Wat kan je doen bij een ongeluk met trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Wat kan je doen bij een ongeluk met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 09:31

N.a.v [VN] Paarden gewond bij ongeluk N36

Een bokker vraagt hierin wat jezelf kan doen als de trailer kantelt en de paarden hier nog inzitten. Ik ben hierover na gaan denken, zeker omdat dit mijn grootste angst is met betrekking tot het rijden met een trailer. Zelf mag ik er nu ook me rijden (B+E rijbewijs) maar ik ben wel altijd aan het nadenken wat ik moet doen bij een ongeluk. Zeker omdat dan de welzijn van mijn paard(en) voorop staat.
En wat kan je doen als je ziet dat er een ongeluk gebeurt met een trailer + paarden? Behalve 112 bellen.

Moet je juist wachten tot de hulpdiensten er zijn of kan je al iets doen om de paarden eruit te krijgen? Ik ben benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen..

Glitter_

Re: Wat kan je doen bij een ongeluk met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:37

Waar ik wel is over nadenk ik dat ik vind dat er eigenlijk een soort verdovingspuit moet zijn die je kunt gebruiken bij noodsituatie's. Doordat de paarden in paniek zijn, worden de gevolgen alleen maar groter en het wachten op een dierenarts of hulpdienst duurt doorgaans lang.

Verder... Wat zou je moeten doen.. Daar moet ik nog even over nadenken!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:39

Pfff goeie vraag.. Je eerste reactie zou waarschijnlijk laadklep open doen, of iets dergelijke. Maar dat zal geen nut hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:40

Nooit zelf proberen je paard(en) er uit te krijgen. Sta je daar langs de (snel)weg. Dit kun je echt beter aan de hulpdiensten overlaten. Ook niet het deurtje opendoen omdat de paarden dan 9 van de 10 keer door het deurtje er uit proberen te komen. Komt alleen maar ellende van.
Hoe moeilijk ook, 112 bellen en wachten tot de hulpdiensten komen. Meldt wel gelijk dat het om levende have gaat!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:49

Interessante vraag :)

Enerzijds zou ik zeggen: niks doen omdat je het erger kan maken,
maar je kan je paard daar ook niet zomaar laten liggen natuurlijk.

Dubbel, heel dubbel.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:50

Hoe vreselijk het ook klinkt; zorg dat je een eigenaar/bestuurder eerst helpt.... Laat hem/haar rustig worden.... Gillen en stress bij een eigenaar zorgt voor nogmeer onrust bij een paard! Heel vaak als je 112 belt worden er heel veel vragen gesteld! Probeer deze zo secuur mogelijk te beantwoorden.... Zorg dat je veilig staat en dat anderen veilig zijn.... Wat eerder gezegd is, laat de hulpdiensten de paarden bevrijden want je wil geen losrennende paarden op een weg of nogmeer schade. Als er toch paarden loslopen..... Kijk of je de weg kan blokkeren met je auto (denk wel om je veiligheid, ga geen rare stunten uithalen maar meestal rijd overig verkeer wel stapvoets!) En dan wachten op hulpdiensten. Dit geld overigens ook voor varkens, koeien en ander vee!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:52

Glitter_ schreef:
Waar ik wel is over nadenk ik dat ik vind dat er eigenlijk een soort verdovingspuit moet zijn die je kunt gebruiken bij noodsituatie's. Doordat de paarden in paniek zijn, worden de gevolgen alleen maar groter en het wachten op een dierenarts of hulpdienst duurt doorgaans lang.

Verder... Wat zou je moeten doen.. Daar moet ik nog even over nadenken!

Wij hebben een aantal jaren geleden een ongeluk gehad, door een klapband. Paard was helemaal niet onrustig. Paarden worden meestal onrustig, omdat de eigenaar/degene die ze bij zich heeft, onrustig wordt.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:06

Toen mijn trailer door een aanrijding op de snelweg op z'n kant terecht kwam, is het eerste wat ik gedaan heb inderdaad 112 bellen, verder ben je op zo'n moment volledig machteloos. Inderdaad duidelijk melden dat er een paard bij betrokken is en dat er een dierenarts ingeschakeld moet worden. Hoewel bij mij het woord dierenarts niet eens naar boven kwam, gelukkig zijn de mensen aan de andere kant van de telefoon daar wel op getraind. Zij zijn ook degenen die bedacht hebben dat er vervangend vervoer geregeld moest worden.

Wij hadden het geluk dat we op de vluchtstrook belandt waren, dus een relatief veilige plek. Maar inderdaad, je gaat niet proberen 'zomaar' een paard in paniek uit de trailer te halen langs de snelweg. Wij stonden bij knooppunt Lunetten, dus dat was echt een chaos geweest, dat kan gewoon niet goed aflopen.
Daarnaast lag mijn paard binnen no time met haar been onder de trailer klem (door het raampje aan de voorkant), dus die kon er ook niet meer uit.. Het enige wat je op dat moment kunt doen is hopen dat het goed af gaat lopen.

Ik ben achter de trailer blijven zitten totdat er hulp kwam, ik kon haar op die manier wel aanraken, maar niet door haar geraakt worden als ze probeerde op te staan. Toen de dierenarts er eindelijk was is ze verdoofd, waarna de brandweer de trailer van de grond getild heeft en haar been weer naar binnen gelegd. Daarna is ze met brandweerslangen op haar zij uit de trailer getrokken/gerold.

Nog steeds ben ik enorm dankbaar dat mijn paard zover in shock is geraakt op dat moment dat ze zich relatief rustig gehouden heeft, en toen er hulp was ook heeft ze ook echt alles laten gebeuren. Het bizarre was dat ze vervolgens plat op de weg lag en bleef liggen. Toen iemand aan haar hoofd trok, stond ze direct op en liep ze zo mee de vrachtwagen op.

Wonder boven wonder is Lady er vrijwel ongeschonden vanaf gekomen, op een paar schaafwonden en een heleboel spierpijn na. Ze heeft een aantal dagen op de kliniek gestaan in Utrecht (ongeluk was daar vlakbij gebeurd) en toen we haar op konden halen, liep ze zonder aarzelen weer de trailer op en dat is altijd zo gebleven. Ik denk dat mijn trauma groter is geweest dan dat van haar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:06

Denk dat dat een beetje een natuurlijke reactie is. Ik denk niet dat ik rustig zou kunnen blijven moest mijn paard ondersteboven in een verkreukelde trailer liggen.
En het hangt natuurlijk ook van de situatie af. Een paard dat gewond of in een positie ligt die pijn doet zal uiteraard minder rustig blijven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:28

Een topic die de vraag stelt die ik mezelf al 100 keer heb afgevraagd.
Ik ben niet zo vaak met de trailer weg en al helemaal niet over snelwegen maar je weet maar nooit.
Wat lijkt het me moeilijk om op hulp te moeten wachten terwijl je zelf machteloos staat.
Wat een verhaal DaphneL. Denk niet dat mijn paarden de trailer nog zouden opgaan.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:33

Interessant topic!

Wat een verhaal Daphne.. Gelukkig is je paard er goed vanaf gekomen!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:36

Het enige dat je zelf zou kunnen doen (na het bellen van 112), is, als je bij het hoofd kunt komen, het paard blinderen (jas over het hoofd) en/of op de hals gaan zitten. Daarmee beneem je je paard de mogelijkheid te worstelen om overeind te komen. Tegelijkertijd natuurlijk je paard met de stem proberen te kalmeren.
Maar dat is het weinige dat je zelf zou kunnen doen, als je er bij kunt: voorkomen dat je paard probeert overeind te komen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:52

DaphneL schreef:
Nog steeds ben ik enorm dankbaar dat mijn paard zover in shock is geraakt op dat moment dat ze zich relatief rustig gehouden heeft, en toen er hulp was ook heeft ze ook echt alles laten gebeuren. Het bizarre was dat ze vervolgens plat op de weg lag en bleef liggen. Toen iemand aan haar hoofd trok, stond ze direct op en liep ze zo mee de vrachtwagen op.

Klinkt als 'freeze'. Ik ga dood en er is niets meer aan te doen dan afwachten. Freeze komt na Flight en fight, zeker bij een prooidier.

Fijn dat je je verhaal wilde delen. Wellicht zijn er nog meer bokkers met ervaringen, al hoop je toch dat het niemand overkomt!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:00

Paarden hebben de neiging het snel op te geven. Als ze voelen dat ze helemaal vast liggen dan gaan ze gewoon liggen en wachten totdat het voorbij is. Ik ben ooit zo met mijn paard overkop gegaan en hij zat met zijn benen vast in de omheining van de piste. Dat is niet eens zo'n penibele situatie als in een trailer vast liggen maar ze hebben hem echt recht moeten sleuren omdat meneer het gewoon "opgaf".
Een ander paard had eens het idee om in een stilstaande trailer er gewoon proberen uit te komen door langs voor te keren. Uiteraard geraakte hij vast en daar bleef hij rustig liggen totdat wij hem kwamen redden.
Ik denk dus dat een paard relatief rustig blijft liggen als er zoiets gebeurd. Maar idd mijn grootste angst ook, wij zijn heel veel op de baan. Ik heb al gemerkt dat ik in echte noodsituaties zelf verbazend kalm blijft, dus hopelijk dan ook.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:49

Dat gaat dus ook altijd door mijn hoofd als ik weer eens met mijn trailer op pad ga.
Ik denk dat ik niet rustig blijf.. denk dat ze mij ook een kalmeringsspuit kunnen geven
of ze moeten me vastbinden in de auto.
Mijn angst is altijd dat ik dan alleen langs de weg sta en dat er niemand stopt....

Wat een verhaald zeg Daphne. Dat je zo kalm bleef... ja wat kan je anders zou je zeggen

Vind het een interessant topic.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:02

ik denk dat alles van de situatie af komt..
wij hebben dan igg brand gehad in huis snachts en dan zeggen vaak mensen oo als dat gebeurd ga ik mn mooiste spulletjes pakken bv foto lijstje op je slaapkamer '' ik was nog jong en riep ik neem al mn paardje en barbies mee'' nou ik was 13 en het eenigste wat ik gedaan heb is snel terug naar boven gerent (benende was alles onder vuur en vlam) maar rende als 13 jarig meisje naar bove om te kijken voor 112 te bellen maarja stroom uit gevallen dus geen verbinding ik weer naar benede gerent huis kamer deur open gezet voor de kat

en buiten naar de buren gegaan en hun laten bellen en zitten wachten..

wat ik hier mee wilt zeggen is dat je wel goed een optie in je hoofd heb voor dat het gebeurd maar je handelt vaak anders dan dat je je voor gesteld had/heb..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:07

Interessant topic, ik volg :j

DaphneL, wat een heftig verhaal zeg. 'Leuk' om eens te lezen hoe het met het paard gaat ná het ongeluk, die kant van het verhaal lees je haast nooit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:15

Gelukkig niets ernstigs gebeurd, maar wij hebben een keer een klapband gehad met een merrie met veulen in de trailer, bij melding ANWB tevens de melding van de inhoud van de trailer doorgegeven. Echt super snel waren zij toen ter plaatse.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:45

Moderatoropmerking:
Zojuist een aantal berichten verwijderd waarin aangegeven werd dat gebruikers het topic wilde volgen. Dit topic staat op informatief en het is dus de bedoeling om alleen te reageren als je ook inhoudelijk iets toe te voegen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:57

Ondertussen 2 maal een ongeluk meegemaakt met trailer op de snelweg.
Proberen zo rustig mogelijk te blijven en zo snel mogelijk 112 bellen. Die kunnen hulptroepen sturen (brandweer, politie, dierenarts), maar ook de snelweg voor een deel afzetten.
Je moet altijd proberen de paarden in de trailer te houden, je wilt nimmer dat ze over de snelweg lopen terwijl er gewoon verkeer aan het rijden is. Helaas zie je dat mensen in paniek gaan handelen en daarvoor nog meer stress bezorgen bij de paarden. Dat is iets wat je niet wilt.

Een sedatie zelf meenemen heeft weinig zin, (of je moet echt het spul van de dierenarts hebben en dit zelf in het bloed spuiten), daar is het verkrijgbare spul veel te zwak voor. Ze komen dan gewoon door alle opgebouwde adrenaline rechtstreeks door de sedatie heen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:59

Ibbel schreef:
Het enige dat je zelf zou kunnen doen (na het bellen van 112), is, als je bij het hoofd kunt komen, het paard blinderen (jas over het hoofd) en/of op de hals gaan zitten. Daarmee beneem je je paard de mogelijkheid te worstelen om overeind te komen. Tegelijkertijd natuurlijk je paard met de stem proberen te kalmeren.
Maar dat is het weinige dat je zelf zou kunnen doen, als je er bij kunt: voorkomen dat je paard probeert overeind te komen.

Interessant topic dit!

Betreft bovenstaande quote.. Word een paard echt rustiger in een nood situatie als ze geblindeerd zijn, ook als ze al paniekerig zijn? Voor mijn gevoel heeft zo'n paard dan alleen maar sterker de neiging om het licht weer aan te krijgen en dus die doek van zijn hoofd te krijgen.. Het zelfde geldt voor op de hals zitten, lijkt me ook nogal gevaarlijk, zo'n dier is toch gruwelijk sterk in de hals, zeker als hij in paniek is?

Of zie ik dit alles verkeerd? Ik heb geen enkele ervaringen met deze manieren hoor, dus pure interesse! Hopelijk hoef ik het nooit te gebruiken, maar als het ooit gebeurt hoop ik dat ik in staat ben het juiste te doen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:36

Zorgen dat je zelf niet in paniek raakt!
Hulp diensten zullen de trailer toch wel open snijden/zagen... Paarden komen volgens mij ook in een soort shock (??) wanneer zulke dingen gebeuren. Even verdoofd voor de hele wereld.

Overigens was er vanlaatst ook een mega stom ongeluk op de snelweg.. eigenaar had paard niet goed vastgezet en trailer niet goed vergrendeld (laadklep). Paard was gaan draaien en tegen de achterklep aangekomen waardoor het paard zo de snelweg op liep. Gevolg 2 botsingen maar paard was ongedeerd en kon zo weer ingeladen worden en verder naar huis? Heel apart maar 't zal je maar gebeuren 8)7

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:49

Meteen 112 bellen locatie melden en dat er paarden bij betrokken zijn (dan krijg je in principe voorrang ivm algemene veiligheid) en zeg dat er een dierenarts moet komen (kan niet nodig zijn, maar liever op tijd erbij dan te laat in zo'n situatie).
Als de mogelijkheid er is weg afzetten of iemand auto 200m voor "jou ongeluk" plaatsen met alarm lichten. Om strook vrij te houden.
Mbt paarden is erg afhankelijk van situatie, beste kun je meestal laten zitten en rustig houden. Als hij kanteld oid heb je toch vaak takel of zaag nodig (dan dus ook da om rustig te spuiten).

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:06

zorro schreef:
Ibbel schreef:

Interessant topic dit!

Betreft bovenstaande quote.. Word een paard echt rustiger in een nood situatie als ze geblindeerd zijn, ook als ze al paniekerig zijn? Voor mijn gevoel heeft zo'n paard dan alleen maar sterker de neiging om het licht weer aan te krijgen en dus die doek van zijn hoofd te krijgen.. Het zelfde geldt voor op de hals zitten, lijkt me ook nogal gevaarlijk, zo'n dier is toch gruwelijk sterk in de hals, zeker als hij in paniek is?

Of zie ik dit alles verkeerd? Ik heb geen enkele ervaringen met deze manieren hoor, dus pure interesse! Hopelijk hoef ik het nooit te gebruiken, maar als het ooit gebeurt hoop ik dat ik in staat ben het juiste te doen.

Het paard moet eerst zijn hoofd van de grond af hebben voor hij de kracht kan zetten om zijn lichaam overeind te zetten. Dus zolang jij vooraan bij zijn hoofd gaat zitten, kan hij niet overeind komen. Of het blinderen echt helpt, ik denk dat je dan wel een vertrouwd persoon erbij moet hebben die hem gerust stelt. In principe neem je het zicht weg, dus ook het enge. Wat dat betreft zijn het net kleine kinderen. Zien ze het niet, is het er niet.

Korendijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:24

Als een paard in paniek raakt dan trapt hij de hele trailer uit elkaar.

Maar elke keer lees je weer met ongelukken, waar een paard in de trailler zit, dat het paard zonder verwondingen door de hulpdiensten uit de trailer bevrijdt wordt.