Paard voorbereiden op lange reis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daenerys

Paard voorbereiden op lange reis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:00

Volgende maand ga ik remigreren naar Nederland en ik neem mijn paard mee. Ik heb hem destijds in Nederland gekocht, en toen hij hier aankwam was hij extreem veel afgevallen. Deze keer wil ik voorkomen dat hij zoveel afvalt en ik wil hem dus wat dikker krijgen voordat hij op transport gaat, zodat hij weer ongeveer op normaal gewicht is als hij in Nederland aankomt.

Maar nu is mijn vraag: hoe?

Hij krijgt op het moment 2x per dag krachtvoer en 3x ruwvoer. Is enkel meer ruwvoer genoeg? Het is helaas niet mogelijk hem onbeperkt ruwvoer te geven, maar wel grotere porties.

Wat raden jullie aan?

bonte_bente

Re: Paard voorbereiden op lange reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:01

hoi,
hoe lang is de reis die je gaat afleggen?
neem je hem met eigen vervoer mee of besteedt je het uit aan proffessionals?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:09

Hij wordt door een transport bedrijf vervoerd, en de reis is in totaal zo'n 18 uur.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:13

een "paarden"transport bedrijf?
kun je zelf bij hem blijven of meerijden met transporters?

belanrijk is dat je paard op zo'n reis ook voldoende drinkt, een goed paardentransportbedrijf hoort dan tussenstops te maken en de paarden te verzorgen,
waar het bedrijf vandaan komt weet ik niet maar ik weet wel dat er een wettelijke bepaling is voor chauffers met een maximum te rijden tijd en dan verplicht pauze.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:16

Definieer extreem veel afvallen...
Zelfs al zou een paard die hele 18 uur niet eten, kan 'm dat toch hooguit een paar kilo kosten? Tel er nog wat vochtverlies bij op en dan zit je misschien aan 25 kilo of zo (wat een endurancepaard ook kan verliezen bij een wedstrijd over een 80 km en geen enkel probleem is en er met een dag weer aan zit)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:23

Bonte_bente: Hij wordt vervoerd door Gelissen, ik heb al eerder paarden door hen laten vervoeren en ik heb goede ervaringen met ze. Daar gaat dit topic niet om.

Ibbel: hoeveel kilo weet ik zo niet te zeggen, maar hij had flink opgetrokken flanken en het heeft een drietal weken geduurd eer hij weer goed in zijn vel zat. Het zal er misschien ook wel mee te maken gehad hebben dat hij toen niet gewend was om te reizen. Nu is hij dat wel, de reis zal alleen iets langer zijn dan de gemiddelde concours-ritjes ;)

Kampvuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:39

18 uur is wel een lange reis. Ga je zelf mee? Hij moet tussendoor in ieder geval goed verzorgd worden, tussenstops etc. En genoeg drinken is ook belangrijk. Dan komt het denk ik wel goed.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 12:04

Ik ga zelf niet mee. Zoals ik eerder al schreef heb ik het volste vertrouwen in het bedrijf dus over de verzorging onderweg maak ik me geen zorgen :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:06

Hihi je kan toch niet mee rijden met een transportbedrijf :=

Ik zou er voor zorgen dat je paard goed in conditie is, dus ook wat betreft trainen! En hem nu gewoon lekker verwennen met slobber en andere lekker voedsel :9

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:02

Mijn paard gaat as maandag weer met Gelissen mee, reis van pak 'm beet 8-10 uur. Die reis heeft ze 3x eerder gemaakt (een keer heen en terug binnen 2 weken), en zij heeft tot nu toe nergens last van gehad. Durf haar dan ook met een gerust hart weer met hun mee te sturen +:)+

Verzorging onderweg was duidelijk puik geweest, thuis/op logeeradres (vroegere stal) aangekomen ging paard op haar gemak om zich heen kijken en wat staan dutten, keek water of hooi niet eens aan ondanks dat ze wel even haar neus erin stak om te kijken wat het was bij het verkennen van haar plek. Als ze wat tekort komt dan duikt ze er meteen op zodra ze erbij kan, dat was niet zo.
Nu drinkt/eet/plast/poept zij wel onderweg gewoon normaal, misschien heeft jouw paard bij zo'n reis daar wat meer moeite mee ivm spanning? Dan kan het water en hooi nog wel aangeboden worden, maar dan neemt hij toch niks waardoor de opgetrokken flanken en gewichtsverlies verklaard kunnen worden. Zolang het maar wel regelmatig aangeboden blijft worden is dat niet heel erg voor dat aantal uur, hij kiest er zelf voor.

Mijn paard had ook wel wat opgetrokken flankjes, maar ik vermoed dat dat meer spanning van de reis (Wat gebeurt mij nou?? :wow: :P ) is geweest dan voedseltekort. Misschien is dat bij jouw paard ook het geval geweest alleen dan in wat extremere mate (langere reis + niet gewend te reizen), dan kan het ook best even duren eer ze weer lekker in hun vel zitten. Ik zou hem vooral ruim ruwvoer aanbieden de tijd ervoor en erna, hooi en liefst goed gras. Als hij meer zou kunnen eten dan de porties hooi wat hij nu krijgt zou ik de porties idd langzaamaan nog wat groter maken, dan doet hij er gewoon wat langer over. Verder niet te gek gaan doen, hoe minder circus hoe minder ze ondersteboven zijn van de reis :) Succes met de reis!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:05

xMercury schreef:

Ik zou er voor zorgen dat je paard goed in conditie is, dus ook wat betreft trainen! En hem nu gewoon lekker verwennen met slobber en andere lekker voedsel :9

Ja hoor, als groom kan dat vaak wel.

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:21

misschien wat slobber bijvoeren zodat hij wat dikker wordt?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:53

celano schreef:
xMercury schreef:

Ja hoor, als groom kan dat vaak wel.

Begrijpelijk! Maar ik doelde meer op alle eigenaars haha

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:55

Daar zitten ze inderdaad niet bepaald op te wachten nee. Maar met internationaal transport/lange reizen is daar vast wel wat in te regelen, of bij bijzondere omstandigheden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:06

Waarom is hij de vorige keer zo veel afgevallen denk je? At hij niet goed tijdens het transport of te veel stress?

Ik zal hem gewoon extra ruwvoer geven tijdens het transport en op de tussenstop z'n krachtvoer, maar niet meer als normaal. Dan kun je hem als hij af is gevallen beter daarna een voer aanbieden met meer calorieën, maar niet tijdens het transport.

Ik zie veel paarden die uit Portugal komen of er naar toe gaan, maar die lijden eigenlijk helemaal niet onder het transport. Mijn eigen paard heeft 2000km af moeten leggen en kwam moe, maar in goede conditie aan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:55

Geen idee waar ze het water vandaan hebben tijdens het transport, maar ik weet van mijn vorige paard dat die vaak moeite had met het water op een andere plaats. Ik woon in de Kop van Noord-Holland en water uit Gelderland, Overijssel en bijvoorbeeld Appelscha smaakte voor haar zo anders dat het wel een paar dagen kon duren voordat ze dat dronk. Pas toen we echt vaker voor een paar dagen op stap gingen dronk ze op andere plaatsen dat water sneller. Van slecht tot niet drinken vallen ze ook erg in. Dus als het mogelijk is zou ik drinkwater mee laten nemen van de plaats waar ze vandaan komt. Ik zou tijdens transport niet teveel krachtvoer geven, eerder iets minder. Wel ruwvoer en ook dat het liefst van waar ze vandaan komt. Je kan wel een week ( of twee) van te voren beginnen met bietenpulp geven. Dat zet wat aan en houdt de darmen werkend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:58

Ik denk dat het heel belangrijk is om te weten waarom ze de vorige keer zo af is gevallen, dan kun je daar nu op inspelen. Slecht drinken hoor je inderdaad vaak en is voor veel aparden een probleem.
Wat je kan doen is ze wennen aan een scheut appelsap in het water en dit ook tijdens transport laten doen, maar weet niet hoe zon transport gaat en of het dus mogelijk is...

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 08:33

Jessix schreef:
Waarom is hij de vorige keer zo veel afgevallen denk je? At hij niet goed tijdens het transport of te veel stress?

Ik zal hem gewoon extra ruwvoer geven tijdens het transport en op de tussenstop z'n krachtvoer, maar niet meer als normaal. Dan kun je hem als hij af is gevallen beter daarna een voer aanbieden met meer calorieën, maar niet tijdens het transport.

Ik zie veel paarden die uit Portugal komen of er naar toe gaan, maar die lijden eigenlijk helemaal niet onder het transport. Mijn eigen paard heeft 2000km af moeten leggen en kwam moe, maar in goede conditie aan.

Krachtvoer wordt niet gegeven onderweg, enkel hooi.

Waarom hij de vorige keer zo is afgevallen weet ik niet, en ik zou ook niet weten hoe ik daar achter moet komen. Ik denk dat het stress was vanwege het onbekend zijn met de vrachtwagen, en misschien niet goed gedronken onderweg. Als we op concours zijn heeft hij ook moeite met drinken dus dat zou goed kunnen.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:15

Als je em dikker wil hebben kan je hem gebroken mais voeren door z'n andere brokken heen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:40

Ik zou gewoon zorgen dat hij in goede conditie en ontspannen vertrekt, dan heb je de meeste kans dat hij thuis weer snel bij trekt denk ik.

Na de reis zou je extra bij kunnen voeren in de vorm van slobber met omegamix of iets dergelijks en proberen te zorgen dat 'ie snel weer op z'n gemak is op z'n nieuwe plekje.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 22:17

Omegamix ben ik niet bekend mee, wat is dat?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:31

omega olie 369 in vaste vorm, kun je dus makkelijk door het voer mengen

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 22:34

Bedankt voor de tip :)

Ik denk dat hij zich snel genoeg thuis zal voelen op de nieuwe stal, het is een ongecompliceerd paard en zolang hij eten en aandacht krijgt is het al snel goed :D Dus daar maak ik me geen zorgen om. Ik houd hem nu fijn aan het werk zodat hij in conditie blijft, en dan zal het wel loslopen. Waarschijnlijk maak ik me drukker om de reis dan nodig, maar ik vind het toch spannend! :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:25

mijn twee ponys zijn gister vervoerd naar duitsland aangezien ik vijf maanden terug geemigreerd ben naar duitsland, eindelijk konden ze gister mee. ik ben zelf weer even in nederland maar morgen zie ik mijn ponys weer.
mijn ponys staan nooit langer dan een uur op de trailer maar nu hadden ze van 06:00 uur tot 23:00 op de trailer gestaan om daar te komen (de laatste keer dat ze beide op de trailer hadden gestaan was meer dan een jaar terug), ik heb ook iemand gevonden die super met mijn ponys omgaat tijdens de reis. ze hebben beide steeds een gevuld hooinet gekregen tijdens de reis en water. hij had ook slobber mee maar dat hoefde hij alleen te geven om de ponys om te kopen XD ik heb beide ponys nog niet gezien na de reis maar een hele lieve collega van mij heeft ze opgevangen en gezegd dat ze er op en top uitzien en heerlijk in hun weitje direct lekker rolde :-)
je zou inderdaad wat extra hooi kunnen geven maar dat heb ik niet gedaan, beide ponys kwamen zo uit het land en heb ze netjes transportklaar gemaakt en op trailer gezet (om zoveel mogelijk stress te voorkomen). ik heb ze zo min als mogelijk ermee proberen te belasten, de reis is sowieso voor een paard tressig.

en ik moet bekennen dat ik gestresder was dan de pony's hoor! ik heb dagen niet geslapen en gedacht hoe ik dit het beste kon doen.. maar als iemand je verteld dat ze direct in hun weitje gingen rollen dan voelen ze zich best wel op hun gemak.
niet teveel druk maken, als hij het eerder heeft meegemaakt dan valt het de tweede keer meestal wel mee.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:29

Je paard zal meer afgevallen zijn door de stress, dan door het niet eten. Ik denk dat extra bijvoeren niet zo veel zin heeft. Hij moet in goede conditie zijn voor transport. Dat van dat water drinken uit eigen plaats, heb ik ook al vaker gehoord, misschien voldoende water meegeven uit huidige woonplaats?