Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Een van mijn paarden is voor de duivel nog niet bang, tractors, gierende ambulances, vrachtwagens, combiners, zelfs eens met haar op 50m afstand gekeken naar een landende luchtballon...verrekt geen spier maar koeien of tinkers
die zijn levensgevaarlijk
zelfs nu na 25jr nog niet uitgekregen.
Pech voor haar is er dicht bij stal een boerderij met koeien die zelf heeeeerlijk hoeveijs maken
Mist schreef:Als je het hebt gevonden ...laat het me ff weten.Een van mijn paarden is voor de duivel nog niet bang, tractors, gierende ambulances, vrachtwagens, combiners, zelfs eens met haar op 50m afstand gekeken naar een landende luchtballon...verrekt geen spier maar koeien of tinkers
![]()
die zijn levensgevaarlijk
zelfs nu na 25jr nog niet uitgekregen.
Ze gaat in de ankers en is niet meer voor of achteruit te krijgen (omdraaien doet ze al helemaal niet, stel je voor dat je van achter besprongen wordt !!!
is meer voor westernruiters maar er doen regelmatig engelse ruiters mee en ze leren dan dat koeien niet eng zijn en je ze zelfs op kunt jagen
dikke pret voor paard en ruiter!

mijn merrie is 1.84cm dus koeien zijn van nature al best op hun hoede/bang van haar.
)
Ook als ik met een paard bezig ben die iets spannend vind langs de weg, ga ik met hem wandelen en ga ik er langs. Ik beloon hem dan niet met snoepjes, maar gewoon met een schouderklopje of een kriebel in zijn manen. Succes er mee! 
Mist schreef:als ik mijn leven beu ben, ga ik dat zeker doen![]()
mijn merrie is 1.84cm dus koeien zijn van nature al best op hun hoede/bang van haar.
Als een paard van dat formaat niet meer voor of achteruit wil dan kun je echt niet zoveel (rij nooit met zweep of sporen- maar die gaan me in die situaties ook niet redden)
Toch lijkt het me wel een leuke oefening (vn voor mijn lachspieren) zo'n cursus. Zullen hier wel niet in de buurt georganiseerd worden maar wellicht als ik over een paar maandjes in mijn nwe huis woon.
Mist schreef:als ik mijn leven beu ben, ga ik dat zeker doen![]()
Als een paard van dat formaat niet meer voor of achteruit wil dan kun je echt niet zoveel (rij nooit met zweep of sporen- maar die gaan me in die situaties ook niet redden)
Toch lijkt het me wel een leuke oefening (vn voor mijn lachspieren) zo'n cursus. Zullen hier wel niet in de buurt georganiseerd worden maar wellicht als ik over een paar maandjes in mijn nwe huis woon.

libra schreef:Cassidy: Bailando raakt al gestrest als hij ze alleen maar hoort loeien. Ook al ligt de koe rustig in het gras en reageert totaal niet, dan nog weigert hij er langs te gaan.
Ik wil hem er graag vanaf helpen van die angst, maar wil ook geen gevaarlijke situatie opzoeken.
Dan maar niet buiten rijden.
Cassidy schreef:Om dit probleem de wereld uit te helpen, zul je toch een koeienaaidag in moeten lassen.
Paarden zijn van nature niet bang als dingen van ze afgaan. Dus een paard dat bang is voor een tractor, kun je het beste in een gecontroleerde omgeving achter een tractor aan laten lopen die bij ze vandaan rijdt. Eerst in stap, dan in draf, misschien later in galop. Hij moet het gevoel krijgen dat het ding voor hem vlucht, en er geen reden is voor hem op bij dat enge ding (zoals een tractor oid) vandaan te willen.
Bij een koeienaaidag doe je in principe precies hetzelfde. Met een aantal koeien in de bak, leer je het paard op de koeien af te gaan, en de koeien kiezen ervoor om plaats te maken voor dat paard. Dat schept vertrouwen en leert hem dat er niets is om bang voor te zijn.
Een kudde koeien die in een weiland nieuwsgierig en dan het liefst in volle galop naar het hek of het randje van de sloot komt, is voor een paard heel intimiderend. Een paard reageert in drie fases: freeze, flight, fight.
Door je paard stil te zetten, zorg jij in principe al voor de eerst fase: freeze. Volgende reactie is dan dat hij vluchten wil. Probeer dat patroon te doorbreken, las een koeienaaidag in. De OAK ranch biedt deze regelmatig aan, en als je hier op bokt gaat zoeken, kom je vast nog wel foto's tegen.
En als jij iemand hebt die koeien of kalveren heeft, en je de gelegenheid biedt om met deze koeien of kalveren in een rijbak te gaan oefenen zoals op onderstaand filmpje, dan is het probleem snel genoeg uit de wereld.
http://www.youtube.com/watch?v=R5WwFZxe4TA
Parelli op Troubadour op dag 2 na de aankoop. Hij heeft het paard op het evenement RTTH (Road to the Horse) zadelmak gemaakt. Dit is dag 3 na zadelmak maken.

libra schreef:Cassidy: Ik denk dat we hier een mis communicatie hebben.
Ik wil hem er graag van af helpen en wil het probleem ook niet uit de weg gaan.
Ik ga met hem langs de koeien wei af en lopend de weg op en af.
Draai er ook niet voor om, als we ze tegen komen, hij mag er net zolang over doen als hij er maar langs gaat.
Cassidy schreef:Mist schreef:als ik mijn leven beu ben, ga ik dat zeker doen![]()
Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein een paard is, je kunt een reflex aanleren die je gaat helpen je paard onder controle te houden in welke situatie ook. Verdiep je eens in de One Rein Stop.
Een kudde koeien die aan de andere kant van een prikkeldraadje in volle galop op je af komt, daar kan een paard aardig van onder de indruk zijn.
Maar goed, het ligt er helemaal aan hoeveel waarde je er zelf aan hecht om je paard voor een dergelijke situatie voor te bereiden.
was een goede oogst; niemand durfde voorbij zonder een handtekening te zetten.
en ze gaat er zeker niet vandoor....maar gewoon in de ankers en begint heel hard te snuiven
mijn reactie daarop (slappe lach) helpt ook niet echt moet ik toegeven.