In de winter is mijn paard frisser..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nee, er zijn geen veranderingen voor mijn paard, en hij/zij blijft hetzelfde.
22 (22%)
Nee, ondanks veranderingen in het beleid, merk ik niks.
6 (6%)
Ja, maar.. de winter brengt ook nogal wat met zich mee. (zie toelichting)
47 (47%)
Ja, vreemd eigenlijk, want de overige omstandigheden blijven gelijk.
25 (25%)

Totaal aantal stemmen: 100

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 07:55

Hallo mede-bokkers!

Mijn eerste poll, ik hoop dat het zodirect duidelijk is. :)

Wat ik nogal eens tegenkom, mensen die beweren dat hun paard in de winter 'frisser' is dan in de zomer, terwijl verder toch écht alles gelijk blijft. Imo een fabeltje, als er verder geen verschil is in huisvesting en alles, maakt dat toch niks uit? Enkel als er ook andere factoren in het spel zijn.
Te denken aan:
Paarden die 's zomers meer buiten komen dan 's winters, minder beweging algemeen.
Paarden die in de winter minder echt contact met andere paarden hebben.
Je paard is (gedeeltelijk) geschoren.
Minder ruwvoer/meer krachtvoer.
Misschien ga je in de winter minder weg met je paard?
Ben je er minder?
Ben je door de kou lichamelijk gespannen?
Etc.

Oftewel, het ligt toch niet puur aan het seizoen? Wat vindt Bokt..?

Gr, en dank voor invullen/reageren!

SayaJones

Re: In de winter is mijn paard frisser..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:08

Mijn paard word gek genoeg juist heel heet met dit warme weer..

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:09

Ik denk dat het inderdaad niet te maken heeft met seizoen, maar met temperatuur. Als het zomers 30 graden is ben je zelf ook niet zo actief.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:12

Bij mij zijn de omstandigheden over het algemeen gelijk, behalve dan dat ze zomers op de wei staan, en swinters op een (grote) paddock. Zowel op de wei als in de paddock staan ze met zn tweeën.
Nooit geschoren, geen verandering (voor zover ik weet) in het voer.
Tot nu toe nooit weg geweest met mijn paard, ik ben er iedere dag, zomer en winter (op uitzonderingen na).
Lichamelijk gespannen, misschien, maar dat zou niet verklaren waarom ze in de box als "frisser" zijn als ik er niet eens bij sta.
Daarnaast krijgt ze in alle seizoenen ongeveer evenveel beweging.

Voor zover ik kan nagaan, zijn er bij mij geen echte veranderingen tussen zomer en winter. En toch is vrouwlief "frisser".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:21

Ik heb optie 3 gekozen.

Ze lopen in de winter toch minder in de wei omdat het eerder donker is, ze rennen en bokken minder op een bevroren ondergrond, én ik heb ze onder een regendeken staan dus met rijden gat de deken eraf en komt het koude windje over de bips...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:34

Hm, momenteel is optie 4 het meest gekozen. Kan iemand mij dat uitleggen? :D Ik eis een verklaring! :+
Maken ze vaak meer kilometers (lichamelijk fijn) in graashouding (geestelijk beter) op het gras?
Hebben de zonuren effect op een paard?
De algemene temperatuur? (extreme zoals hittegolf en vriesweer nog daargelaten)
Zit er een stofje in het gras wat van invloed is?

Dus, zit het hem dan in de dingen waar wij niks aan kunnen veranderen? Er moet toch een oorzaak zijn. :\

Edit: van de winter merkte ik ook verschil bij een van m'n paarden. Maar de paddock was bevroren (wel redelijk egaal, maar toch een beetje oneffen) en hard natuurlijk. Met een beetje longeren en stappen was dit gelukkig verholpen. :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:44

Ik wil wel eens een uitleg waarom mijn paard véél heter is met rijden (dan bedoel ik ook echt pittig heet) met warm weer dan met koud :+

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:51

Dus jij bent tijdens een hittegolf verplicht fanatiek aan het rijden? :(:) Ook niet fijn!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:53

Mij lijkt het simpel: ze is geschoren en wil vooral hard gaan want daar wordt je lekker warm van! ;-)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:55

Mijn paard heeft dat wel heel erg. Staat in de winter gewoon buiten (en geeft hele bokkenseries weg, ook over ijs), met weinig krachtvoer (voor de vorm een beetje) en het is net een net zadelmakke drukke 3-jarige. 's zomers krijgt ie flink wat krachtvoer en zet ze geen stap verkeerd, hooguit dat ze ergens geen zin in heeft.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:56

Haha ja zo ongeveer
Nou moet ik zeggen dat als het boven de 28 graden is, ik niet rij hoor. Dan zweet ik de billen uit m'n string & m'n paard ook denk ik :+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:57

Just_Sannee schreef:
Mijn paard word gek genoeg juist heel heet met dit warme weer..

ja, die van mij ook :j Heel fanatiek, schuim staat overal maar ze gaat door.

Ik heb het idee dat ze in de winter stijver en minder gemotiveerd zijn door de kou.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:59

Het is koud en om op te warmen en stijve spieren los te maken gaan ze rennen is de theorie. Ben jij zelf niet scherper en frisser met vriesweer? Ik wel, de hele lucht lijkt dan te tintelen om je heen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:00

de Pony die ik bijrijd en mijn eigen paard zijn allebei frisser in de winter, met name als het wat kouder wordt. Verschil in huisvesting of beweging/training is er niet. Hele jaar door hetzelfde (dag en nacht buiten in een groep). Ik scheer ze allebei half in de winter en doe ze goede dekens op, maar ook toen ik ze nog niet schoor waren ze frisser in de winter. De pony (merrie) is wat sensibel en heeft een oude blessure aan het been en we hebben het idee dat zij in de winter vanwege de kou wat langer nodig heeft om warm te worden (spieren) en los te komen, zeker met dat been. Gevolg: schrikachtiger, meer gespannen, minder concentratie in begin. Als ze eenmaal goed los is maakt het niet meer uit, maar vooral in begin is erger. Zodra het weer iets van 15 gr wordt, wordt ze beter te rijden (rustiger, minder gespannen). Haar in de winter stilzetten voor een week is ook echt niet fijn, want dan wordt ze irritant (hyper, gaat klieren en lijkt energie teveel te hebben). In de zomer maakt dat minder uit. MIjn eigen paard is erg flegmatiek en wordt in de zomer supersloom......In de winter is hij dus wat beter te rijden, want dat is hij iets frisser, sneller aan been, wil langer doorwerken met rijden, dan wanneer het warm is......Geen idee waarom.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:21

Die van mij is vooral als het vriest echt heel erg wakker.
De temperatuur is denk ik het belangrijkste.
Ik scheer hem wel in de winter, dus scheelt ook en als het waait is hij helemaal joepiejoepie stuiter!!
Nu het zo heet is staat ie zielig naar me te kijken van weet je het zeker??? Op de heenweg gaat ie dan heel sloom en kan hij me bijna voor de gek houden terug naar huis wil ie opeens weer keihard!
Ik merk wel dat verharen veel energie kost en hij dan meestal ook wat slomer wordt, maar daarom geef ik meestal beetje vitamine bij.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:36

mijn paard is in de winter ook een stuk frisser, maar ik vind het wel logisch.
Het is koud en het waait vaak veel harder. Ik ben er eigenlijk altijd s `avonds dus dan is het ook nog eens donker, en zijn schaduwen toch ook wel erg eng.

Maar ik vind het wel wat hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:41

Ik heb ook voor optie 4 gekozen. De mijne is in de winter veel frisser zonder dat de omstandigheden veranderen. Althans, nu wel, maar ik baseer dit even op de voorgaande jaren.

Denk dat het te maken heeft met de temperatuur?

Doet me denken aan onze Engelse Bulldog die in de zomer geen stap kon zetten maar winters weer helemaal opleefde. Nu is dat niet echt te vergelijken, maar moet er wel aan denken :D

Rheeza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:32

Ik heb gestemd op nr 4...geen verschillen qua huisvesting, voer of training en in de winter toch altijd frisser. Verklaring heb ik nog niet gevonden.... maar ben hard op zoek...

Mijn gevoel zegt dat de stelling eten en gras er ook zeker iets mee te maken heeft.. maar bewijs, dat heb ik nog niet ..

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:35

Ook nr 4 gekozen!
Mijn pony's die ik heb gehad waren zo mak als een schaap in de zomer maar zodra het koud werd waren ze zo druk. Dan lijken het net stuiterballen en zijn ze niet te stoppen :')
Het komt denk ik wel aan de kou, als ze heel veel moeten stappen worden ze zelf koud en denken ze gewoon laat me rennen ik heb het koud, dat idee heb ik

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:41

Mijn paard is 's winters niet frisser dan 's zomers. Tenminste, als ik net zo veel kan trainen als 's zomers (wat vaak wel lukt), is hij niet frisser. Hij staat 's zomers en 's winters evenveel buiten. Wel is hij soms wat frisser als het ineens een koelere dag is met veel wind (maar dat gebeurt 's zomers dus ook).

MelissavdZee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:40

Ja hij word gekker, ze komen hier veel minder buiten. Dus hij vliegt er regelmatig van door :+

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:27

Mijn paard wordt heter naarmate het warmer wordt buiten. Met deze temperaturen is hij véél energieker dan bij - 5°..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:29

Als het veel meer binnenstaat en met veel krachtvoer dr in. Dan snap ik het wel hoor.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:31

Mijn pony blijf hetzelfde en staat 24/7 zomer EN winter buiten in een inloopstal. Het enigste verschil is dat hij in de zomer overdag op de wei gaat en in de winter dus niet.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:32

Geryon schreef:
Ik heb ook voor optie 4 gekozen. De mijne is in de winter veel frisser zonder dat de omstandigheden veranderen. Althans, nu wel, maar ik baseer dit even op de voorgaande jaren.

Denk dat het te maken heeft met de temperatuur?

Doet me denken aan onze Engelse Bulldog die in de zomer geen stap kon zetten maar winters weer helemaal opleefde. Nu is dat niet echt te vergelijken, maar moet er wel aan denken :D

Hier hetzelfde. Mijn hond (Duitse Staande) is 's winters overal voor te porren, maar bij hoge temperaturen ligt ze het liefst de hele dag te slapen :D

Ik train mijn paard gedurende het hele jaar gelijk, maar merk wel dat hij bij lagere temperaturen beter functioneerd. Hij lijkt meer energie te hebben en houd het werk ook beter vol :j Ikzelf trouwens ook :')