paard rent weg als ik haar uit de wei wil halen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotje5lief

paard rent weg als ik haar uit de wei wil halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:31

hallo,
mijn vriendin heeft ook een verzorg pony sinds pas omdat zij niet altijd kan komen doe ik het voor haar maar er is 1 probleem zodra ik haar uit de wei wil halen en het halster ziet is ze ervandoor en krijg r dan ook niet meer te pakken *D iemand tips?

friesiszwart

Re: paard rent weg als ik haar uit de wei wil halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:27

ga je alleen om het paard aan het werk te zetten dan is dit een logische reactie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:48

hou het halster verscholen achter je of hang het aan een paal. Benader het paard rustig met eventueel snoepjes als beloning. Neem een halstertouw en doe dit om zijn hals zodat je hem kan vasthouden terwijl je naar het halster wandelt.
Als hij in de buurt van het halster rustig blijft geef je een beloning.
Hou het halster losjes vast, blijft hij rustig -> belonen.
Probeer dan om het halster om te doen, lukt dit niet begin dan niet te stressen want dat voelt een paard, maar ga terug vanaf stap 1, je kan bijvoorbeeld eerst het halster terughangen en zien wat het paard dan doet.

Bouw dit rustig op. Neem haar ook niet alleen uit de wei voor te werken, maar doe het halster in de wei ook om en speel met haar.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:52

dit is een dominant spelletje, belangrijk is dat je niet opgeeft, al duurt het 3 uur, pas afsluiten als ze vast zit en netjes met je de wei is uitgelopen, als het kan probeer dit meerdere keren per dag te doen, wel de hemel in belonen als ze zelf naar je toe komt, ik ga af en toe gewoon op de grond in de wei zitten, paarden vinden dat erg interessant en de meeste staan dan vrij snel bij je om te zien wat je daar doet, niet overeind vliegen als ze dan bij je is, gewoon aaien, wat kletsen, dan rustig op staan, weer aaien, weglopen, weer gaan zitten, zorg dat je interessant word, succes :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:53

Ik heb ook met dat probleem gezeten.
Ik ben heel debiel (trek hier wel een hele tijd voor uit hoor!) in de wei gaan zitten met een halster en heb gewacht tot ze kwam.
Toen heb ik dr een aai gegeven en ben ik weggelopen.
De keer daarna heb ik haar dr halster omgedaan en heb ik wat geklierd en gespeeld en gedaan.
De keer daarop heb ik dr meegenomen voor rijden en dergelijke.
Haal dr niet elke keer uit de wei voor het rijden, maar ook voor iets anders (borstelen, spelen, tutten)

Succes ;)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:57

Loop ook eens de wei in met een appel achter je rug. Loop naar haar toe, voer haar de appel en ga weer weg. Als je alleen de wei in loopt om je VZ te laten werken zou ik als paard zijne ook weglopen...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:11

Viktor238 schreef:
Loop ook eens de wei in met een appel achter je rug. Loop naar haar toe, voer haar de appel en ga weer weg. Als je alleen de wei in loopt om je VZ te laten werken zou ik als paard zijne ook weglopen...

klinkt leuk, maar paarden hebben zo door wanneer je wel en niet wat van eten bij je hebt, dan kan je op een bepaald moment niet meer zonder eten bij ze komen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:20

Gewoon voor afwisseling zorgen, spelen met halster aan, of rijden met halster. Doe je beide dan krijg je het paard makkelijker mee.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:39

1.De wei ingaan en als ze wegrent, wéér naar haar toe lopen, net zo lang tot ze zò moe is dat ze blij is als je haar pakt. Dan wel belonen met een aai en woorden. Niet altijd die snoepjes.
Dan neem je haar mee naar de stal, daar kun je haar iets geven in de voerbak. Een beetje poetsen en terug de wei op. De volgende keer als je haar uit de wei hebt gehaald ga je rustig met haar rijden. Als je haar dan weer niet kan pakken begin je weer met 1.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:43

Het is duidelijk. Paard houdt niet van je

Grapje }:0

Tsja paarden zijn soms ontdeugende donders. Wanneer haalt ze ze van het land? Na een hele dag erop of na een uurtje ofzo?
Consequent iets lekkers meenemen helpt inderdaad goed. En anders moet je de lol er maar van in kunnen zien, dat die boefjes slim zat zijn.
Niet gefrustreerd raken iig

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:05

doe anders de methode van monty Robert?
Hij jaagt het paard op totdat het paard zijn oren op hem richt, gaat likken en op hem af komt.
Monty kijkt het paard recht aan waardoor eht dier zich bedreigt voelt.

Na een poosje is het dier onderdanig en volgt het monty vlotjes.
https://www.youtube.com/watch?v=p_0q4HMjirs

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:09

Ik lees even mee. Wij hebben het zelfde probleem met een van onze paarden, het probleem is dat je hem eigenlijk moeilijk een plezier kan doen. Paard heeft niks met knuffelen, poetsen of eten. Werken vind hij wel leuk, krijgt ook veel afwisseling aan geboden.

Monty Robberts manier is geen optie, daar is het land te groot voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:25

Mijn paardje is soms een klier en gaat dan wegrennen als spelletje waarna ze zich omdraait en met haar oren naar voor gaat staan kijken hoe ik achter d'r aan loop. Om dit te voorkomen loop ik meestal naar het dichtstbijzijnde paard en ga die een poosje aaien. Dan wordt ze jaloers en komt ze vanzelf.. :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:34

MaricoGraphy schreef:
Hij jaagt het paard op totdat het paard zijn oren op hem richt, gaat likken en op hem af komt.

:n :n :n

Nooit doen zonder hulp van een professional.

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:45

Misschien al genoemd, maar waarschijnlijk omdat ze jou associeert met werken. Soms alleen de wei in om even te knuffelen. Of even poetsen en dan weer terug kan helpen.

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 16:59

ik haal r niet altijd speciaal uit de wei om te werken hoor :)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:11

Die van mij lopen me ondersteboven als ik het land op kom :+ ...tja paarden ,het blijven leuke beesten :7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:12

Paardlief heeft in het verleden geleerd dat hij niet meegenomen wordt als hij wegrent.

Er zijn meerdere tips voor.

Ga met voer werken (maar kijk uit, als er meerdere paarden op het land staan krijg je voernijd, en dat kan gevaarlijk worden).
Ga achter het paard aanlopen en ongeacht hoe lang het duurt, niet met rust laten tot je haar hebt. Als je haar hebt, uitvoerig belonen en weer loslaten. Daarna weer proberen te pakken. Niet stoppen voordat je haar te pakken hebt, niet opgeven omdat je moe wordt, of het gaat regenen, of je honger krijgt, of nog huiswerk moet maken. Na verloop van tijd gaat het steeds korter duren voordat je haar kunt pakken. Bij het achter het paard aanlopen nooit naar de ogen kijken. Kijk naar de schoft. En als het dier dan stil blijft staan, loop in een boog op hem af, en ga eerst contact maken met de schoft, even kriebelen. Niet meteen naar dat hoofd grijpen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-10-13 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:14

Geryon schreef:
MaricoGraphy schreef:

:n :n :n

Nooit doen zonder hulp van een professional.

Mee eens. Verdiep je eens in de Join Up voordat je deze methode adviseert.

www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=556025&

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:38

Het land is nooit te groot, jij geeft het net veel te vlug op das mssn het probleem.
maar idd hoe kleiner het stuk land hoe makkelijker het wordt, maar het kan zo ook hoor.
ieder paard kan dit leren, dus ook dit paard.

Princesj schreef:
Ik lees even mee. Wij hebben het zelfde probleem met een van onze paarden, het probleem is dat je hem eigenlijk moeilijk een plezier kan doen. Paard heeft niks met knuffelen, poetsen of eten. Werken vind hij wel leuk, krijgt ook veel afwisseling aan geboden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:56

aeolusnr1 schreef:
Het land is nooit te groot, jij geeft het net veel te vlug op das mssn het probleem.
maar idd hoe kleiner het stuk land hoe makkelijker het wordt, maar het kan zo ook hoor.

Princesj schreef:

3 uur vind jij te vlug? Het land is 5 minuten lopen lang. Dit betekend dat het iedere keer 5 minuten loopt voor ik weer contact met hem kan leggen.. Hij loopt niet weg, hij komt van de baan af, kun je enigsinds zijn tempo inschatten?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:03

Tjaaa idd als het land dit soort afmetingen heeft dan is het iets dat je ofwel te paard kan gaan uitvoeren dan kan je het paard makkleijk bijhouden en enkel rust geven wanneer hij zijn interesse naar jou toe keert - leuk en simpel zat, of anders idd het betreffende paardje in een kleiner stukje land zetten, soort padock 20m op 20m. en daar dan oefenen tot het echt lukt, want het is niet genoeg dat je hem kan pakken, nee nadien ook op het grote stuk land is het de bedoeling dat hij zelf naar je toe komt en zich als het ware aanbied om gepakt te worden.
En dit kan dus echt.

Princesj schreef:
aeolusnr1 schreef:

3 uur vind jij te vlug? Het land is 5 minuten lopen lang. Dit betekend dat het iedere keer 5 minuten loopt voor ik weer contact met hem kan leggen.. Hij loopt niet weg, hij komt van de baan af, kun je enigsinds zijn tempo inschatten?[/quote]

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:17

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa idd als het land dit soort afmetingen heeft dan is het iets dat je ofwel te paard kan gaan uitvoeren dan kan je het paard makkleijk bijhouden en enkel rust geven wanneer hij zijn interesse naar jou toe keert - leuk en simpel zat, of anders idd het betreffende paardje in een kleiner stukje land zetten, soort padock 20m op 20m. en daar dan oefenen tot het echt lukt, want het is niet genoeg dat je hem kan pakken, nee nadien ook op het grote stuk land is het de bedoeling dat hij zelf naar je toe komt en zich als het ware aanbied om gepakt te worden.
En dit kan dus echt.

Ja in de paddock lukt het makkelijk. Echter staat mijn paard op een pensionstal, waar wij en mijn andere 2 paarden het erg naar de zin hebben. Dit is ook de enige pensionstal in deze regio waar de paarden altijd overdag naar buiten gaan (minimaal 8 uur), verhuizen is dus geen optie. Aparte kleine landjes willen zij absoluut niet, omdat zij juist streven naar paarden in groepsverband houden, ipv in hokjes.

We hebben het dus simpel gezegd te doen met de weide. En daarin zie jij (naar wat ik begrijp van jouw reactie) dus ook geen oplossing voor? Paard geeft geen donder om voer (rent hij voor weg) en heeft een puthaat aan knuffelen/poetsen.

Gelukkig zijn er nu nieuwe paarden op onze stalling, waarbij het lijkt dat hij een vriendje heeft gevonden waar hij in ieder geval enigszins interesse in heeft, en zich daarop meer focust, wat het vangen wel verbeterd.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:02

Mijn pony heeft er af en toe ook een handje van. Als ik weet dat hij weer zo'n periode heeft dan hou ik zijn halster om in het land. Als hij geen halster om heeft dan hang ik het halster om mijn schouder. Hij loopt dan wel eens weg, maar dan loop ik er gewoon achteraan. Als ik voor hem kan komen (paar meter voor hem bijvoorbeeld), dan heb ik zijn aandacht en blijft hij wel staan. Ik neem zelf wel eens een stukje komkommer mee het land in, maar als ik geen voer bij me heb krijg ik hem ook gewoon te pakken. Qua voer meenemen het land in zou ik dus wel echt kijken hoe het paard zelf is. Niet dat je het paard straks helemaal niet meer kan pakken wanneer je geen voer op zak hebt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:54

Ook in een groot land gaf ik jou een oplossing, maar je hebt ze blijkbaar niet begrepen.
Lees de tekst dus nog eens over zou ik zeggen.
En je zegt dat het in de padock wel goed lukt, dat is niet heel duidelijk in de grote weide, dan heb je dus een fout gedrag aangeleerd.