Schrikreactie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Schrikreactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 23:20

We komen het allemaal wel eens tegen, je paard schrikt.
Springt klein beetje opzij, verstijfd of begint te snuiven. Wat mij is verteld; gewoon doorgaan en doen alsof er niks aan de hand is. Prima.

Maar ik vroeg mij nou af, wat moet je doen als je paard een onacceptabele schrikreactie geeft. Lees; stijl omhoog komen, er als een malloot vandoor gaan, noem maar op. Hoe reageer je dan? Ik heb geleerd om een schrikreactie niet af te straffen, maar ze kunnen het ook tegen je gaan gebruiken.
Wat is volgens bokt de beste reactie op een onacceptabele schrikreactie?

jensvl

Re: Schrikreactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 05:39

Geen enkele schrikreactie is onacceptabel. Het paard is bij eender welke schrikreactie bang en denkt dat het noodzakelijk is om op die manier te leven. Afstraffen heeft hoe dan ook geen enkele zin. Het werkt zelfs averechtst. Het verschil tussen goed en kwaad is voor een paard redelijk simpel. Alles wat zijn overlevingskansen vergroot, is goed, de rest niet.
Wat je het beste kan doen is zelf rustig blijven. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Als je leiderscapaciteit groot genoeg is, is de kans groot dat het paard kalmeert als je zelf kalm blijft. Als je het daarentegen gaat afstraffen gaat het paard nog banger worden.

Wat je eventueel kan doen als je paard snel verschiet is de one-rein stop aanleren OP DE JUISTE manier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 06:23

Ik ga mee met bovenstaande. Een schrikreactie, hoe heftig dan ook, is natuurlijk gedrag voor een paard. Door deze reactie hebben zij vele honderden jaren kunnen overleven. Afstraffen zou ik dan ook NOOIT doen.

Het is aan jou om te zorgen dat je paard je vertrouwd en zijn schrikreactie aan jou gaat 'meten'. Op het moment dat hij ziet/voelt dat jij kalm blijft in elke situatie zal hij op jouw oordeel vertrouwen en ook eerder kalmeren of minder reageren.

Leer hem de one-rein stop aan en zorg dat je de bokkensprongen uit kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 06:33

Paarden zijn vluchtdieren, een schrikreactie kan je dus niet afstraffen,
Kijk als ie aan de kletter gaat en hij stopt niet mag je wel even zorgen dat ie wel stopt,
Maar verder kun je er niet zoveel aan doen

pluisje4951

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:07

Wat ik weet is, als je voelt dat je paard gaat schrikken
dan moet een vrolijk liedje zingen. Dan kalmeert hij nog voor hij kan schrikken.
Je moet als je zo'n paard hebt erg goed kunnen rijden, want als je paard wegvlucht
kan hij wel tot 60km/uur gaan.
Als hij schrikt mag je het niet afstraffen want dan raakt hij nog meer van slag,
maar je mag het ook niet belonen want dan denkt je paard dat schrikken goed is.
Eventueel als je paard goed luistert kan je schermpjes voor zijn ogen laten maken.
Bij sommige paarden helpt het en sommige paarden schrikken dan nog meer.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:14

Er zit nogal wat variatie in schrikreacties.
Van medische oorzaak en/of angst tot 'spelletjes'.
Het gevolg van het gedrag (ruiter houdt op met rijden), is de beloning die het paard ervaart.
En ja, paarden zijn soms ook echt ondeugend, met een rasechte grijns op het gezicht.... :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:17

Die van mij mag gerust bang zijn.. Maar omdraaien, stijgeren of wegrennen doet hij maar in zijn eigen tijd. Het word direct opgeslagen in zijn bovenkamer en als ik hem laat doen wat hij wil bij angst heb ik er weer een klus aan onder het zadel twee weken lang, liever niet dus. Hij word er dus gewoon voor gestraft. Heb er met de tijd een heerlijk bomproof paard door gekregen dat gewoon stilstaat als hij schrikt. Nu werkt dit bij hem, doe je hetzelfde bij een ander paard kan het zijn dat je het gedrag 10x erger maakt. De beste oplossing is nog altijd gewoon door te rijden alsof er niets aan de hand is en als het dier te erg aan de staak gaat afstappen en aan de hand verder leiden, niets zeggen, niet naar hem kijken maar de leiding weer nemen en er langs.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:22

Echte paniek heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt...denk rustig blijven en hopen op een goeie afloop :p

Maar over het algemeen ken je paard wel goed genoeg om te weten hoe gek die kan doen...al blijven het beesten natuurlijk en je ze nooit voor de volle 100% kan vertrouwen of ze bij een bepaalde situatie rustig blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:22

Ik straf dingen die ik écht niet wil wel af. Steigeren, bokken, mij ondersteboven lopen, schoppen en bijten mogen nóóit. Ook niet als schrikreactie.

Het leidende paard in de kudde accepteert het ook niet, als een ondergeschikt paard van schrik boven op hem springt, schrikreactie of niet. Volgens mij kunnen paarden hun schrikreactie dus best een beetje aanleren. Wel opzij springen maar achter/voor me langs of naast me zal ik ook niet afstraffen, schrikken ergens van kan nou eenmaal gebeuren, maar hij mag best in de gaten houden waar ik loop en niet boven op me springen.

Aan de andere kant, ik heb dit eigenlijk nooit bij de hand. Bomproof pony <3
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:25

Ja wat is schrikken? Als die van mij echt schrikt, en hij schiet er vandoor. Haal ik hem terug en gaan we er als nog langs. Blijven oefenen. Maar soms is ie me gewoon aan het uitproberen. En dan schrikt meneer overal van. En ja dan krijgt ie op zijn kloten. Kan dat gedrag niet accepteren. Hoe zielig de meeste dat ook vinden. Ik straf wel. Heb geen zin in zon zenuwpees. Voor je het weet gebeuren er ongelukken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:34

Mariaboz1982 schreef:
Ja wat is schrikken? Als die van mij echt schrikt, en hij schiet er vandoor. Haal ik hem terug en gaan we er als nog langs. Blijven oefenen. Maar soms is ie me gewoon aan het uitproberen. En dan schrikt meneer overal van. En ja dan krijgt ie op zijn kloten. Kan dat gedrag niet accepteren. Hoe zielig de meeste dat ook vinden. Ik straf wel. Heb geen zin in zon zenuwpees. Voor je het weet gebeuren er ongelukken.

Idd. Soms lijken ze er gewoon een spel van te maken om onder het werk uit te komen, want zodra het uitstappen begint, is er niets aan de hand in die ene hoek. Ze krijgen van mij 3 keer voordeel van de twijfel en vervolgens gaan we er eerst in bijv. stap aan werken met extra stelling e.d. Meestal kunnen ze er dan wel normaal langs. Daarna weer aan het werk en als ze dan nog blijven kloten, krijgen ze echt wel op hun flikker! (Om vervolgens daarna wel gewoon langs kunnen lopen 8)7 )

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:39

Als ze er vandoor gaat, op haar bit pakken, stilzetten, meteen omdraaien en langs de plaats heen waar ze schrok. Als ze erlangs gaat, belonen. Maar meestal is een schrikreactie in de lucht springen en met haar benen zo ver mogelijk uit elkaar landen :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:44

Wij rijden heel veel buiten met (landbouw) verkeer die we regelmatig tegen komen. Bang zijn mag. Altijd, geen probleem. Schrikken mag ook, geen probleem. Fiepen mag niet want dat kan tot veel te gevaarlijke situaties leiden. Vaak is bij spanning een handje in de nek al voldoende om uit te blazen, maar tja als je hittepetit Polie heet werkt dat niet altijd hé. Dus ja, alle scala's hebben wij hier gehad en soms nog van uit de galop 180 graden omdraaien, tot wegschieten enz. Echt ongecontroleerd wegschieten vind ik gewoon niet goed en ik gooi haar onmiddellijk om voordat ze op snelheid is gekomen zo nodig tegen een muur of boom of tegen de ruin die haar met liefde opvangt en dat werkt bij haar heel goed. Een streng Polie denk erom is dan al vaak genoeg want dit gevoelige paardje heeft geen straf nodig. Daarna handje in de nek totdat ze uit ademt en dan braaf zeggen en gewoon verder stappen of draven of galopperen dus we pakken de draad dan weer op.
180 graden omdraaien ben ik altijd blij dat ik er dan nog opzit. Even weer goed gaan zitten, beugels aan en weer verder gaan. Dat gedrag negeer ik, door paardje weer om te draaien, als situatie het toelaat even te laten kijken en huppakee weer in de zelfde gang verder.
Op zij springen krijgt gelijk een correctie met been zonodig met klein tikje zodat ze onmiddellijk weer terugspringt in de zelfde gang. Vind ik niet goed want ik kan gepasseerd worden.
En ach meestal is het niet gevaarlijk en dan is met humor omgaan met al die spoken en kabouters en veel lachen het beste. Veel buiten rijden en als paardje dat vaak doet en band is opgebouwd en paardje wordt ouder dan gaat het beter en beter. Wij hadden en hebben als voordeel dat we een tweede heel relaxed paard hebben dat gelijk van hittepetit (is vanaf het allereerste uur de leid merrie geweest bij buitenritten) het overneemt bij staken, angst enz. De eerste weken nam hij het dus 95 % over en nu nog maar heel af en toe. Dat is haar eer dan weer te na, dus trippelt ze na het gevaarlijke snel langs de ruin om voorop te gaan en ruin en ik geven elkaar dan een knipoog en geloof me de ruin kan glimlachen op zo'n moment om zijn held voorop. En wij ook.
Wij zijn niet van het slaan, wel van het herhalen totdat situatie bevestigd is als veiligheid het toelaat. Maar we zijn ook niet soft, als het gevaarlijk kan worden dan moet ze er langs desnoods met kleine tikjes van de zweep en ook al leert ze daar niets van veiligheid gaat voor alles.

De ruin is meer het relaxte type en zijn "angsten" komen vaak voort uit geen zin meer hebben en dan moet je wel even met een tik goed doorpakken en dan is het ook gelijk klaar. Heb jij dan een softie erop, manoman dan wordt het een drama want hij wordt dan gewoon heel vervelend. Die heeft af en toe gewoon de tik grens nodig van hier en niet verder. Dus het ligt ook aan je paard hoe je reageert.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-07-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:45

Schrikacties straf ik eigenlijk nooit, behalve als hij daarbij steigert. Dan krijgt hij een tik op zijn hoofd, omdat ik dat gewoon heel erg onveilig vindt. Hij heeft ook erg lang niet meer gesteigerd als hij schrok :)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:01

Het ligt er bij mij echt aan wat hun schrik reactie is.
Die van mij gaat bijv. Als ze schrikt knoeierd hard rennen, en daarbij maakt ze nog wat flinke bokken, en schijnbewegingen. In de loop der jaren krijgt ze me er echt niet meer af, en kan ze doen wat ze wil, maar ik val r niet af. Tegenwoordig doet ze dit soort dingen op buitenrit, dan kan ik daar wel boos om worden, of ze pakt haar bit beet en begint te rennen, en gaat vervolgens een noodstop maken, gaat steigeren en geeft er nog is een bok na, dit straf ik zeker wel af! En helemaal opbuitenrit moeten we dit gedrag niet hebben! Ik vind dat als je paard zij schrik reactie steigeren is, of knoeierdhard en bokkend er van door gaat dat, datzeker wel afgeleerd moet worden! Stel je voor dat ze dit soort gedrag als een 'spel' gaan gebruiken. Of je zet er iemand anders op, die niet weet wa de pony doet, en de pony/paard gaat die iemand is uitproberen, met dat gedrag, die gene kletterd er knoeierd hard af, breekt wat, en datheb jij dan op je geweten.

Ik vind ze mogen best schrikken, opzij springen, stilstaan en blazen, of even rennen, maar dat bok, en steiger gedrag vind ik nergens voor nodig, dus dat leer ik zemeestalwel af.

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:40

Als het echt een schrikreactie is, zelf rustig blijven. En je paard ook kalmeren. Afstraffen alleen als het iets doet dat niet mag en je paard mag schrikken toch, doen wij ook. Alleen zij doen dat op hun manier. Misschien is het oefenen op enge dingen wat voor je, zodat je paard minder snel schrikt.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:59

Ik heb altijd het gevoel dat bokt vind dat een schrikkend paard altijd ook echt bang is. Mijn pony loopt af en toe echt te klote hoor.. Als ze echt bang is gaat ze me haar voorpoten uit elkaar snuivend stil staan. Maar als ze de 101e keer weer een ''schrikt' van de koeien waar we elke dag langs komen en bokt en weg probeert te rennen.. Ik ga haar dan echt geen sussende woorden toe fluisteren hoor. Als we les hebben ook. Op een groot veld en ze is geen andere paarden gewend. Elke keer al de gene die voor mij lest het veld af stapt rent ze er keihard achteraan. Na de 30e les buiten weg spurten, rustig zitten, terug nemen, je kent het wel, trek ik er ook om hoor, zulke gewoontes ga ik er dus echt niet inrijden. Zie je het al voor je op wedstrijd? Overigens schrikt ze haast nooit, en als ze wel echt schrikt staat ze ook gelijk te trillen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:50

VeraPopeye schreef:
Ik heb altijd het gevoel dat bokt vind dat een schrikkend paard altijd ook echt bang is.

*knip* .

Een paard dat schrikt, schrikt ook gewoon, net als wij mensen. Als je schrikt ben je gewoon bang. De bovenstaande zin is in tegenspraak. De schrikreactie; daar kun je wel wat aan doen. Zoals ik in mijn bovenste posts al schreef mag die van mij best schrikken, maar bepaal ik of ik de reactie daarop gepast vind of niet. In mijn geval betekend dat dat alle voeten aan de grond blijven en hij bij mij blijft, en dat heeft hij ondertussen ook geleerd. Maar schrikken en bang zijn, dat gebeurd nu eenmaal bij ieder paard. Het is aan de ruiter te beslissen of hij of zij een overdreven schrikreactie als rennen of steigeren toe laat en daarmee ook het risico op aangeleerde slechte gewoonten accepteert. Als een paard tot drie keer toe omwille van een angst-trigger zich slecht heeft mogen gedragen (de ruiter corrigeert immers niet) dan is de kans groot dat dat zich in etteren omzet. Dwz dat in het vervolg ook een kleine trigger die normaal gezien ook en geringe reactie ten gevolgen zou hebben door het paard als kans aangegrepen word om te overdrijven. Maar schrikken is nog altijd gewoon bang zijn hoor.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:56

Lara_Silver schreef:
Die van mij mag gerust bang zijn.. Maar omdraaien, stijgeren of wegrennen doet hij maar in zijn eigen tijd. Het word direct opgeslagen in zijn bovenkamer en als ik hem laat doen wat hij wil bij angst heb ik er weer een klus aan onder het zadel twee weken lang, liever niet dus. Hij word er dus gewoon voor gestraft. Heb er met de tijd een heerlijk bomproof paard door gekregen dat gewoon stilstaat als hij schrikt. Nu werkt dit bij hem, doe je hetzelfde bij een ander paard kan het zijn dat je het gedrag 10x erger maakt. De beste oplossing is nog altijd gewoon door te rijden alsof er niets aan de hand is en als het dier te erg aan de staak gaat afstappen en aan de hand verder leiden, niets zeggen, niet naar hem kijken maar de leiding weer nemen en er langs.

Precies dit.

Paard was in het begin bang voor het slachthuis, uiteindelijk er langs gekregen door af te stappen en 'de leiding' te nemen, vond ze prima. Een aantal keer later is ze de weg op gevlogen omdat ze niet vooruit wilde, daar heeft ze een aantal goede tikken voor gekregen, het had onze dood kunnen zijn. Sindsdien loopt ze braaf langs. Angst is het sterkste als er geslacht word, vind ik verder niet gek en ze mag van mij ook bang zijn.

Edit: Bij andere schrikreacties remt ze af, blijft ze staan en wacht ze op een commando van mij.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:05

Nooit lang accepteren als een paard steigert of omdraait als schrikreactie. Paard mag angst hebben en dus angstig zijn maar hij/zij mag jouw niet in gevaar brengen

Ponylovertjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:50

Als de pony's waar ik op rijd schrikken, blijf ik kalm, als ze gaan bokken of steigeren zit ik er wel lachend op, als ik er af val klim ik er gewoon weer op, als ze merken dat ik kalm blijf, blijven zij ook kalm. En als ik ga huilen doet hij het juist meer, daarom ga ik nooit huilen, maar lachen, dan worden ze meestal wel heel rustig bij mij.

xAnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:03

Ik denk dat het van het paard afhangt en hoe het bedoeld is, een spelletje of echt schrikken..

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:36

Je moet je gaan afvragen of je paard echt schrikt of dat hij met je loopt te sollen, zoals mensen hier al aangeven. Ik heb wel eens een pony gereden die het gewoon leuk vond om gek te doen en daarom deed alsof hij schrok. Later bleek dat hij steeds minder los stond en daarom energie over had. Hierdoor ging hij kennelijk spoken zien en manieren zoeken om zich toch uit te kunnen leven

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:02

Lara_Silver schreef:

Helemaal mee eens. Schrikken mag, maar buiten proportionele / onnodige reacties niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:52

Een gevaarlijke reactie straf ik wel af. Kijk een paard mag best schrikken, maar niet gaan zeuren of overdrijven. Kijk als een paard flink uitwijkt voor iets straf ik dat af. Als daar precies een auto rijdt is dat erg gevaarlijk! Steigeren is helemaal not done, dus ja dat straf ik af door flink aan te sporen, tikken, en stem gebruik. Das gewoon gevaarlijk.