Pony/Paard laten uitbrengen door andere ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xGitano

Pony/Paard laten uitbrengen door andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:15

Hallo iedereen /3 ,

Zijn er hier mensen op bokt die hun eigen paard of pony laten uitbrengen op wedstrijd?
Ik zit namelijk zelf met de gedachte om een wedstrijdruitertje te zoeken voor mijn pony.
(Aangezien ik 16 ben en mijn pony dus zelf niet meer mag uitbrengen ^) en hij erg veel potentie heeft.)

Ik heb enkele vraagjes voor jullie :list:
- Waarom laten jullie je paard/pony door iemand anders uitbrengen?
- Op welke manier heb je deze ruiter/amazone gevonden?
- Hoeveel x per week rijdt deze persoon op je paard/pony?
- Ligt het niveau van de wedstrijdruiter hoger/lager/gelijk met je eigen niveau?
- Vraag je een vergoeding of betaal je misschien de ruiter?
- ...

Ik zal maar beginnen met de omschrijven wat mij ideaal lijkt:
Een ambitieus wedstrijdruitertje/amazone tussen de 12 en de 15 jaar die 1 à 2 x per week met de pony traint + op wedstrijd gaat.
(Voor de rest zou hij door mezelf gereden worden.)
Ik zou graag hebben dat dit ruitertje minstens 1x per week les neemt bij mijn trainster.
Ervaring met jonge pony's is wenselijk en al enige wedstrijdervaring is een must.
Het ruitertje is consequent en beheerst al wat meer dan de basisoefeningen, ze kent dus ook al enkele zijgangen en kan deze op een correcte manier vragen (natuurlijk moet het allemaal niet perfect zijn, maar het is niet de bedoeling dat hij/zij nog alles moet leren)
Het ruitertje moet geen bijdrage leveren om de pony te mogen rijden, wel moeten de lessen zelf betaald worden en vervoer voor de wedstrijd en inschrijvingsgeld dienen zelf geregeld en betaald te worden.
Zeker belangrijk is dat ik op hem/haar kan rekenen, d.w.z. de pony op de afgesproken momenten komen rijden/verzorgen, niet zonder reden niet komen, enz.

Het ruitertje krijgt in ruil een 4,5 jarige pony met veel potentieel (mits goede begeleiding zelfs [inter]nationaal), alle nodige spullen voor de pony, een altijd berijdbare binnenpiste en uitstekende begeleiding.

Zou dit haalbaar zijn, of ben ik te veeleisend? Vuur jullie meningen maar af!

:evaw:

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:39

Je mag je pony zelf nog 2 jaar uitbrengen hoor. Pas als je 18 bent mag je niet meer bij de pony's rijden. En als jij na je 18e nog op de pony past mag je deze bij de paarden uitbrengen.

Urielle

Re: Pony/Paard laten uitbrengen door andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:42

TS rijdt in Belgie, daar mogen pony's niet tussen de paarden meelopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:47

Afh. van de potentie van de pony.
Denk alleen dat je eisen lijstje wel lang is, zou wel eens deal breaker kunnen zijn.
Zeker omdat je zelf ook nog wilt blijven rijden, maar ruitertje moet wel bij jouw instr. lessen en mag maar 1 a 2 x per week met de pony rijden.
Maar moet dan wel wedstrijden rijden.

Jammer dat je in België zit en niet zelf mag starten, of zit je vlak bij de grens?
Dan zou je kunnen overwegen in NL te gaan starten, kan je tot je 18e bij de pony's en daarna gewoon tussen de paarden.
Bovendien is pony als hij goed doorgereden is veel makkelijker te voorzien van ruitertje voor wedstrijden.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:50

Kijk eens bij de ponyclub in je gemeente. Dat zou "de laarstallen" moeten zijn als ik het goed heb. Ga eens langs op de trainingen, bekijk eens hoe het allemaal gaat en kijk of je daar niemand vindt. Ook de ponyclub van Grimbergen (Lenterik) had destijds een goede naam.

Edit : http://www.lrv-pc-nederokkerzeel.be/
http://www.lenterik.be/

Edit 2 : als jij verwacht dat jouw pony beter wordt gemaakt door die ruiter dan zou ik toch een deel van zijn lesgeld betalen. Daarnaast : denk er eens over na of je zomaar je pony mee op wedstrijd wil geven. Door een peesblessure zijn we zover niet geraakt maar zowel mijn instructeur als ik zouden mijn paard deze zomer starten. Maar op zijn wedstrijden zou ik steeds meegaan. Ik heb geen zin in eindeloze weles-nietes verhaaltjes als paard zich verwondt op wedstrijd of iets dergelijks.
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 16-08-13 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:52

Ik zou persoonlijk niet verwachten van iemand die maar 1-2 keer per week rijdt dat ze ermee scoren op wedstrijd, misschien dat het in de B en de L nog lukt maar daarna moet je toch echt wel een samenspel tussen ruiter en paard hebben wil je succes hebben.
De combi tussen instructeur en pony en ruitertje moet ook nog klikken, anders werkt het uiteindelijk toch niet. Dan zou ik eerder afspreken dat jij je fiat moet geven over de instructeur.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:55

Geen ervaring vanuit jouw kant, maar ik breng weleens paarden voor anderen uit. Nou ben ik geen ponyruiter meer en weet ik niet hoe die (en vooral de ouders!) daarover denken. Ik ben zelf bereid om heel veel tijd en energie in een paard te steken, ik zorg altijd voor passende spullen (die dan gewoon van mij zijn). Ik ga echter geen startkaarten, inschrijgelden ed betalen voor het uitbrengen en opleiden van het paard van een ander. Dat is voor mij ook wel echt een dealbreaker.

Vraag jezelf eens af wat een ervaren ruiter erbij wint om jouw pony te gaan rijden? Wat maakt het voor hen de moeite waard om tijd en geld te investeren in deze jonge pony?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:59

Ik regel wel zelf de startkaart en inschrijfgelden, maar ik krijg ook maandelijks wel een standaardvergoeding ongeacht resultaten en ik had de kans om een goedgekeurde dekhengst uit te brengen, dat is interessanter dan een 'gewone' pony natuurlijk.
Ik heb het dier ook permanent op stal staan, ik regel zelf volledig de verzorging en training, de eigenaresse komt alleen af en toe op wedstrijd kijken, dus ik hoef het paard niet alsnog te delen met rijden (vind ik meer bijrijder-idee en zou ik zelf geen interesse in hebben).

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 23:01

Nee, ik woon spijtig genoeg echt midden in Vlaanderen.
Ik kom misschien nogal veeleisend over in mijn lijstje, maar eigenlijk komt het er vooral op neer dat het geen beginneling is, door zijn jonge leeftijd.

De pony is overigens niet echt groen meer, hij heeft met mij nog dit voorjaar wedstrijden voor jonge pony's meegelopen.
Wat oefeningen betreft kan hij al wijken, sb, mooi verruimen, eenvoudige galopwissels komen er steeds beter door, keertwendingen nemen we soms ook al mee, etc.

Wat de trainer betreft, ten eerste mogen we geen lesgevers van buitenaf op mijn stal en ten tweede wil ook graag dat we een beetje op 1 lijn zitten.

Het aantal keer rijden; de ruiter zit dan 3x per week op de pony, dan blijft er nog 2x over voor mij. Meer x gaat momenteel echt niet aangezien ik geen ander paard heb en ook graag wel zou willen blijven rijden, ik betaal zijn stal enzo dusja..

JoAnn; Laarstallen ken ik, alleen hun nieuwe lesgever ben ik niet zo fan van en groepstrainingen zijn er verplicht.
Grimbergen heeft inderdaad een heel sterke club, is alleen wel ver misschien als hij elke keer naar de trainingen daar moet.
Daarom zou mijn voorkeur misschien meer uitgaan naar VLP?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:04

TS jammer dat je niet vlak bij de grens zit.
Denk wel dat deelsituatie kan, maar dat je dan minder qua geld kan verwachten.
Het is of het een of het ander.

Urielle, heb jaren soortgelijke situatie gehad, behalve dan dat ik geen vergoeding kreeg, maar er wel alles mee mocht doen. (kortom behandelen als eigen paard, stond ook 180 km van eigenaar af)
Uiteindelijk in 2009 haar gekocht.
(niet dat eigenaren (vriendinnen van mij) haar ooit terug wouden, die hadden ondertussen hun fokkerij opgedoekt)

Was voor hun en mij super oplossing.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:05

MAg ik ook reageren. Ik laat mijn paard/ pony niet uitbrengen door iemand, maar ik ben zelf de amazone die ze voor andere mensen uitbrengt.

Zoals hierboven al genoemd is, is 1-2x per week rijden te weinig als je echt wil scoren op wedstrijd, zeker naarmate het nivo stijgt. De pony moet op het ruitertje afgestemd worden en niet op jouw. Hij/zij moet hem voorbrengen en de resultaten eruit halen. Ik zou het omdraaien, jezelf als het per se moet 1-2x in de week erop en de rest het ruitertje/amazone.

De eis van jouw instructrice kan ik opzich wel inkomen, maar niet iedereen komt met iedereen overweg, dus ik zou zeker in gedachte houden dat jullie gezamenlijk naar een andere optie kunnen kijken. En maximaal lesgeld 50/50. Jij wilt dat er daar gelest wordt, niet het ruitertje of amazone. Dan hoor jij er ook voor in te staan.

Ik betaal niet voor de paarden. Dit vind ik ook overbodig aangezien het paard door mij 'beter' wordt, hoger opgeleid met wedstrijdervaring en eventueel naamsbekendheid ( internationaal) verkoop immers beter als een paardje dat alleen thuis iets gelopen heeft.
Als eigenaar wil je dat je paard zo goed mogelijk presteert en dat het op wedstrijd wordt uitgebracht etc, dan mag je daar zelf ook wat tijd en geld insteken.
Dus wedstrijdgeld is ook voor eigenaar.

Bij eventuele verkoop haal jij ook immers je centen weer binnen. Het ruitertje/ amazone is pony kwijt en alle tijd en moeite die hij/zij en ouders erin gestoken hebben.
gewonnen wedstrijdgeld/artikelen zijn als beloning/betaling voor rutertje/amazone.

Let op dit is wel als amazone/ruitertje het paard iets kan leren, dus hoger opgeleid als de pony is op dit moment.

Als je als beginneling bijwijze van een Z paard ter beschikking krjigt, waar jij dus van leert.
Dan mag je daar ook zelf in investeren en ook wel aan mee betalen. Daar wordt je als ruiter immers ook beter van.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:07

Ik train en breng ook een paard uit op wedstrijden, ik betaal niet en de eigenaresse mij ook niet. De trainingen betaal ik zelf. Zo komen we elkaar tegemoet! Ik heb een paard waar ik alles mee kan, en hun paard staat niet stil!

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 23:11

Geen wedstrijden voor mijn pony dan maar als ik dit zo lees.
Voor mij op zich niet zo'n drama, het is dat anderen het zo'n zonde vinden dat hij niet meer zou buitenkomen hihi :P
Ik heb gewoon niet de middelen om én een trailer te huren voor iemand anders én extra lessen te betalen, enz.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:16

xGitano schreef:
Geen wedstrijden voor mijn pony dan maar als ik dit zo lees.
Voor mij op zich niet zo'n drama, het is dat anderen het zo'n zonde vinden dat hij niet meer zou buitenkomen hihi :P
Ik heb gewoon niet de middelen om én een trailer te huren voor iemand anders én extra lessen te betalen, enz.

Of minder eisen stellen aan de ruiter? Voor een minder ervaren ruiter (bijvoorbeeld iemand die best al netjes kan rijden maar nog nooit op wedstrijd is geweest) kan het misschien wel een mooie kans zijn om ervaring op te doen, misschien wat puntjes te rijden zonder daarvoor de kosten van een eigen pony te hoeven dragen. Het is ook net wat je belangrijk vind, moet de pony scoren en redelijk vlot door de klasses heen, of wil je vooral dat ie ervaring opdoet en vind je het gewoon leuk als er iemand fanatiek mee rijdt....Er zijn veel verschillende situaties te bedenken, de vraag is of er een situatie is die overeenkomt met jouw wensen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:38

Wat 0000 ook zegt.
Gewoon een leuk ruitertje een optie? Zonder te fanatieke wedstrijd ambities?
Jij zal dan je paard het nodige moeten en kunnen bijleren, ruitertje groeit allicht mee met paard.
Ik ga er dan van uit dat jij je paard ook blijft rijden en voor het ruitertje doorrijdt en bij schoolt en na schoolt.

Weet niet of het in jouw geval puur financieel is dat je er iemand bij wil, dan wel tijd technisch,
dan wel dat je echt perse je pony uitgebracht wil zien worden op hoger niveau.
(wat aangezien pony nu nog niet zo ver is, lastig wordt)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:53

Ik haal er eigenlijk niet uit dat degene die de wedstrijden zou gaan rijden de pony beter moet maken. Ik lees alleen dat ze iemand zoekt om de pony uit te brengen omdat zij het niet kan. Het doortrainen zal de eigenaresse dus gewoon zelf doen.

Ze zoekt eigenlijk gewoon een bijrijdster, maar dan 1 die wedstrijdambities heeft.

Zeker in de lagere klassen is 3 keer per week rijden genoeg. Mocht het bij hogere niveaus beter zijn om vaker te rijden kan je het tegen die tijd nog herzien. Het enige wat ik zou bijschaven in de eisen is de wedstrijdervaring. Als je een ruitertje vindt die op L niveau rijdt in lessen en correct rijdt heb je al genoeg. Dat kosten voor lessen en wedstrijden voor eigen rekening blijven vind ik normaal. Met een eigen paard heb je die kosten ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:00

Maar goede jonge ruitertjes die naast hun eigen wedstrijdpony's nog voor anderen willen/mogen rijden liggen bepaald niet voor het oprapen. Die hebben keuze te over uit te rijden pony's. Die ouders gaan echt niet ook nog de wedstrijdkosten voor andermans pony's ophoesten. Ik zou dat tenminste als ouder echt niet doen als wij thuis ook gewoon wedstrijdpony's hebben staan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:03

De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft nog een paard, en die wordt door iemand anders uitgebracht.

Omdat het een veelbelovend paard is, en de ruiters die bij hem rijden allemaal nog op school zitten, en het druk hebben.

Via via

4x in de week

- Ligt het niveau van de wedstrijdruiter hoger/lager/gelijk met je eigen niveau?
Ligt vele malen hoger dan het niveau van alle ruiters, die bij die eigenaar rijden.

De ruiter wordt uiteraard betaald.

mein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:49

Oke ik laat dan niet iemand op mijn pony/paard rijden.. maar ik rijd juist voor iemand anders..
Ik rijd al vanaf mn 14e op paarden/pony's van anderen.. Ben toen van de manege geplukt en zo kom je van de een bij de ander.. nu rijd ik sinds mei ongeveer een leuk friesje. De eigenaresse heeft te weinig tijd om haar de hele week te doen (Druk met werk en gezin enz.)

Ik start met het friesje omdat ze het zelf niet zo leuk vind om te starten en ik wel.. en ze vind het wel heel leuk om te komen kijken!!
Ik reed al bij haar op stal, ze heeft mij toen gevraagd om haar paard te rijden.
De eigenaar rijdt 2x in de week en ik zo'n 4x
Wij zitten wel aardig op het zelfde niveau, merk je leuk met het rijden!!
Ik krijg 2x in de maand les betaald op haar paard (zodat we dezelfde instructie hebben)
verder betaal ik mijn eigen westrijden enz. maar hoef ik niet mee te betalen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:56

Waarom stel je hem niet ter beschikking van een talentvolle ruiter, dus een soort van leasen. Is het in Belgie niet mogelijk om met een pony tussen de paarden te starten? Ik zag de pony in je profiel en het lijkt inderdaad een belofte te zijn, het is dat ik geen ponyrijdende kids meer heb anders had hij direct mogen komen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:08

Omdat ik zelf geen wedstrijdambities heb, geen tijd heb en geen hengst mag uitbrengen in de dressuur/springsport

Via bokt

Geen idee, hengst staat bij deze persoon permanent gestald en is haar verantwoording

Hoger

Amazone wordt betaald, is tevens vergoeding voor het stalgeld.

Amazone heeft zich hier ook al overigens gemeldt. :D

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:39

Ik heb geen pony door dat 19 ben. En ik ga me paard zelf uitbrengen. Wij hebben ons paarden zo ver ik weet nooit door ander uitlaten brengen op wedstrijd. En ons pony's ook niet. Maar je mag met pony gewoon tussen de paarden. Door jou leeftijd als je te oud zou voor de pony's. Iemand bij mijn op stal mag door haar leeftijd ook niet meer bij de pony's. Maar ze heeft nog wel pony waar ze mee start maar gewoon tussen de paarden start zij nu.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:26

Hou er wel rekening mee dat TS uit Belgie komt en de regels over leeftijden en uitbrengen van pony's tussen de paarden daar anders zijn. ;)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:38

TS mag j bij de LRV niet met je pony bij de prden starten? Ik zit in Wallonie ( LEWB) en heeft hetzelfde princiepe als de VLP en rijd met pony's tussen de paarden ( nu effe niet meer wegens niet kunnen) maar reed alrijd als 14/15/16 jarige met pony's tussen de paarden ( heb ook nooit tussen de pony's gereden ).

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:40