Paard gaapt tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Paard gaapt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:33

Tegenwoordig gaapt een paard bij ons op stal tijdens het rijden, en dan voornamelijk wanneer hij buiten gereden wordt.
Tijdens het gapen gaat dus ook zijn hoofd erg hoog de lucht in, en begint hij wat te dribbelen.
Wanneer het paard met het gapen begint kan je ook geen druk op de teugels nemen, dan komt hij een beetje omhoog en wil hij gaan rennen.

Heeft iemand misschien enig idee waarom hij dit doet?

Flyskyhigh

Re: Paard gaapt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 22:43

Niemand enig idee?

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:46

Misschien een tandarts laten komen? :x

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:54

Uhm, misschien door de vele nieuwe indrukken die het opdoet met buitenrit?

Volgens mij is gapen bij paarden vaak overspronggedrag.
Nouja of het nou ontspanning, nieuwe indrukken, wormen, maagzweer wat dan ook is, dat kan ik vanaf hier niet ruiken. Veulens doen het ook wel, dan zit hun hoofdje vol nieuwe informatie.
Ben geen gaapexpert. Misschien zit het bit ook wel niet lekker, tandjes... ik weet niet.

Was eigenlijk wel benieuwd naar de reacties die hierop zouden komen, maar nog niks dus.
Mn lespaard gaapt vaak even een paar keer goed na de les. Heb het idee dat ze dan vooral lekker relaxed is. Stukje verwerking van de les zal het ook wel zijn.

Hoop dat er nog wat reacties komen.

Edit: Toch al een reactie voor me :P

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:31

Opzich zou het niet raar zijn dat hij nieuwe indrukken heeft opgedaan, aangezien hij de laatste tijd wel op een aantal vreemde plekken komt. Maar voordat hij dit gedrag begon te vertonen kwam hij ook regelmatig op vreemde plekken en kreeg hij ook vaak nieuwe indrukken binnen.
Hij doet dit gedrag vaak wanneer je ongeveer richting stal gaat.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:34

Paarden gapen ook lang en overdreven als ze iets dwars zit. Gapen tijdens het rijden lijkt mij in dit geval iig niks met moeheid of luiheid te maken te hebben, maar als gevolg van een lichamelijk probleem. Je geeft zelf ook al aan dat je paard dan 'vervelend' wordt. Pijn doet paarden ook overdreven gapen trouwens. Ik weet dat paarden met een maagzweer ook ineens veel kunnen gaan gapen.

Kampvuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:53

Dat heeft mijn paard ook wel eens gehad, maar gelukkig hield het vanzelf over. Het duurde gelukkig niet lang, maar ik heb ook gehoord dat het aan pijn kan liggen. Maar het kan volgens mij van alles zijn.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 18:00

Ik verwacht eigenlijk niet dat het aan pijn ligt, gisteren is het paard gereden in de bak en hij vertoonde dit gedrag toen niet . Ook op stal gaapt hij maar af en toe, niet meer dan anders.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:37

dit ga ik ff volgen, die van mij doet het ook, op het moment dat die het doet is er niks aan de hand, doet zijn hoofd wel omhoog met gapen, maar gaat er niet harder van, alleen schudt die dan wel eens ff zijn hoofd van boven naar beneden, zeg maar dat die 2 of 3 keer ja knikt achter elkaar.
die van mij heeft er alleen een handje van om zijn tong over het bit te gooien, nu heeft die toevallig aan de onderkant en voorkant van zijn gebit een tand die voor de andere groeit, kan die volgens mij geen last van hebben zit het bit niet !

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 19:18

Ik ben ook erg benieuwd waarom hij het doet, en wat je er eventueel aan kan doen zodat hij ermee stopt.
Maar hij schudt voorderest niet met zijn hoofd zoals jou paard doet...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:06

Het enige wat je kunt doen is proberen de oorzaak te achterhalen. Dat kan dus zijn een maagzweer.. of misschien iets koliekerig... Als het langer aan blijft houden zou ik een osteopaat inschakelen. Maar bij 'onverklaarbare' pijn natuurlijk een DA inschakelen.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:13

LiVetime schreef:
Het enige wat je kunt doen is proberen de oorzaak te achterhalen. Dat kan dus zijn een maagzweer.. of misschien iets koliekerig... Als het langer aan blijft houden zou ik een osteopaat inschakelen. Maar bij 'onverklaarbare' pijn natuurlijk een DA inschakelen.

Het lijkt alleen geen pijn aangezien het paard dit gedrag niet in de bak doet of op stal.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:17

Misschien heeft het dan toch te maken met een soort van geestelijke spanning die je paard kwijt probeert te raken dmv gapen. Zou ook goed kunnen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:20

De combinatie van gapen en dribbelen vind ik vreemd ... Als paarden gapen zin ze ook vaak juist wat trager ...

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:24

simodi schreef:
De combinatie van gapen en dribbelen vind ik vreemd ... Als paarden gapen zin ze ook vaak juist wat trager ...

Misschien zien we het verkeerd en gaapt hij niet? Maar hij doet wel steeds zijn mond wijdt open.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:29

Ik denk ook inderdaad niet dat het echt gapen is, maar gewoon de mond open doen en gaapbeweging maken. Dat bedoel ik ook.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:49

Gapen kan ook van pijn of ongemak zijn, dan heeft het dribbelen daar ook mee te maken.

Is er verschil tussen buiten rijden en in de bak rijden? Bijv gebruik je een ander hoofdstel/bit, houd je de teugels (onbewust) korter of strakker, ga je samen met een ander paard waar je in de bak niet mee samen rijdt, rijd je harder of juist langzamer?

Ik ben geneigd dat je een verschil tussen buiten rijden en in bak moet zoeken, want als het pijn van binnenuit is zou hij het altijd moeten doen.

Je kunt toch zien of hij alleen zijn mond open doet of echt gaapt? Als hij gaapt zie je de tong veel meer.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:58

simodi schreef:
Gapen kan ook van pijn of ongemak zijn, dan heeft het dribbelen daar ook mee te maken.

Is er verschil tussen buiten rijden en in de bak rijden? Bijv gebruik je een ander hoofdstel/bit, houd je de teugels (onbewust) korter of strakker, ga je samen met een ander paard waar je in de bak niet mee samen rijdt, rijd je harder of juist langzamer?

Ik ben geneigd dat je een verschil tussen buiten rijden en in bak moet zoeken, want als het pijn van binnenuit is zou hij het altijd moeten doen.

Je kunt toch zien of hij alleen zijn mond open doet of echt gaapt? Als hij gaapt zie je de tong veel meer.

Hij heeft overal hetzelfde tuig aan.
Buiten wordt hij meestal met een losse teugel gereden, in de bak is er vaker druk op de teugels.
Het tempo is ongeveer hetzelfde buiten als in de bak. Het maakt geen verschil of hij alleen is of met andere paarden.

Het is nog niet goed vanaf de zijkant gezien, alleen vanaf zijn rug of vanaf achter (Aangezien het paard altijd voorop loopt) dus weten we nu niet zo goed of hij gaapt, of zijn mond opent...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:07

Dat is denk ik toch wel heel belangrijk om goed te weten, of hij gaapt of dat hij zijn mond opendoet. :j

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 21:28

Waarschijnlijk opent hij zijn mond, wat zou de reden hiervan kunnen zijn?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:01

Gapen kan volgens mij ook ene teken van tevredenheid zijn. Dit is mij eens vertelt door mijn vorige instructeur. Misschien heeft hij het op buitenrit erg naar zijn zin? Het klinkt in elk geval erg ontspannen als hij lekker met losse teugel mag lopen.

JCJorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:59

Ik ben ook vrij nieuwsgierig, ik vraag me af of dit wel klopt met het koliekerig zijn of last van een maagzweer. Mijn paard gaapt ook erg vaak maar aan haar merk ik niets van die symptomen. Ook de gebitsverzorging was een tijdje terug geweest, maar die had ook geen informatie over het gapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:18

Mijn paard gaapt regelmatig met een lange buitenrit, vooral als hij lekker met lange teugel mag stappen na een flink drafje of stuk galop.
Ik zie het als ontspanning, pijn lijkt mij stug (bij de mijne dan).

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:36

Gapen kan ook verwerken zijn van nieuwe dingen,,nieuwe energie opdoen,en ook blij zijn met de situatie

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:49

Ik zou even naar zijn tanden laten kijken.