Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)
Maar dat is ook niet mijn voornaamste doel, tot Z geraken zou ik al super vinden, en gewoon veel plezier met mijn paard hebben en correct rijden is nog belangrijk voor mij dan die wedstrijden 
Ofwel, belangrijkste wat ik de laatste jaren heb geleerd is niet eens de extra rij-ervaring, maar vooral het leren reëel naar mezelf te kijken en de wil om te blijven leren en het besef dat ik er echt nog lang niet ben. En het rijden is zoveel leuker, uitdagender en minder frustrerend geworden! 
.
Echte nederlander.. faatxhorse schreef:Mijn moeder is op haar 30e begonnen met paardrijden, dus je vriendin maakt zich zorgen om niets.

Joolien schreef:... jezelf af te straffen dat je op je 18e nog geen B-proefje hebt gereden en dat je nog bezig bent met de juiste basis onder de knie te krijgen? Ik zit in een discussie verwikkeld met iemand die denkt dat ze zwaar achterloopt op haar 18e, en wil niet begrijpen dat ik zelf rond die leeftijd echt geen idee had van de juiste basis. Het was de kop omlaag en gaan met die banaan.
Dus vertel, waar stond jij toen je 18 was? Had je het idee van een juiste basis met goed lichaamsgebruik van het paard etc?