iemand ervaring mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JDexpl

iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:08

Hoi bokkers :-)

Ik poste al eerder over mijn arabisch hengstje dat alles toe laat, nu ja in de wei ben ik zijn beste maatje! Maar daarbuiten ben ik totaal niet het middelpunt van de belangstelling (wat normaal is natuurlijk hij is nog jong) maar het kan soms 'gevaarlijke' vormen aannemen, zonder dat hij het eigenlijk beseft. Hij steigerd als het hem niet aanstaat (buiten de weide, nooit binnen in de wei!) hij zal het nooit doen om pijn te doen of uit slechtheid, vooral uit 'protest'. Hij heeft me bijna tegen een muur geplakt, ik blijf uiteraard rustig mijn zweep laat ik op dat moment naast me liggen, want daar gaat hij nog meer van protesteren.

Binnen de wei ben ik dus zijn maatje, maar buiten is het net een strijd om de baas te zijn. Ook als ik een bepaalde weg neem om aan de hand te wandelen wil hij plots niet meer voorruit (probeer streng maar rechtvaardig te zijn, geef snoepjes bij elk stapje dat hij zet) het vreemde is gewoon dat we er al eerder waren geweest en het toen geen probleem was. Het lijkt ook niet alsof hij bang is, want hij staat heel rustig als er een auto langs komt, hij probeert me te testen. Maar ben er niet tegen opgewassen, heb er zelf een uur gestaan, en niets helpt. Geen voet bewegen! de koppigaard!

Hij veranderd van een lui paardje in een totale SHOWBOM. Terwijl hij altijd buiten staat 24/24, wil niet weten hoe hij is als hij zou binnen staan.

Ik gebruik ook een ketting als ik buitenkom op aanraden van een trainer, zonder ketting is er geen houden aan. Binnen de wei is dit weer niet nodig.

Ik mag ook alles met hem doen in de wei, wassen, borstelen, oortjes aanraken, deken opleggen.

Snap alleen niet hoe hij me ziet? Blijkbaar nog niet als baas.
Hebben jullie wat tips? Aangezien jullie allemaal arabier liefhebbers zijn.
Het is wel een hengst, en wil hem zo houden (voorlopig), ik ga mijn best doen om zo goed mogelijk te trainen. Hoe krijg ik zijn aandacht, net zoals in de wei? Zijn er tipjes?

Ik weet dat velen gaan zeggen trainen en trainen, maar ergens zit het me toch wat dwars.

Groetjes
Julie

LabraDore30

Re: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:10

Vind het een interessant vraag, maar ik zou even niet weten wat ik hiermee zou moeten doen. Benieuwd of andere lezers hier wat mee kunnen. :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:12

Waarom wil je hem hengst laten? Ik zie er geen meerwaarde van in en jou als persoon ook niet ervaren genoeg om met een jonge hengst te werken.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:15

Somebitch schreef:
Waarom wil je hem hengst laten? Ik zie er geen meerwaarde van in en jou als persoon ook niet ervaren genoeg om met een jonge hengst te werken.

Kijk dat wil ik niet horen, het is een bewuste keuze. Hij is super lief in de wei en laat alles toe, buiten is enkel nog een probleem, en dat met goede tips kan verholpen worden.

Ik heb al met volwassen hengsten gewerkt op een showstal, en ze waren geweldig. Ik ben gek van hengsten, enkel als er echt niets meer aan te doen is word hij gecastreerd.

Voor mij heeft het wel een meerwaarde, ik wil hem uitbrengen op show en hem dekhengst laten worden.

En ik wil hier geen discussie over het al dan niet hengst laten, dat wat niet het onderwerp van het topic.
Sorry als ik cru overkom, maar ik wil het daar niet over hebben.

En men kan ook geen ervaring opdoen als men het nooit probeert.

Ik word gesteund door twee trainers en mensen die wel kennis en ervaring hebben.

Wou gewoon even weten of nog mensen zoiets hebben meegemaakt en wat zei er aan gedaan hebben.

Gr

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:24

En wat zeggen die trainers en mensen met ervaring dan? Hebben zij geen oplossing voor dit probleem?

Volgens mij is hij gewoon aan het testen, en een hengst gaat daarin nu eenmaal wat verder dan een ruin of merrie. Als je in de wei alles met hem kan doen , dan moet dat in principe ook buiten de wei kunnen. Dus rustig, kordaat en zelfzeker zijn en ook zo over komen naar hem toe, nu voelt hij de onzekerheid en gaat zeker reageren daarop.

Een hengst snoepjes geven vind ik al helemaal niet verstandig, daar worden ze alleen maar vervelender van.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:27

Ik vind dit eerlijk gezegd niet bij AV passen, ik vind dit geen typisch Arabieren-probleem maar een jonge-paardending.. Arabieren zijn in mijn ogen juist altijd meegaand en volgzaam. Wat je kan doen is heel veel oefenen, volhouden, en doen wat jij wilt. Als jij ergens heen wilt, moet hij volgen. Hoelang het je ook kost..

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:31

Laat m lekker op de wei staan, zo´n jong dier moet je niet continu mee bezig willen zijn.

en zoek hulp, of laat m castreren. Dit is zeer typisch jong paardengedrag dat door een ervaren persoon in een seconde opgelost is. Je bent blijkbaar nog niet kundig genoeg, kan je met zoveel hengsten gewerkt hebben als je wil. Maar deze is je toch te slim af. ;)

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:32

Elfie schreef:
En wat zeggen die trainers en mensen met ervaring dan? Hebben zij geen oplossing voor dit probleem?

Volgens mij is hij gewoon aan het testen, en een hengst gaat daarin nu eenmaal wat verder dan een ruin of merrie. Als je in de wei alles met hem kan doen , dan moet dat in principe ook buiten de wei kunnen. Dus rustig, kordaat en zelfzeker zijn en ook zo over komen naar hem toe, nu voelt hij de onzekerheid en gaat zeker reageren daarop.

Een hengst snoepjes geven vind ik al helemaal niet verstandig, daar worden ze alleen maar vervelender van.

Eentje ging me vanavond bellen om wat te praten erover en de andere zei meteen blijven door trainen, hij mag absoluut niet omhoog gaan en zeker je ketting gebruiken.

Hoe bedoel je snoepjes niet goed? Hij reageert er anders wel goed op tijdens het trainen zelf (in de wei), als hij iets goed doet krijgt hij een snoepje of wortel. Wat stel jij dan voor van anders te doen? Hoe moet ik hem dan belonen? Want één van mijn trainers gebruikt altijd schijfjes wortel als beloning.

Wil het gewoon ook van andere mensen horen, dat ik van alles weet :-)

Groetjes

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:33

Snoepjes geven bij elke stap die hij zet, je beloont koppig gedrag! :( Beest heeft het straks zo door, ah.. als ik stil ga staan en dan een stapje zet, dan krijg ik een schijfje wortel. Ze zijn slim zat daarin hoor!

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:34

Amaranth7 schreef:
Laat m lekker op de wei staan, zo´n jong dier moet je niet continu mee bezig willen zijn.

en zoek hulp, of laat m castreren. Dit is zeer typisch jong paardengedrag dat door een ervaren persoon in een seconde opgelost is. Je bent blijkbaar nog niet kundig genoeg, kan je met zoveel hengsten gewerkt hebben als je wil. Maar deze is je toch te slim af. ;)

Hij staat genoeg op de wei ik train hem 4x per week. Maandag, dinsdag,- woensdag rust - donderdag - vrijdag.

En trainen is gewoon wat poetsen, wassen en het begin van show aanleren.
En eens gaan wandelen.

GR

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:35

Amaranth7 schreef:
Snoepjes geven bij elke stap die hij zet, je beloont koppig gedrag! :( Beest heeft het straks zo door, ah.. als ik stil ga staan en dan een stapje zet, dan krijg ik een schijfje wortel. Ze zijn slim zat daarin hoor!

Neen zo bedoel ik het niet :-) als hij stil staat krijgt hij wel echt niets.
Ik bedoel als hij goed doorstapt, en niet stopt. Enkel als ik het vraag van te stoppen.

gr

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:37

Over preciese ervaring kan ik niet spreken
Herkennen doe ik het ergens wel
Ik heb een sensibel figuur van een merrie. kruising draver x anglo Arabier 15 jaar
Toen bak werk niet te doen was met haar was ik veel buiten op pad ging op zich goed.
Nu gaat de bak erg goed maar dat rondje buiten ho maar!
mijn rij instructrice zegt dat het met haar zelf vertrouwen te maken heeft.
Ze heeft vertrouwen gevonden in die saaie bak. maar dat gevoel wil je ook buiten en dat is nu niet meer zo

ik zelf ben ook niet van beloningen geven.
Ik beloon (stem volume/klopjes o de hals e.d.) gewoon heel enthousiast. Ze weet heust wel wat ik dan bedoel

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:39

irmsel schreef:
Over preciese ervaring kan ik niet spreken
Herkennen doe ik het ergens wel
Ik heb een sensibel figuur van een merrie. kruising draver x anglo Arabier 15 jaar
Toen bak werk niet te doen was met haar was ik veel buiten op pad ging op zich goed.
Nu gaat de bak erg goed maar dat rondje buiten ho maar!
mijn rij instructrice zegt dat het met haar zelf vertrouwen te maken heeft.
Ze heeft vertrouwen gevonden in die saaie bak. maar dat gevoel wil je ook buiten en dat is nu niet meer zo

ik zelf ben ook niet van beloningen geven.
Ik beloon (stem volume/klopjes o de hals e.d.) gewoon heel enthousiast. Ze weet heust wel wat ik dan bedoel

Hmm vertrouwen in de weg, vreemd dan dat hij er de eerste keer wel door wou.
Misschien moet ik er gewoon eens heel lang blijven staan? Of met de hogere paard in rang mee nemen?

Ja die beloningen met snoepjes of wortels deed ik eerst ook niet, maar toen hij plotseling niet meer wou meewerken kreeg ik de tip van met snoepjes of eten te werken.
En ik geef toe dat het toch wel een beetje werkt, niet helemaal.

Groetjes

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:44

Het klinkt alsof je nog niet voldoende overwicht hebt. Heb je niet de mogelijkheid om met begeleiding op een andere plaats dan in het weiland te oefenen? Jullie zijn allebei nog jong, het lijkt mij dat hij nog moet leren dat jij, ook buiten het weiland, de baas bent. Niet opgeven hoor! Blijven oefenen en goed opletten dat je niet in onveilige situaties beland! Misschien kun je clickertraining proberen in plaats van snoepjes? Succes :):)

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:46

Van snoepjes worden paarden happerig, zeker een jaarling hengst. Om den duur heb je een paard dat constant naar je loopt te happen. Belonen doe je met je stem of een klopje op de hals.

En wat denk je erbij te winnen van ergens heel lang te blijven staan? Als je paard je als betrouwbare leider ziet loopt hij overal probleemloos langs.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:48

Whizz schreef:
Het klinkt alsof je nog niet voldoende overwicht hebt. Heb je niet de mogelijkheid om met begeleiding op een andere plaats dan in het weiland te oefenen? Jullie zijn allebei nog jong, het lijkt mij dat hij nog moet leren dat jij, ook buiten het weiland, de baas bent. Niet opgeven hoor! Blijven oefenen en goed opletten dat je niet in onveilige situaties beland! Misschien kun je clickertraining proberen in plaats van snoepjes? Succes :):)

Ja bij een vriendin, maar hij wil geen stap zetten in die richting! (we zijn daar al geweest). Er is zelf een piste maar dat is een kwartiertje stappen. Maar aangezien hij niet eens wil stappen (buiten de weide) word het moeilijk naar een andere plaats te gaan.

Clickertraining heb ik al eens van gehoord, ga me eens verdiepen. Ik veronderstel dat er tonnen boeken overgschreven zijn, ken jij er eentje?

Groetjes

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:49

Ze had voorheen geen vertrouwen in de bak.
En buiten door veel aan de hand te wandelen had ze dat al meer.
nu is het vertrouwen in de bak nagenoeg hoog en moet buiten weer opgepakt worden.
Haar balans in vertrouwen is net een weegschaal.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:49

Elfie schreef:
Van snoepjes worden paarden happerig, zeker een jaarling hengst. Om den duur heb je een paard dat constant naar je loopt te happen. Belonen doe je met je stem of een klopje op de hals.

En wat denk je erbij te winnen van ergens heel lang te blijven staan? Als je paard je als betrouwbare leider ziet loopt hij overal probleemloos langs.

Geen idee, ik dacht maar wat. Meestal draai ik dan terug in de andere richting en stap langs de andere kant en ga dan niet de wei in. Dat is met veel moeite vandaag wel gelukt.
(wel al even weer vermelde dat vorige week hij er wel zonder problemen langs liep)

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:51

irmsel schreef:
Ze had voorheen geen vertrouwen in de bak.
En buiten door veel aan de hand te wandelen had ze dat al meer.
nu is het vertrouwen in de bak nagenoeg hoog en moet buiten weer opgepakt worden.
Haar balans in vertrouwen is net een weegschaal.

Er is wel een stukje waar hij wél graag wandelt, misschien moet ik dagelijks daar wandelen en na een tijdje overgaan tot het andere gedeelte.
Er is rechtover mijn weide een weide van iemand waar geen paarden staan en waar we wel mogen opkomen, daar kan ik ook in.

gr

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:54

Je toont angst paard reageert erop, kom zelfverzekerd over en al loopt hij vervelend te doen wees dan boos en laat hem weten dat hij dat niet mag doen. Steigerd hij trek heb met een rukje naar beneden. Ik ben al jaren met jonge hengsten aan het werk geweest. Dit waren ook nog renpaarden liep met 2 hengsten tegelijk. Zelf heb ik ook een arabier die sinds oktober geen hengst meer is omdat ik daar niks meer aan doe en gewoon lekker normaal met hem bezig wil zijn. Jullie denken veelste moeilijk over hengsten. Hengsten zijn schatten maar proberen meer uit, denk maar aan een stoere zoon die alles flikt. Het komt allemaal goed meissie gewoon hoger staan dan het paard

SerenaPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:58

Misschien kan je in de wei beginnen met volg-oefeningen ect. ?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:59

Lastig, het lijkt me toch vrij dominant (hengsten)gedrag.
Je paard moet jou als leider gaan zien. Je kunt niet het maatje van je paard zijn, je moet zijn leider worden. Zo lang je dit niet bent zal hij je ook niet volgen. Wie weet kun je met wat basis grondwerk dingen wel het een en ander voor elkaar krijgen? Nu ben ik hier niet heel erg in thuis, maar er zijn ongetwijfels mensen die je hier wel mee kunnen helpen.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:00

fanessaa schreef:
Je toont angst paard reageert erop, kom zelfverzekerd over en al loopt hij te poedersuiker wees dan boos en laat hem weten dat hij dat niet mag doen. Steigerd hij trek heb met een rukje naar beneden. Ik ben al jaren met jonge hengsten aan het werk geweest. Dit waren ook nog renpaarden liep met 2 hengsten tegelijk. Zelf heb ik ook een arabier die sinds oktober geen hengst meer is omdat ik daar niks meer aan doe en gewoon lekker normaal met hem bezig wil zijn. Jullie denken veelste moeilijk over hengsten. Hengsten zijn schatten maar proberen meer uit, denk maar aan een stoere zoon die alles flikt.

Echt angst heb ik niet, er gaat gewoon een rood knopje in mijn hoofd branden dat ik moet oppassen, als hij zo wild doet.
Ik voel me ook niet gestressd en ben altijd relaxed, ben ik dat niet dan stop ik meteen met trainen en probeer ik me rustig te maken.
Hij is gewoon nog de baas over me, en ik moet dat eigenlijk zijn :-) ik hou van hengsten, dus voorlopig blijft hij nog zo.
Dankje voor de reactie.
gr

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:01

SerenaPaard schreef:
Misschien kan je in de wei beginnen met volg-oefeningen ect. ?

Hey, in de wei als ik er ben, volgt hij me de hele tijd (als het oudere paard hem niet weg jaagt)
Ook als ik hem in vrijheid train, komt hij gelijk naar me toe als we klaar zijn.
En dit is dan zonder halster, met halster om is het een beetje moeilijker heb ik het gevoel.
Omdat hij dan moet doen wat ik vraag, ik ga zeker meer op oefenen.

gr

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:03

miccamaaike schreef:
Lastig, het lijkt me toch vrij dominant (hengsten)gedrag.
Je paard moet jou als leider gaan zien. Je kunt niet het maatje van je paard zijn, je moet zijn leider worden. Zo lang je dit niet bent zal hij je ook niet volgen. Wie weet kun je met wat basis grondwerk dingen wel het een en ander voor elkaar krijgen? Nu ben ik hier niet heel erg in thuis, maar er zijn ongetwijfels mensen die je hier wel mee kunnen helpen.

Het enkel ding dat ik vreemd vind is dat in de wei hij me wel wil volgen en wel meewerkt. Ik ga zeker wat boeken aanschaffen en eens iemand contacteren die parreli of deregelijke doet. Weet alleen niet welke soort methode ik zou moeten toepassen op hem.

gr