Van niets tot stampen en terug naar niets..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aslanovitch

Van niets tot stampen en terug naar niets..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 08:49

Ik weet het niet meer mensen...

Ik heb een shetlanderruin van 1m07
3 jaar oud

Ik heb hem bij een handelaar gekocht en volledig terug gezond gemaakt, want hij was serieus onderkomen.
Woezel is op het eerste zicht een echte slof, knuffelkous ...

Hij houd van aandacht en van werken.

Maar sinds kort gedraagd hij zich soms "agressief" of gewoon dominant.

Hij gaat dan plots zonder aanleiding steigeren, weglopen en bokken enzv...

Mensen zeggen dat hij pubert enzv.. maar hij is al 3.5 jaar.

Ik probeerde een tijd de dominante merrie uit de groep te zijn, en het ging even goed.

Vandaag zonder aanleiding heeft hij me bij twee onverwachte achterwaartse bokken tegen mijn boven been aangetrapt.

Ik kom naar de wei en hij wacht me op, we fletsen wat en lopen naar de stal (voor zijn voer)
hij staat stil bij de deur en ik zeg "vooruit woezel, aan de kant" en op dat ogenblik stampt hij in een bokachtige sprong achteruit recht tegen mijn bovenbeen aan, dat doet hij twee x en loopt dan weg...

Uiteraard was ik volledig overvallen en had pijn, ik heb hem weggejaagd en ben vertrokken zonder hem zijn voer te geven...

Dan volgt hij me terug naar de poort en kijkt hoe ik vertrek... hinnikend...
Hij weet héél goed dat ik achter hem stond en tis niet alsof ik hem overval want hij blokkeert express de deur van de stal om precies te zeggen "hier zit het voer"...
Ik doe wat ik ALLE dagen doe, dus ik verander geen ritueel ofzo ...

wat kan het zijn?
Op deze manier vertrouw ik hem gewoon NIET meer... als ik u een slechte eigenaar was, of onrechtvaardig, of hij continue dominant was zou ik zeggen...

maar hij doet het gewoon uit het niets, ofwel mis ik de signalen die hij me geeft...

;( ;(

Anoniem

Re: Van niets tot stampen en terug naar niets..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:58

Wat dacht je ervan om hem gewoon eens gruwelijk onder z'n dikke ponyhol te schoppen? Beest is gewoon een staatsgreep aan het plegen en jij denkt dat geen eten geven hem tot nadenken zl zetten?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:00

Precies wat Sonja zegt. En geen eten geven; daar snapt een dier helemaal niets van.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:00

Puberen :p hij is nog maar 3.5 dus ontzettend jong. Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal. Gewoon n mep verkopen, duidelink maken dat je hier niet van gediend bent. Daar begrijpt hij waarschijnlijk meer van dan dat hij ineens geen eten krijgt. Mensen kunnen die link wel leggen, dieren niet.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:01

AL 3,5 jaar??????
PAS 3,5 jaar!
Tuurlijk pubert hij!
En tuurlijk mis je waarschijnlijk wel 217 signalen!
Paarden zijn zoveel gevoeliger dan wij mensen: wij zijn echt lomperikken in omgaan met lichaamstaal!

Uit je verhaal staat jij achter hem: anders kan hij je niet met een bokkesprong op je bovenbeen raken: je wilt hem vanuit DIE positie verder sturen....
Verkeerde plek, verkeerde vraag!

Je kunt niet probéren om een dominante merrie te zijn, je MOET dominant zijn: nooit twijfelen, nooit half!

Bovendien denk ik dat je geen dominante mérrie moet zijn, maar dat je afspraken moet gaan maken met hem over dat je een mens bent (en blijft) maar dat JIJ de leider/de bepaler/de baas bent!

Daarin ia ALLES belangrij: waar je staat, wat je vraagt hoe je het vraagt, etc.

Die afspraken met hem maken is nu het leukst: ga je verdiepen (als je dat al niet hebt gedaan) in paardentaal: hoe laat een paard aan een ander zien wat hij wel/niet wil.
Hoe kan jij daar je voordeel mee doen?
Er zijn verschillende methodes die daarop ingaan en die het heeeeel erg leuk maken om met een soms ondeugende, vooral puberende en dus uitproberende shetlanderruin aan het werk te gaan!

Veel plezier want dit is een hele leuke weg om in te gaan samen met je paard, helemaal met de zomervakantie voor de boeg!

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:03

Mep verkopen? nee, dáár leert je paard van :-(((

Tuurlijk moet je hem vertellen dat dit niet kan, maar je bent echt te laat als je nog een mep wilt verkopen NADAT het gebeurt is: ga ZELF aan het werk om eerder te signaleren wat je paard naar jou toe wil zeggen: doe daar wat mee en ben het voor!
Dan komt er het moment dat je je paard dingen gaat aanleren ipv afleren!

Succes!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:04

jou poon komt nu in zn pubertijd.

en shetjes opzich zijn al draken..
shethengsten zijn nog erger..

streng zijn.
zn eten niet krijgen snapt hij niet als straf een fixe tik terug wel
je moet dus voorlopig heel alert zijn en snel kunnen reageren.

dan leert hij dat wat hij bij zn vriendjes niet mag. mag bij jou ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:05

coulash schreef:

Tuurlijk moet je hem vertellen dat dit niet kan, maar je bent echt te laat als je nog een mep wilt verkopen NADAT het gebeurt is: ga ZELF aan het werk om eerder te signaleren wat je paard naar jou toe wil zeggen: doe daar wat mee en ben het voor!

Succes!

Van continue situaties voorkomen, leert je paard niets. Van correcties (mits op tijd, eerlijk en consequent) wél.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:09

Als ik TS was zou ik een grondwerkjuf zoeken. Is reuze leerzaam en vooral is het ook vreselijk leuk om op de grond met je pony te werken, zowel voor jou als voor de pony trouwens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:11

Ik probeer me een voorstellling te maken van wat hier gebeurde.. krijg de indruk dat noch jij, noch de shet veel verstand van zaken hebben.. met andere woorden: een basis-opvoeding lijkt me hier op z'n plaats.
Jij kunt geen 'dominante merrie' zijn - je bent een mens. Wat je wel kunt zijn is een baasje die het paard goede manieren bijbrengt. Om te beginnen hem te leren dat hij niet vooruit gaat lopen zodat jij achter hem staat ( zeker niet in een voer situatie) en dat hij netjes achter, of naast je moet staan en wachten als jullie bij het voer aankomen. Als je met het dier wandelt hoort hij niet voor jou uit te lopen en de leiding te nemen.
Basis opvoeding dus.. meppen, schoppen, voer onthouden.. da's werk voor amateurs zonder paardenverstand. Je commando's mogen ook wel duidelijker: "nee Woezel ga aan de kant" snapt een paard niet: wel "terúg" (met nadruk uitgesproken).
Leer je paardje netjes stil te staan en netjes naast je te lopen. Dat is stap 1.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:12

coulash schreef:

Succes!

Kom op zeg, zullen we de shet een tafel geven met een brilletje en een boek? In dit geval leert de shet het alleen door even een flinke, welgemikte optater te krijgen van de baas. Overigens ben je als baas niet de alfa merrie, maar gewoon de baas.
Dat gemiep over dat paarden geen opvoedkundige tik mogen hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:15

het is een paard, geen mens. Hij WEET niet dat er iemand achter hem staat. Zo denken paarden niet. Ze zullen ook niet denken "ja laten we baasje pesten! }:) lekker trappen tegen benen en gemeen doen en daarna lief doen!" ... Ik denk dat er wel meer aan de hand is. Het is een dier wat zijn ding doet, wellicht zie je de signalen niet of weet ik veel wat. Staat hij alleen of niet?

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:17

Met 3,5 jaar kunnen ze nog steeds puberen. Mijn haflinger is nu 8 jaar en is nu 2 jaar pubervrij. En net zoals de anderen zeggen, streng zijn! Geef hem maar is een keer goed op zijn donder door hem een goede trap te verkopen, of wanneer je al begint te merken dat hij iets gaat uithalen een mep verkopen. Tis helemaal niet zielig, zo heeft mijn paard ook geleerd wat hij wel mag, en wat hij absoluut niet mag!

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:19

lifaya schreef:
het is een paard, geen mens. Hij WEET niet dat er iemand achter hem staat.

Hij heeft duidelijk wel in de gaten gehad dat er iemand achter hem langs liep. Een paard kan dan misschien wel niet zien dat er iemand achter hem staat, maar wel dat er iemand achter hem langs loopt.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:20

Ik had er ook zo eentje, stond je lekker in de bak foto's te maken van een ander kwam mevrouw even naar je toe om je wat optaters te geven.
Ja dat doen we dus maar 1 keer he.
Heb ze toch een schop onder der reet gegeven.
Het is nu wel klaar dus hoppa terugmeppen voor dat je straks helemaal bont en blauw bent.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:21

JSeine schreef:
lifaya schreef:
het is een paard, geen mens. Hij WEET niet dat er iemand achter hem staat.

Hij heeft duidelijk wel in de gaten gehad dat er iemand achter hem langs liep. Een paard kan dan misschien wel niet zien dat er iemand achter hem staat, maar wel dat er iemand achter hem langs loopt.

het gaat er meer om dat "weten" in mijn ogen niet van toepassing is. Het is meer instinct wat een rol speelt. Maar kan het fout hebben hoor :P

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 09:37

Merci voor jullie reacties

Even de feiten.. ik ga al 19 jaar met paarden om, dit is de eerste keer dat ik het voorheb en dan nog voor het eerst met een pony van 1m07 ik ben haflingers van 1m55 gewend, natuurlijk ben ik dan onzeker.. hoewel ik dat deze morgen helemaal niet was..

Ik heb het boek "paardentaal" en "gedrag van paarden" volledig doorspit. Dit is mijn eerste shetlander.

Woezel wist wel zéker dat ik achter hem stond want hij keek achterom!

Daarmee dat ik zei "ale woezel vooruit" (omdat ik juist daarmoest zijn) en toen stampte hij..

Ik wist niet dat ze DAN in hun puberteit kwamen mij werd altijd gezegt tussen 2-3 jaar... dus daar was ik al fout.

Ok ik begrijp dat hij dat niet snapt dat niet eten geven, maar het wel even door de boosheid van mij op het moment (hij staat overigens op de wei dus hij zal geen honger lijden)

Ik had zijn signalen niet gezien dan denk ik.

Ik zet hem slechts 3x pe week een half uur aan het werk omdat hij nog zo jong is.

Ik ga me misschien wel inwerken op grondwerk met hem.. in "respect verstandhouding dan"..

Tips voor grondwerk zijn altijd welkom!!

Vooral de tip: HOE hem uit mijn "persoonlijke ruimte " houden want hij komt naar mijn zin altijd véél te dicht bij...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:41

De situatie was heel duidelijk, dat waren geen subtiele signalen, dat was klare taal: Woezel vindt zichzelf de leider (en jij laat dat toe want hij loopt voorop), hij staat bij het eten (zoals leiders dat mogen en doen). Jij benadert hem van achteren, en je wilt dús kennelijk de leiding en het eten overnemen. Reactie van Woezel is heel normaal: mijn eten, afblijven, knal...

Als jij 'm een rotschop terug had gegeven, meteen, had Woezel in paardentaal meteen begrepen: oh oliebol, ik ben de baas niet, zíj is de baas. Damn, ik moet dus uit de buurt gaan als zij bij het eten wil.

Edit: natuurlijk kijkt-ie achterom, hij moet toch even kijken wáár hij moet trappen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:47

Ik denk dat je veel hebt aan Parelli, kijk eens op Youtube naar de 7 Games.
Dat is de basis in omgang met je paard, zowel vriendelijk zijn als hem/haar ook respect bijbrengen en uit jouw ruimte houden.
Heel nuttig en niet moeilijk te leren! :j

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:48

JIJ bent de baas, hij niet en dat moet ie maar accepteren
geef hem dus een flinke knal voor z'n kop als ie zoiets doet

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:51

Pubertijd is bij een paard gemiddeld tussen 2 en 8 jaar....

Tipje als hij echt gemeen naar je is: zweep mee. Beter 1 keer een flinke mep dan dat hij nog niet snapt dat trappen toch echt fout is. En dan is het ook maar een 'kleintje', ook kleine pony's kunnen gevaarlijk worden :)

Ga idd grondwerken oid, kan heel veel schelen, leren wie de baas is, welke plek de pony heeft en VOORAL welke plek JIJ hebt :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:54

"Puberen" is ook zo'n mensending.. en wordt ook meestal als excuus voor ondeskundig opvoeden gebruikt.
Paarden die in een kudde opgroeien (of door een baas met verstand van zaken opgevoed worden) puberen niet in die zin: ze hebben van hun ouderen of baas allang geleerd waar de grenzen liggen.Met paarden omgaan leer je niet uit een boek en TS, 19 jaar al ervaring? Dan had je gewoon kunnen weten dat je problemen kon verwachten: hij staat bij het voer, hij staat vóór je, hij domineert.
Een van de regels is: wie beweegt wie - jij had hem bij de ingang terug moeten zetten.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:57

Jannepauli schreef:
"Puberen" is ook zo'n mensending.. en wordt ook meestal als excuus voor ondeskundig opvoeden gebruikt.
Paarden die in een kudde opgroeien (of door een baas met verstand van zaken opgevoed worden) puberen niet in die zin: ze hebben van hun ouderen of baas allang geleerd waar de grenzen liggen.Met paarden omgaan leer je niet uit een boek en TS, 19 jaar al ervaring? Dan had je gewoon kunnen weten dat je problemen kon verwachten: hij staat bij het voer, hij staat vóór je, hij domineert.
Een van de regels is: wie beweegt wie - jij had hem bij de ingang terug moeten zetten.

Een paard blijf je altijd opvoeden ;) En er komen altijd momenten terug waar hij toch weer grenzen gaat opzoeken, laat dat nu overeen komen met het menselijk 'puber'gedrag, dus waarom bij paarden ook niet een naampje aanhangen? :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:59

Tot op zekere hoogte is dat zo - daarom leren paardenmensen één ding: consequent zijn.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:01

Jannepauli schreef:
Paarden die in een kudde opgroeien (of door een baas met verstand van zaken opgevoed worden) puberen niet in die zin: ze hebben van hun ouderen of baas allang geleerd waar de grenzen liggen.
Citaat:
Met paarden omgaan leer je niet uit een boek en TS, 19 jaar al ervaring? Dan had je gewoon kunnen weten dat je problemen kon verwachten:
hij staat bij het voer, hij staat vóór je, hij domineert.

Sorry maar IN die 19 jaar heeft geen 1 paard mijn gestampt.. dus nee ik zag het écht niet aankomen.. ik ben gewoon dat mijn paarden respect voor me hadden en dan had ik respect voor hun. Woezel is op dat vlak anders en ik snap niet waarom.. iedereen heeft dus een moment van leren...