Paard is als de dood voor zwepen, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Paard is als de dood voor zwepen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:19

Ik hoop dat het goed staat, zo niet kan iemand het dan verplaatsen? :o

Ik rij sinds een jaartje nu een hele lieve kwpn ruin, alleen hij is als de dood voor zwepen.
Vooral een longeerzweep, als je hiermee in de buurt komt zie je de spanning al in zijn ogen verschijnen.

Met rijden heb ik wel een zweep in mijn hand, gebruik hem alleen op de momenten dat het nodig is.
Als ik de zweep bijv. zou aanpakken van iemand krijg ik hier niet eens de kans voor omdat hij dan al aan de andere kant van de bak is. Daarom stap ik nu gewoon op met de zweep in mijn hand, dit gaat eigenlijk altijd goed.

Bij het longeren kijkt hij al met grote ogen naar de zweep, ik hou hem altijd laag en in mijn linkerhand, paard in mijn rechterhand. Zodra ik het paard dan van mij af laat lopen (doe ik altijd met mijn hand, beweging dat hij afstand moet nemen) en hij stapt netjes zijn rondje pak ik de zweep van de grond. Als ik dit dus doe gaat hij meteen in draf, het liefst galop. Heb ik hem dan weer in stap (doe ik door middel van mijn stem) laat ik hem weer aandraven en kan ik de zweep gewoon rustig in mijn hand houden. Moet hij zijn gangen wat meer verruimen kan ik ook rustig met de zweep richting hem zwiepen.

Ik ben nu al een paar keer met de zweep over zijn rug gegaan, langs zijn oren, over zijn hoofd. Hij staat dan bijna te trillen op zijn benen van angst en je ziet de spanning in zijn lijf.

Wat is er gebeurt met hem? Vraag ik mij dan af... is hij ermee geslagen vroeger?
(het paard is sinds een jaartje van een vrouw en zij is helemaal geen voorstander van zwepen, hij deed dit al bij haar)

Ik was nu eigenlijk benieuwd of mensen dit ook hebben bij hun paard en wat jullie doen om hem te leren dat een zweep niet gemeen hoeft te zijn..

Hopelijk hebben jullie wat tips! :)

Dorus

Re: Paard is als de dood voor zwepen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:22

Heb je persee een zweep nodig bij dat paard? Als hij verder goed reageert op je stem en je lichaamstaal dan kan je de zweep vaak gewoon achterwege laten. Ik longeer mijn paard ook vaak zonder zweep en dan werkt ze net zo hard als met zweep.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:23

Geen zweep gebruiken

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:25

Lekker makkelijk. Angsten zijn er om op te lossen. Daar heeft het paard veel meer baat bij en eigenaar zelf ook bij eventuele verkoop.

Ik vind dat je al goed bezig bent. Maar kun je vertellen hoe je het precies aanpakt? Als hij gespannen wordt of loperig als je de zweep over zijn rug haalt, haal je dan de zweep weg?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:28

Ik zou ook flink oefenen, net zoals je met andere dingen oefent waar ze bang voor (kunnen) zijn, zoals zeiltjes, linten, pionnetjes etc. Zwepen kom je als paard regelmatig tegen dus dat is heel onhandig als 'ie daar van in paniek raakt.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:29

Ik heb bij mijn pony voor het longeren eerst een dressuur zweep gebruikt, om wel aanwijzingen te geven maar zeker van te zijn hem niet te raken. Toen dat goed ging heb ik de longeerzeep er pas bij gepakt. Bij rijden, zweep op de bakrand gelegd en vaak op tijdens het rijden neerleggen en na een paar rondjes weer oppakken. Hopelijk heb je er iets aan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:29

Gewoon doorgaan met het desensibiliseren. Als je ophoudt bij een beetje trillen gaat hij nooit leren dat het niet eng is. Veel herhalen, wellicht niet lang (volledig panikeren is namelijk ook niet de bedoeling) maar wel vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:30

Is het niet een idee om de zweep op de grond te leggen als je aan het poetsen ben, of in de rijbak leggen als je aan het rijden bent, zodat hij er aan went en merkt dat het niks doet.
En daarna hem met de zweep aanraken ( als hij er minder op reageert ).

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:31

Dorus schreef:
Heb je persee een zweep nodig bij dat paard? Als hij verder goed reageert op je stem en je lichaamstaal dan kan je de zweep vaak gewoon achterwege laten. Ik longeer mijn paard ook vaak zonder zweep en dan werkt ze net zo hard als met zweep.

Ja, klinkt misschien heel makkelijk maar hij is anders niet vooruit te branden.
Ik heb het vandaag geprobeerd zonder maar hij reageert dan gewoon niet op mijn stem, ik gebruikte op een gegeven moment het einde van de longeerlijn maar daar reageert hij ook niet op.

Minx2000 schreef:
Geen zweep gebruiken

Tja, hier heb ik niks aan :o

Geryon schreef:
Lekker makkelijk. Angsten zijn er om op te lossen. Daar heeft het paard veel meer baat bij en eigenaar zelf ook bij eventuele verkoop.

Ik vind dat je al goed bezig bent. Maar kun je vertellen hoe je het precies aanpakt? Als hij gespannen wordt of loperig als je de zweep over zijn rug haalt, haal je dan de zweep weg?

Inderdaad, ik wil gewoon dat hij er geen angst meer voor heeft en dat ik ook leer hoe ik hem erover heen kan krijgen.

Ik laat de zweep eigenlijk gewoon liggen en doormiddel van mijn stem probeer ik hem rustig te krijgen. Staat hij stil dan geef ik hem een schouderklopje en aai over zijn hoofd. Haal dan de zweep weg en loop een stukje met hem om hem even te laten 'ontspannen'. Dan probeer ik het weer opnieuw...

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:31

Blijven oefenen met een zweep. Zweep over zijn/haar lichaam gebruiken beginnen bij de schoft. Zweep pas weghalen als je paard ontspant. Zelf rustig blijven.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:31

Je houdt je paard vast aan het halstertouw en laat hem rustig snuffelen aan de zweep. Als dat goed gaat dan stop je daarmee.
Daarna beweeg je de zweep een beetje voor je paard, als hij rustig blijft staan stop je gelijk, zo niet dan ga je door tot hij stopt.
Op begeven moment probeer je hem ook aan te raken met de zweep, als dat goed gaat stop je weer, anders ga je door.
Gaat dat goed dan kun je aaiende bewegingen gaan maken en zo ga je verder....

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:32

[***] schreef:
Is het niet een idee om de zweep op de grond te leggen als je aan het poetsen ben, of in de rijbak leggen als je aan het rijden bent, zodat hij er aan went en merkt dat het niks doet.
En daarna hem met de zweep aanraken ( als hij er minder op reageert ).

Ik heb hem met poetsen eigenlijk altijd op de grond liggen, vandaag had ik hem eens naast hem neergezet tegen het hek, hij duwde hem zelfs nog om en keek mij aan van; Oeps! Moest wel even lachen toen :')
Maar zodra ik hem weer oppakte stapte hij meteen achteruit..

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:33

Zet de longeerzweep eens voor de stal. Op een moment zal hij inzien dat de zweep niet eng is en zal hij er minder bang voor zijn. Dit moet je vaak herhalen. Ook als je met haar loopt naar de bak, loop eens met de (longeer) zweep in je hand er na toe. Niks doen ermee, alleen in je hand houden.

Succes ermee, ik weet hoe frustrerend het soms kan zijn!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:33

Dat is een goede manier. Het is echt belangrijk om de zweep pas weg te halen als hij ontspant. En even belangrijk is het weghalen op het juiste moment. Metéén zodra hij ontspant.

En dat zou ik dan gewoon bij veel situaties met zwepen gebruiken.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:34

Mijn vorige haflinger had dit ook super erg, zo erg dat hij gewoon door de planken heen rende, met rijden was het ook echt een drama, als iemand aan het longeren was, en hij hoorde het zweep getik ging hij helemaal over de rooie, ook met korte zweepjes, dit had hij al bij de vorige eigenaar.. Ik heb dit opgepakt met grond werk en vrijheidsdressuur, eerst alleen een zweep in je handen houden,en dan al belonen, zo ben ik steeds verder gegaan, dan het zweep iets bewegen, en meteen weer terug. Naar mate hij de zweep minder eng vond ben ik hem trucjes gaan leren met de zweep, zo kreeg hij door dat het helemaal niet eng was! Hij bleef het wel spannend vinden, maar de grootste angst was al weg :).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:36

Natuurlijk moet je dit oplossen. Waarom zou je dan maar geen zweep gebruiken een zweep vind ik juist voor heel veel dingen makkelijk.
Inderdaad herhalen en oefenen. Wat je zou kunnen doen is gewoon de zweep overal in betrekken. Is het al bij een aanblik van een zweep. Dan zet je de zweep in de buurt weg als je gaat poetsen. En dan ga je steeds verder. In ieder geval wat hier al is gezegd je moet wel echt goede timing hebben en niet te vroeg de zweep weg halen. Je moet geduld hebben tot het paard kalmeert en dan zweep weg.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:37

Klein beginnen, niet meteen met een zweep over zijn lijf (dat is een heeeele grote enge stap ineens voor een bang paard!) maar leg bijv. standaard een zweepje in de buurt als je hem gaat poetsen. Wanneer hij daar niet meer op reageert zweepje dichterbij leggen tot hij er weer niet meer naar kijkt. Volgende stap is zweepje in de hand tijdens poetsen. Etc etc etc. Vooral NIET wegnemen bij een beetje trillen of angstig gemiemel, zorg dat de stapjes zó klein zijn dat hij geen echte aanleiding heeft tot groter reageren dan dat beetje gemiemel.

Kost heel veel geduld wel, meer dan wat ik lees dat je tot nu toe hebt gehad ermee. Het heeft bij de mijne dik een jaar geduurd eer ik met haar kon langeteugelen met een zweepje, en 3 jaar voordat ik de longeerzweep als aanwijsstok kon gebruiken bij het longeren. Maar inmiddels verblikt ze nog niet eens meer als ze er een tikje mee krijgt, en als er een zweep binnen mondbereik ligt wordt ie uitgebreid opgekauwd of ermee rondgeslingerd :+ En dat terwijl ze in eerste instantie trillend in het plafond hing als er ook maar een zweep (of bezem, of riek, noem maar op) in de buurt rondzwierf.

*edit: lees nu net je laatste post, blijkbaar ben je al bij stadium "in hand vasthouden tijdens poetsen" :D Is dat al te eng, kijk dan eens hoe hij reageert als je het ding vasthebt terwijl je hem wat te eten geeft ofzo. Creatief wezen dus :D
Laatst bijgewerkt door Vientje op 31-07-13 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:38

Haha ik gebruik nooit een zweep vandaar mijn reactie.

Ik zou wat meer grondwerk doen. Des noods gebruik je eerst een takje. Klinkt eigenlijk best dom maar misschien werkt het. Of de stick van het grondwerk zelf. Maar dat is ook weer iets dat ik denk, wil je die wel aanschaffen. (als je die niet hebt). Ik zou overal waar het paard is een zweep o.i.d. hebben. Dat ze leren dat het niet een mep betekend. Vrijheidsdressuur lijkt me ook wel een geschikte zoals FD_horses zegt.

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:39

Dit deed mijn pony ook... Als ie gewoon stil stond en hij zag de zweep zag je dat die angst had, hij stond ook helemaal stijf.
Ik deed ook wat jij deed. Met de zweep overal langs gaan.
Dit deed ik elke dag, toen die er zo niet meer bang van was had ik nog een probleem, als ik erop zat en hij hoorde/voelde/zag de zweep, was het rennen.
Gewoon toch elke keer met zweep heb ik gereden en het werd steeds een beetje minder.
Misschien ook proberen?

JoseRieko97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:44

Ik heb ook een KWPN ruin en ook hij is bang voor zwepen. Ik heb gezien dat hij in het verleden ermee geslagen is dus dat is de oorzaak en alleen het idee dat je de zweep vasthebt tijdens het rijden maakt hem al actief lopen en zijn oren naar achteren richten. Bij zijn geval ga ik hem ook niet van zijn 'probleem' afhelpen want als ik geen zweep bij me heb is hij niet vooruit te branden en luistert hij ook niet naar beenhulpen. Als iemand dan de bak inloopt en een zweepje voor me komt brengen dan is mijn paard al aan de andere kant van de bak. Met longeren doet hij hetzelfde als jouw paard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:50

Ik zou dit oefenen. Ik zou eerst gaan longeren gewoon met de zweep in je hand in de bak gaan staan en hem niet gebruiken. laat het paard eraan wennen. Vraag of hij naar je toe komt, terwijl je de zweep vast hebt. beloon hem als hij komt(snoepje, klopje, aaitje). Houd daarna de zweep horizontaal en probeer hetzelfde. En zo kun je het opbouwen met voorzichtig snuffelen eraan, rustig aanraken op zn rug en nek. En zo opbouwen. En nooooooit slaan ermee, dan kun je helemaal opnieuw beginnen. en met rijden hetzelfde. laat iemand met zweep in het midden staan en laat het paard naar die persoon toe gaan. Doe dit eventueel met een longeerlijn, en geef de zweep aan de ruiter. Doe dit zo vaak tot hij niet meer schrikt en beloon hem dan uitbundig.
Ik vind dat een paard juist dingen moet doen die hij eng vindt. Dus niet zomaar de zweep weglaten omdat ie er bang voor is. Mocht je ooit op straat rijden en er loopt een kind met een stok, dan lig jij van je paard bij wijze van!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 17:13

Emma21Nobel schreef:
Dit deed mijn pony ook... Als ie gewoon stil stond en hij zag de zweep zag je dat die angst had, hij stond ook helemaal stijf.
Ik deed ook wat jij deed. Met de zweep overal langs gaan.
Dit deed ik elke dag, toen die er zo niet meer bang van was had ik nog een probleem, als ik erop zat en hij hoorde/voelde/zag de zweep, was het rennen.
Gewoon toch elke keer met zweep heb ik gereden en het werd steeds een beetje minder.
Misschien ook proberen?

Hij word zijn hele leven al met een zweep gereden, helpt bij hem dus niet aangezien hij nu 14 jaar is ;)
Maar bedankt voor je tip!

Andere ook bedankt voor de tips!
Ik wil mij meer gaan verdiepen in grondwerk maar moet hier echt even de tijd voor nemen aangezien ik daar helemaal niet in zit. Vind het altijd wel interessant om te zien..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:13

Even een quote uit een ander topic, zal zo de filmpjes er even bijzoeken, maar je probleem is op te lossen.

Cassidy schreef:
Voor de zweep kun je je paard desensibiliseren, zodat hij er niet meer bang voor is.
Je moet alleen wel weten hoe je dat aan moet pakken.
Er bestaan geen afkortingen voor, en het beste werkt het als je via grondwerk het vertrouwen van je paard hebt gewonnen.

Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een zweep die jij in handen hebt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
En dan hoeft er nog nieteens iets echt engst met de zweep gebeurt te zijn om bang of hysterisch te reageren.
Veel paarden doen dat van nature, maar krijgen dan snel de stempel "mishandelt", en "met de zweep geslagen".

Dus desensibliseren is idd de oplossing.

Maar dan moet je wel weten wanneer je moet doorgaan als je paard wel reageert, en wanneer je kunt stoppen.

Als je paard bang is voor de zweep, neem hem aan een touw en ga met hem lopen, terwijl jij de zweep vasthoudt en hem laat bewegen. Niet wegleggen als het paard spastisch doet. Als je paard dat accepteerd, ga je proberen hem er voorzichtig mee te raken. Weer niet stoppen als het paard schrikt, maar doorgaan tot hij stilstaat en iig zijn lippen likt en nadenkt.
Vervolgens kun je hem met de zweep proberen aan te raken. Ook hier niet stoppen als hij wegrent, pas stoppen als hij stilstaat, en ontspant of nadenkt. Dat kun je zien doordat hij zijn lippen likt, of een keer heel diep zucht.

Zie hier een voorbeeld: meneer in het filmpje heeft een stokje met een plastic zakje vast. Dit zakje kun je wegdenken, probeer het alleen met een stokje. En besef wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Als je op het verkeerde moment stopt, maak je de angst namelijk alleen maar erger. Want dan desensibiliseer je het paard. En die leert: ik schrik, eng ding gaat weg, dus in het vervolg hoef ik alleen maar te schrikken en dat enge ding gaat weg.
Nee, dat enge ding, die zweep die blijft. En die blijft tot ik ontspan en stil blijf staan.

En voordat je met de stokjes of met de zweep kunt gaan werken, moet je echt voorbereidend werk gaan doen om respect en vertrouwen vanaf de grond te krijgen. Afkortingen gaan niet werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:16

De filmpjes, en wat uitleg over hoe paarden denken.

Cassidy schreef:
Een paard is een vluchtdier van nature. Als hij schrikt, dan neemt hij eerst de benen, en gaat pas later nadenken waarvan hij nu eigenlijk is geschrokken. Dat heeft na miljoenen jaren tot dat gemaakt wat hij is en helpen overleven.

Maar je kunt een paard ook laten wennen aan dingen. Wij willen er uiteindelijk veilig een buitenrit op maken, of mee om kunnen gaan zodat hij niet schrikt van een kruiwagen, een bezem, de muziek die eventueel op stal aanstaat. En als je met hem de weg op wilt, dan mag hij niet schrikken van de strepen op de weg, die blaffende hond, die brievenbus, vuilnisbak, die skippybal, dat wapperende stukje krakende plastic, die auto, die tractor. Want als hij echt schrikt en de benen neemt, dan gaat hij rennen en ziet en hoort niets meer. En als jij daar opzit, dan kan hij zomaar voor een auto rennen, of een kanaal in duiken, voor de trein springen, allemaal enge situaties die je liever niet wilt. Dus voor dagelijkse dingen, daar kun je hem ongevoelig voor maken. Een politiepaard doorgaat in zijn opleiding een heel traject van ongevoelig maken en ook bij je eigen paarden kun je dit doen. Dat voorkomt de schrikreactie in sommige gevallen niet, maar je kunt hem leren er beter mee om te gaan en niet ongecontoleerd te gaan hollen.

Voorbeeld van een traject van ongevoelig maken van een jong en schrikachtig paard. De reacties kunnen heftig zijn, methode die gevolgd wordt is die van Clinton Anderson, maar die ontloopt Parelli niet zoveel. Maar zie wat er gebeurt met het paard. Belangrijk is timing. Weten wanneer je kunt stoppen en wanneer je door MOET gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/watch?v=FQcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/watch?v=nES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/watch?v=MjRYxyMy ... 5&index=14

http://www.youtube.com/watch?v=ojqsLwryte4

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFhxts

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

http://www.youtube.com/watch?v=_Jvz-340rOA

En na dit voorbereidende grondwerk kon op dag drie na zadelmak maken dit trailparcours doorlopen worden:

http://www.youtube.com/watch?v=dHi7YGCK ... Xg&index=7

En als je bovenstaande filmpjes bekeken hebt zul je misschien begrijpen dat het resultaat in onderstaand filmpje niet zomaar aan is komen waaien. Daar is naartoe gewerkt.

http://www.youtube.com/watch?v=49bvp7tgsnM

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:32

Dankje voor de filmpjes!
Ik ga ze als ik tijd heb eens goed bekijken! :)