Ik ben op zoek naar tips/ adviezen en ervaringen van bokkers die hun paarden een deken op doen in de winter.
Mijn paard is alweer 24 en word in de winter altijd wat schraler dan dat ze in de zomer is.
Reden hiervan weet ik; ze is dol op gras en eet hier dan ook eigenlijk het meest van.
Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en 2 kilo brok per dag. Hier doet ze het verder goed op.
Nu heb ik ergens gelezen dat een paard ook (veel) energie moet steken aan het warm houden van zichzelf.
Wat nou als ik haar daarbij help met een deken?
Het is niet zo dat ze mager is in de winter, maar het is al een oud paard en wanneer ze ziek word heeft ze dan eigenlijk niet zoveel ''reserve'' dat ze kan missen.
Ook wil ik vroeg tijdig gaan beginnen met wat extra's voor haar.
Dus naast brok een muesli waar ze van aan komt.
Aangezien het een héél moeilijke eter is, lees; alles wat ook maar een beetje nat is eet ze niet meer op, hooi wat op de grond heeft gelegen eet ze niet meer op en veel brok soorten en pulp eet ze ook niet. Bepaalde appels lust ze niet en ga zo maar door
Maar nu heb ik proefverpakkingen via Langwerden gekregen die ze wel lust en ze ook krijgt in het najaar.
Maar nu over de deken.
Elk voorjaar moet ik haar er met bepaalde dagen sowieso een op doen omdat ze het koud heeft, maar de ene dag op doen en de andere dag weer af is natuurlijk ook niet goed.
En aangezien ik een leek ben met dekens wil ik jullie vragen:
Wat voor dekens hebben jullie liggen voor je paard?
Wat raden jullie mij aan, wel een deken voor zo'n oud paard of niet?
En met welke temperaturen wisselen jullie met dekens?
Als ik iets vergeten ben, hoor ik het graag!
En ik ben me dus aan het '' inlezen '' hoe zoiets in z'n werk gaat met dekens, het staat dus niet vast dat ik haar er een op leg.
Ohja, misschien nog wel een belangrijk puntje; Op stal lopen veel mensen rond die mij kunnen helpen in de winter met wat voor deken er gewisseld moet worden en wanneer. Maar leer graag en ben benieuwd naar wat andere mensen doen/vinden!

maar wel heel bruikbaar bericht!
De buitendeken daarvan is 100 grams, net zo zwaar als een beetje regendeken, en met de liners kan je zover gaan als nodig (max 500 gram). Plus als het echt veel regent kan je het halsdeel eraan doen. Echt ideaal die deken.