Ik heb een shetlanderruin van 1m07
3 jaar oud
Ik heb hem bij een handelaar gekocht en volledig terug gezond gemaakt, want hij was serieus onderkomen.
Woezel is op het eerste zicht een echte slof, knuffelkous ...
Hij houd van aandacht en van werken.
Maar sinds kort gedraagd hij zich soms "agressief" of gewoon dominant.
Hij gaat dan plots zonder aanleiding steigeren, weglopen en bokken enzv...
Mensen zeggen dat hij pubert enzv.. maar hij is al 3.5 jaar.
Ik probeerde een tijd de dominante merrie uit de groep te zijn, en het ging even goed.
Vandaag zonder aanleiding heeft hij me bij twee onverwachte achterwaartse bokken tegen mijn boven been aangetrapt.
Ik kom naar de wei en hij wacht me op, we fletsen wat en lopen naar de stal (voor zijn voer)
hij staat stil bij de deur en ik zeg "vooruit woezel, aan de kant" en op dat ogenblik stampt hij in een bokachtige sprong achteruit recht tegen mijn bovenbeen aan, dat doet hij twee x en loopt dan weg...
Uiteraard was ik volledig overvallen en had pijn, ik heb hem weggejaagd en ben vertrokken zonder hem zijn voer te geven...
Dan volgt hij me terug naar de poort en kijkt hoe ik vertrek... hinnikend...
Hij weet héél goed dat ik achter hem stond en tis niet alsof ik hem overval want hij blokkeert express de deur van de stal om precies te zeggen "hier zit het voer"...
Ik doe wat ik ALLE dagen doe, dus ik verander geen ritueel ofzo ...
wat kan het zijn?
Op deze manier vertrouw ik hem gewoon NIET meer... als ik u een slechte eigenaar was, of onrechtvaardig, of hij continue dominant was zou ik zeggen...
maar hij doet het gewoon uit het niets, ofwel mis ik de signalen die hij me geeft...
lekker trappen tegen benen en gemeen doen en daarna lief doen!" ... Ik denk dat er wel meer aan de hand is. Het is een dier wat zijn ding doet, wellicht zie je de signalen niet of weet ik veel wat. Staat hij alleen of niet?

En er komen altijd momenten terug waar hij toch weer grenzen gaat opzoeken, laat dat nu overeen komen met het menselijk 'puber'gedrag, dus waarom bij paarden ook niet een naampje aanhangen?