Het prijsverschil in caps. Waar zit het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Het prijsverschil in caps. Waar zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:08

Door een discussie elders begon ik het me toch af te vragen.
Samshield, GPA, Lambhourgini... Allen hebben caps van rond de 800 en 900 euro.

Waar Horca ze voor €50 al weet te verkopen..

Waar ligt dit prijsverschil nu eigenlijk? Zijn Samshield en co veiliger?
zijn daar ook betrouwbare bronnen van te vinden?

Mi_Amore

Re: Het prijsverschil in caps. Waar zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:10

Interessante vraag :) Denk dat afwerking, gebruikte materialen en dergelijke er veel mee te maken heeft.
Waarom betaal je voor een fles water uit de Lidl €0.50 en voor Chaudfontaine €2? (for example...)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:12

Je betaald M.I. puur voor het plaatje met merkje erop ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:13

Afwerking/materialen.... Maar heel simpel.. Ook gewoon het merknaampje :)

Mi_Amore, in supermarkten is het zo erg dat sommige dingen gewoon hetzelfde zijn, maar in een andere verpakking zitten :') Maar ik moet zeggen dat ik duurder niet altijd beter vindt (vooral bij kleding valt het vaak tegen :S)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:15

Deel afwerking/materiaal (caps van 150 euro zitten bij mij in elk geval echt lichter en fijner dan die van 50 euro) maar, zeker in de erg hoge prijsklasse, ook merk. Tis maar waar je prioriteit ligt. Ik heb nu een cap van rond de 150 euro, zorgvuldig uitgezocht (op gewicht/ventilatie/materiaal/looks) en ben er reuze blij mee. Had voorheen een erg goedkope (20 euro in de opruiming :-) ) en merk echt een groot verschil.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:17

Klopt, het merk :)
neem nu vb de melk. Mijn nicht heeft nog gewerkt (vakantiejob) in een fabriek waar ze melk verdeelden onder de merken enzo.
Melk van Campina (al snel €3,-) en melk vd Aldi (nog geen euro?) gingen onder dezelfde 'vuller' maar voor het etiket gingen ze een verschillende weg.

een cap/toque moet zoiezo aan de veiligheidsnormen voldoen, dus dat is nog maar eens een bewijs dat het puur om het merkje gaat

Als je specifiek naar vb ventilatie ofzo zoekt vind je deze ook voor zulke grote verschillen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:21

Maar een GPA is dus niet per definitie veiliger dan een Horka?
Zouden daar echt bronnen van te vinden zijn?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:22

Uvex heeft pas een terugroepactie gehad/nog steeds bezig..... Want de caps zijn toen getest... Maar heb nooit de resultaten van die tests gezocht... Misschien dat Horka en GPA er ook wel bij zitten?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:23

Ayasha schreef:
Maar een GPA is dus niet per definitie veiliger dan een Horka?
Zouden daar echt bronnen van te vinden zijn?

In principe zou dat niet mogen. Alle caps moeten voldoen aan hetzelfde keurmerk, in dat geval zou het niet moeten kunnen dat het ene merk veiliger is dan het andere. Je zult grotendeels voor het merk betalen en natuurlijk zal het materiaal ook meewegen in de prijsvorming (denk aan leer, Swarovski, etc).
Laatst bijgewerkt door Marietje1990 op 10-07-13 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:23

Zoals ik al zei: ze moeten allemaal aan de veiligheidsnormen voldoen, dus per definitie zijn ze niet veiliger nee..

edit: klopt, er zijn 10 merken getest, dus misschien even googlen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:27

De reden dat de caps van Uvex zijn teruggehaald ligt hem in het feit dat de luchtgaten aan de zij/achterkant................ja komtie.............er een spijker door heen kan!

Geen idee wat je met spijkers moet als je gaat paardrijden, maar er kan dus een spijker doorheen. Wij krijgen dus een nieuwe cap omdat er een spijker doorheen kan als je aan het rijden ben! :')

Nou ja, ik vind het prima hoor.

Ik denk wel degelijk dat het om de kwaliteit gaat. Net zo'n verschil als rijden in een Volvo of in een Fiat Panda. Moet jij je afvragen waar je veiliger in bent als je een aanrijding krijgt?
Volvo heeft een kooiconstructie waar je U tegen zegt.

Ik neem aan dat het prijsverschil ergens vandaan moet komen en niet alleen de merknaam is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:33

Ik vermoed als er een spijker door kan er ook een steentje oid door kan.. Of een scherp object (als je in de afrastering valt ) oid?

Maar duurdere caps zijn vaak lichter en lichtere materialen die even sterk zijn als zwaardere zijn ook duurder veronderstel ik? Dus Dimple: niet enkel merk maar ook duurdere materialen om dezelfde sterkte met minder gewicht te verkrijgen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:37

Ik denk het Ayasha, ik weet het niet zeker, maar dag gok ik.
Of wellicht toch net wat steviger, beter.

Waarom kiezen we anders voor peesbeschermers van een goed merk? Omdat we weten dat ze tegen een stootje kunnen als we gaan rijden en er iets gebeurd.

Waarom kiezen we voor een goede degelijke trailer en niet 1 of ander flutmerk? Omdat we weten dat een merknaam ergens voor staat: veiligheid! Je bodem gaat langer mee, materialen zijn lichter, beter en sterker.

We hebben wel eens een cap gehad waar na een val de stukken plastic van af sloegen. Ik kan me voorstellen dat dat bij een duurdere cap niet gebeurd.

Maar............ik heb gewoon een BR cap van 70 euro of zo hoor. Dus denk niet dat ik een dure cap heb nav mijn verhaal :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:41

De caps moeten allemaal minimaal aan de eisen voldoen. Wat een producent er dan nog bovenop doet aan veiligheid, draagcomfort, uiterlijk etc. maakt de verschillen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:41

Merken zeggen niet altijd wat ;) in sommige gevallen wel hoor!

Maar het was een naald toch? Geen spijker :') dus dan konden er ook kleine takjes door en dat kon gevaarlijk zijn (is mij verteld).

Heb zelf zitten kijken... Maar de kans lijkt me zo klein.. Maarja... Tegen een nieuwe zeg ik ook geen nee ;)

Denk trouwens ook dat de veiligheid in een bepaalde maten te maken heeft met de vorm van je hoofd ;) sommige caps zitten echt veel beter dan andere..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:48

Een naald een spijker..........ik rij met mijn paard toch niet over aan bouwterrein?? Waar grote stoere mannen met sixpacks met spijkerpistolen staan te schieten op mij? :')

Ik denk dat Lizy het goed formuleert! :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:49

Dat sowieso... maar goed passen is echt een eis die erbij hoort... Sommige caps zijn te ei-vormig of te rond of wat dan ook? En dan zitten ze toch minder stevig?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:59

ik denk toch dat het verschil er toch wel degelijk is,
ik heb zelf 2 GPA's maar ik zou nooit meer een andere willen, soms als ik eens op een ander paard stap met dus de cap van die persoon, voel je een degelijk verschil.
De GPA is ontzettend licht en super geventileerd, heb nooit een zweethoofd onder mn cap.

de naam zal ook wel een gedeelte van de prijs zijn maaar er zal ook echt wel verschillen zijn.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:00

Mijn vriendin heeft er ook 1 en zweert erbij. Ik heb alleen het geld er niet voor over :o

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:02

Welke Uvexcaps zijn teruggeroepen? Ik heb er zelf ookeen gekochtin maart, maar nog niks hierover gehoord...

feoramore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:15

Merk naampje net wat je zel fijnste vind
in sport ziet je heel veel mensen
Die speletje duur duurder en nog duurder
Spelen
Beetje jammer want je paard gaat er echt niet beter van lopen

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:16

Renata82 schreef:
Welke Uvexcaps zijn teruggeroepen? Ik heb er zelf ookeen gekochtin maart, maar nog niks hierover gehoord...

even de zoekfunctie gebruiken op bokt. Is een topic over geweest.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:19

Ik heb het gevonden, Lizy. Dank je wel!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:26

Leuk topic. Ik verbaas me daar nl. ook wel eens over hoeveel prijsverschil erin zit. Ik heb echt niet de goedkoopste cap, maar ik zou nooit een cap voor meer dan € 500,- kunnen kopen!!!
Er zal idd best wel iets aan kwaliteitverschil in zitten maar toch geen honderden euro's?

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:07

Ik vergelijk het even met bodyprotectors:
toen ik de mijne aanschafte, heb ik er verschillende gepast. Allemaal hadden ze hetzelfde keurmerk en voldeden ze dus aan de Europees opgelegde veiligheidseisen. Maar wat me opviel was dat de goedkopere merken gewoon minder goed zaten.
Volgens mij is het dus: hoe beter het comfort, hoe duurder...

Bij een cap zie je het bv. aan de kinriempjes. Bij de goedkopere modellen zijn die basic afgewerkt (nylonnetje), bij de duurdere exemplaren zitten ze zachter, met een leertje of zo.

En prestige zal ook wel mee spelen... (zeker wanneer het gaat over caps van €500)

Bij duurdere caps wordt trouwens ook vaak een garantie gegeven. Ik hoorde laatst in de winkel dat bv. Samshield garantiegevallen altijd heel fijn oplost (dixit de verkoopster natuurlijk)