen in stap, stap-halt-stap, stellingwisselingen, zijgangen, wat je maar aan oefeningen kent, gebruik ze ook buiten. Hou je paard bezig, hou zijn aandacht bij jou in plaats van "buiten".
Rijden met dubbele optoming kan een heel goede manier zijn om te kijken hoe hij reageert.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:19

Ik ga het proberen! Dank je wel voor de tips!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:13

Lijkt een goede voor de endurance. Ik zou zeggen km maken, een half uurtje is veel te kort.
Mijn paard was in het begin ook heel druk buiten en hoe meer conditie hoe meer praatjes. Nu ze het spelletje (endurance) begint te begrijpen wordt ze steeds relaxter in haar hoofd.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:17

Hahaha nou Ulyse, dat lijkt me ook echt heeeelemaal te gek, maar ik heb helaas helemaal niemand in mijn kennissenkring die er in thuis is en me er mee kan laten kennis maken. Maar het is wel de sport die ik OOK het leukste vind!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:28

Laat hem maar eens een hele buitenrit anderhalf uur relaxed stappen. Zal hem goed doen.
Galop is impuls opwekkend en als je voelt dat hij te veel impuls heeft dan niet galopperen. Wij zijn altijd super consequent met onze paarden als ze te voorwaarts zijn dan is het klaar met het feest en dan iedere keer terug naar stap, totdat ze normaal doen. Wij bepalen wanneer ze draven of galopperen en zij nooit. Als eentje al wil aandraven zonder dat wij de hulpen hebben gegeven dan is het gelijk, uhuh en terug naar stap, totdat ze de hulp afwachten.
Galopperen slaan wij graag een keertje over als we daarmee de rust in de tent houden. Dat betekent dus dat je altijd super consequent moet zijn. Jij bepaalt waar je rijdt en in welk tempo. ALTIJD!!
Nog een tip is galopperen doe je aan het begin van je rit en niet als je weer terug naar stal gaat. Dan tikken de hoefjes graag al naar stal en dan hoeft er niet nog eens een tempo bovenop met het risico dat hij je er van tussen neemt.
Ook een idee buiten is, dan je net als in de dressuur bak gaat tellen in draf van 1,2,3,4 en een overgang maakt naar stap en weer aandraaft. Dat puur op je kruis aantrekken, halve ophouding maken, uitademen, zwaar maken dus enz. Net zo lang oefenen totdat je bijna geen teugel hulp meer nodig hebt. Doe ook eens een stapje terug laten stappen buiten en rustig weg stappen of draven. Dan de oefening uitbouwen naar de galop maar dat alleen als hij rustig is.
Fijn dat hij een sterkte vent is (net als die van ons dat zijn), maar dat maakt niets uit want jij bepaalt. ALTIJD!
Succes met de tips.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:48

Wat bij mij nog wel helpt, ik heb ook zo een, gewoon galop wanneer ze zin heeft, je krijgt haar als ze zin heeft ook moeilijk terug. Ik ga nu samen met iemand rijden, als ik voel dat ze vervelend wordt of als we bij een stuk komen waar ze wil 'gaan' zegmaar, dan laat ik diegene gewoon voor me rijden en hou ik haar erachter. Ze loopt het liefst voorop (als ze ergens nieuw is heeft ze dat wel wat minder) maar ik hou haar er dan achter tot ze weer rustig is. Dan kan ze aandrammen wat ze wil maar het helpt niks. Het gaat nu wel steeds beter. Ik kan nu al (meestal) rustig de hoek om zonder dat ze gelijk wegspringt. Misschien een tip?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:59

Bedankt voor de tips!
Het vervelende is is dat hij het voornamelijk doet als er anderen meerijden. Hij voelt altijd een soort van strijd opkomen zodra de draf ingezet wordt (ik vermoed dat het een afgekeurde draver/renpaard is geweest oid). Zolang je rustig stapt is het de rust zelve. Alsik alleen met hem op pad ga heb ik ook VEEL minder moeite om hem aan mijn tempo te houden....

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:39

Die van mij begon ook ineens heel erg te puberen buiten, niet willen stoppen, trekken noem het maar op.
Heb er een slof omheen gehangen, langs de schouders, dus niet tussen de benen door. En heb deze gewoon los laten hangen tot het moment dat hij het ging proberen.

Gelijk goed op zijn plek zetten. Ik heb er 2 weken mee buiten gereden, en ik kan nu aan een lange teugel naar buiten, niks meer aan het handje!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:28

Ik heb een thiedemann geprobeerd, maar ook dat maakte geen verschil. Rij nu met pelham met dubbele teugel en ook daar dendert hij doorheen. Dat lijkt allemaal niks uit te maken dus...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:15

Brendaaaa schreef:
Ik heb een thiedemann geprobeerd, maar ook dat maakte geen verschil. Rij nu met pelham met dubbele teugel en ook daar dendert hij doorheen. Dat lijkt allemaal niks uit te maken dus...

..............dus OPVOEDEN! Consequent zijn etc. Ik schrijf dit zo want je probleem is erg herkenbaar maar hebben het op die manier opgelost. Desnoods door hem iedere keer achterste voren om te draaien.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:32

Ja, wat is consequent zijn... ik BEN consequent, maar moet ik hem dan aftuigen of zo? Wat bedoelt men er precies mee......Als ik het er niet mee eens ben maak ik ophoudingen, net zolang tot hij terug is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:20

Brendaaaa schreef:
Ja, wat is consequent zijn... ik BEN consequent, maar moet ik hem dan aftuigen of zo? Wat bedoelt men er precies mee......Als ik het er niet mee eens ben maak ik ophoudingen, net zolang tot hij terug is.

Op dit moment rijd ik met hele lichte hele en halve op houdingen. Overal en dat is zalig. Maar toen ern og gestuwd werd gebeurde het wel eens dat ze echt niet luisterde en dan draaide ik haar om zo van ho paardje en nu bij me blijven. Ook heb ik met hulp van een rustig paard dat heel goed kon stappen, een hele stap ronde gemaakt buiten en dat was het begin dat ze begreep dat we niet altijd maar blijven stuwen zoals ik dat noem. Aftuigen heb ik nooit gedaan dat heeft geen zin. Maar wel iedere keer terug halen gelijk en stil zetten. En niet als het mijnheer of mevrouw belieft. Ho is ho, altijd. Daar krijg je fijne paarden van als dat duidelijk is. En sommige drammers die moet je wel aanpakken soms, maar daar hou ik niet van dus dat kan ik van een afstand niet bekijken. Met mijn oudste, zeer dominant paard was dat, heb ik als vier jarige toen hij nog hengst was, een keer hele stukken achter uit gelopen tijdens de buitenrit, met een flinke tikken, totdat hij eindelijk begreep dat hij moest luisteren. Toen was er respect, bij de jongste gevoelig scheetje zal ik nooit zo'n ingreep doen en die zet ik stil desnoods tegen de boom. Maar dat is al heel lang geleden dat dit nodig was.
Succes ermee.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:43

Brendaaaa schreef:

Das idd een moeilijke vraag wat is consequent?

Misschien kun je eens als je weer een buitenrit heb gemaakt een keer zelf reflexie doen. Dan ga je een situatie na dat die zo heet werd en eens voor jezelf bekijken.
Hoe heb ik gereageerd?
Kon ik dit eerder zien aankomen en dus ook eerder reageren?
Kan ik iets ander doen tegen over de vorige keer?

Bij mezelf merk ik toen ik weer ging lessen dan niet zo consequent was al ik dacht. Want bleek echter dat ik te laat reageerde op dingen die mijn paard deed. En blijkbaar was ik nog te soft want mijn paard liep door mijn correctie heen.

Daarna ben ik me de bovengaande dingen steeds na gegaan en sinds dien heb ik er veel aan gehad.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:49

Wees consequent. Ik heb ook zo'n gevalletje wat alleen maar harder en harder en harder wil.
Ik heb een hele periode alleen maar gestapt. Tot ik in stap de controle weer had, en ze niet constant meer liep te drammen. Toen draven, in MIJN tempo, niet harder gaan, anders ging ik gewoon weer in stap, tot ik de controle en de rust weer terug had.

Nu weet ze hoe het zit, ze mag in draf lekker doorsjouwen want dat doet ze graag, maar ze mag niet in galop en als ik langzamer wil dan heeft ze gewoon te luisteren, dat zijn de voorwaarden.

Nee is gewoon altijd nee, als ik me niet op mijn gemak voel, of ze doet druk en raar, dan ga ik gewoon weer stappen tot het punt waar ik denk ja, ik heb de controle en de rust weer. :)
Succes met jou racemonster!

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:58

ik ben erg benieuwd hoe het je bitloos vergaat buiten. ik rjid zelf ook met 1 van mijn 2 paarden bitloos en dat gaat echt super! het kan geen kwaad om te proberen. heb met hem ook endurance gereden, merkte dat hoe beter hij getraint was hoe harder hij buiten wilde. was wel terug te rijden als het moest maar liet hem ook weleens zijn gang gaan als het veilig was. hij kwam vanzelf weer terug als hij het zat was en daarna was hij vaak helemaal ontspannen alsof hij dat even nodig had! succes met je paardje.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:05

Mijn man's paard heeft dit ook gedaan, in het begin. Hij mocht het eerste jaar alleen maar stappen en draven, draf mocht wel zo snel als hij wilde. Daarna was hij in galop veel beter te houden en terug te nemen.