Dilemma: trailer houden of b rijbewijs vrachtwagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wagen of b rijbewijs vrachtwagen?

2dehands wagen
4 (66%)
2de hands B rijbewijs vrachtwagen
2 (33%)

Totaal aantal stemmen: 6

Alizeetje

Dilemma: trailer houden of b rijbewijs vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:56

Ik geraak er maar niet uit...

Momenteel heb ik een Bockmann Duo, 2paarden dus, bijna 4jaar oud, en gebruik ik de Jeep van mijn vader.
Helaas gaat mijn vader zijn wagen verkopen.
Ik heb 1 paard. Zou ooit nog wel een 2de willen, maar dat is verre toekomstmuziek ;)

Dus 2 opties voor mij:
- zelf een 2dehands wagen kopen, toyota Landrover, Mercedes Ml,..
Maar: ik heb een wagen van het werk dus ik zou niet erg vaak met de jeep rijden... Max 1 à 2x per week (wat veel zou zijn). Ik wil er dus niet te veel geld aan uitgeven mag ouder zijn, veel km's...
Voordeel: trailer kan blijven, wagen is makkelijker te vinden dan rijbewijs b vrachtwagen, 2paarden vervoeren,...
Nadeel: dénk dat verzekering duurder zal uitvallen? Voor de taks zou ik eventueel op zoek gaan naar een lichte vracht. Weet niet goed waar ik deze kan 'stallen' misschien bij mn vader thuis,...

- trailer verkopen, en een rijbewijs b vrachtwagentje zoeken.
Nadeel: zoektocht vlot moeilijk. Ofwel erg duur, ofwel te weinig laadvermogen (voor 1 stevig paard), schrik voor jaarlijkse onderhoudskosten,...
Voordeel: praktisch, denk ik. Kan op stalling staan, denk dat verzekering en taks vrij goed meevallen,...

Budget: niet erg 'ruim', sowieso onder de 9.000€. Moest ik vrachtwagen nemen heb ik nog wat geld van de trailer die dan verkocht moet worden.

Maar... Ik weet het dus niet. Ene moment denk ik: vrachtwagen, andere moment twijfel ik weer...

Iemand tips en/of advies?
Laatst bijgewerkt door Alizeetje op 11-08-13 00:24, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:04

En er is met het werk niks te overleggen over een wagen die ook de trailer kan trekken (als je verschil bij past bv?)

Edit: Herinner me dat iemand voor die paar keer per jaar dat zware trekauto nodig was (wedstrijden) die ruim van te voren een flinke bus met trekhaak huurde. Dat was een stuk goedkoper dan er zelf een aanschaffen.

Duhelo

Re: Dilemma: trailer houden of b rijbewijs vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:07

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 00:11

Was ik vergeten vermelden: nee voorlopig dus geen kans op zwaardere wagen of trekhaak op bedrijfswagen. Dus dat is helaas geen optie...

Hiren doe ik liever niet, wil graag redelijk vrij zijn. Morgen lekker weer? Hup naar de zee, ik zeg maar iets :) wedstrijd kan ik wel wat inplannen.

Bestelwagen ga ik inderdaad even bekijken! Nog geen slecht idee denk ik.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 00:13

Trekt zo'n bestelwagen net zoals een jeep? Of zitten daar toch verschillen op?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:17

Pas heel erg op met die b rijbewijs vrachtwagentjes voor 2 paarden. Dat die dingen als 2 paards verkocht worden mag eigenlijk best schandalig genoemd worden. Het is namelijk nagenoeg onmogelijk om in die vrachtwagentjes 2 paarden te vervoeren zónder de wettelijke 3500kg die het voertuig mag wegen te overschrijden. Die vrachtwagentjes wegen leeg al gauw 2200kg/2300kg, dan komen er 2 paarden in van 650kg , dan zit je al op 3500kg. Dan moet er nog brandstof in de tank, binnebeplating is niet meegewogen, je moet er zelf nog in, misschien neem je een bijrijder mee, etc! Die vrachtwagentjes kun je met goed fatsoen niet onder b rijbewijs rijden zonder over de 3500kg heen te gaan.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 00:22

FlyAway: inderdaad! Ben ik me zeker bewust van...
Ik zou ook maar 1paard laden. Dus zou zeker één willen met minimum 850-900kg laadvermogen...
Al is dat misschien nog nipt...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:24

Ok, dat scheelt natuurlijk wel.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:24

Voor 9 duizend ga je geen fatsoenlijke vrachtwagen vinden.............De nette wagens gaan dik over de 20 duizend heen.

Dus ik zou een auto kopen die oud genoeg is om geen wegenbelasting meer te betalen en die voor de trailer gooien.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 00:26

Toch verschiet ik er van dat er zoveel wagentjes zijn met zo weinig laadvermogen. Meeste max 700kg... Kom je dus niet mee toe... En zeggen ze 'dat is normaal' 'iedereen doet dat'... Toch schrik voor!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 00:27

Vrachtwagen zou tot 12500€ kunnen... Maar al gezocht en nog niet veel degelijk gevonden inderdaad. Die van over de 20000€ zijn té duur.

Zo'n oude wagen lijkt me ook vrij duur qua kosten, niet?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:27

Ik schrik er eigenlijk nog veel meer van hoe weinig mensen zich er echt in verdiepen en denken; als het door de fabrikant zo verkocht wordt, dan zal het wel kunnen. Gelukkig is dat bij jou niet het geval ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:31

En een lichtere auto kopen met een 1,5 paards trailer tot max 1300 kilo (terug laten keuren). Deze mag je nog met je B rijbewijs trekken. Alleen dan heb je en een trailer te verkopen en een auto en trailer aan te schaffen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:33

Terug laten keuren is niet meer nodig. Wetgeving is per 19 januari 2013 aangepast.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 00:37

Ik heb ook mij BE rijbewijs. Dus zou niet voor een 1,5 trailer en lichtere wagen gaan... Heb ook een flink paard... Dus wil niet te nipt zitten. Denk dat hij een 650kg weegt, dus dan een trailer van 650kg vinden = moeilijk denk ik...

FlyAway: inderdaad, is wel zo... Velen staan er niet echt bij stil denk ik. Vaak ook 2paarden, of 3 pony's...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:34

die 1.5 trailers heb je wel al voor 1600 kilo mtm.
Echter, hoeveel weegt je trailer? stel dat je huidige trailer nu 800 weegt, paard 650 = 1450 kilo, als je een auto hebt/vind die 1500 mag trekken kom je in principe toe ...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 10:40

Trailer weegt 850kg nu. Op papier. Zou bij een weging vaak nog iets meer wegen?
Denk dat ik liever iets meer reserve heb... Al is een zwaardere wagen dan ook direct weer iets duurder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:45

stel dan nog 900 kilo voor de trailer , 700 voor paard = 1600 (heb je reeds reserve over), je hebt een heel aantal fijne auto's die een 1600-1800 kilo kunnen trekken. In jouw geval zou ik wel zeker prefereren voor een bestelwagen, mooi de ruimte, kan 2000 trekken, en zeker als je er minder achter hangt zal die zeker niet onder doen voor een SUV model ...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 11:23

Ok, dank je, overweeg ik zeker.
Weet je wat de grootste verschillen zijn qua trekken tussen een jeep en bestelwagen? Of zijn er niet echt veel verschillen? (Ik zou het niet echt weten).

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:42

Ik heb een b-vrachtwagen gehad met daarbij een kleine auto , nu sinds een jaar weer
terug naar zwaardere auto en 1.5 paards trailer.
De kosten voor een vrachtwagen worden snel onderschat.
Even zo mijn ervaring hier op een rijtje ( is dus per wagen wel verschillend )
-Verzekering start 300 euro per jaar ( no-claim bouw je dan op )
-Wegenbelasting bijna 500 euro per jaar is kwartaalkaart dus je mag
dan 'maar' 90 dagen per jaar rijden !!
-Stalling en dan bij voorkeur binnen koste mij 375 euro per jaar en dan moest ik de wagen steeds ergens ophalen.
Buiten stallen kan natuurlijk ook op eigen terrein, maar een oudere wagen roest snel weg .
Wij hadden de pech dat de pony een langdurige blessure kreeg ....wagen dus veel stil ..en rust roest...
-De wagens verbruiken relatief aardig wat brandstof , tenzij je het budget hebt voor een luxe paardenwagen.
-jaarlijkse onderhoud en APK kunnen soms flink oplopen.

Vond het heerlijk rijden met een vrachtwagen en ideaal op wedstrijd zeker bij slecht weer.
Maar een wat oudere wagen geeft toch snel problemen , kan je die nog zelf oplossen
dan gaat dat nog wel , ben je afhankelijk van derde hiervoor dan lopen de kosten snel op.
Ik ben blij weer terug te zijn bij mijn trailer , onderhoud van auto en trailer is een stuk simpeler
en voordeliger.

Succes met je keuze

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 11:51

Dank je wel Valiant. Erg duidelijk. Het zijn ook vaak die 'verborgen' kosten die ik moeilijk kan inschatten.
Wat voor wagen heb je voor je trailer staan?

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:12

Alizeetje schreef:
Dank je wel Valiant. Erg duidelijk. Het zijn ook vaak die 'verborgen' kosten die ik moeilijk kan inschatten.
Wat voor wagen heb je voor je trailer staan?

Ik heb nu een Grand Vitara ,niet al te zwaar dus leuk betaalbaar in de wegenbelasting maar mag 1500 kg trekken en bevalt prima.
Natuurlijk zijn er veel betere trekauto's maar deze voldoet prima en paste in mijn budget.
Wij hebben dan wel een pony te vervoeren maar ik heb wel een wat zwaardere trailer dan de gemiddelde
bewust omdat deze wat stabieler op de weg ligt.

Vooral de APK kan prijzig zijn , niet elke garage kan een vrachtwagen keuren.
Je moet dus wel op zoek naar garage die hem af kan melden voor de APK.
De garage moet hoog genoeg om hem zodanig hoog te zetten dat bij een steekproef de keurmeester
en onderdoor kan lopen . Heb je de mazzel om zo'n garage in de buurt te hebben dan scheelt dat weer.
Heb je dat niet wordt je dus mogelijk afhankelijk van een truck garage .
Zijn toch weer zaken om even mee te nemen in je besluit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:29

Alizeetje schreef:
Ok, dank je, overweeg ik zeker.
Weet je wat de grootste verschillen zijn qua trekken tussen een jeep en bestelwagen? Of zijn er niet echt veel verschillen? (Ik zou het niet echt weten).

eerlijk gezegd heb ik ervaring (als meerijder) met de dodge ram van mijn vader, en de Mercedes sprinter van mijn vriend.
Beide wagens trekken een tweepaardstrailer met twee trekpaarden erin met hun vingers in hun neus.
Maar beide zijn nu ook al geen middenklaswagens meer.
Ik heb een renault trafic besteld, maar die komt pas in september binnen, dus daar kan ik binnen een maandje of 2-3 meer over zeggen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 15:03

De Grand Vitara is inderdaad wel leuk.

Ok.
Wat zou het voordeel zijn van een bestelwagen boven een suv? Vroeg ik me daarnet af...

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:18

ik gebruik altijd de auto van mijn moeder, een oude volvo (240 station uit 1991) . Deze mag 1600 kg trekken, is niet de snelste, maar hij loopt altijd en gaat al heel wat km' mee. Auto rijd 1op 8 met trailer er achter zonder trailer met 1op 11. Kan hem iedereen aanraden als een degelijke trekauto wil.