Wij zitten in een beetje een lastige situatie maar daarin zullen we zeker niet de enigen zijn.
We wonen in België en daar hebben we ons leven. Onze dochter zit in Belgisch Limburg op een paardenschool en moet daar aan de Belgische maatstaven voldoen.
We zijn echter heel erg op Nederland gericht omdat wij, als ouders, in Nederland ons wedstrijdverleden hebben. Ook heel veel Belgen in deze grensstreek starten in Nederland.
En nu komt het: wij hebben ervoor gekozen om onze dochter in Nederland te laten starten. Dat gaat tot nu toe best heel aardig maar deze dochter wil eventing rijden. Dus via de knhs opgegeven voor een eventinwedstrijd in onze woonplaats maar helaas blijkt de knhs te denken dat de Belgische B de Nederlandse L is wat gewoonweg niet klopt. Ze schrijven haar wel in maar met het risico dat ze hiervoor gestraft gaat worden.
Wij willen eigenlijk haar lid maken van de lrv van ons dorp maar zij wil ook in Nederland wedstrtijden blijven rijden. Op de een of andere manier blijkt de knhs dat niet zo leuk te vinden. We zitten nu toch in een vrij lastige situatie terwijl we gewoon vanuit ons thuisland in Nederland willen starten maar ook hier.
De Belgische klassen zijn niet net als in NL. Het B in België is inderdaad L in NL. Het L in België is M in Nederland. De klasse-indeling is online wel te vinden hoor. Effe googlen.
Begrijp ik het nu goed dat de KNHS je dochter in een hogere klasse laat starten dan ze op dat moment is? Wat is dan eigenlijk het probleem, anders dan dat je dochter misschien in een hogere klasse minder kansen maakt om vooraan te eindigen? Of is het zo dat je echt alle lagere klassen moet hebben doorlopen om een klasse hoger te mogen starten?
De Belgische B is idd beter vergelijkbaar met de L dan met de B in Nederland. Ik start bv B in Merksplas terwijl ik L rijd in Nl. Ik zou ook niet zomaar in een hogere klasse inschrijven als ze daarin niet startgerechtigd is, daar krijg je gezeur mee. Op de knhs site staat alle info over starten in België bij eventing.
Percy
Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-13 16:07
Cassidy: het probleem is dat ze haar dan kunnen straffen omdat ze in een hogere klasse is gestart. Dus ze schrijven haar wel in maar dan kan ze wel een sanctie verwachten.
De VLP heeft een B die vergelijkbaar is met de L maar de LRV heeft een B die hetzelfde is als de Nederlandse B om het gemakkelijk te maken. De A van aspiranten is bij de LRV gelijk aan de BB in Nederland. De verschillende organisaties hier in België hanteren weer andere klasse indelingen. Om het nog verwarrender te maken: bij de LRV mag je zelfs direct L starten en de B overslaan. Ook lopen je winstpunten door dus als je in de B 10 winstpunten hebt behaald start je in de L ook met die 10 winstpunten.
De meeste eventingwedstrijden hier worden juist in het winterseizoen gehouden en de Aspiranten klasse wordt bij de LRV alleen maar gereden als er "tijd over is".
De KNHS hanteert inderdaad de regel dat de B hier de Nederlandse L is ongeacht of de wedstrijd door de VLP of de LRV georganiseerd is en dat klopt dus eigenlijk niet echt.
De KNHS heeft haar inmiddels wel ingeschreven maar ze gaat waarschijnlijk toch via de LRV starten want het is eigenlijk wel zo leuk om lid te worden van de club in ons eigen dorp. Ze heeft nu ook springles van een clublid.
Ik snap niet waarom daar sancties op volgen als je hoger start dan je bent geklasseerd? Het enige wat er kan gebeuren is dat je voor paal staat als je het niveau niet beheerst, maar meer gebeurt er toch niet? Stel je voor je rijdt heel goed, Z-niveau en wilt een keer mee doen aan een wedstrijd, moet je dan echt dat hele traject door? Dan ben je een paar maanden verder!
Combinaties zijn snel geneigd zichzelf te overschatten, en zeker in de eventing is het niet aan te raden om zonder enige opleiding z (of zelfs maar l of m) te gaan starten. Vragen om ongelukken. En je mag hoger instromen in de cross als je bv L springen bent, en met twee foutloze crossen mag je naar het L.
Eventing vind ik idd nog een ander verhaal dan een dressuurproef.
Saintelette
Geplaatst: 27-07-13 18:51
Maar je mag toch ook niet in twee landen starten? Iig dat is mij altijd verteld (ik kom zelf ook uit een nogal lastig grensgebied, vandaar).
Lielle
Cassidy schreef:
Maar dit gaat over eventing
/add Ik ken diverse combinaties die dat doen, ze hebben een licentie in België en een startpas in Nl. Daarnaast kun je sowieso via de knhs inschrijven voor een SGW in België.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-07-13 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Sim
Cassidy schreef:
Overigens gelden dezelfde regels in dressuur en springen, en ook dan kan ik me er prima in vinden. Als je als ruiter al twee keer hoger geklasseerd bent geweest, mag je sowieso versneld promoveren, en als je je paard helemaal z klaar hebt is het ook geen probleem om snel daar te komen. Met tien wedstrijden kun je in het z zitten.
Percy
Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-13 20:08
Paardenwelzijn staat bij ons ook absoluut voorop en hoog eindigen zeker nog niet. Helemaal nog niet interessant. Het is de bedoeling dat dit paard verder gaat komen in de sport en dan natuurlijk ook in goede gezondheid. Dat willen we echt niet riskeren door hoger te starten dan het paard aan zou kunnen.
Alleen heb ik er verschillende mensen over gesproken hier en het ook nog eens extra nagezocht en de B in Merksplas heeft geen hogere moeilijkheidsgraad dan de B in bijv. de Vlietlanden. L is hier inderdaad vaak al een stuk pittiger, het hangt er allemaal een beetje tussen in. Als je als LRV lid met een groen paard in de B mag starten waarom mag je dat dan niet als knhs lid? Ik heb er ook nog met de zus van Karin Donckers over gemaild omdat ik nogal zoekende was bij welke vereniging ik mijn dochter lid zou maken.
Als je hier in België verplicht aspiranten zou moeten starten kom je bijna niet vooruit omdat die wedstrijden er maar heel weinig zijn. Volgens de knhs zelfs alleen georganiseerd door de lrv en niet door de vlp terwijl onze ervaring is dat het precies andersom is. De vlp is hier vele malen duurder dan de lrv.
Deze wedstrijd is ook georganiseerd door een lrv club alhoewel de inschrijvingen dan weer via de vlp lopen.
Het is gewoon niet allemaal zwart/wit en de knhs ziet het wel heel zwart/wit.
Gewoon bij de knhs twee keer foutloos crossen en dan mag je b open starten en in Nl gewoon B. Dat niveauverschil zie je in nl ook, een b cross in Barchem staat een stuk zwaarder dan bv in heino.
Percy
Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-13 21:21
Ja, Lielle maar dat is nou juist zo moeilijk omdat het in Nederland vaak zo ver weg is. Ze heeft in de Vlietlanden bb gestart om ervaring op te doen en een paar oefencrossen gereden maar de volgende cross in Nederland is pas in Princenhage. Het paard staat ook een groot deel van het jaar in Belgisch Limburg omdat ze daar naar school gaat.
Deze cross is in onze gemeente, zo'n 10 km. van ons huis en daarom zo interessant. Overigens is het zo dat je in België pas mag starten in de wedstrijden als je je A en B brevet hebt en voor B moet je al een parcours van 90 cm. netjes kunnen rondsturen, dat wordt beoordeeld door een jury. Die brevetten heeft mijn dochter daarom mag ze hier wel gewoon die cross rijden als ze het via de lrv doet.
Dan zou ik gewoon een jaar in België starten, kun je daarna overstappen naar de knhs. Of een licentie aanvragen, maar dat is prijzig.
Percy
Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-13 00:00
Dat zou een optie zijn maar ze is al in Nederland gestart. Met haar kleine paard (in Nederland E) is ze inmiddels dressuur L1 met 5 winstpunten en springen B met 3. Met het paard heeft ze in 2 B dressuurwedstrijden 6 winstpunten vergaard. De overstap is daarom eigenlijk andersom. Maar ze wil eigenlijk niet overstappen. Ze wil in Nederland wedstrijden blijven rijden maar haar school eist in principe dat ze straks ook in België start en daarom is het jammer dat er eigenlijk geen echte conformiteit is.
Dus ze isverplicht om in België te starten vanuit school, en zelf wil ze in Nederland rijden. Dan is de enige oplossing om twee licenties aan te vragen.
ik heb nog even zitten denken, ik zou iig voor Merksplas dispensatie aanvragen, met dit verhaal. Erbij gewoon starten (als je tenminste via de knhs hebt ingeschreven) is echt vragen om problemen.
Percy
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-13 15:20
Hoe bedoel je, dispensatie aanvragen?
Ik wilde haar eigenlijk pas volgend jaar lid maken van de lrv maar we zijn nu aan het kijken of ze via de lrv in Merklsplas kan starten. Hoop dat we dat nog op tijd voor elkaar krijgen.
Ze hoeft nu nog niet in België te starten maar volgend jaar moet ze wel verplichte wedstrijden hier starten voor school. Dacht nog even een jaartje wat goedkoper uit te zijn lrv is gelukkig wel wat goedkoper dan de knhs.
Toestemming aan de knhs vragen om toch de b reeks te mogen starten. Tenminste als je niet via de lrv kan rijden.
Percy
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-13 15:24
Die toestemming hebben we in principe, ze hebben haar ook ingeschreven maar ik zal er nog eens achter aan mailen want of het echt officieel is weet ik niet zeker.