Zo braaf, kan dat?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Zo braaf, kan dat?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 23:00

Hallo allemaal,

Sinds 3 weken heb ik mijn eerste eigen pony gekocht, het is een e pony van 3 jaar, 1.51 m hoog!

Ik schets even een compleet beeld van wat ik weet, ze is namelijk zo braaf dat het lijkt alsof ze constant gedrogeerd wordt :') graag hoor ik jullie mening!!!

Toen ik haar kocht was ze net 2 weken van de wei af, hier had ze haar moeder dood zien gaan, die was met haar been in het halster gekomen, hoe en wat weet ik allemaal niet, ze kwijnde toen weg en is bij degene gekomen waarvan ik haar heb gekocht.
Toen we naar stal verhuisden voelde ze zich gelijk al thuis, want ze ging gelijk plassen in de stal! Na een paar dagen zag je haar opknappen, ze werd wat vrolijker en haar gedrag werd ook iets minder doods, ze bloeide op, ogrn gingen meer stralen!
Vorige week ben ik begonnen met een zadeltje, longeren kende ze al, bij het zadel heeft ze geen kick gegeven en 0,0 % spanning!!! Beugels eraan, draf, galop, klapperen, geen probleem! Gister heeft er iemand opgezeten, wederom geen kick, stond er heel relaxed bij alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, stap en een stukje draf, alles in goed vertrouwen en geen spanning!!!

Door omstandigheden heb ik haar vandaag moeten verplaatsen, toen we aan kwamen bij de nieuwe stal heb ik haar in de buitenbak gezet en in plaats van lekker rennen of kijken wie er allemaal nog meer waren ging ze van het gras aan de rand eten!! Later in de wei naast de andere paarden gezet, wederom geen interesse in de andere paarden!!!!

Je krijgt dr ook bijna niet opgejut, en toen ze de trailer niet op wilde waren wij gefrustreerd omdat ze niet wilde, maar niet liet zien dat ze het eng vond, maar gewoon bleef staan! Ook geen protest van naar achter lopen, steigeren of weg trekken, nee gewoon stil staan, net voor de klep.

Als ze verder draaft en galoppeert zie je geen onregelmatigheid (meer) en loopt ze heel leuk en sloft absoluut niet.

Het feit dat ik het vraag is dat ik haar wel heeeeel braaf en koel in dr kop vind!!!!
Heeft iemand een mening of soortgelijke ervaringen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:03

Stilstaan voor de laadklep ligt 9 van de 10 keer aan degene die laadt en niet aan het paard zelf.
Maar ja, er bestaan hele brave paarden. En jij hebt er een gevonden blijkbaar ;)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:09

Tsja, het zou vanalles kunnen zijn, maar het kan ook de aard van het beestje zijn...
Zelf herken ik mijn paard hier grotendeels in, al heeft die toch wel regelmatig nog z'n uitspattingen van energie. Maar die is ook zo een mak schaap, en ik kan je vertellen: heeeeerlijk! Vooral als ze ook nog eens werkwillig zijn!
Maar wie zou haar moeten drogeren dan?
Zolang ze er verder gezond uitziet en heldere ogen heeft..zou ik me niet te veel zorgen maken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:09

super fijn dat ze alles zo oppakt. het kan maar zo zijn dat het een brave pony is.

houd er wel rekening mee dat ze in korte tijd veel heeft meegemaakt, geef haar tussendoor wel de tijd om alles te verwerken.

en om de pret niet te drukken.... het zou zo maar kunnen dat ze een binnenvetter is en uiteindelijk ene keer goed uitbarst.... maar kan ook goe dzijn dat dat nooit zal gebeuren.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:13

Mijn schimmel is in de meeste dingen ook zo. Die is ook zadel mak geboren zeg ik wel eens
ook meteen relax is nu 6 en nog steeds zon lief ding
soms heeft ze wel haar uit spattingen maar meestal ook zo lekker rustig

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:16

Ik heb ook zo'n pony gehad, stokmaat 1.52, 3 jaar half Arabier, super mak en braaf.
Deze had voor hij bij mij kwam ook het nodige meegemaakt aan ellende (verwaarlozing) misschien dat dit van invloed is.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 23:17

Haha, dat drogeren is een grapje hoor, maar zo lijkt het net!! :+

@bizzybijtje: klopt, we hadden vandaag wat meer haast, dus dan begin je al verkeerd, en ik had gezegd dat ze er zo op liep de vorige x :')

@daniek: is ook zo, ik houd van braaf, maar het lijkt wel alsof ik me om alles zorgen ga maken omdat het mn eerste is..... :j

M-vaingeur: haha, dat drogeren is een grapje hoor, het lijkt alleen net zo!!! Klopt, ik wilde ook een braaf paard en inderdaad lopen kan ze zeker, misschien moet ik niet teveel beren zien!

Emptywords: klopt, daar heb je helemaal gelijk in!!!! Ik doe het ook zeker rustig aan hoor, maar we waren zoooooo benieuwd hoe ze zou reageren als dr iemand op zou gaan zitten :j ik wil het over 2 weken pas echt oppakken, nog ff wennen op dr nieuwe plekje, beetje longeren enzo..... Ik ben ook zeeeeer benieuwd of het er een keer uitkomt :')

Lufmidnight, haha, goed om te lezen dat meerdere mensen zon brave hebben, alleen de uitspattingen mis ik nog..... Wie weet heeft het tijd nodig...

Ulfeino, het zal ze ongetwijfeld een klap mee geven!

jwl

Re: Zo braaf, kan dat?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:23

die van mij is ook zo van het land geplukt. nu lopen er kinderen van 9 mee te sjouwen en kunnen rijden tot hoever hij de hulpen kent hij staat nu net 5 maanden bij mij :')
hij is 4 trouwens en was onbeleerd

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:24

Toen ik hem net had waren de uitspattingen er ook nog niet vaak hoor, maar naarmate de conditie beter is geworden is het ook vaker voorgekomen. (misschien heb je ze ook gemist? Doordat ze ze net als mijn brave vriend meestal in de wei uit:p)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 23:36

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:50

haha gewoon je laten vervoeren _KiMbErLeY_ !

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:56

Tja het kan .
Ik heb een 3 jarige staan die loopt braaf door de buitenbak terwijl om ons heen stallen worden afgebroken door enorme machines en alle andere paarden over de zeik gaan. Ik stap haar uit met een lange teugel en ze geeft nergens niets om.

Wij lopen vaak voorop omdat de andere paarden nergens langs durven op dit moment door het afbreken etc.
Maar als ze gaat lopen .... wauw ze danst.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:08

Het kan zijn dat je zo'n rustig koel paardje hebt hoor.
En als ze met beleren geen kick geeft en niet gespannen is betekend het dat je het gewoon goed doet. Als je geen spanning over het hoofd ziet en ze sluit zich ook niet af dan doe je het goed.

Het is niet normaal dat er rodeo aanwezig is bij het beleren. Al denken mensen dat wel altijd.
Rust is alles. En natuurlijk zijn er altijd paarden die wel een sprintje trekken of als een gek te keer gaan. Dit heb je niet altijd in de hand.

Wel zou ik het inderdaad rustig aan doen. Als het goed gaat ga je al snel te snel. En je paardje moet alles kunnen verwerken, en er is van alles gebeurd dus verwerk tijd heeft ze wel nodig.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:09

De mijne kwam 2 jaar geleden als 2-jarige ook 2 weken geleden van de wei af. Hij had langs de Waal gelopen. Kende niks, alleen een halster. Liep zo de trailer op. Ik heb hem dan zelf zadelmak gemaakt, maar hij is ook ontzettend koel in het hoofd. Met longeren in het begin snapte hij het nog niet zo, dan ging hij stilstaan en naar je kijken. Zadel, singel, allemaal geen probleem, ook toen er iemand opging, zelfde verhaal als bij jou. Nu, als je 'm echt aan het werk zet wil die vaak weglopen onder het zadel, en pit blijkt hij ook genoeg te hebben! Al lijkt hij soms wel echt een sukkeltje :P
In het begin sprong hij dwars door alle lage hindernisjes heen, nu springt hij alles ;)
Ook op buitenrit, hij vindt af en toe iets eng, loopt er met een klein boogje omheen en dan is het weer klaar :)

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:34

Natuurlijk kan dat!
Wij hebben 3 weken geleden een 4-jarig paard van ons weer opgehaald die zadelmak is gemaakt. Ging er groen naartoe en was al vrij snel zadelmak. In de omgang is het een schatje en thuis rijden gaat super. Het is gewoon een onwijs cool paard, kijkt nergens van op, loopt overal langs, doet precies wat je vraagt, dat is zooo genieten!
Dus geniet van je brave paard!!

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:01

Ik herken het, ik heb nu sinds 6 maanden een eigen paard, een tinkerruin van 9 jaar. Ik had daarvoor nog nooit paardrijlessen gehad en 4 maanden geleden ben ik daarmee begonnen. Een aantal weken geleden zijn we gewoon door het dorp naar het bos gereden en daar in een groot meer gezwommen, deed hem echt helemaal niks! Hij is echt superbraaf en rustig en laat zich eigenlijk nooit echt gaan.... Ik dacht in het begin ook dat ze hem vast gedrogeerd moesten hebben want dit kon nooit!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:11

Behalve dat er natuurlijk echt paardjes zijn die zo heerlijk braaf zijn en alles over zich heen laten komen zou ik wel rustig aan doen. Juist bij die paardjes gaat alles net te snel omdat ze zo makkelijk zijn.

Beestje is pas drie, al vaak verhuist, al beleerd, ik zou het dus echt even een half jaartje op de weide pleuren en lekker tutten en gek doen (mentaal lekker fris houden met leuke dingen doen, spelen, wandelen en dergelijk).

Klinkt alsof je een gouden paardje hebt gevonden!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:29

ZusJacobs schreef:
Behalve dat er natuurlijk echt paardjes zijn die zo heerlijk braaf zijn en alles over zich heen laten komen zou ik wel rustig aan doen. Juist bij die paardjes gaat alles net te snel omdat ze zo makkelijk zijn.

Beestje is pas drie, al vaak verhuist, al beleerd, ik zou het dus echt even een half jaartje op de weide pleuren en lekker tutten en gek doen (mentaal lekker fris houden met leuke dingen doen, spelen, wandelen en dergelijk).

Klinkt alsof je een gouden paardje hebt gevonden!

Sluit ik me helemaal bij aan

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:32

Je hebt een brave, ik zou er maar van genieten, haha!

Maar idd wat de rest ook zegt: geef haar de tijd

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:42

Dank je wel voor jullie reacties!!! Het lijkt wel alsof het nu van mezelf is ik ineens heel anders ben, zie misschien te veel beren op de weg, maar als ik jullie verhalen zo hoor doet me dat goed, het feit dat ze glanst als een malle en er verder ook goed uitziet is inderdaad ook een teken dat ze zich goed voelt!!!

Bedankt voor jullie tip van het rustig aan doen, ga ik ook zeker doen!!! Helaas kan ik nu niet ver wandelen anders had ik dit zekee gedaan! Daarom blijf ik haar gewoon lekker longeren en wennen aan mij, bij mn nieuwe stal is een longeercirkel dus ga haar lekker natuurlijk longeren op lichaamstaal, als dit lukt met mijn been :')

Bedankt!!!

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:59

Veel plezier met je brave pony!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:05

Die van mij was ook zo braaf.
Maar te braaf. ..

Als ik hem buiten deed kon ik hem een uur later ophalen en dan stond hij op de zelfde plek als waar ik hem neergezet had.
Even later bleek hij droes onder de leden te hebben.
Toen meneer hersteld was is hij heel erg veranderd.
Nu is hij 8 en kan hij nog steeds lekkere uitspattingen hebben.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:08

Hier nog zo'n paard.. die vind echt alles prima, geeft nergens om *\o/*

En ik vind het ideaal! haha

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:07

Als ik maar genoeg over mn 2-jarige uitstort is t ook een mak schaap... 1 dingetje wil ie knokken (vreemd geluidje....levensgevaarlijk, daar moet je tegen vechten natuurlijk! :') ) maar een heleboel dingen.....loopt ie erbij alsof alles de normaalste zaak van de wereld is. Verder is bijna alles wel goed, als ie maar kan eten :+
Zou dus heel goed in het oog houden dat het niet zoiets is :)

Aan de andere kant... Mn 3-jarige komt ook van de wei bij de fokker, wel wat mee gedaan maar niet gek veel (poetsen, keertje show als veulen, dat werk) en dat is ook zo'n enorm braaf paard. Met als enige kanttekening dat ik alles op een bepaalde manier moet aanpakken (oortjes knippen mag, maar alleen als ze intussen dan met haar hoofd tegen me aan mag staan, anders niet).

Dus het kán wel hoor, zo'n braaf paard! :) Houd haar goed in de gaten, let er goed op dat het niet gewoon te veel is of dat je te hard gaat wat met zo'n braaf dier inderdaad gewoon kan gebeuren. Verder....gewoon veel plezier hebben!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:46

Hahaha, het klinkt bijna of ze autisme heeft. Bestaat dat bij paarden? haha.
Maar super fijn toch dat ze zich zo makkelijk laat rijden. Beter dan zoon zelfmoord paard zeg maar.

Ik zou echt heel achterdochtig worden als het paard geen kik geeft als je er voor t eerst n zadel op legt en beugels etc. Ik zou echt denken: wanneer barst de bom. Maar dat is dus niet gebeurt!